Att köpa rea-varor i matbutiken

Köper du fyndvaror med kort datum till nedsatt pris trots tillräcklig inkomst?

  • Nej, jag lämnar dem till personer som har sämre ekonomi än jag.

    Röster: 4 1,3%
  • Ja, men bara om det finns mer än en av den vara jag ska köpa och jag tar aldrig den sista.

    Röster: 7 2,3%
  • Ja, jag tar de varorna jag behöver oavsett om hur många det finns.

    Röster: 233 75,9%
  • Ja, jag tar även lite fler än jag behöver för att ha till senare.

    Röster: 63 20,5%
  • Ja, jag tömmer hela disken oavsett vad det är för varor.

    Röster: 0 0,0%

  • Antal omröstningsdeltagare
    307

iNHALE

Trådstartare
När jag svängde inom den lokala matbutiken påväg hem idag blev jag vittne till en situation som jag inte tänkt ens kunde uppstå. En medelålders person med ett till synes normalbetalt jobb stod och plockade åt sig varor från rea-disken där butiken samlar varor med kort datum som säljs till reducerat pris. Jag vet inte riktigt hur det hela startade då jag kom in mitt i diskussionen men en pensionär skällde ut hen efter noter för att hen "länsade" rea-disken och att hen borde skämmas för att hen stjäl varor som pensionärer och andra "fattiga" människor hade mer nytta av. Butikspersonalen lyckades lugna situationen ganska snabbt och förklarade för pensionären att alla kunder har rätt att köpa vilken vara som helst i butiken så länge eventuella åldersgränser uppfylls.

Detta fick mig att fundera lite. Att det skulle vara skamligt för oss med "tillräckliga" inkomster att köpa nedsatta varor har aldrig slagit mig öht. Jag har alltid sett detta som ett sätt att förhindra svinn genom att uppmuntra kunder att köpa sånt som annars kommer slängas inom någon dag när datumet går ut, inte att det primärt skulle vara någon slags välgörenhet, även om det såklart är bra för personer med begränsad kassa. Hur ser ni på det hela? Både ni som har tillräcklig inkomst och ni som har otillräcklig inkomst. Är det en oskriven regel att man lämnar såna varor till bättre behövande om man själv har det gott ställt och istället köper till ordinarie pris?
 
Nu vet jag inte riktigt i vilken kategori jag räknas, men knappast fattig. Jag banar väg till reducerat-hyllan det första jag gör, och om det till exempel finns lammfärs för 50p tar jag skamlöst alla paket som finns. Ingen tvekan. Först till kvarn!
 
Jag har heller aldrig tänkt på det viset och att det skulle vara skämmigt - näää. Nu är jag ingen höginkomsttagare, men jag vet ju att t.ex fattigpensionärer har det sämre ställt (fast det påverkar inte mitt tänk när jag handlar).
Jag tar det jag behöver och blir glad om det finns på rea, men jag bunkrar inte "bara för att".
 
Jag har aldrig tänkt på det så, har också tänkt att det är bra att såna varor går åt och inte slängs. Tittar alltid på de varorna för att se om det finns något intressant, köper mjölk med kort datum och butiksbakat bröd sent på kvällen.
 
Jag tänker ganska lika men jag blev så ställd så för ett ögonblick började jag fundera på om det var jag som var totalt ociviliserad och inte begripit detta ännu. Jag kan förvisso se en viss liten poäng men å andra sidan så bjuds ju varorna ut till alla, inte bara till en viss grupp människor och då ska det ju vara fritt fram för alla tänker jag.
 
Jag köper aldrig "bara för att det är rea" eller hur man ska säga, men om något jag behöver eller verkligen tycker om är på nedsatt pris så självklart köper jag. Är det något som enkelt går att frysa in så köper jag på mig lite extra och gör just detta. Å andra sidan är jag ingen höginkomsttagare heller så jag kanske inte räknas :p
 
Aldrig tänkt att man ska lämna nedsatta varor till andra, varken som kund eller förr när jag jobbade i matbutik. Först till kvarn helt enkelt.
Köper det jag vill ha. Kan mkt väl köpa extra många om det är sånt som kommer gå åt och som går att frysa.

Nedsatta varor är ju enbart för att minska svinn och för att butiken ska få igen lite istället för att slänga.
 
Jag köper det jag vill och behöver, jag var jättenöjd när jag kunde köpa Keldas sparrissoppa för 7 kr och plockade på mig fem paket. Jag brukar kolla vad som finns, köpa om det är något jag vill ha och lämna resten. Är det bra pris ändrar jag kanske mina middagsplaner eller så tar jag det vid ett annat tillfälle.

Kort datum ser jag sällan som ett problem så länge det är "bäst före", enda gången jag tvekar är om det är "ät före" om det inte går att frysa eller jag planerar att äta upp det strax.
 
Om folk börjar lämna varor "om utifall att någon annan kanske också behöver" faller ju hela idén. Kommer det då ingen efter mig som vill ha just den varan kastas den bort, och det är ju precis det som ska förhindras/minskas.

Jag köper framför allt kött åt mig och hundarna, då hamnar det i frysen på en gång. Har gjort makalösa fynd ibland. :)
 
Jag valde "Ja, jag tar även lite fler än jag behöver för att ha till senare" för om det t ex finns kött som är på sista dagen så köper jag mer än vad som tål att lämnas i kylen. Lägger överskottet i frysen. Och jag är statistiskt högavlönad med utgifter som en student, bl.a. tack vare ovanstående. Skulle aldrig falla mig in att lämna saker jag själv hade velat ha för en hypotetisk person som är mindre bemedlad och kommer senare till butiken.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp