Att köpa sadel som lekman

Kiwifrukt

Trådstartare
Ni som antingen själva rider ponny eller som har barn som rider ponny, vilka dressyrsadlar har ni till era hästar? Vilka har ni testat, vilka gillar ni och vilka gillar ni inte?
 
Vad är en ponny? Det finns ju så många sorter, storlekar och modeller 😊
I mitt fall är det en normalbyggd new forest, dryga 1,40 hög med obefintlig manke och ganska kort rygg.

Hästen har idag en äldre Globus Clic, 16,5 tum och tror det är 34 i vidd.
 
Ta hjälp av en sadelprovare. Vi hade en lippo Vanessa till våran d-ponny. Basic, skön sadel. Idag har vi en prestige D2 för betydligt högre pris men man får också vad man betalar för.
 
Min mara gick i diverse olika sadlar undervåra år tillsammans. Amerigo CC, Childeric DAC, Equipe Emporio, Equipe Viktoria och Prestige X Helen. Märkessadlar föredrar jag för balansen och kvalitén.
 
Ni som antingen själva rider ponny eller som har barn som rider ponny, vilka dressyrsadlar har ni till era hästar? Vilka har ni testat, vilka gillar ni och vilka gillar ni inte?
Min ponny gick med en Amerigo Vega byggd för honom med lite specialjusteringar. Det var enda sadeln som funkade på hans knepiga kropp.

På honom funkade sadeln helt ok för mig IOM att han inte rörde sig stort. Men samma sadel på hästar med större rörelser gav mig väldigt, väldigt ont i höfterna. Så pass att jag kan inte rida i en sådan regelbundet på normalt halvblod.

Jag lägger gärna pengar på en kvalitetssadel i prisklass som tex Amerigo, Equipe etc.
Jag vill gärna ha öppna sadlar med smal midja.
Men andra vill ha en mer uppbyggd sadel, bred midja, annan sittpunkt i sadeln etc.
Är du det minsta osäker på om du kan passa in sadel till häst/ryttare så bör du kontakta sadelutprovare.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
330
Senast: liiinnea
·
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
1 826
Senast: villhöver
·
Utrustning Liten spinoff på tråden om att rida ut. En av mina mardrömmar när jag rider ut är att jag ska trilla av och hästen ska sticka så att...
Svar
5
· Visningar
719
Utrustning Vi ska testa en Ordo Victoria på vår ponny. Jag har bara sett den på bild, så vet inte ens om den passar än.. men.. jag känner inte till...
Svar
7
· Visningar
670
Senast: Robina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp