Att köpa ut alkohol till sina barn

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Att köpa ut alkohol till sina barn

*knapplån*

Det är en sak som slår mig i den här diskussionen och det är att flera säger att de varit ganska sena med att dricka; alltså inte börjat så tidigt. I samma veva sägs det att första gången man var full var när man var 15 eller 16. Ursäkta men är det SENT?:crazy: Det tycker inte jag. Jag drack mig onykter första gången när jag var 18. Det tycker jag är alldeles lagom, tidigare i livet finns inga skäl att nyttja alkohol alls. Det är dessutom skadligare för en yngre hjärna att utsättas för.

Hemma fick vi provsmaka vin någon gång ur mammas o pappas vinglas. Men vi fick aldrig någon egen cider, öl eller vin. Det rörde sig om en klunk om vi själva frågade. Jag tyckte dock att det var rätt äckligt och blev inte direkt sugen på att dricka mer så det var inte direkt något man frågade efter.

Jag har inga barn, men är principfast när det gäller 18-årsgräns för att dricka. (Däremot tycker jag gränsen 18 för att dricka på krog och 20 för att köpa själv är lite diskutabel). Jag skulle ALDRIG i livet köpa ut något alls till en person under 18. Däremot skulle jag inte skälla ut min 14-15-åring om denne kom hem full. Jag skulle nog istället försöka köra med principen att PRATA, när de nyktrat till.
 
Sv: Att köpa ut alkohol till sina barn

escodobe skrev:
Och även om min mamma gärna tar ett glas öl,gott vin eller liknade så har jag adlrig sett min morsa full. Aldrig!

Jag däremot, som inte fick en droppe hemma eller fick nåt utköpt (jo 1flaska champange när jag fyllde 18 till födelsefesten hemma m familjen)
Jag drack redan som 15åring, med äldre kompisar så hade vi i det närmaste fri tillgång till (mkt billig el. gratis HB) och folk som köpte åt oss på bolaget......
Skulle dock skämmas ihjäl om mina föräldrar såg mig full! Känns tom konstigt att dricka en öl till maten i deras sällskap (jag är 27!)
Känner igen mig mycket i det du skriver. Min mamma dricker dock sällan något alls men ville aldrig att vi barn skulle se henne full men tyvärr (för henne) hände det en gång efter ett kalas då någon lurat henne med drinkar starkare än hon visste, dvs inte av eget val. Jag var väl ca 15 då och min bror ca 20.

De köpte heller aldrig ut något till mig och jag har också fortfarande svårt att dricka alkohol i deras sällskap trots att jag blir 34 i år! Tror aldrig de sett mig full heller.

Jag är mot att föräldrar köper ut till sina barn. Kommer antagligen inte att göra det men sonen är bara 6 månader nu... Hoppas sånt dröjer länge. Visst får man oftast tag på alkohol ändå men varför underlätta? Och, som någon annan skrev: ungdomar har ofta mer än det föräldrarna ger.
 
Sv: Att köpa ut alkohol till sina barn

Björk skrev:
*knapplån*

Det är en sak som slår mig i den här diskussionen och det är att flera säger att de varit ganska sena med att dricka; alltså inte börjat så tidigt. I samma veva sägs det att första gången man var full var när man var 15 eller 16. Ursäkta men är det SENT?:crazy: Det tycker inte jag. Jag drack mig onykter första gången när jag var 18. Det tycker jag är alldeles lagom, tidigare i livet finns inga skäl att nyttja alkohol alls. Det är dessutom skadligare för en yngre hjärna att utsättas för.
Givetvis är det ALLDELES för tidigt att börja med alkohol före 18 men jag tror att folk ( i a f jag) menar att man var jämförelsevis sen. Tex började jag och mina vänner första året på gymnasiet och det var sent bland ungdomar i den lilla staden vid den tiden. Däremot kan jag som vuxen nu tycka att det var för tidigt.
 
Sv: Att köpa ut alkohol till sina barn

Jag har väldigt svårt att tänka mig att köpa ut alkohol till mina barn. Detta pga att det känns som man accepterar att de dricker alkohol även om de inte har åldern inne. Jag tror för den delen inte´ att man kan hindra att de dricker, men att säga att om man bjuder sitt barn på alkohol, så kommer de inte att dricka hembränt. Den teorin tror jag inte ett smack på!!
BLEV SJÄLV BÅDE BJUDEN HEMMA OCH DRACK FÖR DEN DELEN HEMBRÄNT, så där sprack den teorin....
Jag tror däremot på en öppen dialog och att man vet vilka kompisar barnet umgås med och att man väljer att hämta på kvällen i stället för att låte dem sova borta......Detta kanske låter antikt, men gränser är oftast det de söker i sista änden, även om de tycker att man är överbeskyddande.....;)
 
Sv: Att köpa ut alkohol till sina barn

Det handlar inte bara om trots, utan om självförtroende också.
Vad jag kan se bladn mina kompisar är att man dels dricker för att alla andra gör det, men också för att våga. Som ex. kan nämnas en av mina kompisar, som vid tretton års ålder började söka nya stilar, hitta sig själv helt enkelt. Hon bytade stil en ggr i månaden ungefär, tills hon till slut stannade hos "de tuffa". Den här tjejen vågade innan knappt titta på en kille utan o rodna, än mindre säga ngt om där var ngn hon inte kände i närheten.
Sen hon började dricka (hon var väl.. 14, slutet av åttan typ) är hon ute ofta och dricker o umgås med mycket nytt folk.
Jag tror´att det hör dit, om ungarna vet att de är bättre än så, att det inte är värt det och om de har självförtroende nog att våga visa sig utan alkohol, så låter de bli.
Själva ungdomskulturen rent allmänt är ju rent ut sagd skruvad, ex. kan nämnas alla dessa "gymnasiediscon" med 16-årsgräns (d.v.s. född 90) där både 91: or, 92: or och även en o annan 93:a kikar in. Jag upplever sånna fester som indirekt rena hetsen. Vem kan gå längst, vem kan vara värst, vem kan ha minst kläder, vara mest crazy, o.s.v.
Utåt är det naturligtvis alkoholförbud, men om bara de nyktra skulle släppas in skulle det bara vara ett tio-tal..
Bah, jag vill inte vara 16...
 
Sv: Att köpa ut alkohol till sina barn

skriver här också då: 18-åring som presis tagit studenten (igår). Kan säga att mina föräldrar köpte inget till studentfesten på kvällen men man får alltid tag på dricka hos kompisar, inga problem att bli berusad. Köper ni ut som är risken stor att ungdomarna dricker det och sedan smakar av kompisar (alla bjuder). Stor del av det jag drack hade jag ingen aning om vad det var =)...men men, man tar ju bara studenten en gång i livet! :banana:

Se till att din tonåring har shyssta kompisar, mina kompisar ringde nämligen hem till mina föräldrar och sa att:
- Du ska nog hämta **** nu, stort tack för dom, vill inte sova i någon buske.
Och erbjud alltid skjuts hem, jag ville sova över men dom hämtade än då. Annars hade jag kanske fortsat att dricka?

och ni kan ju tipsa dom om att stå upp när dom dricker, då märker man om man fått för mycket = kan inte gå. sitter man dricker man lätt för mycket...:confused:
 
Sv: Att köpa ut alkohol till sina barn

Jag kan dela mina åsikter lite. Jag är 17 fyllda och har aldrig någonsin varit full. Jag har druckit 2.25 cider ute under islandshäst VM men aldrig annars. Under midsommar i varberg (alla neråt borås varberg vet väl hur det brukar vara där midsommar afton:angel: ) Jag blev bjuden flera gånger, men drack inte en droppe på hela kvällen. Jag har haft turen att ha kompisar som accepterat att jag inte vill dricka.

Varför jag inte vill dricka... Jag är livrädd för att förlora kontrollen över mig själv, min mamma skulle bli så besviken och jag älskar henne för mycket för att göra så mot henne och för att jag tycker det smakar ve och f*n, och för att det värsta som finns i hela världshistorien är att kräkas:crazy:
Cider 2.25 är gott, men resten tycker jag smakar riktigt illa, det finns alltså inget behov att drick för mig.
Sen har ju mamma berättat om ungdommar som kommer däckade, våldtagna och så vidare till mammas jobb (jobbar på barn och ungdom) och att behöva prata med socialen och så vidare. Låter inget vidare...

Att få tag i sprit är hur lätt som helst med rätta kontakter. Mina änner har ett helt lager med folk att ringa för att fixa riktig sprit och hembränt. Inga problem alls.

Ibland känns det nästan pinsamt att säga att man aldrig varit full, eftersom typ alla har varit det. Jag tror nästan att det bara är jag och max en till i min klass som inte dricker:crazy:
 
Sv: Att köpa ut alkohol till sina barn

Jag tror att det viktigaste är att ha en hälsosam dialog. Visst fick jag smaka hemma då och då, men i mycket måttliga mängder och inte förrän jag var åtminstone sexton - men min mamma har en närmst hysteriskt inställning till mitt drickande (alltså, hon blir hemskt nervös om hon ringer och tror att jag är på puben när jag i själva verket kanske är och fikar) vilket jag tror i det långa loppet har gjort att jag dricker mer än jag borde.
 
Sv: Att köpa ut alkohol till sina barn

Någon/några har skrivit i den här tråden att de tror att barnen inte dricker mer än de får hemifrån Fel fel fel! Det är när man har börjat dricka som man får smaka av andra (om jag bjuder dig på min goda cider får jag smaka din starka vodka). Kom på att mina föräldrar köpte ut en gång (nyår) dom hade köpt 2,25 till min bror, nästan 18 år då, så jag fick också. grejen var bara den att kompisgänget tillsammans hade skaffat ganska mycket champagne och cider själva. sen när man väl är full är man en i gemenskapen, dvs man får mer.

Angående att mina föräldrar köpte till mig så kändes det dumt. Jag vet att dom vet att jag dricker men det är inget vi pratar om öppet. När dom vet så känner jag iaf att jag måste hålla mig i skinnet, de litar på att jag inte gör nåt dumt för då skulle jag få ett helvete och aldrig mer få titta åt alkohol hemma.

Det efterfrågades mer tips: Inte sitta och väna på 16åringar, det blir ju jättejobbigt för er föräldrar att sitta uppe till 4 på natten En 16åring reder sig nog men om de vet att du sitter och väntar kanske de inte vågar gå hem förrän de är nyktra. man kan ju ringa när man går och lägger sig istället och höra så allt är okej. Om det är okej efter klockan 12 så brukar den mesta drickan tagit slut snart och största faran är över. En del tror att dom ska ta tonåringen på bar gärning, men det blir ju bara värre av det. Sånt skapar osämja mellan förälder och barn så att tonåringen förmodligen kommer hem ännu senare nästa gång och det blir svårare att prata om alkohol utan att det blir pinsamt...
En 14åring däremot ska man väl sitta och vänta på, dom ska inte ränna runt ensamma. Det kan ju va bra att sätta en gräns, om de inte är hemma vid en viss tidpunkt kommer du och hämtar, inte skäller för att ungen luktar alkohol, bara hämtar hem. Man skämms faktiskt tillräckligt när man blir hämtad och föräldrarna märker det, det är jättepinsamt! Om nu 14åringen inte vill säga var hon/han är kan man ju alltid hota med att ringa polisen eller dra igång nån karusell. Eller ja, lite ska man ju visa att man absolut inte gillar att ungen har druckeit men jag menar att an ska inte stå ch skälla så ni blir arga på varandra, då är din strid liksom förlorad för länge sen.
Utegånsförbud är nog värdelöst på de flesta. När man väl får gå ut igen efter nån vecka eller två kan man ju göra om det. Man behöver ju inte festa varje helg, bara ibland... :p

Förresten kanske jag inte skrev i mitt förra inlägg: Jag är 16 och ett halvt år och börja väl egentligen festa så sent som i somras men blev bjuden hemma mycket tidigare.:angel:
 
Sv: Att köpa ut alkohol till sina barn

oj, jag var tvungen å skriva lite till :D

Jag tycker nattvandrare är bra! vuxna som bara går omkring på stan å pratar, kollar så allt är okej, ingen bråkar och så och kan följa med en bit om nån ska gå hem själv. Dom är ett bra exempel på hur man motarbeter undomsfyllor som urartar. Man får inte va så naiv att man inte ser problemet, istället ska man tänka "om jag inte kan stoppa det, hur ska jag då tona ner det?" nej, låt bli att blunda för att det finns och kommer fortsätta finnas onyktra minderåriga, förbud kommer nog aldrig att kunna stoppa tonåringar.

Vill också passa på att säga att jag böjer nacken för er som festar utan alkohol. Man ser ju att ni har lika kul som oss som dricker, men det modet ni har att säga nej fast massa personer (fulla=påträngande) tjatar om att ni ska smaka. Ni står fast vid att ni inte vill och accepterar samtidigt att vi andra vill dricka och tycker det är kul. Jag har själv en kompis som varit helt nykter på fester nr jag har varit full som fan och tjatat på henne att hon ska dricka. Men hon vill inte och tillslut har jag lärt mig att respektera det även när jag är full. Missförstå mig nu inte, en del kanske dricker för att de inte kan säga nej, men jag är snarare en sån som dricker för att jag själv vill det. Jag bara tycker att det är så starkt att kunna ta avstånd från alkohol och samtidigt låta kompisarna sköta sitt :)

ne detta blev väääldigt svamligt, nu ska jag gå och lägga mig, godnatt!
 
Sv: Att köpa ut alkohol till sina barn

*KL*

Mina föräldrar är skilda och därför lever jag lite 'dubbelliv'.
Jag älskar att festa, med eller utan alkohol, både och funkar lika bra.
Om jag dricker så dricker jag enbart det jag tycker är gott, tycker dock det mesta är gott iofs, men dricker absolut inget äckligt för att bli full! Dricker mestadels rödvin, är en sucker för det :love: eller öl, och då gärna folköl just för att det är lika gott men man blir inte lika lätt full.

För mor min får jag inte festa, inte dricka, hon höll på att skrika sönder hela sin röst engång när jag druckit en 2.25% cider engång, när jag och min pojkvän ätit kräftor och haft myspys. :crazy:
Detta resulterar enbart i att jag 'sover' hos kompisar (läs: säger att jag sover hos kompisar men kommer hem runt 4-5 iaf) eller helt enkelt stannar ute längre för att hinna bli nykter tills jag kommer hem. Jag och mor har ett dåligt förhållande sen innan, och det blir inte bättre av att jag knappt får vara ute och att hon dessutom sitter hemma och väntar, det är otroligt jobbigt.

Med far däremot är allt så mkt bättre. Vi har fått mycket mycket bättre kontakt sen mina föräldrar skiljde sig. Han vet att jag dricker och förmanar mig bara att inte dricka för mkt, och bara dricka mitt eget eller sånt jag ser när det öppnas direkt. Inte dricka en öl om den stått på bordet och liknande.
För några veckor sen var far och jag på systemet, han ville köpa hem lite för att ha nått på kvällarna att slappna av med och sådär.
Det kändes så himla skönt när han frågade mig vad jag rekommenderade till maten och liknande, och vilken vodka som var godast och liknande. Vi diskuterade olika ölsorter och vilket vin som är godast. Sen så frågade han mig om jag ville ha något, då sa jag faktiskt nej. Jag kände att jag ville ta vara på stunden med honom, känna att han har förtroendet för mig att han kan diskutera sånt helt öppet utan problem. Aldrig något skäll eller liknande. Förmaningar, absolut! Men aldrig skrik eller skäll, han gjorde likadant när han var ung resonerar han. ;)

Nu kan jag känna att jag älskar min far, han låter mig prova mina egna gränser utan skrik, och jag vet att jag kan ringa honom 03.30 och fråga om jag får sova där, appackad, utan att få höra skrik och liknande. Skulle jag däremot ringa mor vid den tiden så skulle jag bara få höra skrik och liknande. Min far finns verkligen där, det gör inte min mor. Droppen kom för någon månad sedan då hon jämförde mig med min barndomskompis, som är alkoholist och drogmissbrukare fastän hon är 1år yngre än mig. Jag älskar henne och vet att hon har problem, så kommer alltid finnas där. Och när min mor då står och skriker på mig att jag kommer bli 'precis som henne', då slog det slint i huvudet. Först att jämföra mig med en missbrukare, och sen skrika så om man kompis som jag älskar otroligt högt. Nej, då stack jag iväg med en kompis till McDonalds, jag var så förbannad.

Gud vilket svammel det blev nu, men summan av kardemumman är;

Ni kan aldrig förbjuda era ungdomar att dricka, dom gör det förmodligen ändå. Men ha ett bra förhållande till alkohol och skrik inte. Det skapar bara sprickor och både ni och barnet mår sämre. Se till att alltid finnas och när dagen kommer då ert barn kommer hem med sin första fylla i släptåg; skäll inte inte inte. Det blir bara så himla mycket sämre. Ni får bli arga, men visa det på ett lugnt och sansat sätt, utan att tjata, då stänger man bara av.
Dom flesta dricker för mkt nångång, framförallt i unga åren, och det är då man behöver föräldrarna som bäst, så sprickor är inte att satsa på.

/C, 16år -89, som älskar sin far och skämmer bort honom totalt, men föraktar mor som hon hoppas slippa snarast möjligt pga tjat, skrik och tron om att jag är 10år fortfarande.
 
Sv: Att köpa ut alkohol till sina barn

vickis-pajala skrev:
men jag är väll av den soretn att jag heller går till systemet och KÖPER ut åt mina ungar sprit eller öl eller cider
för då vet jag vad dom dricker.

Nej, du har ingen aning om vad de dricker.
Dessutom visar du att det är ok att bryta mot lagen. Skulle du ge dig ut och köpa cigg åt 14-åringen också, om h*n blir röksugen på festen? Ungdomar behöver och vill ha gränser, och det är föräldrarnas uppgift att sätta dem. (Gränser innebär inte att man inte kan ha en öppen dialog.)
 
Sv: Att köpa ut alkohol till sina barn

Mina föräldrar har alltid druckit väldigt lite. Något glas vin vid söndagsmiddagen ibland och så lite lite snaps vid jul. Och möjligtvis nån sherry efter maten när de haft gäster (vilket är för sällan). Min första erfarenhet av alkohol var nattvardsvinet i konfirmationen (och jag tyckte det var gott :crazy: ). När jag var typ 16-17 fick jag smaka ett knappt halvt glas mousserande vin på nyårsafton.

Jag drack inte själv förrän jag var 17 år och då i mycket måttliga mängder (en öl på en hel kväll gjorde susen för mig då). Det blev mycket mer sen när jag började plugga på universitet men då var jag ju över 19.

Så onykter att jag inte vetat vad jag gjort har jag aldrig varit, och bara en gång har jag kräkts under kvällen (men var då så sansad att jag bad en kompis följa mig till sängen - vi var på läger - och dessutom hade jag influensa på gång i kroppen).

M a o kan man säga att mina föräldrars inställning varit helt optimal. Problemet är bara att vi dricker mer än de gjorde och det kommer att vara en helt annan situation för vår dotter. Hon kommer få se vuxna dricka i större omfattning än vad jag gjorde, så frågan är hur vi ska hantera problemet.

Jag tror man ska avdramatisera det (så hon vågar prata om det) men samtidigt tydligt säga att man inte får dricka innan 18 OCH att när man dricker ska man inte vara så korkad att man dricker hembränt (det finns ju inte i så stor utsträckning här nere i landet, så jag är inte så rädd för det) och att man ska ta det försiktigt. Och hon kommer inte få smaka nåt hemma.

Men det är en klurig fråga!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Att köpa ut alkohol till sina barn

Trissa skrev:
Nej, du har ingen aning om vad de dricker.
Dessutom visar du att det är ok att bryta mot lagen. Skulle du ge dig ut och köpa cigg åt 14-åringen också, om h*n blir röksugen på festen? Ungdomar behöver och vill ha gränser, och det är föräldrarnas uppgift att sätta dem. (Gränser innebär inte att man inte kan ha en öppen dialog.)


men i detta forum har vi alla olika resonemang som förälder
det finns lika många barn som det finns barnuppfostran.

jag ser då hellre mina ungar gå omkring med en systempåse i näven än en dunk hembränt dom fått köpa billigt, eller änn värre det kanske INTE alla gånge är alkohol dom har i kroppen utan än värre.
som igentligen kan innehålla vad fasen som helst
det är då roligare enligt min mening att sitta i soffan hemma och strycka ungdomen över pannan när dom kräks i hinken äa att sitta på akuten och se när någon annan häller kol i min unge för avgiftning.

precis som MÅNGA ungdomar skriver här i tråden finns det möjligheter att få tag på det ena med det tredje oavsett om jag skulle köpa upp hela systembolaget
men det jag tycker är klokt av dom är att man ska ha en öppen dialog med dom om alkohol
 
Sv: Att köpa ut alkohol till sina barn

I min kompiskrets tjatade vi aldrig på varandra om att dricka. Det var mer en test om vi gillade det när vi väl började. Hade senare en kompis som var nykterist men jag visste det inte så jag frågade alltid om hon ville smaka men hon sa alltid nej, till sist fattade jag varför och slutade fråga. Men jag tjatade aldrig.
 
Sv: Att köpa ut alkohol till sina barn

Jag har två egna och två bonus barn, de är 14,15,16 och 19.
19 åringen fick smaka på egen öl/cider när hon fylllt arton.
Dock har det blivit just smakande för hennes del.
15 åringen (som bor hos sin mamma) har tyvärr varit på endel fester där det förekommit alkohol, det är svårt när vi inte vet vad han gör hos sin mamma, hon har väldigt svårt att säga nej och stå för det tyvärr.
Vi har pratat mycket med honom om det och han är medveten om att det inte är ok, men tyvärr faller han väldigt lätt för grupptrycket.
När han är hos oss får han inte åka på några fester men då åker han hem till mamma och där får han.
16 åringen är mest intresserad av datorer så det är inga problem än så länge, hans kompisar är lika intresserade av datorer de så där finns inget grupptryck heller.
14 åringen har gått på fester och discon men vet att drickande inte är ok, kollar alltid upp om hon ska på privata fester så att det inte förekommer alkohol, det går faktiskt att göra det.
Hon har den inställningen att det inte är gott också och det kommer man ju långt på...
Jag skulle aldrig köpa ut till mina tonåringar och de vet det.
Jag har också alltid varit noga med att inte dricka när de är hemma eftersom jag vill vara en bra förebild.
Det finns tyvärr skräck exempel i släkten där 15-16 åringar pushas av sina föräldrar att dricka, där bar skåpet är öppet för dem på deras fester och föräldrarna tycker att det är ok att det ligger utslagna tonåringar lite var som helst i hemmet.
Då är det svårt att säga till barnen att de inte får åka till sin kusin en fredag lördag kvällar när de säger att de ska göra något och man misstänker att det är en fest på gång :eek:
 
Sv: Att köpa ut alkohol till sina barn

Björk skrev:
*knapplån*

Det är en sak som slår mig i den här diskussionen och det är att flera säger att de varit ganska sena med att dricka; alltså inte börjat så tidigt. I samma veva sägs det att första gången man var full var när man var 15 eller 16. Ursäkta men är det SENT?:crazy: Det tycker inte jag. Jag drack mig onykter första gången när jag var 18. Det tycker jag är alldeles lagom, tidigare i livet finns inga skäl att nyttja alkohol alls.
När jag skrev att jag var sen som hade min första fylla när jag var 15menade jag i förhållande till mina kompisar, många av dem började redan i 13-årsåldern. Självklart vet jag ju att det är skadligt för kroppen att dricka för tidigt, men som jag skrev så drack jag av nyfikenhet i början, och sedan fortsatte jag för att jag märkte att jag vågade mer. Att det är skadligt är inte riktigt det enda jag tänker på när jag dricker...

Ursäkta om jag var lite otydlig!
 
Sv: Att köpa ut alkohol till sina barn

Elinn skrev:
När jag skrev att jag var sen som hade min första fylla när jag var 15menade jag i förhållande till mina kompisar, många av dem började redan i 13-årsåldern. Självklart vet jag ju att det är skadligt för kroppen att dricka för tidigt, men som jag skrev så drack jag av nyfikenhet i början, och sedan fortsatte jag för att jag märkte att jag vågade mer. Att det är skadligt är inte riktigt det enda jag tänker på när jag dricker...

Ursäkta om jag var lite otydlig!
Ja, det var ju någon som skrev och förklarade att det nog var så du (och kanske andra) menade, så det var nog jag som var lite trögfattad! ;)

Nej, tyvärr är det väl så att vi inte tänker så mycket på att det är skadligt. Jag är definitivt inte nykterist, men det är bara så synd när ungdomar börjar för tidigt att dricka. För hjärnan är ju inte fullt utvecklad då och då skadar alkoholen desto mer. Den skadar ju även en gammal "käring" som mig..... :crazy:
 
Sv: Att köpa ut alkohol till sina barn

"knapplån"

En del skriver att dom inte dricker med barnen hemma, varför inte ?
Förebilder ? Det är väl bättre i såfall att visa att man kan dricka med måtta, att man tex kan dricka en flaska vin till maten, eller att man faktiskt kan njuta av vin, öl eller cider.

Mina barn har sett mig väldigt full både en o två gånger och det är inget jag skämms över, jag förklarar istället varför jag blivit full.
Nu har mina barn som jag skrivit tidigare smakat på både, vin, öl, cider och champangen till nyår och ingen av dom tycker att det smakar gott.
Visst ska man vara bra förebilder för sina barn men för det så vill inte jag sluta unna mig sådant som jag tycker om, tror att det är viktigare att ha en öppen dialog och förklara varför/hur alkoholen fungerar, vad man kan dricka och hur man kan dricka.
Jag har vid flera tillfällen påpekat att man aldrig lämnar ett glas/burk eller flaska utanför synhåll oavsett om det är läsk eller alkohol då det finns dom som tyvärr inte har ärliga avsikter utan dom kan slänga i ngt som gör att man får en blackout eller rent av får åka till sjukhus.
Mina barn är aldrig på fester där det förkommer alkohol, jo iofs här hemma när vi vuxna har fest eller sitter med ett gäng kompisar.

Jag kommer själv från ett hem där jag inte fick smaka en droppe och det har inte påverkat mig åt varken ena eller andra hållet.
Jag hade min riktiga fylla när jag var 17 och den kommer jag aldrig att glömma:cool:
 
Sv: Att köpa ut alkohol till sina barn

indian-charlie skrev:
"knapplån"

En del skriver att dom inte dricker med barnen hemma, varför inte ?
Förebilder ? Det är väl bättre i såfall att visa att man kan dricka med måtta, att man tex kan dricka en flaska vin till maten, eller att man faktiskt kan njuta av vin, öl eller cider.
Som med allt annat är väl en sund balans bra. Jag tycker heller inte att låta bli att någonsin dricka inför sina barn är särskilt vettigt. I alla fall inte om man ibland brukar alkohol annars. Då blir det ju nästan som att man "smyger" och korkar upp vinflaskan enbart när barnen lagt sig (och vad gör man om de kommer upp - gömmer glaset?). MEN; däremot skulle jag inte personligen vilja vara "väldigt full" inför mina barn så länge de är just barn. Lite påverkad må vara, men väldigt full känns över gränsen.

Jag har själv ett minne från en nyårsafton när jag var kring 12-13 år. Min mamma fick i sig alldeles för mycket dricka och var helt packad. Dels såg jag henne stå och fyllesnacka med en (för mig) främmande karl jättelänge (som jag upplevde det), hon rökte en cigg (jag blev helt bestört, har aldrig sett mamma röka förut och ville inte att hon skulle börja) och efteråt fick pappa hjälpa henne utanför husvagnen när hon spydde rejält i snön. Det har bara hänt den enda gången under min barndom och såhär i efterhand ser jag det naturligtvis bara som ett mänskligt misstag. Men just då och där tyckte jag det var hemskt obehagligt att se min mamma så full.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 036
Senast: MML
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 793
Senast: mars
·
Samhälle Jag satt och läste lite i EPA-tråden, och fastnade då på @athena_arabians inlägg om att tonåringar alltid försöker förföra sina...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
5 973
Senast: lil-sis
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 185
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp