Att köpa ut alkohol till sina barn

Status
Stängd för vidare inlägg.
I

Irre-76

Nu har jag inga tonåringar men jag är nyfiken att höra hur ni tonårsföräldrar hanterar era tonåringars drickande...

Hur resonerar ni? Vi vet att de flesta ungdomar (inte alla) någon gång i livet vill prova alkohol, men hur hanterar ni detta?
Skulle ni låta barnet prova lite hemma eller riskera att ert barn provar ute någonstans och riskerar att dricka någon farlig hembränd alkohol?

Självklart ska föra en öppen diskussion med barnen om detta, så de inte är rädda att prata med sina föräldrar om detta, men jag vill höra hur ni har gjort som har ungdomar...
 
Sv: Att köpa ut alkohol till sina barn

Jag har två tonårsbarn 16 och 14 och ingen av dom "ränner" ute, men vi har pratat om det och jag har sagt att dom aldrig skall börja med ngt annat än öl och att jag vill att dom ringer hem innan det är "försent" så att säga.
Jag har även sagt att jag aldrig kommer skälla på dom för det är ingen ide, dom har fått provsmaka både öl och vin här hemma och ingen av dom tycker att det smakar gott.
Jag får hoppas att dom den dagen dom provar på riktigt också klarar av att ta hand om sig.
 
Sv: Att köpa ut alkohol till sina barn

Jag är uppväxt med en, enligt många, ganska lössläppt alkoholmentalitet. Men faktum är att det har fungerat på både mig och mina två syskon, så jag tror på det.

Det var absolut inte så att vi fick dricka som vi ville, men vi fick ta lite hemma i sällskap av föräldrarna, och första fyllan hade jag just hemma. Idag är jag en person som nästan aldrig dricker alkohol, av den enkla anledningen att jag inte tycker att det är gott. Så resonerade jag även som tonåring, började inte dricka förrän vid 16, vilket var sent i min umgängeskrets. Många började redan vid 12.

Jag har bara ett tonårsbarn hemma, han blir 14 i år. Han är mycket ute med sina kompisar men han har stora krav på sig att sköta sig och jag litar på honom. Han är helt enkelt en sådan person som jag känner att jag KAN lita på. Värre blir det med både fostersonen och dottern när det blir deras tur. :cool:

När det gäller alkoholdrickandet hos sonen så har han inte börjat än. Men det står väl inte på, antar jag. Han har fått smaka lite hemma och det värsta är att han tycker att det är gott. :eek: Tyvärr har han att brås på när det gäller förhållandet till alkohol. Hans pappa var ett tag mer eller mindre alkoholist och även hans gammelfarfar har haft problem med spriten. Så det är jag lite orolig för.
Däremot litar jag på honom till 99%. Och det är ju ingen idé att börja oroa sig nu för någonting som kanske kommer att hända om ett år eller om fem år eller kanske aldrig. Eller så händer det imorgon. Men jag får ta tag i det då.

Naturligtvis har vi pratat om alkohol och hur man dricker osv hemma. Och han vet att han alltid kan ringa hem. Tycker han att det är pinsamt att ringa hem så ringer han sin morfar, det VET jag och det vet hans morfar med...;)

Det känns läbbigt att släppa iväg honom på div fester osv för det är väl nu i sommar det börjar. Men han har schyssta kompisar och han är ingen bråkmakare. Men han kan ju råka ut för saker för det. Och det är jag livrädd för. Samtidigt så är ju det här en del i utvecklingen och det hjälper dom att växa.
Men jag önskar att det vore över. :cool:
 
Sv: Att köpa ut alkohol till sina barn

ALLA undersökningar om detta visar att de som blir bjudna hemma dricker mer alkohol än de som inte fått smaka.
Så de som får dricka hemma och sen inte dricker mycket sen är tursamma undantag. En ungdom där man vet att mycket av riskfaktorerna finns är det därför heldumt att chansa med, kanske måste man där skilja på syskon tom.
Men att bjuda på sprit hemma - varför chansa.
 
Sv: Att köpa ut alkohol till sina barn

Mina barn får inte smaka alkohol hemma och jag har talat om att jag inte tycker om att de dricker, men måste de dricka så har jag bett dom hålla sig till öl.Nu är de två äldsta myndiga och gör som de vill och de är mycket måttliga nästan nykterister så på de två har min stränga hållning funkat men jag ska inte säga hej än för den yngste är på väg in i tonåren så jag får väl höra av mig om några år o berätta.
 
Sv: Att köpa ut alkohol till sina barn

nu är jag inte tonårsförälder utan just en av dom där tonåringarna som vill springa runt... :p
Men jag tycker själv att föräldrarna inte ska köpa ut. Jag får smaka/dricka vin och så hemma men om dom köpte ut skulle det kännas som att dom inte bryr sig så mycket om mig. Bättre då att skaffa det på egen hand, det är faktiskt inte så lätt så det sänker ju antalet tillfällen som man dricker. Vad gäller hembränt vet jag och mina kompisarn i alla fall att det kan vara jättefarligt! man vill ju va full och glad, inte full och magpumpad...
jag tycker det är jättebra att ni föräldrar pratar om vilka gränser ni har innan barnen har kommit igång med drickandet. Om man pratar för sent kan det få motsatt effekt, dvs trots. Mina föräldrar brukar ta ett kort snack före t ex nyår, skolavslutning, midsommar osv. Bara för att påminna. De vet ju att jag och brorsan dricker men dom fattar väl att dom inte kan hindra det helt. Bäst är kanske att inte göra så stor sak av att dricka alkohol, då ytror jag inte att det känns lika häftigt för fjortisen att stå och dricka massa skit på stan mitt i natten. :) Men för all del tala om hur farligt det kan va!
 
Sv: Att köpa ut alkohol till sina barn

Alla undersökningar visar att barn som dricker hemma dricker, mer,oftare och tidigare än andra.
Jag tror faktiskt att det stämmer.
Och även om min mamma gärna tar ett glas öl,gott vin eller liknade så har jag adlrig sett min morsa full. Aldrig!

Jag däremot, som inte fick en droppe hemma eller fick nåt utköpt (jo 1flaska champange när jag fyllde 18 till födelsefesten hemma m familjen)
Jag drack redan som 15åring, med äldre kompisar så hade vi i det närmaste fri tillgång till (mkt billig el. gratis HB) och folk som köpte åt oss på bolaget......
Skulle dock skämmas ihjäl om mina föräldrar såg mig full! Känns tom konstigt att dricka en öl till maten i deras sällskap (jag är 27!)

För övrigt är jag väligt måttlig med alkohol idag, efter 20års strecker så har jag legat väldigt lågt om man jämför med snitt alkoholintaget bland folk i den åldergruppen.
 
Senast ändrad:
Sv: Att köpa ut alkohol till sina barn

lilstar skrev:
nu är jag inte tonårsförälder utan just en av dom där tonåringarna som vill springa runt... :p
Men jag tycker själv att föräldrarna inte ska köpa ut. Jag får smaka/dricka vin och så hemma men om dom köpte ut skulle det kännas som att dom inte bryr sig så mycket om mig. Bättre då att skaffa det på egen hand, det är faktiskt inte så lätt så det sänker ju antalet tillfällen som man dricker. Vad gäller hembränt vet jag och mina kompisarn i alla fall att det kan vara jättefarligt! man vill ju va full och glad, inte full och magpumpad...
jag tycker det är jättebra att ni föräldrar pratar om vilka gränser ni har innan barnen har kommit igång med drickandet. Om man pratar för sent kan det få motsatt effekt, dvs trots. Mina föräldrar brukar ta ett kort snack före t ex nyår, skolavslutning, midsommar osv. Bara för att påminna. De vet ju att jag och brorsan dricker men dom fattar väl att dom inte kan hindra det helt. Bäst är kanske att inte göra så stor sak av att dricka alkohol, då ytror jag inte att det känns lika häftigt för fjortisen att stå och dricka massa skit på stan mitt i natten. :) Men för all del tala om hur farligt det kan va!

Underbart att se att du som tonåring skriver här så att vi vuxna kan se det ur ert perspektiv! Mycket bra skrivet!

Och tack ni alla för alla goda tips! Kom gärna med ännu flera...
En bra sak det där med att säga till barnen att om ni nödvändigtvis måste dricka så håll er till öl, mindre risk för något farligt Hb då...
Sen tror jag också som några av er skriver, ju mer man förbjuder desto mer spännande blir det. En öppen diskussion ska jag hålla mig till och så får man ta det därifrån.

Ett stor medalj till er alla tonårsföräldrar som lyckas bra i dagens hårda klimat för ungdomarna!
 
Sv: Att köpa ut alkohol till sina barn

Apropå tonåringar som dricker. En arbetskamrats son var på studenfest i går och drack för mkt. Hittades på tunnelbanespåret av väktare. De fick stänga av tunnelbane strömmen för att få bort honom därifrån. Vad jag förstod på mamman så var det en skötsam grabb som inte brukar dricka:( Tänk vad som kunde gått snett......

Som barn fick vi smutta på vin i hemmet men det var ingen hit. Ingen av mina syskon dricker mer än måttligt idag.

Ni borde ta med era tonåringar på ett besök på Mariakliniken alt en vanlig intensivvårdsavd. Efter det så dricker de nog aldrig mer:(
 
Sv: Att köpa ut alkohol till sina barn

Att prata om alkohol i hemmet är den absolut bästa vaccineringen mot ett missbruk (missbruk lika med drängfylla, magpumpning osv).
Att förbjuda är INTE att göra alkoholen spännande - det är att visa att man bryr sig.
Att föregå med gott exempel och hantera alkohol på ett ansvarfullt o måttligt sätt är det enklaste sättet att hantera sitt barns alkoholdebut.
 
Sv: Att köpa ut alkohol till sina barn

jag har inga tonårs ungar hemma än på ett tag
men som alla andra lär jag väll komma dit endag
men jag är väll av den soretn att jag heller går till systemet och KÖPER ut åt mina ungar sprit eller öl eller cider
för då vet jag vad dom dricker.
och sedan såå tycker jag att vi föräldrar behövs ute på stan eller byn en fredag eller lördag kväll
student eller nyår i ställer för att gömma oss hemma och farmför allt oroa oss.

jag säger som min pappa en gång i tiden sa åt mig
när jag var ung ;)
att vad som än händer kan du alltid komma hem
och gissa om jag har gjort det.
 
Sv: Att köpa ut alkohol till sina barn

Ja du vet vad dom dricker hemma hos dig eller det du köpt ut men resten som de dricker vet du inte något om.Det är naivt att tro att de bara dricker det du köpt dessutom är det olagligt att köpa ut.Vi vuxna måste visa tydligt att vi inte accepterar ungdomsfylla.Jag har noga poängterat för mina barn att jag inte accepterar att de dricker men vad som än händer får de höra av sig och att jag finns där för dom när de behöver mig.
 
Sv: Att köpa ut alkohol till sina barn

Jag tänkte lägga in mina åsikter och upplevelser här, hoppas att det kan hjälpa er...

Jag fyller 17 år den här månaden, och provade att dricka för första gången i åttan. Det första året blev jag aldrig full, jag smakade mest för att få känna lite hur det kändes. Jag drack helt enkelt av nyfikenhet och för att våga prata med människor, hade inte världens bästa självförtroende då.

Första fyllan var på vintern i nian, jag drack vodka och cider. Det gick aldrig över styr, jag hade ändå koll på mig själv och visste vad jag höll på med.

Men så, på valborg hände det. Jag drack alldeles för mycket och hade inte en aning om vad jag höll på med. Som tur är har jag väldigt bra kompisar som tog hand om mig och hjälpte mig hem. Det känns så väldigt läskigt såhär efteråt när jag tänker på vad som kunde ha hänt, jag kunde faktiskt ha gått med på precis vad som helst!

Mina föräldrar har låtit mig smaka lite vin hemma, men bara smutta, aldrig att jag har fått dricka ordentligt. Jag har också fått dricka en 2.25 cider nån gång på en födelsedag eller något, men de har alltid gjort klart för mig att de inte vill att jag ska dricka. Jag tror att om de hade varit väldigt stränga hemma så hade jag nog fått min första fylla tidigare, och jag hade antagligen druckigt oftare än vad jag gör. Jag hade velat veta vad det egentligen är de varnar mig för, och så hade jag antagligen smakat bara på ren trots. Jag är ändå ganska sen med att ha de här ordentliga tonårsfyllorna

Som tur är har mina föräldrar alltid uppmanat mig att komma hem om jag skulle bli full, och det var verkligen tur på valborg. Det var i princip det enda jag tänkte på den sista timmen "Jag har lovat mamma och pappa att komma hem sen!"

Dagen efter mådde jag så dåligt att jag gick in till mina föräldrar och berättade vad jag hade gjort, något som jag aldrig har gjort förut. De var väldigt snälla mot mig hela dagen och frågade hur jag mågge, hämtade vatten åt mig osv. Jag tror att om de hade blivit arga på mig så hade det inte alls hindrat mig från att dricka igen, jag hade bara låtit bli att gå hem nästa gång.

Detta blev väldigt långt, men hoppas att det har hjälpt er lite i alla fall... :D
 
Sv: Att köpa ut alkohol till sina barn

hjortron skrev:
Ja du vet vad dom dricker hemma hos dig eller det du köpt ut men resten som de dricker vet du inte något om.Det är naivt att tro att de bara dricker det du köpt dessutom är det olagligt att köpa ut.Vi vuxna måste visa tydligt att vi inte accepterar ungdomsfylla.Jag har noga poängterat för mina barn att jag inte accepterar att de dricker men vad som än händer får de höra av sig och att jag finns där för dom när de behöver mig.


*harklar sig högt och tydligt*
jag skrev aldrig i mitt inlägg att jag tro att mina ungar bara dricker det jag köpt för det vet jag av egena erfarenhet att oavsett hur mycket jag köper så är det slut får dom tag i mer grejor bara dom har dom rätta kontakterna
men det jag vill poängtera är att i stället för att sitta hemma och uggla. det enda sättet som jag ser på saken är att som förälder eller övrigt vuxen vara ute på stan och se vad våra ungar håller på med.
även om jag nu inte bor i någon sörre stad så ska jag ut nästa helg och nattvandra även om jag inte har ungdomar
så tycker jag det är roligt att kunna hjälpa till och farför allt FINNAS till
det borde nog du oxå som förälder göra !!
 
Sv: Att köpa ut alkohol till sina barn

Jag fyller 18 om en månad och tänkte lägga in lite åsikter..

Jag har fått smaka hemma när jag har velat, dock aldrig i stora mängder. Pappa har alltid vägrat köpa ut åt mig men han har aldrig heller förbjudit mig att dricka. Han har alltid sagt vad han har tyckt och sen har jag fått göra vad jag vill.

Första fyllan kom ganska sent i min umgängeskrets (9ans avslutning) men den var okej och jag hade koll. Sedan har fyllorna rullat på och det finns bara 1 gång i mitt "partyminne" som jag inte kommer ihåg och då blev jag drogad.

Pappa har alltid litat till 110% på mig och jag är alltid väldigt öppen mot honom. Det tror jag är väldigt grundläggande. Nu tycker han att jag är så pass gammal att han uppmanar mig att gå ut och ha kul - givetvis med måtta men ändå. Det skullle han givetivs aldrig göra till min 14åriga lillasyster..

Jag har som sagt aldrig haft en dålig fylla utan bara bra, jag har alltid kommit hem och kunnat vara ärlig.

Jag tror att det är väldigt viktigt att man har ett bra förhållande till föräldern och jag tycker inte att de ska köpa ut.
Dock tycker jag att det kan vara bra att ha ganska fria tyglar så att man lär sig ansvar (inte för fria).

Åh. svammel. :o
 
Sv: Att köpa ut alkohol till sina barn

Nu förstår jag inte vad du menar med att jag borde finnas till för mina barn. Både mina barn och andras vet att de kan komma till mig men jag har nolltolerans vad det gäller alkohol och ungdom men det innebär inte att jag slår eller skäller ut ungar som är fulla ,man kan diskutera detta när de är nyktra.
 
Sv: Att köpa ut alkohol till sina barn

hjortron skrev:
Nu förstår jag inte vad du menar med att jag borde finnas till för mina barn. Både mina barn och andras vet att de kan komma till mig men jag har nolltolerans vad det gäller alkohol och ungdom men det innebär inte att jag slår eller skäller ut ungar som är fulla ,man kan diskutera detta när de är nyktra.

nej det handlar väll inte om att vi ska stå och skälla eller slå våra ungar för att dom varit fulla
vi vet precis vad det handlar om vi vuxna vi har varit precis likadana
men det jag ville poängtera var att det är ganska NAIVT och sitta på ett forum och säga "så här säger jag till mina ungdomar" och sedan går vi ut i tv soffan en fredag kväll och hoppas på att det vi sagt till dom har gått hem
istället för att visa oss på stan en fredag eller lördag kväll och finnas
till på PLATS
jag menar inte att dagens ungdom är opålitliga för dom är jäkligt kloka tycker jag. visst finns det rötägg och ibland hammnar men i fel gäng.
och i dom situationerna är det gansksa skönt att ha en vuxen att gå till.

jag önskar att mina föräldrar hadde varit ute mer när vi var unga
det kan jag säga idag när jag är vuxen
så tyckde jag inte då :crazy: :crazy:

så är det
 
Sv: Att köpa ut alkohol till sina barn

Nu är ju inte jag förälder utan har varit en av dem som "smakat" på alkoholen :angel:
Min pappa är & har alltid varit nykterist och förväntade sig då också att jag skulle bli det. För att ge mig nåt "mål" så sa han att han skulle betala mitt körkort om jag inte drack (rökte & snusade) fram tills jag var 18.
Okej, tänkte jag det är ju lugnt. Jag var ju en sån tjej som aldrig varit intresserad av alkohol eller annat utan bara levt mitt liv i stallet & varit en "skötsam" tjej ;)
Sen började jag gymnasiet på annan ort, bodde på elevhem, man fick nya kompisar & såklart började festandet... Först "invigningsfesten", de äldre på skolan fixade alkoholen, oftast hembränt & vi yngre blev bjudna. I grupptrycket som då blev så började jag också dricka...Drack man inte var man inte accepterad av "gänget".
Självklart försökte jag hålla festerna hemliga för pappa, men som alltid så kommer ju sådana saker fram förr eller senare :smirk:
Så han fick ju reda på det och sa "Ja, där rök ditt körkort".
Iom att han sa det så kände jag som att "Ja, nu kvittar det, nu är allt likväl förstört så jag kan fortsätta dricka".
Så jag fortsatte, 1-2 ggr i veckan dracks det alkohol & festades.
Jag drack inte för att det var gott utan för att bli full, glad & vara accepterad av "gänget".
Stoppet kom när jag var nykter på en fest & var "alkoholvakt" åt en kompis, hon var full som ett ägg & jag skulle se till att hon inte skulle dricka mer. Hon slog mig, klöst mig & kallade mig fula ord. Jag började tänka efter. Var jag såhär jag var när jag var onykter? Vad är det för nöje att kanske vara elak mot sina kompisar?
Jag började gå nykter på festerna & insåg att man kunde ha minst lika roligt utan att dricka alkohol. Blev jag bjuden tackade jag nej. Jag blev kallad "torris" ett antal ggr men sa att "Ja, jag är väl en torris då men jag har lika roligt för det".
Sen jag gick ut gymnasiet har jag inte festat nåt alls, alkohol är ju egentligen inte gott :smirk: Visst har jag druckit ett glas vin i goda vänners sällskap, tagit en cider till maten vid högtidliga tillfällen & smakat en snaps hos goda bekannta. Men jag har aldrig druckit mig full och skulle aldrig vilja göra det heller...
 
Sv: Att köpa ut alkohol till sina barn

Jag fick dricka hemma när jag var runt 15 - 16, en öl eller en cider. Mina föräldrar resonerade som så att det är bättre att de vet vad jag dricker än att de vet ATT jag dricker med inte vad...
Varken jag eller min lillebror (som fyller 19 imorgon) dricker särksilt mkt. Jag ställer ofta upp som chafför, dricker cola på kvällen och har lika kul ändå. Brorsan dricvker inte helelr varesig ofta eller mycket utan rimligt och sällan. Är vi också tursamma bägge två? Min killkompis har en staid farsa, det dracks väl inte så hemma hos honom men det blev inget liv om han drack lite som tonåring och han dricker också sällan och måttligt. Mina tjejkompisar däremot som INTE fick röra sprit och som fick årets utskällningar om de kom hem lite lulliga och som alltid hade minttabletter och ursäkter i mängder dricker idag betydligt mer och oftare...
 
Sv: Att köpa ut alkohol till sina barn

Elinn skrev:
Jag tror att om de hade blivit arga på mig så hade det inte alls hindrat mig från att dricka igen, jag hade bara låtit bli att gå hem nästa gång.

Det där är bara SÅ sant! Jag har alltid känt att om det händer något så är jag alltid välkommen hem, och jag kan alltid ringa mina föräldrar om en fest gått överstyr (har dock aldrig hänt, men man har ju missat sista bussen) och de har kommit och hämtat en mitt i natten utan att gnälla, utan att skälla.
Jag har jämnåriga vänner som hellre sover hos en främling eller på en parkbänk än ringer hem till sina föräldrar just för att de bara skäller och gapar och skriker och det är knappast bättre att hon inte vågar komma hem...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 038
Senast: MML
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 794
Senast: mars
·
Samhälle Jag satt och läste lite i EPA-tråden, och fastnade då på @athena_arabians inlägg om att tonåringar alltid försöker förföra sina...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
5 973
Senast: lil-sis
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 186
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp