Att komma till start

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har velat tävla sedan jag var typ 10 år gammal. Nu är jag 45. Det har inte gått så bra för mig att komma till start. För det första så måste man lära sig rida. Sånt kostar pengar och det har jag inte alltid haft tillräckligt av. Sen behöver man en häst också. Hästarna jag ridit under åren har varit av varierande sort. En del har varit väl utbildade, andra inte. Vissa har jag trivts med, en del har jag passat mindre bra med. Sen har hästarna varit olika svåra. Senioren exempelvis, var ju otroligt välutbildad, men ack så svår att rida. Det var lärorikt att rida honom men jag kom inte till start då heller. Och nu rider jag en travare. Han är jättetrevlig och så men det är synd att han är en travare för med det så kommer svårigheter som jag hade sluppit brottas med på en häst av annan ras. Ägaren är också bussig och jag kan rida rätt fritt. Det är helt okej också om jag skulle vilja åka iväg och träna, men då är det ju det där problemet att jag inte äger en transport. Kompisen vill ha 200 för att låna ut sin. Vips, så ökade kostnaden för en ridlektion med 40-50%. Och så var vi vid det där med pengar igen, eller rättare sagt bristen av det.

Sen så behöver man en tränare som hjälper en framåt. Det har inte varit alltför enkelt att hitta någon jag trivs med. Den jag ridit för nu på sistone är lyckligtvis en jag trivs att rida för. Men jag har ju fortfarande inte tillgång till någon häst som jag kan hoppas på att komma till start med.

Det är liksom alltid något som strular. Brist på pengar, brist på häst, brist på transport, brist på tränare, eller en kombination av orsaker.

Halva livet har gått och här står jag och stampar. Nu lär jag inte heller kunna komma tillbaka till ett heltidsjobb så det där med pengar lär förbli en bristvara. Och möjligheterna att någonsin komma till start krymper.
 

Min spontana tanke är att du garanterat ridit mer och är skickligare än de flesta varit när de börjat tävla. Med förståelse för ekonomiska och praktiska problem, så tänker jag att om det är en såpass viktig milstolpe i livet att tävla - lägg pengarna du annars skulle lägga på en träning på en klubbtävling eller dylikt, i det skicket ni är nu (eller vänta pyttelite om det känns allt för ofärdigt) så du kommer över tröskeln! Se tävlingen som en erfarenhet i sig, räkna med att det säkert inte går lika bra som du hoppats, men som något som du kommer ha på erfarenhetsbanken. Bodde jag bättre till hade jag erbjudit mig att hänga med som hästskötare, är ingen tävlingsmänniska alls men har funnit mycket nöje i att följa med kompisar på tävlingar och hejat och varit en hjälpande hand. :)
 
Min spontana tanke är att du garanterat ridit mer och är skickligare än de flesta varit när de börjat tävla. Med förståelse för ekonomiska och praktiska problem, så tänker jag att om det är en såpass viktig milstolpe i livet att tävla - lägg pengarna du annars skulle lägga på en träning på en klubbtävling eller dylikt, i det skicket ni är nu (eller vänta pyttelite om det känns allt för ofärdigt) så du kommer över tröskeln! Se tävlingen som en erfarenhet i sig, räkna med att det säkert inte går lika bra som du hoppats, men som något som du kommer ha på erfarenhetsbanken. Bodde jag bättre till hade jag erbjudit mig att hänga med som hästskötare, är ingen tävlingsmänniska alls men har funnit mycket nöje i att följa med kompisar på tävlingar och hejat och varit en hjälpande hand. :)
Den ridklubb där jag är medlem, verkar inte ha några klubbtävlingar. Jag har inte sett en enda under hela våren. Lokaltävling verkar vara det lägsta de kört med.

Tidigare startade jag några dressyrklasser och några hoppklasser på en ridskola där jag gick. Det gick för det mesta ganska dåligt. Någon enstaka gång klarade jag en CR på 70 cm hoppning. Men över lag var mina resultat inte tillfredsställande alls.

Men nu har jag ingen häst som kan galoppera och inga klubbtävlingar heller i sikte. Om två veckor är det LD-klasser i dressyr en bit bort, men det är lokaltävlingar som kräver licenser. Och jag känner inte att det är värt att åka när jag inte tror vi kan prestera ett bra resultat. Jag har f.ö. växt ur min tävlingskavaj, så jag har ingen.
 
Den ridklubb där jag är medlem, verkar inte ha några klubbtävlingar. Jag har inte sett en enda under hela våren. Lokaltävling verkar vara det lägsta de kört med.

Tidigare startade jag några dressyrklasser och några hoppklasser på en ridskola där jag gick. Det gick för det mesta ganska dåligt. Någon enstaka gång klarade jag en CR på 70 cm hoppning. Men över lag var mina resultat inte tillfredsställande alls.

Men nu har jag ingen häst som kan galoppera och inga klubbtävlingar heller i sikte. Om två veckor är det LD-klasser i dressyr en bit bort, men det är lokaltävlingar som kräver licenser. Och jag känner inte att det är värt att åka när jag inte tror vi kan prestera ett bra resultat. Jag har f.ö. växt ur min tävlingskavaj, så jag har ingen.
Man behöver inte kavaj i lokala klasser, får utmärkt med en långärmad tröja utan huva. :)
 
Om du vill träna kan du ju kolla in Ridesum! Du kan boka lektioner med tränare över hela landet, bara du har någon som kan hjälpa dig att filma. Eller så kan man skicka in filmer och få feedback :)
 
Om du vill träna kan du ju kolla in Ridesum! Du kan boka lektioner med tränare över hela landet, bara du har någon som kan hjälpa dig att filma. Eller så kan man skicka in filmer och få feedback :)
Jag skulle behöva en häst också, med 3 normala gångarter, d.v.s. taktmässiga och inte extrema på något sätt. Jag saknar den häst jag red innan jag flyttade hit. Han var trevlig att rida. En sådan häst skulle jag kunna starta en LC med, kanske en LB t.o.m.
 
Jag skulle behöva en häst också, med 3 normala gångarter, d.v.s. taktmässiga och inte extrema på något sätt. Jag saknar den häst jag red innan jag flyttade hit. Han var trevlig att rida. En sådan häst skulle jag kunna starta en LC med, kanske en LB t.o.m.
Fast hur länge har du ridit travaren nu? Tror du inte att det krävs lite mer tid - och träning för tränare med just den här hästen - för att komma underfund med hur allt funkar?
 
Jag skulle behöva en häst också, med 3 normala gångarter, d.v.s. taktmässiga och inte extrema på något sätt. Jag saknar den häst jag red innan jag flyttade hit. Han var trevlig att rida. En sådan häst skulle jag kunna starta en LC med, kanske en LB t.o.m.
Ge det lite tid och träning ska det nog bli bra! Om inte annat lär du dig massor på vägen som du kan ta med dig om du börjar rida en mer välutbildad häst!
 
Fast hur länge har du ridit travaren nu? Tror du inte att det krävs lite mer tid - och träning för tränare med just den här hästen - för att komma underfund med hur allt funkar?
Hästen är 20 år gammal och har ingen talang alls för galopp. Den kan inte galoppera korrekt ens utan ryttare. Det kommer att ta åratal att få ordning på det, om det ens går ö.h.t.

Det enda jag kan hoppas på är att klara LD med den.

Ge det lite tid och träning ska det nog bli bra! Om inte annat lär du dig massor på vägen som du kan ta med dig om du börjar rida en mer välutbildad häst!
Jag är tyvärr hela tiden (år efter år efter år) i samma läge. Jag är som sagt 45 år och halva livet har gått. Jag har redan gett det massor av tid men har inte råd att spendera fler år på att traggla. Det här inlägget skrevs just p.g.a. frustrationen över att det alltid är något som lägger hinder i vägen. Det är så jävla skittråkigt att jag inte har pengarna till en egen häst.
 
Det är så jävla skittråkigt att jag inte har pengarna till en egen häst.
Ja så är det ju såklart! Tror vi är otroligt många som jättegärna skulle vilja ha en egen häst men inte har möjlighet till det. Men nånstans måste man ju acceptera och hitta andra vägar, eller förändra situationen (om det går). Man kan ju inte fastna i "allt suger för jag kan inte ha häst", för tänk vad många vi skulle vara då som bara var ledsna.

Hästar är lyx. Ren och skär lyx. Och alla har inte möjlighet till lyx (tyvärr).
 
Hästen är 20 år gammal och har ingen talang alls för galopp. Den kan inte galoppera korrekt ens utan ryttare. Det kommer att ta åratal att få ordning på det, om det ens går ö.h.t.

Det enda jag kan hoppas på är att klara LD med den.


Jag är tyvärr hela tiden (år efter år efter år) i samma läge. Jag är som sagt 45 år och halva livet har gått. Jag har redan gett det massor av tid men har inte råd att spendera fler år på att traggla. Det här inlägget skrevs just p.g.a. frustrationen över att det alltid är något som lägger hinder i vägen. Det är så jävla skittråkigt att jag inte har pengarna till en egen häst.
Du tror inte så att det kan vara att du tänker att du inte kan, hästen kan inte ditt eller datt och bara för du tänker det, tror du att det är sant.
Det sägs att det vi tänker tror vi att det är sant, därför våra egna tankar är våra värsta fiender.

Just nu känns det som du har låst fast dig vid att se alla problem, men lösningarna då det behöver inte va så avancerat som dina tankar får dig att tro bara du vågar öppna dörren och kolla läget.
Det är aldrig försent för att tävla, jag vet några 60+ som tävlar och känner även till många som inte har egna hästar, som tävlar, även de som inte ens har körkort. Istället för att se problemen är det bästa att försöka se lösningarna.

"Jag vill, jag kan, jag ska" är en bra slogan som ryttarinspiration använder, om du har möjlighet skulle jag varmt rekommendera att gå på en av hennes föreläsningar, jag tror du skulle ha nytta av det. Jag har själv varit på en och det gav mig en ögonöppnare, helt klart värt att lyssna på. Kan du ej gå på föreläsning googla "ryttarinspiration" och läs, finns mycket bra på nätet också.
 
Ja så är det ju såklart! Tror vi är otroligt många som jättegärna skulle vilja ha en egen häst men inte har möjlighet till det. Men nånstans måste man ju acceptera och hitta andra vägar, eller förändra situationen (om det går). Man kan ju inte fastna i "allt suger för jag kan inte ha häst", för tänk vad många vi skulle vara då som bara var ledsna.

Hästar är lyx. Ren och skär lyx. Och alla har inte möjlighet till lyx (tyvärr).
Och en egen häst är ingen garanti för framgång och lycka heller, säger jag från bitter erfarenhet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 852
Senast: iNHALE
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
1 995
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 156
Senast: WBanna
·
L
  • Artikel
Dagbok Idag är det min födelse dag. Det känns bara helt sjukt. Jag kommer fort farande håg när jag skulle fylla 15 och jag var in lagd på bup...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 568

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp