Att komma upp på morgonen

Wille

Trådstartare
Alltså, hur tusan kommer man upp ur sängen i hyfsad tid på morgonen, när man inte har några måsten som väntar? Jag har ett larm på mobilen. Sen har jag en katt som jobbar stenhårt för att jag ska vakna på morgonen. Men det går inte så bra ändå.

Jag försöker lägga mig tidigt på kvällen, just för att jag ska vakna tidigt (och för att slippa vara vaken när det är mörkt), men det fungerar inte heller så bra.

Så vad gör man?
 
Jag har kapitulerat och inser att jag helt enkelt är morgontrött. Jag kliver upp när jag vaknar helt enkelt (eller när jag dragit mig ett tag). Vid de få tillfällena jag måste upp tidigt så tvingar jag mig upp medelst typ 3 alarm och mår sen skit hela dagen
 
Alltså, hur tusan kommer man upp ur sängen i hyfsad tid på morgonen, när man inte har några måsten som väntar? Jag har ett larm på mobilen. Sen har jag en katt som jobbar stenhårt för att jag ska vakna på morgonen. Men det går inte så bra ändå.

Jag försöker lägga mig tidigt på kvällen, just för att jag ska vakna tidigt (och för att slippa vara vaken när det är mörkt), men det fungerar inte heller så bra.

Så vad gör man?

För mig är det bara att bestämma sig för att kliva upp när jag känner för att ligga kvar. Lite som att riva av ett plåster, det måste göras för att jag ska må bra/må bättre.
 
Alltså, hur tusan kommer man upp ur sängen i hyfsad tid på morgonen, när man inte har några måsten som väntar? Jag har ett larm på mobilen. Sen har jag en katt som jobbar stenhårt för att jag ska vakna på morgonen. Men det går inte så bra ändå.

Jag försöker lägga mig tidigt på kvällen, just för att jag ska vakna tidigt (och för att slippa vara vaken när det är mörkt), men det fungerar inte heller så bra.

Så vad gör man?
Mitt bästa tips är att sova som en stock, så att man är så utvilad att man inte har minsta lust att ligga kvar i sängen en enda minut till. Fast det är inte så enkelt som det är bra för alla.
 
Jag har en väckarklocka i "wake-up light"-modell som har gjort all skillnad i världen under vinterhalvåret. Den börjar lysa väldigt försiktigt någon halvtimme innan jag behöver vakna, och sen ökar ljuset gradvis mot max. Om jag mot förmodan fortfarande sover när klockslaget inträffar så spelar den en behaglig liten melodi.

Tillägg för tydlighet: Poängen är alltså att jag vaknar "av mig själv" och känner mig utvilad och som att det är dags att gå upp. Sol i rummet även om det är kolsvart ute.
 
Vara otroligt noga med att gå och lägga sig samma tid och vakna samma tid varje dag, vardag eller helg. Sedan det gamla vanliga. Svalt och mörkt. Fippla inte med mobilen en halvtimme innan utan låt hjärnan varva ner så man sover djupare.
Håller med om skärmar :) . Tror att det är jätteviktigt att stänga av/lägga ifrån sig TV/mobil/platta/osv i god tid innan man ska lägga sig. Jag FÖRSÖKER (alltså försöker ;)) göra så och lägga mig på soffan en stund med en bok istället innan jag går och lägger mig...
 
Det är ett helvete...
Efter utbrändheten tycker jag att det så otroligt svårt att ta sig upp.

Jag erkänner att jag aldrig varit någon morgonmänniska, har alltid vaknat trött i olika grader -men har "tagit mig i kragen" och tagit mig upp.
Men det är något helt annat nu, drivet/orken/startknappen finns inte riktigt där den ska.
Jag tar mig upp till jobbet för att jag måste, så sent det bara går, på helgerna tar jag mig upp för att hästarna och barnen måste ha mat.

Sorry, har alltså inget bra förslag mer än att skaffa häst
😄😉
 
Förut gick jag alltid upp så sent det bara gick, behövde jag åka hemifrån 06.30 gick jag upp 06.10 typ, så jag bara hann klä mig och gå på toa typ. Nu förtiden har jag bytt strategi, (inte för att jag vet om det är bättre 😂) och klockan ringer 1,5 timme innan jag har nått att göra. Då har jag chans att antingen snooza en stund (typ en kvart), eller så ligger jag i sängen och spelar mobilspel innan jag tar mig upp och går ut med hunden och sen tar kaffe och frukost i lugn och ro. Eftersom jag går upp tidigare, kommer jag oftast I säng i bättre tid med. Har samma procedur på helger.
 
Jag börjar jobba tidigt och går därför upp jättetidigt. För att jag skulle komma in i det, var det viktigt att inte sova länge de dagarna jag var ledig. För då tappar man rutinen. Eller jag i alla fall. Men sen tar jag alltid en koffeintablett på morgonen, det är mitt kaffe. Snoozar aldrig, men kan ligga vaken och kolla på telefonen efter klockan ringt.
 
Är du en morgonmänniska?
Jag har gått upp 06.15 minst fem av sju dagar de senaste 11 åren och hatar fortfarande det.
Jag skulle helst vakna runt 8-9 för att passa mitt naturliga sovschema men det funkar inte med jobbet jag har nu
 
Är du en morgonmänniska?
Jag har gått upp 06.15 minst fem av sju dagar de senaste 11 åren och hatar fortfarande det.
Jag skulle helst vakna runt 8-9 för att passa mitt naturliga sovschema men det funkar inte med jobbet jag har nu
Antagligen inte. Men skulle vilja vara.
 
Mitt bästa tips är att sova som en stock, så att man är så utvilad att man inte har minsta lust att ligga kvar i sängen en enda minut till. Fast det är inte så enkelt som det är bra för alla.

Jag har inga problem att ligga kvar i sängen trots att jag sovit i nio timmar och är mer än utvilad 😁
Lägga sig 21 och ligga kvar till 12 dagen efter är inga bekymmer alls 😍
 
Jag är en morgonmänniska men har svårt att komma ur sängen ändå. Bäst är att ha väckarklocka/ljud som är högljutt och en bit från sängen så det är ett måste att gå upp för att det ska sluta 😬
 
Jag tror att det är svårt att ändra på sin natur, att bli morgonmänniska om man är född kvällsmänniska och tvärtom. Själv blir jag mer och mer kvällsmänniska ju äldre jag blir. Jag klarar att sova 4-5 timmar en natt om jag får sova till 9 men det blir mycket värre om jag behöver gå upp vid 6.
 
Same. En av mina största hobbys är att sova!
Det är ganska bra att trivas med något som man måste göra många timmar per dygn! Brukar tänka likadant med att gilla matlagning, det är väldans praktiskt.

Fast när man är helt utvilad och hela kroppen bara sjuder av pigg känsla - då VILL man* bara komma upp och starta dagen.

*undertecknad som nog blivit utpräglad morgonmänniska enligt trådens diskussioner
 
Har jag inget måste som jag ska upp till, då går det absolut inte att kliva upp tidigt. Under min utbrändhet lärde jag mig att jag är en kvällsmänniska (vilket jag inte förstått tidigare, då jag klivit upp halv sex varje morgon sen jag var elva år) och behöver sova länge på morgonen samt ha gott om tid på mig när jag väl vaknat.

Så jag tillåter mig själv att sova. Flex på jobbet + jobbar hemifrån så de dagar jag inte har nåt möte på morgonen kliver jag upp kvart i nio.

Har även en gryningslampa som jag alltid ställer på max dvs jag vaknar långt innan det blivit helt ljust i rummet. Så tacksam för den.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har ett helsike att vakna på morgonen och starta dagen. Jag ställer larmet på mobilen för att vakna, men det funkar inte. På...
21 22 23
Svar
444
· Visningar
19 904
Senast: bettysmatte
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
581
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Jag har alltid kunnat sova lite mindre 6-7 h och funkat hyfsat med det. Nu har jag haft en sjukdom och behandling som lett till en annan...
Svar
16
· Visningar
675
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 361
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp