Att kommentera människors utseende

För många år sedan såg jag en kvinna på Valhallabadet i Göteborg som jag reagerade starkt på och kunde inte förstå hur hon såg ut förrän långt senare. Hennes hud var flera nummer förstort, skinnet hängde verkligen på henne, runt armbågar, handleder, knän, fotleder osv. Först flera år senare förstod jag att hon måste gått ner väldigt mycket i vikt, så mycket att huden hängde i veck över hela kroppen.

Jag är helt förundrad att hon vågade visa sig på ett badhus, visserligen inne på damernas med jaccuzzi, kallbad och bastu, men jag hade aldrig vågat. Det om något måste vara handikappande, jag gissar att det kan ha varit ca 100 kg nedgång i rask takt. Om det var pga sjukdom eller GBS har jag ingen aning om.
 
För många år sedan såg jag en kvinna på Valhallabadet i Göteborg som jag reagerade starkt på och kunde inte förstå hur hon såg ut förrän långt senare. Hennes hud var flera nummer förstort, skinnet hängde verkligen på henne, runt armbågar, handleder, knän, fotleder osv. Först flera år senare förstod jag att hon måste gått ner väldigt mycket i vikt, så mycket att huden hängde i veck över hela kroppen.

Jag är helt förundrad att hon vågade visa sig på ett badhus, visserligen inne på damernas med jaccuzzi, kallbad och bastu, men jag hade aldrig vågat. Det om något måste vara handikappande, jag gissar att det kan ha varit ca 100 kg nedgång i rask takt. Om det var pga sjukdom eller GBS har jag ingen aning om.
Om det var för gastric operation så finns det flera regler för att få ta bort huden. Det är vad jag förstått huden på magen man kan ta bort samt lyfta bröst"påsarna". För att få detta bekostat av Region Skåne (det finns olika regler i regionerna) så måste man väga stabilt- alltså inte gå upp eller ner under minst 6 månader, man ska ha nått ett BMI under 27, vilket sägs vara hyfsat svårt att nå för de som har MYCKET hud och har gått ner mycket i vikt (de som alltså har störst behov av att ta bort huden eftersom de har typ mest då de var störst), man ska inte röka och man ska ha stora problem med hudinfektioner.

Vad jag har förstått tar man inte huden på armar eller lår eftersom det blir fula svårläkta ärr, men där har jag inte någon källa utan bara min systers ord när hon tog upp det med läkarna.
 
För många år sedan såg jag en kvinna på Valhallabadet i Göteborg som jag reagerade starkt på och kunde inte förstå hur hon såg ut förrän långt senare. Hennes hud var flera nummer förstort, skinnet hängde verkligen på henne, runt armbågar, handleder, knän, fotleder osv. Först flera år senare förstod jag att hon måste gått ner väldigt mycket i vikt, så mycket att huden hängde i veck över hela kroppen.

Jag är helt förundrad att hon vågade visa sig på ett badhus, visserligen inne på damernas med jaccuzzi, kallbad och bastu, men jag hade aldrig vågat. Det om något måste vara handikappande, jag gissar att det kan ha varit ca 100 kg nedgång i rask takt. Om det var pga sjukdom eller GBS har jag ingen aning om.
Jag vet inte vilken del av diskussionen du svarar på eller om det finns några underliggande värderingar i ditt inlägg.

Vill bara spinna vidare genom att visa en av mina favoriter på området: @angifae på Instagram. Jag kan verkligen förstå de som gjort motsvarande viktförändring och sen valt att ta bort överskottshuden av praktiska och/eller utseendemässiga skäl. Samtidigt uppskattar jag inlägg som det här som en påminnelse om att det inte måste finnas en plan även för hudreduktion från start för att det ska vara värt att göra förändringen till att börja med. Så viktigt behöver det inte vara att se "rätt" ut.

Screenshot_20211111-193323.png
 
Jag vet inte vilken del av diskussionen du svarar på eller om det finns några underliggande värderingar i ditt inlägg.

Vill bara spinna vidare genom att visa en av mina favoriter på området: @angifae på Instagram. Jag kan verkligen förstå de som gjort motsvarande viktförändring och sen valt att ta bort överskottshuden av praktiska och/eller utseendemässiga skäl. Samtidigt uppskattar jag inlägg som det här som en påminnelse om att det inte måste finnas en plan även för hudreduktion från start för att det ska vara värt att göra förändringen till att börja med. Så viktigt behöver det inte vara att se "rätt" ut.

Visa bifogad fil 79406
Och jag förstår alla de som går ner i vikt och inte vill se ut så. Jag hoppas jag inte kommer se ut så. Min syster ångrar sin operation till stor del för att hon ser ut så. Vi vill alla se och känna oss normala tänker jag. Nu vet jag att jag också kommer ha hängande hud, det har dock tagit mig 10 år att besluta mig för operation så det kan jag nu leva med, men jag förstår helt och fullt att man har problem med sitt utseende om man inte "får lov" att återgå till en liten bit av sin tidigare version. Därför tycker jag inte alls att det är fel med hudoperationer av den anledningen.

Det kvittar HUR MÅNGA som säger att vi alla har rätt att se ut som vi gör, när folk ändå vänder sig och glor efter en eller rynkar på näsan eller tappar hakan och ögonen av chock när de ser en eller viskar om en, så kvittar det vad folk påstår sig tycka. Inte förrän den dagen folk verkligen inte reagerar alls på något är det med andra ord på riktigt ok att se ut som man vill. Innan dess är det bara tomma ord som folk säger. Och som vi andra ska intala oss i att vi tror på medan vi blir utstuderade, viskade om och fnissade åt.

Jag tycker däremot det är jävligt modigt att gå emot strömmen och se ut som man vill, vad det än gäller.
 
Det kvittar HUR MÅNGA som säger att vi alla har rätt att se ut som vi gör, när folk ändå vänder sig och glor efter en eller rynkar på näsan eller tappar hakan och ögonen av chock när de ser en eller viskar om en, så kvittar det vad folk påstår sig tycka. Inte förrän den dagen folk verkligen inte reagerar alls på något är det med andra ord på riktigt ok att se ut som man vill. Innan dess är det bara tomma ord som folk säger. Och som vi andra ska intala oss i att vi tror på medan vi blir utstuderade, viskade om och fnissade åt.
Att folk reagerar är nog nästan alltid ovana och det är svårt att komma ifrån, en hel del reagerar också med att tycka att det är starkt att klarat gå ned så mycket, det kan vara bra att veta :)
 
Jag vet inte vilken del av diskussionen du svarar på eller om det finns några underliggande värderingar i ditt inlägg.

Vill bara spinna vidare genom att visa en av mina favoriter på området: @angifae på Instagram. Jag kan verkligen förstå de som gjort motsvarande viktförändring och sen valt att ta bort överskottshuden av praktiska och/eller utseendemässiga skäl. Samtidigt uppskattar jag inlägg som det här som en påminnelse om att det inte måste finnas en plan även för hudreduktion från start för att det ska vara värt att göra förändringen till att börja med. Så viktigt behöver det inte vara att se "rätt" ut.

Visa bifogad fil 79406
Det var mer en reflektion och inte ett direkt svar på hur det kan bli vid en mycket stor viktminskning till skillnad mot en graviditet. Det är ju inte bara skinnet på magen som "blir över", kvinnan jag såg var smal men hade så mycket hud att det var som hon hade flera storlekar för mycket hud. Inte alls som den här kvinnan utan om du tänker dig en ärm som är för lång så den lägger sig i veck runt handleden och samma sak övriga leder. Kvinnan på bilden skulle nog se likadan ut om hon fortsatte att gå ner mycket mer i vikt. Jag förstår att det måste vara ett lidande både fysiskt och psykiskt med så mycket lös hud och jag tycker hon var otroligt modig som vågade visa sig på ett badhus. Jag hade aldrig vågat det själv.
Om det var för gastric operation så finns det flera regler för att få ta bort huden. Det är vad jag förstått huden på magen man kan ta bort samt lyfta bröst"påsarna". För att få detta bekostat av Region Skåne (det finns olika regler i regionerna) så måste man väga stabilt- alltså inte gå upp eller ner under minst 6 månader, man ska ha nått ett BMI under 27, vilket sägs vara hyfsat svårt att nå för de som har MYCKET hud och har gått ner mycket i vikt (de som alltså har störst behov av att ta bort huden eftersom de har typ mest då de var störst), man ska inte röka och man ska ha stora problem med hudinfektioner.

Vad jag har förstått tar man inte huden på armar eller lår eftersom det blir fula svårläkta ärr, men där har jag inte någon källa utan bara min systers ord när hon tog upp det med läkarna.
Så ledsen att det inte går att korrigera armar och ben med lyckat resultat. :(
 
Oj, det finns jätteskickliga plastikkirurger som lyckas med nästan trådsmala ärr vid lår- och armplastik! Tråkigt att en läkare uttryckt sig så.
Ja, DET tror jag alldeles säkert. Vad jag däremot inte tror lika säkert är att Regionen betalar det. Jag hade gärna testat det, men har inte pengarna att lägga på det. Det räknas inte som medicinskt motiverat misstänker jag.
 
Att folk reagerar är nog nästan alltid ovana och det är svårt att komma ifrån, en hel del reagerar också med att tycka att det är starkt att klarat gå ned så mycket, det kan vara bra att veta :)
Men VILL man ha reaktioner från okända?

här på buke läser man ju jämt och ständigt att man inte ens "ska" tillåta sig att kommentera om man tycker att någon har snygga dojjor på sig. Hur känns det att någon reagerar på ens viktnedgång? Jag tar 1000000 gånger hellre en snygga skor-kommentar än en utstuderad blick på mig pga vikten, skorna är en pryl och inte mig som person så det berör liksom inte mig alls på samma sät. Det är som att stirra på en rullstolsburen person.
1. Man gör inte så, oavsett anledning.
2. Man gör inte så, oavsett anledning.

Det finns ingen som helst skillnad.
 
Men VILL man ha reaktioner från okända?

här på buke läser man ju jämt och ständigt att man inte ens "ska" tillåta sig att kommentera om man tycker att någon har snygga dojjor på sig. Hur känns det att någon reagerar på ens viktnedgång? Jag tar 1000000 gånger hellre en snygga skor-kommentar än en utstuderad blick på mig pga vikten, skorna är en pryl och inte mig som person så det berör liksom inte mig alls på samma sät. Det är som att stirra på en rullstolsburen person.
1. Man gör inte så, oavsett anledning.
2. Man gör inte så, oavsett anledning.

Det finns ingen som helst skillnad.
Det är klart man inte vill bli stirrad på.. Och jag tror det är väldigt svårt att stå opåverkad och helt igenom obrydd om man blir det. Oavsett varför man blir utsatt för det.
Man ska inte behöva försvara eller förklara varför man ser ut på ett visst sätt, oavsett om det är lös hud eller om man gjort skönhetsingrepp.
”Avvikande” fascinerar och har alltid gjort det och det kommer alltid finnas dom som inte kan låta bli att titta/kommentera eller till och med håna och det är jävligt sorgligt att folk inte begriper bättre.
 
Men VILL man ha reaktioner från okända?

här på buke läser man ju jämt och ständigt att man inte ens "ska" tillåta sig att kommentera om man tycker att någon har snygga dojjor på sig. Hur känns det att någon reagerar på ens viktnedgång? Jag tar 1000000 gånger hellre en snygga skor-kommentar än en utstuderad blick på mig pga vikten, skorna är en pryl och inte mig som person så det berör liksom inte mig alls på samma sät. Det är som att stirra på en rullstolsburen person.
1. Man gör inte så, oavsett anledning.
2. Man gör inte så, oavsett anledning.

Det finns ingen som helst skillnad.
Jag ogillar alla sorters kommentarer om mitt utseende. Jag avskyr att folk tittar och bedömer mig, även om det det säger är tänkt som en komplimang. Jag köper inte skor för att andra ska tycka de är fina så jag mår som bäst då ingen noterar eller kommenterar mina kläder, hår, frisyr eller whatever.
 
Jag ogillar alla sorters kommentarer om mitt utseende. Jag avskyr att folk tittar och bedömer mig, även om det det säger är tänkt som en komplimang. Jag köper inte skor för att andra ska tycka de är fina så jag mår som bäst då ingen noterar eller kommenterar mina kläder, hår, frisyr eller whatever.
Fick samma känsla för ett tag sedan när jag tackade nej till godis och fick ”Men du är ju fin som du är, normalsmal”.

Blev så oerhört trött på att bli bedömd på mitt utseende av en vän.
 
Jag blir glad av positiva kommentarer om jag tex har en ny tröja eller något annat, jag köper ju kläder för att jag själv tycker dom är fina och då är jag så enkelspårig att jag blir glad, men jag klarar mig utan kommentarer också.
Jag tycker också det är stor skillnad på såna komplimanger och typ, komplimanger för sånt som jag själv inte rår över/kan påverka. Typ "vilka vackra ögon du har!" Såna kommentarer gör mig obehaglig till mods, och jag vet inte vad man ska svara riktigt? Tack? För, liksom vadå, din uppskattning av min genpool som jag har exakt noll procent inflytande över själv?

Däremot om jag har valt nånting själv är det förmodligen för att jag gillar det själv och då får du gärna också säga att du gillar samma, såklart.
 
Det är klart man inte vill bli stirrad på.. Och jag tror det är väldigt svårt att stå opåverkad och helt igenom obrydd om man blir det. Oavsett varför man blir utsatt för det.
Man ska inte behöva försvara eller förklara varför man ser ut på ett visst sätt, oavsett om det är lös hud eller om man gjort skönhetsingrepp.
”Avvikande” fascinerar och har alltid gjort det och det kommer alltid finnas dom som inte kan låta bli att titta/kommentera eller till och med håna och det är jävligt sorgligt att folk inte begriper bättre.
Folk borde begripa bättre.
 
Jag ogillar alla sorters kommentarer om mitt utseende. Jag avskyr att folk tittar och bedömer mig, även om det det säger är tänkt som en komplimang. Jag köper inte skor för att andra ska tycka de är fina så jag mår som bäst då ingen noterar eller kommenterar mina kläder, hår, frisyr eller whatever.
Jag har personligen inget emot kommentarer om kläder, prylar eller skor. Det är ju grejer för mig och inte mig personligen.
 
Fick samma känsla för ett tag sedan när jag tackade nej till godis och fick ”Men du är ju fin som du är, normalsmal”.

Blev så oerhört trött på att bli bedömd på mitt utseende av en vän.
Och jag som ofta tackar nej för att jag inte är sugen just då....

Jag tycker det är ett trist beteende att andra ska ta sig rätten att bedöma folk för att man inte ser ut som normen/eller för all del, för ATT man ser ut som normen, bara för att folk är "ovana" vid olikheter osv elelr för att de tycker man gjort ett bra jobb med tex viktnedgång osv.

Jag förstår inte hur man inte kan förstå hur fel det är. Ovana.... jag brukar inte glo på folk i rullstol, men jag är onekligen ibland nyfiken på hur rullstolar ser ut osv. Så... jag GOOGLADE. Det finns mycket på youtube om man är intresserad. Tex hur man tar upp och ner sig för trottoarkanter och trappor vilket var vad jag funderade på. Därmed så slipper man ens lägga en blick på någon i rullstol och göra en annan människa obekväm.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Spinner lite, fick lite tankar efter tråden om hur vi ser ut egentligen. Tänkte också på en tråd jag läste här på Buke där flera tyckte...
13 14 15
Svar
286
· Visningar
21 339
Senast: Saeta
·
Relationer Igår var jag ute på en jazzklubb här i stan med en nyfunnen väninna. Jättetrevligt verkligen. På ett tidspunkt stod vi i rökrummet och...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
17 308
Senast: Got2Be
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp