Att komplettera upp till en socionomexamen

Kiwifrukt

Trådstartare
Förlåt för att jag fullständigt spammar sönder Buke med mina jobbproblem, men eftersom jag inte får något gehör alls hos min handledare har jag ingen annan att fråga. Jag har träffat en studie- och yrkesvägledare idag, och även om jag egentligen inte var speciellt pepp på det så väckte hon faktiskt en tanke.

Jag har en kandidatexamen från ett samhällsvetenskapligt program inriktning organisation och statlig förvaltning. När vi började på vår utbildning så sa de att när det står "socionomutbildning eller liknande" i arbetsannonserna så är vår utbildning "eller liknande". Många ämnen vi läst är snarlika det som socionomutbildningen gör, men den största skillnaden är vad jag förstår att de djupdyker mer i socialtjänstlagen och de har ett halvårs praktik, vilket inte vi hade. Precis samtidigt som jag blev färdig hände mordet på flickan Yara och det blev mycket högre krav på att det var enbart utbildade socionomer som fick jobba på de tjänsterna.

Nu menade studievägledaren idag att jag borde dels undersöka möjligheterna att komplettera upp min utbildning för att få en socionomexamen, eller läsa någon kurs i just socialtjänstlagen. Programmet jag gick är nerlagt, men det finns socionomutbildningar i två städer på hyfsat pendlingsbart avstånd (flytt är inte aktuellt av andra skäl) och dessutom på distans vid vissa lärosäten när jag kikade lite snabbt på det nu. Mina frågor är egentligen följande:
1) Går det att komplettera min utbildning så som hon menar? Om jag inte är helt ute och cyklar tror jag att jag faktiskt läst något om det i någon tråd här för inte alls länge sen, men minns inte vilken i detta nu?
2) Är det i så fall en bra idé att göra det?
3) Eller är det möjligt att få bättre utsikter att få jobb om man läser en kurs som behandlar just socialrätt? Jag hittade en på distans på 15 hp på halvfart, men det tickar ju på om jag ska hinna söka till hösten.

Jag har kanske max en termin csn kvar. Ska jag plugga upp något vill jag förstås komma igång med det så fort som möjligt, så att det är förlängningen kan leda till ett jobb.
 
Jag går samhälls- och kulturanalys och vet att flera som gått linjen tidigare jobbat i position som socionomer, men sedan fått komplettera upp till socionomexamen efter att det blev striktare. Så det ska gå, däremot vet jag inte hur det går till.
 
Förlåt för att jag fullständigt spammar sönder Buke med mina jobbproblem, men eftersom jag inte får något gehör alls hos min handledare har jag ingen annan att fråga. Jag har träffat en studie- och yrkesvägledare idag, och även om jag egentligen inte var speciellt pepp på det så väckte hon faktiskt en tanke.

Jag har en kandidatexamen från ett samhällsvetenskapligt program inriktning organisation och statlig förvaltning. När vi började på vår utbildning så sa de att när det står "socionomutbildning eller liknande" i arbetsannonserna så är vår utbildning "eller liknande". Många ämnen vi läst är snarlika det som socionomutbildningen gör, men den största skillnaden är vad jag förstår att de djupdyker mer i socialtjänstlagen och de har ett halvårs praktik, vilket inte vi hade. Precis samtidigt som jag blev färdig hände mordet på flickan Yara och det blev mycket högre krav på att det var enbart utbildade socionomer som fick jobba på de tjänsterna.

Nu menade studievägledaren idag att jag borde dels undersöka möjligheterna att komplettera upp min utbildning för att få en socionomexamen, eller läsa någon kurs i just socialtjänstlagen. Programmet jag gick är nerlagt, men det finns socionomutbildningar i två städer på hyfsat pendlingsbart avstånd (flytt är inte aktuellt av andra skäl) och dessutom på distans vid vissa lärosäten när jag kikade lite snabbt på det nu. Mina frågor är egentligen följande:
1) Går det att komplettera min utbildning så som hon menar? Om jag inte är helt ute och cyklar tror jag att jag faktiskt läst något om det i någon tråd här för inte alls länge sen, men minns inte vilken i detta nu?
2) Är det i så fall en bra idé att göra det?
3) Eller är det möjligt att få bättre utsikter att få jobb om man läser en kurs som behandlar just socialrätt? Jag hittade en på distans på 15 hp på halvfart, men det tickar ju på om jag ska hinna söka till hösten.

Jag har kanske max en termin csn kvar. Ska jag plugga upp något vill jag förstås komma igång med det så fort som möjligt, så att det är förlängningen kan leda till ett jobb.
Ta kontakt med en studievägledare på nåt av de lärosätena som har utbildningen och be dem kika på vad du har läst och vad du behöver komplettera med. Det är väl enklaste vägen att gå.
 
Det man får göra är att söka in och sen ansöka om att få tillgodoräkna de kurser man redan läst. Först då får man veta exakt hur många kurser man behöver läsa för att få ut socionomexamen.

Så har jag fattat det.

@Kiwifrukt Jag tycker att det låter som en väldigt god idé för dig att plugga till en socionomexamen. Det kommer öppna många dörrar för arbete.
 
Studievägledaren nämnde också att jag skulle kunna använda det i ansökningar/vid intervjuer. Något i stil med jag vet att jag i nuläget inte har en officiell socionomexamen, men utbildningen jag har är snarlik och jag håller på att plugga upp till socionomexamen/läser socialtjänstlagen. Jag tänker lite att om jag exempelvis pluggar 15 hp på distans i en kurs som behandlar socialtjänstlagen (den kursen handlade enbart om denna och andra liknande lagar) under en termin, så är det ju fullt möjligt att jobba samtidigt?
 
Förlåt för att jag fullständigt spammar sönder Buke med mina jobbproblem, men eftersom jag inte får något gehör alls hos min handledare har jag ingen annan att fråga. Jag har träffat en studie- och yrkesvägledare idag, och även om jag egentligen inte var speciellt pepp på det så väckte hon faktiskt en tanke.

Jag har en kandidatexamen från ett samhällsvetenskapligt program inriktning organisation och statlig förvaltning. När vi började på vår utbildning så sa de att när det står "socionomutbildning eller liknande" i arbetsannonserna så är vår utbildning "eller liknande". Många ämnen vi läst är snarlika det som socionomutbildningen gör, men den största skillnaden är vad jag förstår att de djupdyker mer i socialtjänstlagen och de har ett halvårs praktik, vilket inte vi hade. Precis samtidigt som jag blev färdig hände mordet på flickan Yara och det blev mycket högre krav på att det var enbart utbildade socionomer som fick jobba på de tjänsterna.

Nu menade studievägledaren idag att jag borde dels undersöka möjligheterna att komplettera upp min utbildning för att få en socionomexamen, eller läsa någon kurs i just socialtjänstlagen. Programmet jag gick är nerlagt, men det finns socionomutbildningar i två städer på hyfsat pendlingsbart avstånd (flytt är inte aktuellt av andra skäl) och dessutom på distans vid vissa lärosäten när jag kikade lite snabbt på det nu. Mina frågor är egentligen följande:
1) Går det att komplettera min utbildning så som hon menar? Om jag inte är helt ute och cyklar tror jag att jag faktiskt läst något om det i någon tråd här för inte alls länge sen, men minns inte vilken i detta nu?
2) Är det i så fall en bra idé att göra det?
3) Eller är det möjligt att få bättre utsikter att få jobb om man läser en kurs som behandlar just socialrätt? Jag hittade en på distans på 15 hp på halvfart, men det tickar ju på om jag ska hinna söka till hösten.

Jag har kanske max en termin csn kvar. Ska jag plugga upp något vill jag förstås komma igång med det så fort som möjligt, så att det är förlängningen kan leda till ett jobb.
Om du inte är flyttbar, så är ju frågan om det finns socionomjobb exakt där du bor? Det hjälper ju inte att det finns jobb på annat håll.
 
Om du inte är flyttbar, så är ju frågan om det finns socionomjobb exakt där du bor? Det hjälper ju inte att det finns jobb på annat håll.

Det finns massor. Ligger kanske tre-fyra nya varje vecka. Ungefär likvärdigt i grannstaden, som definitivt är möjligt att jobba i utan att varken flytta eller pendla ihjäl sig.
 
Det finns massor. Ligger kanske tre-fyra nya varje vecka. Ungefär likvärdigt i grannstaden, som definitivt är möjligt att jobba i utan att varken flytta eller pendla ihjäl sig.

Det låter ju som en superbra idé!

Jag läste först en utbildning och kunde tillgodoräkna väldigt många kurser till min andra utbildning. Det jag gjorde var att söka in till min andra utbildning, och när jag sedan blivit antagen ansöka om att få tillgodoräkna tidigare kurser. Det enda jag behövde visa var kursbeskrivningar och litteraturlistor och så blev jag placerad i en lämplig termin och läste klart programmet.
 
Tänkte kasta iväg ett mejl till en studievägledare på det universitet som ligger geografiskt närmast i alla fall, och fråga. Att fråga kostar ju inget. Tack för era svar! Ni är guld värda när handledaren är en total sopprot och studievägledaren jag träffade inte bor/jobbar i min stad och därför inte riktigt känner till området/arbetsmarknaden/var utbildningarna finns.
 
Tänkte kasta iväg ett mejl till en studievägledare på det universitet som ligger geografiskt närmast i alla fall, och fråga. Att fråga kostar ju inget. Tack för era svar! Ni är guld värda när handledaren är en total sopprot och studievägledaren jag träffade inte bor/jobbar i min stad och därför inte riktigt känner till området/arbetsmarknaden/var utbildningarna finns.

Låter som en bra ide, ev kan det vara bra att skicka iväg mail till studievägledarna på alla de ställen du söker. Utbildningar ser olika ut på olika ställen även om de ger samma examen och i frågan om tillgodoräknanden kan det skilja en del också. Förmodligen kommer du inte att få exakta besked men någon typ av förhandsinformation om hur det brukar bedömas.
 
Förmodligen kommer du inte att få exakta besked men någon typ av förhandsinformation om hur det brukar bedömas.
När jag har mailat om tillgodoräknade har jag inte fått nån förhandsinformation alls utan blivit ombedd att söka till utbildningen och sedan ansöka helt enkelt. Men kanske @Kiwifrukt har större tur :).
 
När jag har mailat om tillgodoräknade har jag inte fått nån förhandsinformation alls utan blivit ombedd att söka till utbildningen och sedan ansöka helt enkelt. Men kanske @Kiwifrukt har större tur :).

Beror nog på vilken studievägledare man träffar på och hur vanligt det är. Jag arbetade som studievägledare på civilingenjörsprogram i några år och då hade jag många möten med studenter som funderade på att byta program/börja men hade gamla ämnesstudier i t ex matte och annat med sig. Dem kunde jag oftast ge lite förhandsbesked om hur det brukade bedömas, dock med brasklappen att det bara var min uppfattning och att det inte var jag som tog det slutgiltiga beslutet.
 
Låter som en bra ide, ev kan det vara bra att skicka iväg mail till studievägledarna på alla de ställen du söker. Utbildningar ser olika ut på olika ställen även om de ger samma examen och i frågan om tillgodoräknanden kan det skilja en del också. Förmodligen kommer du inte att få exakta besked men någon typ av förhandsinformation om hur det brukar bedömas.

Tack för ditt svar, då ska jag absolut mejla även de ställen som erbjuder utbildningen på distans.
 
Skulle ni tycka att det var värt att läsa kurser i socialtjänstlagen om det visar sig omöjligt/svårt att komplettera upp min befintliga utbildning med socionomexamen? Jag har som sagt väldigt kort tid med csn kvar, och det lilla jag har kvar skulle räcka till att att plugga en termin men inte mycket mer. Jag måste ju ha en försörjning (ekonomiskt) och att plugga heltid och jobba samtidigt kommer jag inte palla. Tyvärr.
 
När jag pluggade sista terminen (samtalsbehandling 15 hp och ledsarskap 15 hp) och juridiken (30 hp, har för mig att det va termin 4) på socionomprogrammet hade vi flera studenter som hade liknande utbildningar men som behövde komplettera för att få ut socionomexamen. Det var framförallt beteendevetare, och jag tror någon statsvetare. Det blir ju sammanlagt ett års komplettering.
 
Jag som socionom undrar hur man gör med praktiken när man vill komplettera en utbildning utan praktik?
 
Jag som socionom undrar hur man gör med praktiken när man vill komplettera en utbildning utan praktik?

De jag pluggade med kunde komplettera det genom "reell kompetens" tror jag det kallades. De hade alltså tidigare arbetat i den typen av verksamhet. Jag tror faktiskt alla av dem hade erfarenhet från socialtjänst med barn/ungdomar.
 
Jag är utbildad socialpedagog (sedan 5 år tillbaka) och planerar att "komplettera upp" till socionom - flera studiekamrater som gjort det.
De har sökt in till socionomprogrammet och när de kommit in har de validerat de kurser man redan läst (socialpedagogiska programmet är 180hp) och därefter sett hur mycket de kan tillgodoräkna sig. Mina studiekamrater har totalt läst 50hp extra och sedan kunnat ta ut en socionomexamen.

Jag ringde en studievägledare på ett universitet i höstas för att fråga hur man gör, och hon beskrev samma förlopp som det ovan. Söka, komma in, validera det man har, se vad man kan tillgodoräkna sig och därefter göra en "egen studiegång"...

Jag har sökt in till socionom i år och så får vi se om det är görbart under kommande läsår.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp