Att kontakta sitt ex...

Lillagoajag

Trådstartare
Hej Bullen, jag är en 20-årig tjej som har ett problem...

Jag och mitt ex gjorde slut för lite drygt 1,5 månad sedan. Det gick väldigt fort, allt var som vanligt på morgonen och på kvällen ringde han och gjorde slut. Jag blev väldigt chockad, ledsen, besviken såklart men just i stunden tänkte jag inte så mycket - jag blev bara ledsen.

Nu har det alltså gått 1,5+ månad och jag har knappt kommit någonstans alls i "komma över-processen", vilket jag är ganska säker på beror på att jag fortfarande inte vet varför. Jag, vi, fick liksom aldrig ett avslut. Han gav mig bara en massa svävande anledningar, den ena mer otrolig än den andra och jag har liksom fått tolka bäst jag kan -> en massa spekulationer och ältande. Så häromdagen sa en av mina vänner helt enkelt - "men fråga honom då". Det kom lite som en kalldusch. Att ta kontakt med honom har verkligen inte funnits på kartan. När vi gjorde slut sa han att vi fortfarande kan vara vänner (men det är väl den äldsta repliken någonsin) och jag sa att jag inte trodde att jag skulle orka fortsätta ha kontakt med honom. Vilket han har respekterat och vi har verkligen inte haft någon som helst kontakt. Så nu är frågan; kan jag bryta "kontaktförbudet" och helt enkelt fråga honom rakt ut? Det handlar alltså INTE om att försöka få tillbaka honom.

Om jag bara ska vara egoistisk så är jag ganska övertygad om att en förklaring skulle göra det lättare att gå vidare. Av erfarenhet vet jag att jag är bra på att älta när jag inte fattar varför saker händer, annars är jag ganska bra på att släppa saker. Men. Jag vet ju inte vad han tänker. Han kanske aldrig mer vill prata med mig? (Jag tror dock inte han skulle vara otrevlig, och jag vet att han är ganska nära vän med två av sina ex, så han är ju i alla fall inte typen som hatar alla ex O_o)
Dessutom kan jag inte de här spelreglerna. Hade det varit en gammal vän hade jag inte tvekat. Men "kan" man kontakta ett ex och be om en förklaring? "Får" man det?
 
Sv: Att kontakta sitt ex...

Klart man får! Så länge personen inte uttryckligen har sagt att den vill bli lämnad i fred så får man givetvis höra av sig och fråga. Och såklart respektera och backa om personen inte vill svara på frågan (man kan liksom inte kräva ett svar eller en förklaring) - eller om svaret är uppenbart bullshit.

Huruvida det är en bra idé kan jag inte svara på, själv har jag varit extremt noga med att inte ta kontakt med mitt senaste ex. Han har dock inte respekterat att jag inte vill ha med honom att göra .
 
Sv: Att kontakta sitt ex...

Skojjar du? Ditt liv låter som mitt delvis.

För 2,5 månad tog mitt förhållande slut, vi sa hejdå till varandra när jag skulle resa bort med en massa pussar och några timmar senare så var det slut, allt över telefon :meh:
Dock vet jag varför, avsaknad av känslor från hans sida (hur man nu kan visa en helt annan sida precis innan...) , men för min del så spelar det inte så mycket roll, jag har inte kommit över honom, det är skit svårt när man har känslor som man abrupt måste få väck på nå vis.
I mina ögon har han varit falsk och oärlig med sina känslor mot mig och lyckades verkligen inte "göra slut" på ett schysst sätt, hade inte jag dragit upp det hade vi troligen fortfarande varit tillsammans :( så det är en stor sak som jag ältar och som irriterar mig.
I alla fall, vi träffades en gång efter det och har sedans dess inte hörts alls - förutom idag då jag skickade ett grattis sms, skrev inget mer, tänker aldrig försöka ta tillbaka honom eller så utan ville bara vara hövlig och samtidigt känna av läget rent allmänt. Men inget svar och kommer nog inte få något heller säger min magkänsla.

Förlåt för att jag tog över din tråd lite, men det var skönt att få skriva av mig lite, det finns tydligen personer som upplever samma sak som mig !!
Jag tycker absolut du kan kontakta honom, men var beredd på att svaret kanske inte är vad du vill ha höra bara.

Och om du själv hittar ett bra tips på hur man går vidare så kan du få dela med dig till mig tack ;)
 
Sv: Att kontakta sitt ex...

Skojjar du? Ditt liv låter som mitt delvis.

För 2,5 månad tog mitt förhållande slut, vi sa hejdå till varandra när jag skulle resa bort med en massa pussar och några timmar senare så var det slut, allt över telefon :meh:
Dock vet jag varför, avsaknad av känslor från hans sida (hur man nu kan visa en helt annan sida precis innan...) , men för min del så spelar det inte så mycket roll, jag har inte kommit över honom, det är skit svårt när man har känslor som man abrupt måste få väck på nå vis.
I mina ögon har han varit falsk och oärlig med sina känslor mot mig och lyckades verkligen inte "göra slut" på ett schysst sätt, hade inte jag dragit upp det hade vi troligen fortfarande varit tillsammans :( så det är en stor sak som jag ältar och som irriterar mig.
I alla fall, vi träffades en gång efter det och har sedans dess inte hörts alls - förutom idag då jag skickade ett grattis sms, skrev inget mer, tänker aldrig försöka ta tillbaka honom eller så utan ville bara vara hövlig och samtidigt känna av läget rent allmänt. Men inget svar och kommer nog inte få något heller säger min magkänsla.

Förlåt för att jag tog över din tråd lite, men det var skönt att få skriva av mig lite, det finns tydligen personer som upplever samma sak som mig !!
Jag tycker absolut du kan kontakta honom, men var beredd på att svaret kanske inte är vad du vill ha höra bara.

Och om du själv hittar ett bra tips på hur man går vidare så kan du få dela med dig till mig tack ;)

Du kanske var tillsammans med hans kusin ;) Helt okej att kapa tråden - we're all in this together!

*KL typ*

Vad fina ni är när ni svarar "rätt" :p :love:

Sedan gäller det bara att våga då... Är lite rädd för att få ett svar jag inte vill ha (samtidigt vet jag inte om det kan kännas så mycket värre, och det lär jag väl få äta upp :meh:), men jag är nog mer rädd för att verka klängig, eller det värsta - att inte få något svar alls. Å andra sidan - i så fall är jag ju tillbaka här igen då, men med vetskapen att jag försökte. Ja, det är inte lätt det här. Kunde jag inte få bli tankeläsare istället?

GUD VAD LÄSKIGT. Precis när jag sitter och skriver detta så ringer telefonen - dolt nummer :nailbiting: Och min första tanke: har jag nämnt buke för honom???? :eek::p Haha, men det var bara radiotjänst :cautious:
 
Sv: Att kontakta sitt ex...

Säger som tidigare talare - kontakta honom och få ett avslut. Jag gick i 1½ ÅR och ältade, förde låååånga konversationer med honom (fast nu råkade det ju vara så att konversationen pågick mellan mig själv och ehrm mig själv :D Har man inget avslut får man försöka skapa ett typ) så kräv det, du gör dig själv en tjänst.

Och ja du kan få ett svar du inte vill ha men är det sämre än att inte få något svar alls?
 
Sv: Att kontakta sitt ex...

Säger som tidigare talare - kontakta honom och få ett avslut. Jag gick i 1½ ÅR och ältade, förde låååånga konversationer med honom (fast nu råkade det ju vara så att konversationen pågick mellan mig själv och ehrm mig själv :D Har man inget avslut får man försöka skapa ett typ) så kräv det, du gör dig själv en tjänst.

Och ja du kan få ett svar du inte vill ha men är det sämre än att inte få något svar alls?

Haha, det där känner jag igen! Han kan säga jättebra saker när jag får hitta på vad han ska säga :D:p:sneaky:
 
Sv: Att kontakta sitt ex...

Jag tycker att du kan och faktiskt i ditt läge ska kontakta honom så att du kommer vidare. Säg att du inte är ute efter att få tillbaka honom utan att du behöver få rätsida på vissa saker för att kunna gå vidare. Förhoppningsvis så känner han att han kan vara rakare nu än vad han kunde då när han gjorde slut. Däremot får du vara beredd på att han säger saker som kommer att såra dig.
Ofta är orsaken till att det tar slut väldigt komplex så det är inte heller säkert att han kan ge dig ett svar som du blir nöjd med. Det är ju oftast inte så enkelt som att det är en enskild sak som gör att det tar slut utan oftast är det många saker som kan tyckas vara skitsaker ensamma men som sammanlagt blir för stort så att man väljer att göra slut.

Lycka till!
 
Sv: Att kontakta sitt ex...

Hej Bullen, jag är en 20-årig tjej som har ett problem...

Jag och mitt ex gjorde slut för lite drygt 1,5 månad sedan. Det gick väldigt fort, allt var som vanligt på morgonen och på kvällen ringde han och gjorde slut. Jag blev väldigt chockad, ledsen, besviken såklart men just i stunden tänkte jag inte så mycket - jag blev bara ledsen.

Nu har det alltså gått 1,5+ månad och jag har knappt kommit någonstans alls i "komma över-processen", vilket jag är ganska säker på beror på att jag fortfarande inte vet varför. Jag, vi, fick liksom aldrig ett avslut. Han gav mig bara en massa svävande anledningar, den ena mer otrolig än den andra och jag har liksom fått tolka bäst jag kan -> en massa spekulationer och ältande. Så häromdagen sa en av mina vänner helt enkelt - "men fråga honom då". Det kom lite som en kalldusch. Att ta kontakt med honom har verkligen inte funnits på kartan. När vi gjorde slut sa han att vi fortfarande kan vara vänner (men det är väl den äldsta repliken någonsin) och jag sa att jag inte trodde att jag skulle orka fortsätta ha kontakt med honom. Vilket han har respekterat och vi har verkligen inte haft någon som helst kontakt. Så nu är frågan; kan jag bryta "kontaktförbudet" och helt enkelt fråga honom rakt ut? Det handlar alltså INTE om att försöka få tillbaka honom.

Om jag bara ska vara egoistisk så är jag ganska övertygad om att en förklaring skulle göra det lättare att gå vidare. Av erfarenhet vet jag att jag är bra på att älta när jag inte fattar varför saker händer, annars är jag ganska bra på att släppa saker. Men. Jag vet ju inte vad han tänker. Han kanske aldrig mer vill prata med mig? (Jag tror dock inte han skulle vara otrevlig, och jag vet att han är ganska nära vän med två av sina ex, så han är ju i alla fall inte typen som hatar alla ex O_o)
Dessutom kan jag inte de här spelreglerna. Hade det varit en gammal vän hade jag inte tvekat. Men "kan" man kontakta ett ex och be om en förklaring? "Får" man det?

Men gud, JA! Det är klart man får ta kontakt och fråga. Enda gången jag skulle dra mig för att kontakta någon är när dom uttryckligen har bett mig att hålla mig undan. Då skulle det kännas jobbigt, men i ditt läge ser jag inget som helst hinder.

Och "kan" och "får" och spelregler hit och dit.. Du skriver ju själv att du inte vill ha tillbaks honom, att du bara vill ha svar? Då spelar väl "spelet" ingen roll? Gör det du mår bäst av, har man blivit dumpad har man all rätt i världen att vara lite egoistisk!

Ska jag vara helt ärlig så tror jag nog att han gärna bidrar med dom svar han kan också. Man känner sig ofta som en riktig skitstövel när man dumpar någon, oavsett orsak (eller i alla fall har jag gjort det när jag har dumpat någon) så man bidrar gärna med minsta lilla för att den andra ska må mindre dåligt. Har man varit tillsammans med någon så är det ju en person man tycker (/tyckt) väldigt mycket om och såvida ingenting drastiskt har hänt brukar man vilja den personen väl även efter det att vägarna har delats.
 
Sv: Att kontakta sitt ex...

KL

Nu finns det ingen återvändo - mail skickat. Förhoppningsvis lyckades jag med att inte verka arg och anklagande, att inte veka som att jag kräver något av honom och så skrev jag rakt ut att jag inte vill ha tillbaka honom (vilket jag dock är rädd ska trigga honom... "vill inte ha mig? nu jävlar ska hon få se vad hon missar" :cool:). Nu hoppas jag på:
1. svar
2. ett svar som inte är "jag vill inte veta av dig"
3. en bra dialog

Tills dess (har en känsla av att det kan ta lite tid) ska jag försöka att inte har för mycket ångest. :crazy:
 
Sv: Att kontakta sitt ex...

Hoppas du får svar. Vad det än handlar om, så tror jag faktiskt att det är bra att få ett avslut, för att verkligen kunna gå vidare. Jag har blivit "dumpad" två gånger (även om man egentligen inte kan säga att jag hade ett förhållande med den första killen, men något som var på väg att bli ett förhållande i alla fall), och i det första fallet fick jag ett avslut jag är inte kär i dig, jag är kär i en annan, och visst, jag grinade som en gris i veckor och var helt knäckt, men det var banne i mig lättare att gå vidare då och glömma honom. I det andra fallet kunde inte karlsloken ge en enda vettig förklaring till sitt beteende, vilket bara ledde till att jag gick och hoppades länge på något som aldrig hände.

Visst, uppbrottet var mycket värre och jag var mycket mer akut ledsen i det första fallet, men det andra tog betydligt längre tid att bearbeta.

I just ditt fall, så har ju killen trots allt sagt att han vill att ni ska vara vänner, så jag tror inte han kommer skriva att han hatar dig/inte vill veta av dig. Håller tummarna för att du får ett tillfredsställande svar.
 
Sv: Att kontakta sitt ex...

*KL*

nackdelen med att man nuförtiden har allting i telefonen: sitter i skolan såg precis att jag har fått ett mail från honom. :cray: :nailbiting: Kan/vill inte läsa det här och nu. Ifall det inte är "något bra" vill jag inte bryta ihop här. Fy fan. Jag lär inte lära mig mycket i eftermiddag.
 
Sv: Att kontakta sitt ex...

Håller en tumme att det är ett vettigt svar och inte bara "Vet inte!" eller något som gör allt för ont att läsa!
 
Sv: Att kontakta sitt ex...

Håller tummarna för dig! Tycker det är helt rätt att fråga. Det är inte värt att gå och grubbla om man kan få ett svar på det.

Själv frågade jag faktiskt nyligen en kille jag slutade träffa för ett år sedan vad det egentligen var mellan oss. Det var en lättnad att få ut den frågan.
 
Sv: Att kontakta sitt ex...

+ ni andra.

Nej, det var inget bra svar. "Som vanligt" så svarar han kortfattat så det bara blir fler frågetecken. Det var en av de saker som kunde driva mig till vansinne - jag förklarar långt och invecklat hur jag känner och han svarar med ett typ "okej, men sluta känn så då". (Och nu känner jag att jag fullkomligen skiter i om vi någonsin bli vänner igen, så jag tänker ställa de nya frågorna också.)

Men han var i alla fall noggrann med att tala om att han inte har tänkt på mig alls sedan vi gjorde slut, och "jag tycker du ska sluta tänka på det här". :mad: Nähä? Jag som tycker det är så roligt att vara ledsen, arg, förvirrad osv. :cool:
 
Sv: Att kontakta sitt ex...

Tycker faktiskt man är värd att få ett svar om VAD som gick fel, även om det är ett så enkelt som "Jag var helt enkelt inte kär i dig längre, känslorna växte bort." istället för att man ska behöva gå och fundera "vad gjorde jag fel?" "Kommer jag göra samma fel i en ev ny relation?"
 
Sv: Att kontakta sitt ex...

Jag håller med. Jag brukar ha ganska lätt att släppa saker och tänka att jag kan lära mig av det hela - men det här vet jag verkligen inte hur jag ska kunna lära mig något av för förhållandet var fantastiskt enda fram tills att han släppte bomben. Vad ska jag lära mig av det? Att även om personen är jättetrevlig, säger att hen är kär i mig, gör allt "rätt" så kan jag fortfarande bli dumpad vilken sekund som helst? Suck.
 
Sv: Att kontakta sitt ex...

Nu har vi haft lite mailkontakt och jag har fått lite svar i alla fall:
1. Han är enligt sig själv perfekt och har inte gjort något fel, någonsin
2. Han har inte ljugit, han har bara valt att inte dela med sig av viss information (som att han aldrig var kär i mig)
3. Han ville inte säga att han var osäker på sina känslor, för då fanns risken att jag skulle kunna dumpa honom (och då skulle hans "säkra ligg" försvinna)
4. Jag har ingen rätt att vara ledsen, besviken, arg el. Liknande - utan ska "rycka upp mig".

Men jag känner ändå att det här var bra. Nu VET jag att jag inte har förlorat någonting - jag ska vara lycklig att jag slipper honom. Och jag är knappt ens arg längre - jag vill bara inte ha en sån person i mitt liv. Over and out, typ.
 
Sv: Att kontakta sitt ex...

Har följt detta lite i smyg & måste säga, fy vilken dryg j*vel!:yuck:

Men tycker det var bra av dig att göra den sista kontakten för att du nu vet att det inte handlade om dig, utan om honom. Du har inget att älta över, du drog helt enkelt en nitlott.:)
 

Liknande trådar

Relationer Jag har en syster som för ett år sedan helt plötsligt sa upp kontakten med vår mamma och började hänga ut henne som narcissist mm på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 396
Senast: kubikmeter
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 672
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 286
Senast: Whoever
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 057
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp