Att kunna argumentera

grodan21

Trådstartare
Efter ännu ett lönesamtal där jag inte fick fram mina argument ordentligt, känner jag att det är dags att ta tag i detta. Hur gör en för att bli bättre på att argumentera och föra fram sin åsikt på ett bra sätt?
 
Efter ännu ett lönesamtal där jag inte fick fram mina argument ordentligt, känner jag att det är dags att ta tag i detta. Hur gör en för att bli bättre på att argumentera och föra fram sin åsikt på ett bra sätt?
Börja med att fundera varför du inte fick fram dem?
Var du inte förberedd? Eller hade du punktat ner vad du vill säga?
Är det svårt för dig att tex säga vad du är bra på?
 
Efter ännu ett lönesamtal där jag inte fick fram mina argument ordentligt, känner jag att det är dags att ta tag i detta. Hur gör en för att bli bättre på att argumentera och föra fram sin åsikt på ett bra sätt?

För egen del faller sig argumentation naturligt när jag upplever att jag har en stark grund att stå på. Jag har alltså en himla massa starka argument. Har jag inte det så är jag ganska dålig på att argumentera.

I ett lönesamtal skulle jag inte kunna argumentera för högre lön bara för sakens skull, eller för att jag vill ha det och är duktig på mitt jobb. Kan jag där emot lyfta nya ansvarsområden, ökade krav, tydliga prestationer och dylikt har jag väldigt lätt att argumentera eftersom jag dessutom tror på min sak. Tror jag på min sak så bubblar det liksom i hela kroppen och argumenten måste ut!
 
För egen del faller sig argumentation naturligt när jag upplever att jag har en stark grund att stå på. Jag har alltså en himla massa starka argument. Har jag inte det så är jag ganska dålig på att argumentera.

I ett lönesamtal skulle jag inte kunna argumentera för högre lön bara för sakens skull, eller för att jag vill ha det och är duktig på mitt jobb. Kan jag där emot lyfta nya ansvarsområden, ökade krav, tydliga prestationer och dylikt har jag väldigt lätt att argumentera eftersom jag dessutom tror på min sak. Tror jag på min sak så bubblar det liksom i hela kroppen och argumenten måste ut!
Fast jag gör samma sak som jag gjorde när jag anställdes gör fyra år sedan.
 
Fast jag gör samma sak som jag gjorde när jag anställdes gör fyra år sedan.

Ja, det är ju svårt för mig att veta vilka argument du ville få fram på lönesamtalet så jag tog egna exempel. Det kan ju finnas grund för löneförhöjning även fast man gör samma sak. Vad var det för argument och åsikter som du ville föra fram?
 
Börja med att fundera varför du inte fick fram dem?
Var du inte förberedd? Eller hade du punktat ner vad du vill säga?
Är det svårt för dig att tex säga vad du är bra på?
Fast jag är riktigt dålig även i diskussioner med sambon. 😕

Jag har knappt utvecklats i jobbet, så mycket finns det inte att ta upp. Chefen har inte några idéer heller på hur vi anställda ska kunna utvecklas. Har kollat efter nytt jobb, men när jag har varit på intervju har det känts dåligt av olika anledningar.
 
Ja, det är ju svårt för mig att veta vilka argument du ville få fram på lönesamtalet så jag tog egna exempel. Det kan ju finnas grund för löneförhöjning även fast man gör samma sak. Vad var det för argument och åsikter som du ville föra fram?
Att företaget inte Viasat sin uppskattning av vår yrkeskategori, "arbetarna" har bättre lön än oss tjänstemän, plus att jag har en relevant universitetsutbildning
 
Att företaget inte Viasat sin uppskattning av vår yrkeskategori, "arbetarna" har bättre lön än oss tjänstemän, plus att jag har en relevant universitetsutbildning

Då hade jag radat upp de argument som du nämner och sedan skrivit ner lite kring varje ämne. Förberedelse tycker jag är A och O inför ett sådant samtal. Tänk igenom varför du inte upplever att din yrkeskategori är uppskattad och konkretisera med tydliga exempel. Tänk ut konkreta exempel på varför du anser att du ligger lågt i lön. Hur ser det ut för branschkollegorna? Vad säger facket? Lyft din utbildning mm. Jag brukar noggrant tänka igenom alla argument och skriva ner dem, sedan inte lämna mötet innan jag har sagt allting som står på mitt papper. Ibland kan man inleda med "jag har skrivit ner några saker som jag skulle vilja ta upp" redan i början av mötet så chefen vet om att du har med dig ett antal punkter. Det brukar också underlätta när det kommer till att få prata till punkt, och få chefen att säkerställa att jag har tagit upp allt jag ville när mötet ska avslutas.

Gällande sambon så kan ju diskussioner dyka upp lite mer "hipp som happ" och man kanske inte har färdiga tankar kring saken då det diskuteras. "Jag måste få tänka på det här" kan man alltid få säga när man känner att argumenten inte kommer fram, oavsett situation det fungerar bra på jobbet också. Så slipper man hamna i ett läge då det ska fattas beslut eller kommas överens och man inte fått möjligheten att säga sitt. Ta ett steg tillbaka, tänk igenom argumenten och kom sen tillbaka igen förberedd med listan (på fysiskt papper eller i huvudet).
 
Fast jag är riktigt dålig även i diskussioner med sambon. 😕

Jag har knappt utvecklats i jobbet, så mycket finns det inte att ta upp. Chefen har inte några idéer heller på hur vi anställda ska kunna utvecklas. Har kollat efter nytt jobb, men när jag har varit på intervju har det känts dåligt av olika anledningar.
Det här låter ju kass. Har ni alltså inga kriterier vid lönesättning? Hos oss har chefen kriterier att bedöma oss mot, hur mycket vi gör si, hur mycket vi gör så, hur vi bidrar till x osv. De här kriterierna använder ju vi medarbetare också, ”genom det och det utförda jobbet uppfyllde jag kriteriet x”. Dessutom kan vi fråga ”vad krävs av mig under det kommande året för att jag ska uppfylla z?”

På det viset slipper man gungflyt där man bara sitter och hävdar att man är bra i största allmänhet.
 
Det här låter ju kass. Har ni alltså inga kriterier vid lönesättning? Hos oss har chefen kriterier att bedöma oss mot, hur mycket vi gör si, hur mycket vi gör så, hur vi bidrar till x osv. De här kriterierna använder ju vi medarbetare också, ”genom det och det utförda jobbet uppfyllde jag kriteriet x”. Dessutom kan vi fråga ”vad krävs av mig under det kommande året för att jag ska uppfylla z?”

På det viset slipper man gungflyt där man bara sitter och hävdar att man är bra i största allmänhet.
Inget sådant. Finns inte någon arbetsbeskrivning heller. Nu ska de fixa en.
 
Då är ju ditt förhandlingsläge noll, skulle jag säga.
Vi känner så också.

Ett argument jag fick var att jag är bland de högst betalda i gruppen (vi är sju stycken). Fast det är väl inte så konstigt när jag är en av de längst anställda och med en relevant utbildning?
 
Vi känner så också.

Ett argument jag fick var att jag är bland de högst betalda i gruppen (vi är sju stycken). Fast det är väl inte så konstigt när jag är en av de längst anställda och med en relevant utbildning?
Det där kör de alltid, jag råkade också ut för den förr. Hänvisa till din historik: längst anställd, relevant universitetsutbildning. Har man individuell lönesättning så har man.
 
Inget sådant. Finns inte någon arbetsbeskrivning heller. Nu ska de fixa en.

Ett förslag kan vara att fråga ”vad krävs för att jag ska komma upp i en lön på x kr närmaste 1-2 åren?” (Ta nuvarande lön, jämför mot vad andra i liknande roller har och lägg sedan på ett antal tusenlappar) Om chefen inte har ett bra svar på det, kom med ett förslag typ: ”om jag når det och det målet i det här projektet/den här arbetsuppgiften, går en utbildning inom det här och det här och tar fram en ny rutin för den här arbetsuppgiften?”

Då har du i alla fall bättre utgångsläge nästa lönesamtal och kan visa att du åstadkommit de sakerna. Anteckna allt noggrant och summera i slutet på samtalet så att ni är överens om vad som sagts.
 
Vi känner så också.

Ett argument jag fick var att jag är bland de högst betalda i gruppen (vi är sju stycken). Fast det är väl inte så konstigt när jag är en av de längst anställda och med en relevant utbildning?

Världens sämsta argument. Jag och en kollega ligger högst i lön av vår yrkeskategori men det var bara för att vi head huntades från en konkurrent och vår dåvarande VD ville väldigt gärna ha in oss, så han lockade oss att byta jobb med (bland annat) en hög lön. Sen kan ju inte vi sitta och få absolut noll löneutveckling från det.

Själv anställde jag precis två juniora varav den ena fick några tusenlappar högre lön än den andra. Eftersom den ena hade längre arbetslivserfarenhet och tar dessutom in viktig kunskap och erfarenhet i bolaget från tidigare arbetsplats. Individuell lönesättning är just - individuell.
 
Vi gör samma arbetsuppgifter direkt vi anställs, tills vi byter jobb. Vi kanske får lite större projekt och våra kunskaper byggs på under tiden.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag håller på att se över min ekonomi nu när man blivit (ensamstående) mammaledig och det är ju inget skämt kring att man inte blir rik...
Svar
15
· Visningar
989
Senast: Rosett
·
Tjatter Jag blir tokig på att googla på hårtvätt då alla säger olika. Jag ska slinga mitt hår till veckan och det ständiga är ju diskussionen om...
Svar
4
· Visningar
267
Senast: Lilla
·
Hemmet Vi har en inmurad Keddy insats som har suttit här sedan vi köpte huset. Vi har aldrig varit riktigt nöjda med den. Förmodligen för att...
8 9 10
Svar
181
· Visningar
8 325
Senast: CaisaCax
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
749
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp