Att laga eller inte???

Welsh

Trådstartare
har en lastbil för B-körkort. Hästarna älskar den, får plats 2 bredåkare alt 2 ston med föl. Rymligt och fint skåp. Lite rostig på förarhytten men enligt bilmek från Iveco så är den inte rostig på väsentliga platser. Nya bromsrör och bromsar runt om, nya sommardäck. En riktig pärla TILLS oljekylaren gick sönder under färd och på 2 röda så blev det en skuren motor. har fått tag på en mekfirma som sätter in en beg motor (gått 22 ooo mil) för 25 000kr.
Är det värt pengarna????
Vad skulle ni ha gjort?
kan tillägga att mina damer är inte så pigga på att åka transport efter att ha lyxen att åka lastbil :smirk:
Har sett i annonser att en beg bil i någorlunda samma årsmodell och modernitet kostar runt 190 000:-
Min bil var iallafall förrut en bil med lite personbilskänsla och inte som de gamla VW samt Ford från slutet av 80 talet som min man fick lumpar minnen av. Man hör radione på låg volym och det gick att prata obehindrat i den. (Ganska viktigt när man kör långt)
 
Vad säger din ekonomi?? Har du råd??
I så fall skulle jag nog reparera... Och så hela tiden underhålla så att den fortsatte att vara fräch...
 
Ekonomin är inte den bästa. Ska väl få ut försäkringspengarna på fölet som dog samt att jag sålt en ponny.
Usch det är därför jag behöver råd och tips.
 
Jag tycker du ska laga, det är ju inte precis så att du får en ny lastbil/transport till det priset...

Ring och kolla med olika verkstäder så kanske du kan pressa priset!
 
Man vet vad man har men inga vilka problem man får med en ny bil.

Jag skulle laga - men tycker det låter lite dyrt för bara ett motorbyte. Kolla upp priset på fler ställen!
 
Ekonomin blir ju inte bättre av att köpa en nyare lastbil tyvärr. Det billigaste är i så fall att skaffa en transport.. trots att hästarna inte gillar det. Annars är reparation det enda alternativet. Är bilen i gott skick i övrigt så skulle jag nog sattsa på det ändå... Och som sagt... sedan sköta om bilen med regelbunden service ....
 
Ytterligare ett alternativ att kolla upp är väl i ditt fall att lyfta över skåpet på en nyare bil? Och plundra den andra på reservdelar.

Förstår för övirgt ditt dilemma. Själv står jag i valet och kvalet mellan att reparera upp min lastbil (ombyggd skåpbil) och kosta på att få en inredning som passar mina behov bättre, och att sälja den och mitt släp, köpa boggi, byta bil och ta E-kort.

Min lastbil är en -89:a Renault, så den har ju ett par år på nacken. Samtidigt så är det bra behändigt med lastbil, och den lastar med nuvarande inredning 1200 kilo...
 
Har redan en transport. Till saken hör att vi börjar bli ledsna på att reparera bilar. Först Chryslern som växellådan rasade på = 45 000 nu gick inte volvon + släpet igenom besiktingen, oljeläckage och vår egen bilmek (billig och pålitlig) vill att vi byter växellåda + koppling när han ändå måste plocka ner växellådan där olje läckaget finns. Släpet har problem med påskjutsbromsen, vilket nog ska hjälpa med lite mer smörjning. MEN lastbilen gick inte igen besikt förra året och blev då servad för 25 000. Nu börjar vår skrala kassa att tryta, speciellt som FK inte betalat ut mina pengar på 2 mån. Meningen är att fölpengarna ska gå till inköp av vinterns ensilage inte laga bilar med. :( Varför är man inte miljonär. jag ska kolla runt lite bland verkstäder men det är svårt att hitta någon som mekar lastbil :cry: regelbundet servad är bilen redan innan, synd bara på oljekylaren........
 
Sälj den!

jag kan köpa den :D

Precis en sådan jag vill ha! Jag hade självklart lagat den om jag var ni.

Hoppas det löser sig, annars så hör av er till mig ;)
 
Ett elände och en olycka kommer inte ensam.... heter det ju...
Låter som du räknar upp min vår... Hanererad varmvattenberedare efter ett åsknedslag, havererad tv efter dito väder, havererad bil efter långresa till Dalarna, FK som ligger månader efter i utbetalningar...Efter ett störtregn så började nyrenoverade taket att läcka... Spisen pajjade...

Lovar att det var lite knapert ett tag ekonomiskt... Men så sålde jag en häst och samma dag sålde jag ett släp... Det kunde täcka alla djupa hål i ekonomin...

Kanske sälja bilen ändå... och så få lite ordning på de andra fordonen??? Ett släp är ju i alla fall det mest ekonomiska att frakta hästarna i eller hur?
I detta fallet kanske hästarnas bekvämlighet får stå åt sidan!
 
Hade den varit min, hade jag lagat den.
Hade jag haft pengar, hade jag nog gärna köpt din. (Det var väl du som erbjöd dig att hyra ut förra året...eller?)
Du måste nog själv avgöra om du har råd att laga, eller om du har "råd" att sälja. Kan ju bli svårt att transportera stona utan den, om du nu inte köper en ny...?
 
Vad är du villig att ge :D Just nu tror jag att allt i min närvaro är tills alu utom mitt diplomsto och hennes championföl ( vem vill ha en obstinat 9 årig dotter?????)
 
Ett visst intresse kan finnas för bilen.... men den står vääääldigt långt bort....Själv finns jag och min bilmek i Småland. Dottern ger jag inte många kronor för, du får nog betala för att bli av med den... men inte för att hon är obstinat utan för att jag har en dito på drygt 14 år....Vis av vad du har framför dig de närmsta åren så avstår jag erbjudandet om dottern....

Hoppas att det löser sig för dig....
 
Du får ta med mekanikern och en ny motor på en liten semester tripp till Stockholms Skärgård. Det säjs att det är väldigt fint här ute så här sårs, ska man tro alla semesterfirare så är det nog så. Vi ökar från 1700 på vintern till 35 000 på sommaren = måste betyda något eller hur! :D Jag har en vild 2 årig son också om du är intresserad :idea: han kan hålla 14 åringen sysselsatt för evigt tro mig! Hans systrar sliter sig blå för att han inte ska vända upp o ner på deras rum.
Äntligen måndag, nu ska jag ringa runt och leta motor!
 

Liknande trådar

Utrustning Funderar på vad som kännetecknar en bra dragbil? Jag drar idag med vår saab 9-5 2,3t -08 och den är helt ok. Men skulle vilja ha en...
Svar
17
· Visningar
3 119
Senast: Skruttan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp