Att laga mat med Sous Vide

hastflicka

Trådstartare
Ar det nagon mer som lagar mat med sous vide? Jag anvander nog min minst en gang i veckan till allt mojligt, mest kott men ibland fisk eller rotsaker. Det vore kul att hora vad andra lagar och utbyta recept.
Med andra ord, jag behover nya ideer! :p
 
Maken fick en i present tidigare i somras. Vi har gjort nötkött några gånger men inte kommit längre än så ännu... Hoppas på fler svar för inspiration 😊 Vad gör du med fisk? Rotsaker? @hastflicka
 
Maken fick en i present tidigare i somras. Vi har gjort nötkött några gånger men inte kommit längre än så ännu... Hoppas på fler svar för inspiration 😊 Vad gör du med fisk? Rotsaker? @hastflicka

Jag far ibland halibut gratis eller nastan gratis :D och da jag ar min mamma's dotter klarar jag inte av att inte anvanda mat jag far. SO ... trots att jag inte alls gillade halibut sa har jag lagat till det flera ganger. Det visade sig att halibut sous vide blir stort gott!
Med kryddor (garna en kvist timjan eller liknande) och en klick miso (eller typ smor med oister sauce eller liknande) (i en vanlig "ziplock bag, anvand "water replacement metod" i en annan ziplock bag (aterigen water replacement) for att inte fa lackage) 130*F i 45 minuter sa ar det klart.
Om det blir for mycket luft i baggarna kan man satta pa en klamma med tyngd man har till bordsduk utomhus, men tank pa att ha oppningen pa pasen over vattenytan.
 
Jag använder min en hel del, tex fisk lagar jag så gott som alltid sous vide. Har dock inga bra recept att erbjuda, hoppas på andra :d
 
Jag sag just en stor bit vild lax i frysen. :d Har nagon ett "outstanding" recept pa lax sous vide? @Sassy :p

annars blir den nog kryddad med citron (eller lime) zest, salt, peppar, och ett par kvistar thyme i pasen medan den "sous vidar" i 30-40 minuter i 115-120*F.
Jag har alltid lite smor i pasen med halibut da den ar en ganska torr fisk, daremot har jag aldrig nagot smor eller olja med laxen.

Nu har jag en vacuum sealer som har en "gentle" setting och jag kan vacuum forpacka aven fisk. Jag koper oftast fisken i hela sidor och oftast frusen sa jag skar upp den i lagom bitar frusen, kryddar och vacuum forpackar igen och slanger ner i frysen det jag inte anvander direkt sa det ar klart att ga i badet nar jag tar upp det. Jag adderar bara 30 minuter till sous vide tiden med fisk.

Jag behover nya recept ... just nu ar allt jag gor antingen super Mexikansk mat eller Asisk. HELP. jag har en tendens att "slanga ner" lite chili eller liknande i kryddningen for att jag ar radd att det ska bli "blend".:cautious: och jag har nordat in i "hot" mat for tillfallet.
 
Dar star nu middagen. Varsin stek som blir mellan medium rare och rare. 2 timmar i badet pa 129*F kryddat med miso-smor, salt, peppar, och ett par thymes kvistar och ska "sear" i justjarnspanna med sista skvatten miso-smor. Till det blir det blomkals ris och hemgjord chimichurri. Sedan oppnar jag nog en flaska vin ocksa. Kan man ens ata sadant utan vin till? :cautious:



Ifw7IPgOTzyf++RkROzbjQ.jpg
 
Den middagen blev mycket god!
I gar var jag ute och storhandlade. Jag hittade en benfri flask bog for runt 9 sek/kilo och tog en 8 kilos, coho vildlax for omkring 80 sek/kilo och tog tva fileer, och 6 kilo kottfars for 30 sek/kilo.
Flask bogen ar delad i tva delar och ska bli cubanskt kryddad och skivad for "cubana", och "pulled pork" men ar nu mycket noga forpackad och nedlagd i frysen.
Laxen ar kryddad med salt, peppar och lime "zest", vacuum forpackad och portions fryst, bara att droppa ner och kora sous vide.
och kottfarsen uppdelad pa 500 gram (platta) :p vacuum portioner och fryst.
Jag har ocksa en hel kalkon i frysen sedan tidigare och tankte kora den sous vide nar jag kanner for kalkon ...

Jag kanner mig hur duktig som helst och det var val attan om jag inte far ner matbudgeten nu. Nu ska vi ut i kvall och i morgon sa pa Sondag blir det nog sous vide igen ... just nu ar jag lojligt sugen pa lax:D
 
Hel kyckling blir väldigt gott! Tänk bara på att ha intillräckligt med vätska så fågeln fylls (annars blir den rå inuti). Krydda med salvia, lök, salt, peppar, lagerblad. Kör länge, kommer inte ihåg graderna vi körde på tyvärr. Vände på den varje 30 min för att flytta om vätskan (vitt vin, lime, citron, apelsin).

När klar gjorde jag risotto på vätskan och plattart till fågeln, brände av den på grillen snabbt på direktvärme så skinnet nästan brann upp.

Givetvis vin till!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
5 853
Senast: iNHALE
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 544
Senast: monster1
·
Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
21 726
Senast: Alexandra_W
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 183
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp