Bukefalos 28 år!

Att låna grejer utan lov

J

Jeremia

Det finns en tråd om att stjäla foder,nu undrar jag om det är vanligt att låna saker utan lov.

Jag har en sadel som jag är mycket rädd om,den gjorde också ett stort hål i min ekonomi.
En tjej lånade den utan lov och en häst komm åt sadeln och tog en tugga på sittsen,den gick inte sönder men det är ett skrapmärke på ca en dm.Det var inte meningen sade hon........
Vad skulle du gjort?
 
Sv: Att låna grejer utan lov

Tvingat henne att betala för värdeminskningen på sadeln.

Ta reda på vad en sadel i det skicket den är nu kostar och dra det från priset på en oskadad sadel av samma märke och ålder..

Jag skulle krävt MINST 500:-.

/KT
 
Sv: Att låna grejer utan lov

Känner igen de i mitt stall lånar alla mina saker utan lov tex mina lindor som jag är noga med att allt används till rätt saker så mina dressyr lindor som är ljus lila använde dom i skogen så dom smutsade ner dom:(
 
Sv: Att låna grejer utan lov

I vårt stall r det tyvärr väldigt vanligt att folk "lånar" saker utan att be om lov..
Saker försvinner helt eller upphittas på konstiga ställen..
En tjej har blivit av med sin säkerhetsväst! :cool:

Att någon lånar ens sadel utan att fråga är ju helt oaceptabelt!
Jag skulle för det första gett människan en rejäl utskällning och sedan krävt att hon ersatte dig med pengar!
(och jag tycker att du gott kan krva lite mer pengar än vad revan egentligen betyder i värdeminskning! för sveda och värk ;), förhoppningsvis lär hon/han sig en läxa!)
 
Sv: Att låna grejer utan lov

Det är nog inte frågan om 500 Kr.

Det är en Svensktillverkad Westernsadel,som en sadelmakare gjorde som gesällprov.
 
Sv: Att låna grejer utan lov

Fy fan!!

Jag skulle vara utom mig! Tycker också att du ska kräva pengar av den som "lånat" - så gör man bara inte!!

I vårt stall har vi "informella" överenskommelser mellan varandra vad som är ok att låna. Sadlar ingår inte i dessa överenskommelser!! Däremot brukar vi låna sårvård, morötter och sådant av varandra som man lätt kan lämna tillbaka, eller sådant som jämnar ut sig i längden. Bett händer ibland också för att man vill prova innan man köper ett eget likadant - MEN då frågar man först.
 
Sv: Att låna grejer utan lov

Jag skulle ta den till en sadelmakare och värdera sadeln, även fråga vad den skulle ha vart värd utan revan och sedan kräva ersättning för mellanskillnaden. Det spelar ingen roll vad den kostade, gör man en så korkad grej får man helt enkelt ta konsekvenserna.
 
Sv: Att låna grejer utan lov

Hej!
Lider med dig och blev förbannad bara jag läste det.:mad:

För mig skulle det inte räckt med någon slags ersättning för skadan. Saken är att jag absolut INTE vill ha en reva på mina pedantskötta sadlar för jag vet att jag i all oändlighet kommer att reta mig på det.
Vem skulle egentligen känna sig nöjd med en slant, när revan finns kvar??

Tycker faktiskt det är hennes problem hur hon ska se till att du får en exakt sådan sadel utan reva. Sorry... men folk ska någon jävla gång skilja mellan ditt och mitt. Punkt slut.

/G
 
Sv: Att låna grejer utan lov

ok o låna småsaker som spön eller sporrar om man lägger tillbaka det, men sadlar är dyra och ofta "personliga" och absolut inget man "lånar"! Jag skulle blivit skitförbannad och krävt ersättning!:devil:
 
Sv: Att låna grejer utan lov

Det finns en tråd om att stjäla foder,nu undrar jag om det är vanligt att låna saker utan lov.

Jag har en sadel som jag är mycket rädd om,den gjorde också ett stort hål i min ekonomi.
En tjej lånade den utan lov och en häst komm åt sadeln och tog en tugga på sittsen,den gick inte sönder men det är ett skrapmärke på ca en dm.Det var inte meningen sade hon........
Vad skulle du gjort?

Jag skulle lämnat in sadeln för lagning och lämnat räkningen till den som lånat din sadel. Hur svårt är det att slänga iväg en fråga om man får låna nåt???????? Blir inte klok på folk...:cool:
 
Sv: Att låna grejer utan lov

En fråga är du inackoderad? För i så fall hade jag tagit upp det med stallägaren. För ingen ska ju behöva få sina saker förstörda.
 
Sv: Att låna grejer utan lov

Det enda sättet att gardera sig mot otillåtna "lån" är att låsa in sina saker, det är väl den trista sanningen.

Jag skulle bli tokig om någon lånade min 26.000-kronors sadel som jag är extremt rädd om och jag vet ärligt talat inte hur jag skulle kräva kompensation om någon lånade den olovandes och orsakade någon skada på den.

Och vad gör man om den som lånat sadeln VÄGRAR att betala?

För att slippa brottas med dylika dilemman har jag som regel att aldrig låna ut min sadel, bil eller släp, dvs DYRA saker som kan vara svåra att ersätta/ laga för någon som har ont om pengar eller helt enkelt inte vill kännas vid att betala.

Försöker även att låsa in det mesta av övrig hästutrustning och har bara saker framme som används hela tiden (ffa täcken, grimma och ledträns).
 
Sv: Att låna grejer utan lov

Jag står i ett privatstall med endast 4 personer i. Vi lånar nog allt av varandra!
Men, det ska lämnas åter i det skick som man tog det i...
Lånar man lindor för att rida i skogen med då får man oxå tvätta dom efter användandet. Lånar man sadel och ändrar stiglädren ska dessa återställas till ägarens längd.
Går ngt sönder får man givetvis ersätta den trasiga varan.

Så, kräv ersättning för din sadel!
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 616
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 869
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 374
Senast: miumiu
·
L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 976
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • När den sista dagen kommer ...
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Åkerfräken
  • Dressyrsnack 17
  • Hingstar som dött, 2024.

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp