Att lära barn att slåss

Mineur

Trådstartare
Moderator
Det här blir eventuellt en lite spretig trådstart men jag ska göra mitt bästa...

Jag bor i UK och hamnade i en diskussion med en vän häromdagen som jag har haft svårt att släppa. Diskussionen kom sig av att vännen i förbifarten sa något i stil med att det är viktigt att lära barn att kunna försvara sig fysiskt (läs: slåss, men enbart i försvarssyfte) när de börjar skolan så att de kan sätta sig upp mot potentiella mobbare. Jag sa något om att det kanske inte riktigt var att angripa problemet från helt rätt håll och att jag aldrig slagit någon i hela mitt liv - eller blivit slagen för den delen - och att jag inte heller kunde minnas att jag nånsin bevittnade faktiskt våld i skolan. Min vän blev jätteförvånad över det här sistnämnda och menade på att jag måste ha haft en väldigt skyddad uppväxt om jag aldrig behövt slåss, medan jag menade på att det är helt normalt där jag kommer ifrån.

Jag förstår att det här till mångt och mycket bottnar i kulturella skillnader och kan tänka mig att jag från min väns perspektiv framstod lite som en sådan där tröttsam, skenhelig svensk som minsann aaaldrig gör något fel, men jag har verkligen jättesvårt att förhålla mig till konceptet att lära barn våld - oavsett vad motivet är. För min vän är det dock en självklarhet att våld förekommer både i och utanför skolan och att barn, såväl flickor som pojkar, därför behöver lära sig hur de ska hantera det rent fysiskt.

Nu funderar jag på om jag "missat" något under min uppväxt, om den kanske var lite skyddad trots allt (växte upp i typisk medelklass och gick på "bra" skolor), eller om det helt enkelt är annorlunda i Sverige jämfört med UK.

Min frågeställning är väl egentligen:

1) Har du någonsin på riktigt slagit någon, eller blivit slagen? Var det något som förekom när du gick i skolan eller under uppväxten överlag?

2) Ni som har barn idag, hur tänker ni kring detta? Hur pratar man med barn om det här med fysisk mobbning och hur man kan försvara sig mot det? Och hur pass normaliserat upplever ni att våld är i skolan?

1) Ja, men som vuxen. Däremot hade det nog varit bra att kunna försvara mig under barndomen, inte mot slag men mot andra övergrepp. Slag förekom däremot mot killar. Socioekonomiskt välställt område i Norrbotten på 90-talet.

2) Jag har inte utbildat min dotter i hur man gör, men jag har sagt åt henne att om det krävs så ska hon absolut slå eller sparka tills hon kan springa därifrån. Hon har blivit slagen på skolan under lågstadiet (av en kille). En annan klasskompis (tjej) fick armen bruten av samma kille. Våld mellan killarna förekom. På lågstadiet. Och det var anledningen till att jag började scouta vilket område vi skulle flytta till när det var dags för flytt, jag valde utefter skola helt enkelt. Till en skola med extremt väletablerat arbete mot våld och mobbning.

3) Jag misstänker att det är en mycket tuffare slagsmålskultur i Storbritannien än vad jag och dottern upplevt.

Det här blir eventuellt en lite spretig trådstart men jag ska göra mitt bästa...

Jag bor i UK och hamnade i en diskussion med en vän häromdagen som jag har haft svårt att släppa. Diskussionen kom sig av att vännen i förbifarten sa något i stil med att det är viktigt att lära barn att kunna försvara sig fysiskt (läs: slåss, men enbart i försvarssyfte) när de börjar skolan så att de kan sätta sig upp mot potentiella mobbare. Jag sa något om att det kanske inte riktigt var att angripa problemet från helt rätt håll och att jag aldrig slagit någon i hela mitt liv - eller blivit slagen för den delen - och att jag inte heller kunde minnas att jag nånsin bevittnade faktiskt våld i skolan. Min vän blev jätteförvånad över det här sistnämnda och menade på att jag måste ha haft en väldigt skyddad uppväxt om jag aldrig behövt slåss, medan jag menade på att det är helt normalt där jag kommer ifrån.

Jag förstår att det här till mångt och mycket bottnar i kulturella skillnader och kan tänka mig att jag från min väns perspektiv framstod lite som en sådan där tröttsam, skenhelig svensk som minsann aaaldrig gör något fel, men jag har verkligen jättesvårt att förhålla mig till konceptet att lära barn våld - oavsett vad motivet är. För min vän är det dock en självklarhet att våld förekommer både i och utanför skolan och att barn, såväl flickor som pojkar, därför behöver lära sig hur de ska hantera det rent fysiskt.

Nu funderar jag på om jag "missat" något under min uppväxt, om den kanske var lite skyddad trots allt (växte upp i typisk medelklass och gick på "bra" skolor), eller om det helt enkelt är annorlunda i Sverige jämfört med UK.

1) Har du någonsin på riktigt slagit någon, eller blivit slagen? Var det något som förekom när du gick i skolan eller under uppväxten överlag?

2) Ni som har barn idag, hur tänker ni kring detta? Hur pratar man med barn om det här med fysisk mobbning och hur man kan försvara sig mot det? Och hur pass normaliserat upplever ni att våld är i skolan?
1) Nej. Aldrig. Visst förekom tråkiga grupperingar i skolan men med mer subtila medel än våld och endast mellan flickorna märkligt nog.

2) Jag har inte barn men min pappa lärde mig en del självförsvar men det handlade om att kunna försvara sig i en överfallssituation, ffa mot män, och ingen av oss hade nog en tanke på att det skulle kunna handla om våld i skolan eller mellan jämnåriga kamrater under uppväxten.

Man får kanske ta i beaktning att här i Skottland blev barnaga olagligt först 2020 (grövre någon gång tidigt 2000tal tror jag) så att våld förekommer mer vardagligt även barn emellan är kanske inte så förvånande?

Med det sagt är de barn jag kommer i närmare kontakt med här varken våldsamma själva eller utsatta för våld i vare sig hemmet eller skolan såvitt jag vet. :)

1: varken jag eller bror eller någon annan jag känner blev någonsin utsatt för fysiskt våld i skolan.
Jag har aldrig blivit utsatt för slag men vill minnas att jag någon mörk fyllenatt i Boden gav en kille en hurring som ung vuxen. Slagits "på riktigt" har jag aldrig gjort.

2: jag har inte egna barn men jag ska av nyfikenhet fråga bror min nästa gång vi surrar en längre stund. Han har ju jättemånga! :D

1. Jag blev mobbad i skolan, både psykiskt och fysiskt. Redan i lågstadiet, där var det utöver det psykiska mycket knuffar och "milt" våld man "såg förbi". I mellanstadiet blev det slag och sparkar mot/på mig och jag jagades även från skolområdet på rasterna. Det var så illa mobbning att den värsta i min klass fick byta till parallellklassen, så jag slapp åtminstone honom på lektionstid, men rasterna var förstås lika illa ändå. Det var killarna som var våldsamma fysiskt, men båda könen psykiskt. I högstadiet var det fortfarande killar som var fysiskt våldsamma. Jag försvarade mig aldrig.
Jag har slagit två gånger. En gång satt jag och läste min kompis bok, en mobbare tog den och knäckte boken längs ryggen (helt ny bok) och vägrade ge den åter till mig utan sprang i väg. Jag sprang efter honom genom hela skolan och när han till slut trillade slet jag boken ur hans hand och drämde den i huvudet på honom med de vassa kanterna först. Blev aldrig mobbad mer av just honom. En annan kille knäckte en kompis penna gång efter gång kallade henne en massa fula saker och då fick han en örfil av mig när jag tröttnade på hur han behandlade henne, hon som alltid var så snäll mot alla, när han bara skrattade och kallade mig något fult fick han en till. Han tryckte upp mig mot väggen och rusade gråtandes därifrån. Det slutade med att jag fick gå till rektorn.... (och fick beröm för att jag gav igen till slut).

Jag har fått en örfil av min mamma när jag var 8 år för att jag kallade henne för "jävla kärring". Ord jag aldrig yttrat igen.

2. Mina barn har fått lära sig att man inte slår, det är att sjunka till deras nivå och där vill man inte hamna av flera olika skäl, dels är man ju bättre människa än den som slår och dels vill man ju inte bli onödigt straffad om något händer. Det går ofta att lösa utan våld, och går det inte att lösa funkar det sällan med våld heller på sådana personer.
Så aldrig slå- om det inte handlar om krissituationer, och det handlar det ju sällan om i skolan och liknande, men i försvarssituationer där det gäller liv och död så är det förstås ok att ta till våld. Och då tänker jag riktigt allvarliga situationer alltså, där någon av dem blir utsatt för någon som vill våldta eller döda osv.

När jag var 5 år gammal bodde det en flicka på samma gård som var 4 år tror jag. Hon slog ofta mig. En mycket ettrig och jobbig flicka. Hon slutade inte trots att hon blev tillsagd. Det här var på 80-talet så vi ungar var ofta ute själva på lekplatsen. Föräldrarna höll väl lite koll via balkongen.

Min pappa tröttnade på att hon slog mig och lärde mig slå med knytnäven. Han höll en kudde och lärde mig hur jag skulle slå till. Han sa att jag aldrig fick slå först men om den flickan slog mig fick jag slå tillbaka.

En dag på lekplatsen slog flickan min kompis. Så jag gav henne en rak höger (eller ja så rak en 5 åring nu kan). Hon slog aldrig mig igen efter det!

Det var ju inte riktigt så det skulle gått till eller det pappa hade "gett mig tillstånd" att göra men resultatet blev lyckat. Flickan slog mig aldrig igen när vi var på lekplatsen samtidigt.

Jag blev rejält mobbad i skolan. Så här i efterhand hade det kanske varit bra om jag hade vågat dra till de som var värst. Själv fick jag örfil från min ena mobbare.

Min son är lugnet själv och har alltid gått iväg om andra har börjat bråka på skolan. Det jag har pratat med honom om är att man går till en vuxen direkt om någon är elak (jag har haft noll tolerans mot elaka klasskompisar när det gäller honom med mina egna erfarenheter av mobbing i bagaget). Men en dag i början av högstadiet var det en kille i hans parallellklass som helt oprovocerat gav sig på min son. Han gav min son ett hårt knytnävsslag i ansiktet.

Så med tanke på mobbing som tyvärr fortfarande sker i stor utsträckning på skolorna kan jag ändå förstå att föräldrar tänker i de banorna. Alltså att lära barnen slåss som självförsvar.

Jag har aldrig slagits eller blivit slagen. Men det var 3-4 killar i min klass som ofta hamnade i slagsmål med varandra på mellanstadiet. De gav sig dock aldrig på någon annan så i alla fall jag var aldrig rädd. Och någon sprang alltid och hämtade en lärare när de drog igång så vad jag minns blev det inga stora skador. Detta var runt 1990.

Jag har inga barn så dålig koll på hur det är idag.

Det har väl hänt en hel del i sverige oxå. När jag gick i skolan så va min klass stökig, blev rent möten med rektorer å utomstpånde i högstadiet.
Men de våldsrelaterade som jag kan minnas va att en blev upptryckt i ett skåp så glaset gick sönder. That's about it.

Jobbade sedan ett år på samma skola 2019, och wow. Barnen slogs, skrek, i den ordningen.
Tänk utebandy och en unge inte får passningen den skriker om, istället för att gnälla å klaga så äre upp med klubban å sikta mot huvudet 😬
Till just den skolan så hör det ju garanterat till att det är sen redan länge (hade några när jag gick) stor del invandrare och flyktingar på orten, och dom barnen kommer ju inte bara med annan kultur och uppfostran utan ofta trauman som vi födda på orten inte ens kan föreställa oss.
Sen förväntas de uppföra sig 'normalt' och umgås med folk som inte alltid varit på samma sida konflikten.

Allt utan support från skolväsendet 😁 recept för succée..lr kanske inte.

Sen är väl våld mer MER i all media å sånt oxå. 🤷‍♀️

Aldrig varit med om slagsmål på sånt sätt under min uppväxt, varken bevittnat eller varit i.

Vi har sagt till våra barn att det är bättre fly än gå in i slagsmål. Dom går även på karate och där är instruktörerna noga att säga att de inte får slå på varandra.
Däremot tänker jag att det är bra att ha lite försvar i reflexminnet, men inte för att slå tillbaka utan bara för att undvika slag och kunna ta sig därifrån.

1.) Ja, men först i högstadiet och i stökig skola i Stockholmsförort. Aldrig varit med om varken innan eller efter. Jag tror inte förmågan att slåss hade hjälpt mig nämnvärt.

2.) Jag tror det finns betydligt bättre sätt att skydda sig själv än att lära sig slåss. Risken är ju också att om man lär sig att det är utvägen, så tar man den, och riskerar att råka ännu mer illa ut. Fly, larma, säga till vuxen, läsa av situationer innan de eskalerar osv. Om någon utav mina barn skulle bli utsatt för fysiskt våld och det visar sig att inga andra tekniker fungerar, och ingen vuxen skyddar, så kommer jag ha noll problem med att lära mina barn hur man ger någon en rak höger. Men, det är inget jag går och funderar över eller avser att prata om rent preventivt.

Jag skulle nog säga att det var mer regel än undantag att slåss/fysiskt våld där jag växte upp.
Många fick stryk hemma, det var slagsmål i skolan mellan mobbare och mobbade, mellan mobbare o så vanliga rövhattar.

Jag har inga barn men har några kompisar som har barn och de går på kampsport, inte för att i första hand kunna slåss men det finns ju en kunskap där kring fysiskt våld.

Har inga barn så kan bara svara på första frågan.

Mina föräldrar har aldrig lärt mig att slåss. Däremot har väldigt många av mina kompisars föräldrar under barndomen lärt mina kompisar att slåss, med typ samma motivering - att om någon är taskig/slåss ska de kunna slå tillbaka på ett "effektivt" sätt. Ända sedan jag var liten har jag himlat lite med ögonen åt den inställningen och jag förstår den inte än i dag.

Min mamma har slagit mig en gång, vi bråkade jättelänge, jag var uppbackad i ett hörn och försökte få henne att backa så jag kunde komma därifrån. Jag slog till henne av vad jag tror är ren instinkt, hon slog tillbaka förmodligen också av instinkt.
Efter det har vi aldrig slagits igen, jag tror ingen av oss fattade vad som hände.

När jag var 5-7 år blev jag mobbad av en kille. Han slogs, nöps, och snodde mina grejer och förstörde dem. Jag gjorde inget mot honom utan undvek bara honom. De vuxna runtomkring tyckte det var gulligt för han var ju såååå kär i mig. Min mamma var fullkomligt rosenrasande och hade hundrasjuttioelva möten med hans föräldrar och personal på dagis/skola.

Sedan flyttade jag, och jag slogs en gång med en lärare. Vi var, enligt vår rektor i alla fall, den bråkigaste klassen i hela sverige. Vi hade speciallärare och gick igenom lärare efter lärare som blev utbrända. Mellan 3e klass och 6e klass hade vi 17 olika. Vid ett tillfälle hade vi en lärare och 4 stödpersoner som var där för att hålla ordning på oss. Jag var den tysta osedda blondinen som inte sa ett knyst, gjorde uppgifterna på lektionen självständigt mitt i allt kaos och kom hem med färdiga läxor.

En av lärarna vi hade tog tag i en killes hår och släpade honom över golvet. Klassen hade varit överjävlig mot henne i en månad eller något. Jag såg rött för jag tyckte inte vuxna får göra så mot barn och hoppade på henne bakifrån och slog med öppna handflator mot huvudet tills hon släppte killen och gömde mig sedan under ett skåp när hon riktade sin ilska mot mig.
Puttade även undan idrottsläraren och skällde ut honom när en kompis ramlade från en plint och bröt armen och han sa "sluta sjåpa dig" och tog tag i den brutna armen och skulle dra upp henne från golvet.
När jag var i den klassen fick jag även håret eldat 4 gånger (den killen mådde inte bra någonstans, nu när jag är vuxen får jag ont i hjärtat bara jag tänker på honom, han borde fått hjälp mycket tidigare än vad han fick). En annan kille skulle sno min mobiltelefon, och jag sprang absolut efter och fällde honom så han landade med huvudet i asfalten och fick sys.

Jag har vuxit upp i segregerade och utsatta områden. Skolorna jag gick i från 1-9 klass var väldigt problematiska på många sätt. Trasiga, mögliga, dåliga lärare som ofta skrek och gapade eller satte huvudet i sanden och hoppades problemen skulle försvinna. Det var väldigt vanligt bland mina kompisar med hedersförtryck osv.
När min mamma skulle prata med pappan till killen som snott min mobiltelefon, och upptäckte att det var 8 barn på en liten 2a, och att de flesta barnen sov på madrasser och inte hade mycket barngrejer valde hon att inte berätta för pappan utan hittade på något annat. I stället pratade hon med killen som snodde mobiltelefonen och bjöd honom på mcdonalds och köpte honom godis att dela med sina syskon och kusiner. Av de barn i min klass och paralellklasser har 14st dött innan 25 pga våld, en så tidigt som vid 15 års ålder.

Jag gillar inte tanken på att slåss överhuvudtaget men däremot att försvara sig, det är något som folk borde lära sig. Typ som judo eller något sådant, så man får rätt reflexer att försvara sig utan att trigga eller slåss liksom. Tänker jag. Och med försvara, då menar jag inte att slå tillbaka utan att helt enkelt undvika och parera hysteri.

Ja absolut, blev slagen av mina mobbare i skolan, tills jag slog tillbaka och försvarade mig. Efter det så slog dom mig inte igen. Lärare etc gjorde ingenting för att förhindra mobbing eller misshandeln.
Jag blev inte slagen men en gång försökte en mobbare sparka mig. Han missade.
Rektorn sa att om jag vill ta saken i egna händer så skulle han och lärarna "se åt andra hållet". Mao så gav han mig rådet att klå upp dem.

Jag har slagit min pappa, för att jag var rädd för honom och han gick inte ut från mitt rum när jag sa åt honom. Då slog jag honom och knuffade ut honom.
Han hade ju enkelt kunnat stå emot så det är inte synd om honom på nåt sätt. Han använde mycket mer våld mot mig, vid andra tillfällen. Fast inte så det blev blåmärken, vad jag minns.

I grundskolan var det två killar som brukade ryka ihop. Minns inte hur ofta men inte varje dag iaf.

Jag blev mobbad men endast verbalt, förutom en gång i åk 7, då en mobbare försökte sparka mig på benen.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

• Forumet medlemmar

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Annonsera mera hundar 2
  • Rallylydnad

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar