Bukefalos 28 år!

Att leka krig

R

Raderad medlem 6459

Hur ser ni föräldrar här inne på krigslekar? Får era barn leka krig med andra när de är små? Ni som har äldre barn/tonåringar: vad har ni för syn på krigsdataspel/tv-spel?

Jag började fundera över detta idag när jag gick förbi förskolan som ligger granne med mig. En massa barn som såg lite äldre ut (jag är dålig på åldrar på barn men de var inte pyttesmå men gick ju fortfarande på förskola så jättestora kan de ju inte vara) lekte nån sorts krigslek där alla pojkar hade bandyklubbor eller pinnar och så sprang de runt och jagade flickorna med sina "vapen". De skulle sedan slå i marken framför flickorna om de lyckades få dem att stanna och på så sätt kunde de "tillfångata" flickorna. Sedan skulle de hålla fast dem ett tag och sen var de "fria" igen.

Hur skulle ni se på att era barn lekte så på förskolan?

Tillägg: ni som ska ha barn får ju också svara såklart!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Att leka krig

Jag vet inte om jag skulle kalla det där en krigslek? Krigslek för mig är när de har pinnar och liknande och skjuter mot varandra Det tycker inte jag är helt okej utan bör stoppas och förklaras att man inte skjuter på andra.

Min treåring och hans kompis på förskolan är gärna ute i "skogen" (några träd och stora stenar på förskolegården) och pangar djur tillsammans, det är alltså ute på jakt och skjuter krodiler, björnar och drakar i en salig blandning. För mig är det helt okej, båda våra barn har fått varit med ut i skogen och jagat, varit med och tagit ur osv och för mig är det självklart att de leker samma sak sedan.
 
Sv: Att leka krig

Det var barnen som kallade det att leka krig, så det var därför jag också gjorde det.

Hur skulle du se på att ditt barn lekte så på förskolan? Jag såg leken som ganska våldsam; de slog hårt och snabbt framför varandra och det kändes som att det inte var alltför långt borta att någon skulle råka få ett slag av pinnarna/bandyklubborna. Men barn kanske får leka så med varandra?
 
Sv: Att leka krig

Jag skulle börja med att prata med personalen om hur de ser på leken, det kanske finns en förklaring bakom leken? På våran förskola är det sällan så många som leker på egen hand utan de leker i mindre grupper. Men de är ganska så uppdelade, fem åringarna är vud skolan och leker på skolgården, och just nu är det övervägande tjejer så det är stillsamare lekar men med mer "tjafs" vem som får vara med osv.

Att det är lite tufft och hårda tag får man nog räkna med men det gäller att personalen är med och kan styra upp när det går överstyr. Just nu har jag stort förtroende för "min" personal, det har varit perioder då mitt förtroende har varit mindre och jag har ifråga satt mer, vilket har gjort att de har styrt upp mer.
 
Sv: Att leka krig

Elis är ju bara två år, men jag har medvetet avstått skjutleksaker och andra liknande saker till honom.

Jag tycker att Snurrfian har en bra åsikt, att "jaga" och leka att de jagar krokodiler och björnar är ju vettigare än att det skjuter människor.

Jag gillar inte krigslekar där man ska skjuta varandra, men det är diffust, för samtidigt tycker jag att t.ex. vattenpistoler är oskyldigt. Men där är det hela kul, ingen skadas eller är tänkt att skadas av vatten.
 
Sv: Att leka krig

Hoppar in utan att höra hemma i forumet.

Ville bara säga att pojkvännen och en del av hans vänner aldrig fick leka krig när de var små (inte ens ha vattenpistoler eller pinnar som pistoler). Inte heller se skräckfilmer eller krigsfilmer osv (alla filmer kontrollerades av föräldrarna).

Det gav sina spår... de är fasansfullt krigsintresserade. Spelar World in flames (spel om andra världskriget), Soft airgun teams, böcker om SAS engelska specialstyrkan svämmar över i bokhyllorna osv.

Det är nog bättre att få leka av sig när man är liten verkar det som. :D (lillebror som var olydig och smyglekte mycket krig är helt ointresserad idag)

Själv har jag inget alls emot krigslekar (ens pojkvännens) men om man har något emot dem så kanske det är taktiskt smart att inte göra en stor spännande förbjuden grej av det.

(min feministiska sida muttrar däremot surmulet att jag hoppas att tjejerna fångar killarna ibland. De verkar ju ha vansinnigt kul i alla fall och får motion och leker tillsammans. Var jag dagisfröken och hade pedagogisk förmåga skulle jag försöka få dem att vända på det så att alla fick jaga.)
 
Senast ändrad:
Sv: Att leka krig

Min man håller den linjen. Han fick leka lite vad han ville när han var liten och är idag inte intresserad av krigslekar, dataspel o.s.v.

Så jag är mycket kluven.

Leken är ju också ett sätt för barn att hantera saker i sin omgivning, t.ex. krigsscener på TV.
 
Sv: Att leka krig

Jag tror krig är väldigt spännande för att människor dödar människor och finns det inte en ålder där där man behöver bearbeta döden? Och det är kanske bra att göra.

Men sedan finns en annan aspekt också, träna rörelser, träna smyga, springa, gömma sig, klättra. Som kull fast med smyg och gömme samtidigt. Röda/vita rosen, hemliga meddelanden, kartor, spioneri, strategi, tänka sig in i andras handlande. Och sedan, ingen skada skedd. När de blir äldre är de gamla nog att veta att krig är något förfärligt, nu är de nog för små för högläsning av "på västfronten intet nytt". (själv lekte jag häxa och sjörövare, de är ju inte heller snälla egentligen men anses väl mer accepterade trots att sjörövare är tjuvar som skjuter folk eller slänger dem till hajarna).

(jag o pojkvännen är lite tvärtom, lärde kusinen, 9 år, leka smyg och spionkarta i somras)
 
Sv: Att leka krig

(min feministiska sida muttrar däremot surmulet att jag hoppas att tjejerna fångar killarna ibland. De verkar ju ha vansinnigt kul i alla fall och får motion och leker tillsammans. Var jag dagisfröken och hade pedagogisk förmåga skulle jag försöka få dem att vända på det så att alla fick jaga.)

jag tänkte samma sak men pojkarna sa faktiskt till en av flickorna som tog en pinne, för hon fick inte göra det för att det faktiskt var pojkarna som skulle kriga.
 
Sv: Att leka krig

Jag förbjuder inte min son att leka så länge han inet skadar någon annan på nåt sätt.
Jag förstår inte riktigt varför barn inte ska få leka krig. Tror inte att de börjar skjuta folk på riktigt för det.
Min 6-åring är mycket väl medveten om att man inte får skada någon på riktigt och gör det inte heller.
Han har fått plastsvärd och lasergevär, men inget som ser ut som riktiga vapen. Han har önskat sig det, innan lekte han med pinnar eller vad som helst han hittade.
 
Sv: Att leka krig

Här hemma leks det krig ibland. Dom smyger på varandra och låtsasskjuter. Dom leker indianer och cowboy och leker med riddarborgen. Jag tror att detta ganska snabbt kommer att växa bort ju äldre barnen blir.
 
Sv: Att leka krig

Tjuv och polis, rödavitarosen och andra sådana lekar lekte vi när vi var små. Ingen skada skedd. Men jag skulle som vuxen försöka styra upp leken så att den sker på lika villkor och hålla ett vakande öga så att ingen råkar extra illa ut, mobbing kan lätt döljas i sådana lekar.

Något som jag dock ser som en risk är alla dessa NATURTROGNA vapenattrapper som florerar som tex softairguns. Polisen har flera gånger gått ut och sagt att det bara är en tidsfråga innan någon blir skjuten av dem när de misstar det för ett verkligt vapen, och de har använts i rån. Jag kan förstå förtjusningen i att skjuta och öva upp sikte, för att inte tala om hur KUL paintball och laserdome är. Men gör för helsike "vapnen" i neonfärger, genomskinnlig plast och annat så att det SYNS att det är fejk.
Det skulle säkerligen rensa bort en del användare som vill ha dem för att impa.
 
Sv: Att leka krig

Kom och tänka på under dagen, själv är jag väldigt förtjust i att spela paintball, det är ju oxå en "krigslek" men för äldre och det kommer jag definitift att ta med dottern på så fort hon blir tillräckligt stor, och sen även sonen när han blir tillräckligt stor, just för att jag tycker att det är himla roligt med smygandet, strategi osv. Det är ju lite samma sak med vattenpistoler som vi har kul med hela familjen, men som sagt så ska det ju inte vara så att det bara är killarna som får "kriga" och tjejerna blir till fångatagna....
 
Sv: Att leka krig

ush, så som liten ettrig feminist hade jag klagat för personelen här och försökt få dem att styra upp leken så att pojkarna också får bli jagade. (det är kul att bli jagad).
 
Sv: Att leka krig

För ett antal år sedan var vi på semester med tre andra famljer.

En av familjerna hade inte en pickadoll till sina grabbar - deras yngste vaknade i arla morgonstund gick över till grannen och beväpnade sig med varende låtsasskjutvapen som fanns.

Sen lattjade ungarna krig, de hade olika sorts vapen, eftersom den lille hade snott det mesta av slkjutkaraktär så fanns både farliga nallar och attacktigrar som användes i leken !

Det sägs att den lille idag inte har något som helst intresse i vapen (han bör vara i övre tonåren nu!).

Så jag tror ganska väl på din teori. De kan få leka av sig, men under vuxnas överinseende och med vissa förhållningsregler, hellre än totalförbud.
 
Sv: Att leka krig

Håller med igen ! Rollerna borde bytas.

Dock har jag uupptäckt att barnen verkar tycka det är rolgare att jaga än att bli jagad.
 
Sv: Att leka krig

Min äldsta är 2½ nu och leker inte så mycket MED andra än utan vid sidan av.

Men hon har börjat "skjuta" på både döda ting, människor och djur som trotshandling. Jag blir fullkomligt skogstokig (fast försöker att inte visa det) när hon tar upp pinnar och "skjuter" på mig när hon blir sur/arg på mig, jag HATAR när ungar "skjuter" på varann eller djur.

Det är dock helt okej med mig om hon går på "älgjakt" eller tigerjakt i skogen och skjuter på fantasidjur.

Mycket hänger nog i att det i vår omgivning finns några barn som fått spela "döda-spel" från innan de kunde prata och jag gillar INTE hur de barnen beter sig i övrigt...

Jenny
 
Sv: Att leka krig

*KL*

Tack för alla era svar! Det är jätteintressant att läsa hur ni resonerar.

Jamtland: Hur hanterar du det när din dotter gör så?
 
Sv: Att leka krig

När hon gör det utan att vara arg så säger jag till henne att "man får inte skjuta på folk eller djur, bara på saker" och det brukar räcka.

Är hon arg och gör det som trots så varnar jag henne att "gör du så igen så tar jag pinnen (eller vad det nu är hon "skjuter" med) för man får inte skjuta på folk eller djur" Ungefär hälften av gångerna gör hon då om det och blir av med sin pinne. De gånger hon låter bli att "skjuta" på mig igen så försöker jag att säga något positivt till henne (lite svårt då våra humör matchar varandra ganska bra...)

Jenny
 

Liknande trådar

Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
6 074
Senast: tuaphua
·
Småbarn Mitt barn är 3 år och går 15 timmar i veckan på förskola. Hon trivs superbra, är enligt personal och det jag ser populär och omtyckt och...
2
Svar
39
· Visningar
4 107
Senast: Badger
·
Småbarn Långt inlägg =( Jag har en son som fyller 3 år om 2 veckor. Han går nu på en jättebra avdelning på sin förskola. För ca 1,5 år sedan...
Svar
14
· Visningar
1 823
Senast: tonton
·
R
Småbarn Vår sons förskola har varit stängd i fyra veckor och öppnade igen igår. När vi kom dit med sonen igår så var där två personal; en som...
2 3
Svar
54
· Visningar
4 956
Senast: tyra1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp