Att leva med blind hund?

Lyan

Trådstartare
Ping kommer troligen att vara helt blind om kanske ett halvår 😭 Hon har blivit mer och mer osäker både inne och ute. Det är inte jättemärkbart men jag som känner henne ser ju. Hon har också börjat bli lite sur mot de andra hundarna när de kommer nära. Hon är kollad hos veterinär så det bör inte finnas andra hälsoproblem och hon visar inga tecken på smärta så jag misstänker att det beror på synen.

Någon som har någon solskenshistoria om hundar som blivit blinda som vuxna/gamla? Det var en som sa att hennes hund blivit mindre osäker när den blev helt blind. Den följde också flocken för att orientera sig men Ping vill helst vara med mig eller för sig själv och inte med de andra hundarna så jag vet inte hur mycket flocken kommer att hjälpa henne.

Jag har kollat upp operation men jag har tyvärr inte råd med det för det går inte på försäkringen 😞

701ACE43-15C2-4D75-8AB5-738C74B50619.jpeg
 
Totte har ju starr, han har blivit mer osäker.
Han hoppar längre inte självmant upp i fönstret utan väntar på att jag lyfter.

Han springer till fel dörr i trappuppgången och väljer fel sida när man ska in i porten.

Aldrig sur mot hundar han redan känner, han är vänligheten själv där :heart

Han är ju även döv, så tror det spelar stor roll.
Tyvärr ingen solskenshistoria...
 
Ping kommer troligen att vara helt blind om kanske ett halvår 😭 Hon har blivit mer och mer osäker både inne och ute. Det är inte jättemärkbart men jag som känner henne ser ju. Hon har också börjat bli lite sur mot de andra hundarna när de kommer nära. Hon är kollad hos veterinär så det bör inte finnas andra hälsoproblem och hon visar inga tecken på smärta så jag misstänker att det beror på synen.

Någon som har någon solskenshistoria om hundar som blivit blinda som vuxna/gamla? Det var en som sa att hennes hund blivit mindre osäker när den blev helt blind. Den följde också flocken för att orientera sig men Ping vill helst vara med mig eller för sig själv och inte med de andra hundarna så jag vet inte hur mycket flocken kommer att hjälpa henne.

Jag har kollat upp operation men jag har tyvärr inte råd med det för det går inte på försäkringen 😞

Visa bifogad fil 77993
Vad beror synnedsättning på? Den kommer väl inte utan anledning tänker jag? Vi hade en Volpino Italiano som fick för högt tryck i ögonen vilket i sin tur orsakade skador i ögat. Detta är smärtsamt enligt vet men det var inget som vi uppfattade första gången det hände. Det är ibland svårt att tyda hundens beteende och vad som är orsaken.
Hundens ena öga opererades bort och vi behandlade det andra ögat med medicin, men vi konstaterade att om det andra ögat också skulle bli sämre så var helt blind inget alternativ för vår hund. Vi tyckte att hon blev för negativa påverkad.
 
Ping kommer troligen att vara helt blind om kanske ett halvår 😭 Hon har blivit mer och mer osäker både inne och ute. Det är inte jättemärkbart men jag som känner henne ser ju. Hon har också börjat bli lite sur mot de andra hundarna när de kommer nära. Hon är kollad hos veterinär så det bör inte finnas andra hälsoproblem och hon visar inga tecken på smärta så jag misstänker att det beror på synen.

Någon som har någon solskenshistoria om hundar som blivit blinda som vuxna/gamla? Det var en som sa att hennes hund blivit mindre osäker när den blev helt blind. Den följde också flocken för att orientera sig men Ping vill helst vara med mig eller för sig själv och inte med de andra hundarna så jag vet inte hur mycket flocken kommer att hjälpa henne.

Jag har kollat upp operation men jag har tyvärr inte råd med det för det går inte på försäkringen 😞

Visa bifogad fil 77993

Min förra hund blev som förbytt i en flytt, från glad och trevlig till att börja morra åt andra hunden så fort han gick i närheten. Vi visste att han hade spondylos så jag trodde det var det som spökade, in till veterinären för att diskutera om han skulle sättas på smärtlindring eller om det var dags. Väl där kunde dom konstantera att han höll på att bli blind, vilket förklarade varför han blev förändrad i flytten, han kände ju inte igen sig och såg dåligt! Sonen var dessutom inte ens två år då och var mycket på golvet, jag vågade verkligen inte chansa.

Jag åkte hem med tomt koppel den dagen. Vovven var på väg att fylla 11, med spondylos i ryggen och blåsljud på hjärtat, så det var liksom inte några andra alternativ. Det var hemskt, och är än i dag, trots att det gått 7 år snart…💔
 
Ögonproblem gör oftast ont även om hunden inte visar smärta. Är hunden undersökt av ögonkunnig veterinär?

Ang ekonomin att operera, det finns fonder man kan prova söka pengar för om du tex är sjukskriven, pensionerad eller har dålig ekonomi av annan orsak, tex kan man testa söka från chickasminnes fond, bosses hundhjälp, Labbehjärtat.
Svenska Blå Stjärnan i Göteborg har en egen fond man kan söka pengar ifrån.
 
Totte har ju starr, han har blivit mer osäker.
Han hoppar längre inte självmant upp i fönstret utan väntar på att jag lyfter.

Han springer till fel dörr i trappuppgången och väljer fel sida när man ska in i porten.

Aldrig sur mot hundar han redan känner, han är vänligheten själv där :heart

Han är ju även döv, så tror det spelar stor roll.
Tyvärr ingen solskenshistoria...
Vad tråkigt att höra 😢 Pings hörsel verkar okej än så länge iallafall men veterinären sa att det kan gå fort med hörseln när den väl börjar bli dålig
Vad beror synnedsättning på? Den kommer väl inte utan anledning tänker jag? Vi hade en Volpino Italiano som fick för högt tryck i ögonen vilket i sin tur orsakade skador i ögat. Detta är smärtsamt enligt vet men det var inget som vi uppfattade första gången det hände. Det är ibland svårt att tyda hundens beteende och vad som är orsaken.
Hundens ena öga opererades bort och vi behandlade det andra ögat med medicin, men vi konstaterade att om det andra ögat också skulle bli sämre så var helt blind inget alternativ för vår hund. Vi tyckte att hon blev för negativa påverkad.
Hon har katarakt/grå starr. Oftast får de inte ont av det vad jag har förstått men ibland kan det bli inflammationer i ögat pga minskat blodflöde har jag för mig att ögonveterinären sa. Hon verkar inte

Min förra hund blev som förbytt i en flytt, från glad och trevlig till att börja morra åt andra hunden så fort han gick i närheten. Vi visste att han hade spondylos så jag trodde det var det som spökade, in till veterinären för att diskutera om han skulle sättas på smärtlindring eller om det var dags. Väl där kunde dom konstantera att han höll på att bli blind, vilket förklarade varför han blev förändrad i flytten, han kände ju inte igen sig och såg dåligt! Sonen var dessutom inte ens två år då och var mycket på golvet, jag vågade verkligen inte chansa.

Jag åkte hem med tomt koppel den dagen. Vovven var på väg att fylla 11, med spondylos i ryggen och blåsljud på hjärtat, så det var liksom inte några andra alternativ. Det var hemskt, och är än i dag, trots att det gått 7 år snart…💔
Jag beklagar 😢 Ping är, vad det går att se, helt frisk förutom ögonen. Fin kropp, bra tänder, bra blodprover osv. men vi har ju inte testat för allt som finns utan bara vanlig seniorkoll med palpation och blodprover.
Ögonproblem gör oftast ont även om hunden inte visar smärta. Är hunden undersökt av ögonkunnig veterinär?

Ang ekonomin att operera, det finns fonder man kan prova söka pengar för om du tex är sjukskriven, pensionerad eller har dålig ekonomi av annan orsak, tex kan man testa söka från chickasminnes fond, bosses hundhjälp, Labbehjärtat.
Svenska Blå Stjärnan i Göteborg har en egen fond man kan söka pengar ifrån.
Inte av ögonveterinär denna gången men hon blev ordentligt ögonlyst när hon började bli grå i ögonen och då var där inga problem men det är nog över ett år sedan. Då hade hon ca 50% synnedsättning på höger öga och 10% på vänster. Eftersom det är så tydligt nu så tyckte jag inte att det var nödvändigt att ögonlysa igen men kanske ska jag ta henne till ögonveterinären för koll av tryck och eventuell inflammation för säkerhets skull.

Jag tror inte att jag kommer få något från någon fond för en ”onödig” operation tyvärr. Nu är det ett tag sedan jag kollade priserna men då skulle ett linsbyte gå på 27-45 000kr 😞 Jag har ju min veterinärbuffert men jag känner att jag kan inte tömma den helt på en sådan operation för då står jag barskrapad om något annat skulle hända 😞

Det känns tveksamt. Jag skulle absolut avlivat. Vad är det för liv för en hund att bli helt blind?
Så länge hon inte verkar lida så kommer jag inte att avliva henne för att hon kanske inte kommer att klara att bli blind. Ska man tänka så så borde jag ju avliva alla fyra i förebyggande syfte eftersom alla har/har haft problem som riskerar att komma tillbaka. Hon kanske klarar det helt galant. Eller så klarar hon inte det och då får jag ta det beslutet då.
 
Min hängde med ganska länge. Märktes först att hon blev mörkrädd. Gick vi på promenad på ställen hon kände till så knatade hon på, på nya ställen gick hon så hon hade kontakt med mig.
När hon började få svårt att hitta hemma (vet inte om det var något annat sinne som försvann) så var det dags att avliva tyckte jag. Hon var pigg och fräsch i övrigt men jag tyckte inte det var värdigt längre.
När hon var borta märktes det tydligt hur mycket jag anpassat mig efter henne.
 
Min första hund, en engelsk cocker, fick diagnosen PRA (ärftlig ögonsjukdom) när han var i ca 7 - 8 år. Synen försämrades långsamt till det sämre, och några år senare var han helt blind.
Men han fortsatte att vara en glad och flamsig cocker trots sina problem. Han anpassade sig och klarade sig bra, så länge han fick vistas i miljöer som han kände till. Togs bort när han var 13 år gammal pga andra ålderskrämpor.
 
Det känns tveksamt. Jag skulle absolut avlivat. Vad är det för liv för en hund att bli helt blind?
Finns både katter och hundar som är helblinda och trots det har ett bra liv. Så att avliva enbart pga att djuret kommer bli blind känns överdrivet, då är det bättre och vänta och se.
Visar djuret tecken på att må dåligt som blind ska man självklart avliva hunden.
 
Min hängde med ganska länge. Märktes först att hon blev mörkrädd. Gick vi på promenad på ställen hon kände till så knatade hon på, på nya ställen gick hon så hon hade kontakt med mig.
När hon började få svårt att hitta hemma (vet inte om det var något annat sinne som försvann) så var det dags att avliva tyckte jag. Hon var pigg och fräsch i övrigt men jag tyckte inte det var värdigt längre.
När hon var borta märktes det tydligt hur mycket jag anpassat mig efter henne.
Ping ser också sämre i mörker men så länge det är gatubelysning så går det bra. Jag har en lampa dom jag fäster i hennes halsband om vi ska gå där det är helmörkt.
Ja, om hon börjar få problem hemma också eller stora problem ute så kommer hon att få somna in. Håller med om att det inte är värdigt om de håller på och går in i saker hela tiden eller inte kan orientera sig överlag.
Min första hund, en engelsk cocker, fick diagnosen PRA (ärftlig ögonsjukdom) när han var i ca 7 - 8 år. Synen försämrades långsamt till det sämre, och några år senare var han helt blind.
Men han fortsatte att vara en glad och flamsig cocker trots sina problem. Han anpassade sig och klarade sig bra, så länge han fick vistas i miljöer som han kände till. Togs bort när han var 13 år gammal pga andra ålderskrämpor.
Hoppas verkligen att Ping kommer att anpassa sig lika bra! Hon har ju varit blind på höger öga rätt länge och haft ökande synnedsättning i vänster i över ett år så förhoppningsvis hjälper det henne att få anpassa sig i lugn takt. Jag är inte den som är särskilt äventyrlig heller utan vi håller oss oftast till våra vanliga omgivningar
Finns både katter och hundar som är helblinda och trots det har ett bra liv. Så att avliva enbart pga att djuret kommer bli blind känns överdrivet, då är det bättre och vänta och se.
Visar djuret tecken på att må dåligt som blind ska man självklart avliva hunden.
Håller med! Som det ser ut nu så lider hon verkligen inte mer än att hon blir osäker ibland, tex att gå från ljus till mörker, då syns det mest att hon ser dåligt. Hon jagar fortfarande leksaker och frisbeen så hon har ju uppenbarligen fortfarande syn kvar men veterinären sa att hennes pupill knappt drog ihop sig när han lyste i ögat och det gråa har börjat bli värre i ganska snabb takt sista 1-2 månaderna så jag uppskattar att det kommer att ta ett halvår tills hon är helt blind om det fortsätter i samma takt. Men det finns ju också möjlighet att det stannar av igen eftersom det tagit så lång tid från att katarakten började bildas till detta
E5D85EB5-6E62-4985-A53B-CA6E388E1607.jpeg
 
Jämfört med hennes blinda öga (ursäkta smutsig hund. Det är dags för bad idag!)
ABE4CBC3-AED4-451A-9B03-A8929C23DC9E.jpeg
 

Liknande trådar

Hundträning Hej! Har nån haft en hund med resursförsvar (mot andra hundar) som blivit bättre med träning? Och isf vad för träning? Jag har en tik...
Svar
8
· Visningar
688
Senast: Emmi
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
9 858
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 187
Senast: geting
·
L
Övr. Hund Har nån här nåt tips om man har en vuxen hund som är dum mot valpar? Alltså typ att den försöker an falla och är ARG inte bara lite sur...
2
Svar
20
· Visningar
2 481
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp