Att leva med en döv hund?

Svarar alla lite på en gång. Tack för tips och hur ni gör och lever med era hundar!

Hon är 5-7 år och är född med de mjölkiga ögonen och dövheten. Det verkar vara någon typ av recessivt anlag och veterinärerna har inte kunnat svara på vad när hon har blivit ögonlyst. Hon ska se utan problem trots att hon ser helt blind ut.

Jag måste kolla med försäkringsbolaget hur det ser ut med att nyförsäkra en så pass ”gammal” hund men om de ger fritt fram så kommer jag nog att fråga om att ta henne på prov för hon var så otroligt gosig när jag träffade henne 😍 helst vill jag bara åka dit och plocka henne med mig men känner att jag verkligen måste gå igenom allt först så jag inte gör något förhastat.

Där hon bor nu så märks inte dövheten av alls för hon följer de andra hundarna och de har stora inhägnade hagar att gå promenader i så hon är alltid lös. Innan så har hon bott i stan och gått i koppel utan problem men jag vet inte om det har funnits några tecken eller annan inlärning inblandad då den hon bor hos nu inte är uppfödaren/förra ägaren och hon har tyvärr gått bort 😢

Det jag vet är att hon aldrig verkar ha haft problem med sin dövhet, att hon är ögonlyst två gånger och ser bra, att hon tidigare har gått i koppel och tyckt väldigt mycket om promenader, att hon iallafall inte har några upptäckta andra hälsoproblem och att hon ääälskar att bo i famnen, kela och helst sova på en. Hon är också halvsyster till mina två och har pudelpäls plus är pytteliten. Så om man bortser från att jag är nojjig över hur det ska funka med en döv hund så verkar hon ju perfekt för vår lilla familj. Pojkvännen är väl rätt skeptisk till fyra hundar dock 😂 Jag är lite orolig för hur det kommer att funka med mina andra för Poppy är rätt kaxig och tjurig av sig och Bella är kaxig men inte tjurig. Ping vimsar mest runt och gör inte så mycket väsen av sig. Denna lilla ska vara väldigt mild mot andra hundar men det blir ju ändå fyra tikar, varav tre okastrerade, som ska komma överens med varandra
 
Jag är en sån person som ofta använder handrörelser även när jag pratar/ger kommandon :o har dock insett att det ibland är praktiskt. Hundarna uppmärksammar handrörelser lika bra, om inte bättre än ord. Det är väl mer lös hund som är läskigt om den är döv
 
Jag är en sån person som ofta använder handrörelser även när jag pratar/ger kommandon :o har dock insett att det ibland är praktiskt. Hundarna uppmärksammar handrörelser lika bra, om inte bättre än ord. Det är väl mer lös hund som är läskigt om den är döv

Jag bor ju ensam och det är typ bara jag som hanterar mina hundar. Det var inte förrän någon kompis ville träna trick med hundarna som jag förstod hur mycket handsignaler jag fakiskt använder. Att be dem bara säga kommandot fungerade nästan aldrig, de behövde imitera min mimik också. :)
 
Min hundängel var döv sista året hon levde, jag pekade vart hon skulle gå och vinkade åt henne mycket. Annars var det inga problem i vardagen, man kommunicerar ju inte bara med rösten oavsett.
 
Nu är hon här! Hon kom i söndags och vi har redan hunnit med att åka in till veterinär med uvi, kristaller och glukos i urinen 😞 Så nu får hon antibiotika och specialmat för kristallerna och så får vi hoppas på att glukosen är tillfällig! Såklart hann jag inte försäkra henne innan hon blev dålig heller plus att det visade sig när veterinären kollade chipnumret att hon är snart åtta och inte ca 6,5 😕

Så dövheten är det minsta problemet 😂 Lite jobbigt är det när jag inte får kontakt med henne men om hon tittar på mig så är hon jätteduktig och kommer så fort jag vinkar på henne. Hon är supergo, älskar uppmärksamhet och kel och kommer bra överens med de andra hundarna. Och så är hon så söt att man bara smälter 😍 men hon tycker inte om att bli fotad så har bara kassa bilder på henne
976DF1E4-6902-4722-B87A-B91E20E51BC2.jpeg
 
Tänkte att jag skulle uppdatera lite 🙂

Vi har inte gjort något riktigt hörseltest men det märks att hon är stendöv. Man kan stå bakom henne och göra vad för ljud som helst utan minsta reaktion (fast har inte provat skott haha). Ögonen funkar helt utan problem och hon är ögonlyst hos mig också utan anmärkning förutom hornhinnedystrofin.

Hälsan har dock inte varit så bra. Vi började ju direkt med världens veterinärresa med urinsten och operationer, öroninflammation, ryggont, andningsproblem, problem med analkörtlarna, matvägran osv. Jag har säkert glömt något :crazy: Vi har inte varit inne och kollat urinen igen ännu men hon verkar må bra på sin specialmat och hon har äntligen börjat äta ordentligt och mumsar i sig sin mat i samma takt som de andra. Öroninflammationen, ryggontet och analkörtlarna är fixat. Andningsproblemen äter hon kortison för nu och så länge jag kommer ihåg att ge henne kortisonet varje dag så är hon symptomfri och varken fnorkar eller blir andfådd längre. Hon kissar mer med kortisonet men det har minskat en del nu när hon har ätit det ett tag.
Hon är omusklad pga att jag mått väldigt dåligt och inte klarat att gå långpromenader plus då alla hennes hälsoproblem som hindrat oss men vi fick så mycket beröm hos veterinären sist över hur fin hon har blivit 😃

Dövheten märks rätt mycket men hon är duktig. Hon kommer som ett skott när man vinkar och hon har lärt sig några koppelsignaler men förutom det så lullar hon mest runt i sin egen lilla värld. Jag undrar om genfelet hon har även kan ge utvecklingsstörningar för hon känns liksom lite bakom, men det kan vara att hon aldrig har fått lära sig att interagera ordentligt med människor. Hon vägrar tex att titta mig i ögonen och tycker att det är jätteobehagligt, hon bryr sig inte om vad de andra hundarna säger utan hon bara klampar på. Vilket nog är det största problemet för de blir såklart väldigt irriterade när de morrar och hon inte lyssnar. Kroppsignaler struntar hon i så både Bella och Ping har tyvärr börjat ge henne rejäla markeringar när hon inte lyssnar och jag inte är där för att flytta på henne. Hon bryr sig heller inte om personligt område med någon eller något. Hon är också envisare än en åsna och vi kallar henne för lilla airheadet för hon är i sin egen lilla värld, och jaggernaut för när hon vill någonstans så går hon rakt in i det och trycker på med huvudet tills det flyttar på sig 😂 Hon tar sig igenom alla mina gamla grindar på detta sättet så jag har fått skaffa grindar som jag kan klämma fast ordentligt (grindarna med lås kommer hon igenom spjälorna på) och som är för höga för att klättra över.

Hon SKA vara hos mig 24/7. Hade hon fått bestämma så skulle jag haft en sådan tröja med stor pung på magen där hon kunnat ligga 😂

Promenaderna går jättebra nu när hon kan andas ordentligt och hon har lärt sig att flytta sig efter hur jag använder kopplet åt sidorna. Stanna har jag inte kunnat lära henne ännu. Hon kastar sig inte längre efter varje människa för att få kel utan hon går förbi nästan alla utan problem nu. Hundmöten går jättebra så länge hon sitter i famnen, på marken får hon totalt spel och drar och skriker för att komma fram så jag gissar att hon antingen fått hälsa på alla hundar innan hon kom hit eller att hennes förra matte burit henne vid varje möte. Jag tror inte att hon har fått vara lös för när jag tar av kopplet så blir hon väldigt osäker och antingen står still och tittar efter oss eller går precis bakom mig. Jag gissar att det är för att hon är rädd för att tappa bort oss.

Hon har också äntligen börjat busa! Hon har innan ibland busat med leksaker men tvärslutat så fort jag gjort minsta lilla ansats till att försöka vara med. Nu har hon fått busryck flera gånger sista veckan 😃 Jag ska ruska om rumpan på henne och så rusar hon ett par varv och så ska jag ruska om osv. Jättekul! Hon försöker också busa med de andra men de ignorerar henne.

Nästan det enda problemet jag kan se med henne nu är hur flocken fungerar. De andra tolererar henne men de tycker inte om henne och visar det gärna om inte jag är där och kan styra upp. Hon bryr sig inte ett dugg om deras gränser och hör inte när de varnar henne. Flocken är inte stabil överlag och jag gissar att det är för att den gått från två hundar till fyra på mindre än ett halvår och det är två kullsystrar som båda är ”dominanta”, en liten döv bulldozer och så Ping som är mattes älskling och helst inte vill ha några konflikter alls och är rätt ledsen över att ha fått så mycket konkurrens. Jag hoppas att allt kommer att stabilisera sig efterhand som Bella och Pärla börjar lita ordentligt på mig och Ping och Poppy inser att de andra två är här för att stanna.

Pärla är mitt största misstag jag gjort när det gäller ekonomin. Jag hade kunnat köpa en frisk renrasig valp som gått att försäkra ordentligt för vad Pärla har kostat i veterinärvård plus att hon redan är åtta år. Men jag älskar henne och även om jag förbannar mig själv fortfarande för hur jag har fuckat upp min ekonomi så ångrar jag inte att jag tog emot henne. Jag vet att hon inte hade levt idag om jag inte hade tagit henne. Fast det är på sätt och vis jobbigt att veta för det sätter mig i sitsen att det enda alternativet om ekonomin rasar totalt är avlivning för hon går inte att omplacera och jag kan inte lämna tillbaka henne. Men det hoppas jag att det inte kommer att hända!!

Ursäkta för en hel roman! Men det har hänt så mycket på de få månaderna hon har bott här
4DCEBCAB-F8B5-4189-AC36-E9F3061B35DE.jpeg
 
Jag håller på att försöka få till en teddyklippning på henne det är lite kvar som behöver växa sig längre och jag behöver lära mig att klippa bättre men hon är så mycket sötare än när hon hade traditionell pudelklippning! Det är SÅ många som bara måste stanna på promenaderna och säga hur bedårande söt hon är och fråga om hon är en valp. De andra får inte alls samma uppmärksamhet. Hon har också en förmåga att till och med få folk som inte är så förtjusta i hundar att tycka om henne 💖
5AA0DFA4-99BB-4CA7-AFA5-727B7E8131E8.jpeg
 
Ännu en uppdatering nu när Pärla har bott här ett år om en vecka. Var har tiden tagit vägen 😱 Hon är nu också kastrerad då hon fick problem med löpen. Denna hunden är verkligen världens otursfågel 😑 Men nya urinprov visar på helt normal urin och inga nya stenar 😃 Hon har inte ätit kortison på hela sommaren men nu när det är kallare så har hon börjat bli lite andfådd igen så risken finns att hon får börja med kortison igen. En sak som hon hade tur med dock är när jag tappade kopplet och hon rusade rakt ut i gatan och höll på att bli överkörd 😱 Efter det så har jag ordnat ett armband där hennes koppel är fäst så jag inte tappar henne även om jag tappar kopplet.

Hon har lärt sig koppelsignaler jättebra och vi har till och med fått in ett ”ryck” som betyder ”flytta på dig annars snubblar jag på dig!”. Då kastar hon sig åt sidan och kollat var jag är.
Men det jag är mest imponerad över är att när jag säger ”alla går!” (när jag har tröttnat på att stanna varje meter för att alla ska stå på kö och lukta på varenda grässtrå, vimsar runt åt alla håll och kanter eller går och släpar bakom mig) så förstår Pärla! Hon hör ju inte mig men ändå vet hon direkt när jag säger ”alla går!”. Hon vet skillnad på när de andra går framför mig för att de vill framåt och när de går framför mig för att jag säger åt dem. Jag förstår inte hur hon vet vilket som är vilket :confused: Läser hon av de andra hundarnas energier tro? För de är sällan jätteglada när jag säger till dem att gå för då gäller det gå framåt och inte lukta eller släpa bakom mig medans när de går framför för att de är pigga så är de ju glada.

Och en bild till på underverket 😍 Hon har blivit så fin i kroppen nu! När hon kom så var hon smällfet och omusklad. Jag har tittat på gamla bilder och det är svårt att förstå hur fet hon faktiskt var
B16B204E-D5DE-4B85-BA79-8C0B329FB434.jpeg
 
Jag har haft två tikar som blev döva på äldre dar. Det fungerade utmärkt. Även jag pratar mycket med mina hundar, men man får helt enkelt kommunicera visuellt med en sådan hund istället. I koppel så får man nog leva med att kommunicera genom kopplet. Här hemma så gick de ju lösa och man fick se till att ha ögonkontakt om man ville dem något (de var inte döva samtidigt utan den äldsta hann gå bort innan den andra blev gammal nog för att tappa hörseln. De blev 14 respektive 15 år och var döva under sina 1-2 sista år.). Inkallning blev någon form av invinkning vilket de förstod ganska snabbt. Däremot så valde de att bara titta bort om de inte ville lyssna... 😎
Om jag behövde påkalla uppmärksamhet så fick jag peta på dem.
 
Jag har äntligen kunnat börja träna Pärla lite! Hon kunde ju varken leka, ta emot godis eller ge ögonkontakt när hon kom. Leka med leksaker med mig gör hon fortfarande inte överhuvudtaget men hon tar nu emot godis och tittar mig i ögonen vilket är ett jättestort framsteg!

Problemet är att jag har ingen bra signal att berömma henne med. Till de andra använder jag ”bra” eller klicker men med Pärla vet jag inte hur jag ska göra mer än slänga fram godiset det fortaste jag kan. Hon tycker om att få rumpan omruskad men det är ju svårt att göra när man samtidigt ska försöka lära handtecken. Jag har dock kunnat lära henne att hoppa över ett hinder med rumprusk som belöning så för saker som innebär att hon ska komma emot mig känns det som en mer praktiskt belöning än godis.

Jag funderar på någon form av stor cirklande handrörelse som inte kan missas men det känns svårt att göra på ett exakt sätt som man kan göra med röst och klicker.

@pepp Hur visar du Totte att han gör rätt? På dina filmer ser jag ju att han får godis ibland men har du något tecken som betyder ”bra” eller ”rätt”?
 
Jag har äntligen kunnat börja träna Pärla lite! Hon kunde ju varken leka, ta emot godis eller ge ögonkontakt när hon kom. Leka med leksaker med mig gör hon fortfarande inte överhuvudtaget men hon tar nu emot godis och tittar mig i ögonen vilket är ett jättestort framsteg!

Problemet är att jag har ingen bra signal att berömma henne med. Till de andra använder jag ”bra” eller klicker men med Pärla vet jag inte hur jag ska göra mer än slänga fram godiset det fortaste jag kan. Hon tycker om att få rumpan omruskad men det är ju svårt att göra när man samtidigt ska försöka lära handtecken. Jag har dock kunnat lära henne att hoppa över ett hinder med rumprusk som belöning så för saker som innebär att hon ska komma emot mig känns det som en mer praktiskt belöning än godis.

Jag funderar på någon form av stor cirklande handrörelse som inte kan missas men det känns svårt att göra på ett exakt sätt som man kan göra med röst och klicker.

@pepp Hur visar du Totte att han gör rätt? På dina filmer ser jag ju att han får godis ibland men har du något tecken som betyder ”bra” eller ”rätt”?

Jag belönar med godis och har alltid gjort :) leksaker blir han för triggad av...
Om vi gör något på håll så kan jag applådera (😂) tänker att han ser handrörelserna iallafall!
 
Jag har äntligen kunnat börja träna Pärla lite! Hon kunde ju varken leka, ta emot godis eller ge ögonkontakt när hon kom. Leka med leksaker med mig gör hon fortfarande inte överhuvudtaget men hon tar nu emot godis och tittar mig i ögonen vilket är ett jättestort framsteg!

Problemet är att jag har ingen bra signal att berömma henne med. Till de andra använder jag ”bra” eller klicker men med Pärla vet jag inte hur jag ska göra mer än slänga fram godiset det fortaste jag kan. Hon tycker om att få rumpan omruskad men det är ju svårt att göra när man samtidigt ska försöka lära handtecken. Jag har dock kunnat lära henne att hoppa över ett hinder med rumprusk som belöning så för saker som innebär att hon ska komma emot mig känns det som en mer praktiskt belöning än godis.

Jag funderar på någon form av stor cirklande handrörelse som inte kan missas men det känns svårt att göra på ett exakt sätt som man kan göra med röst och klicker.

@pepp Hur visar du Totte att han gör rätt? På dina filmer ser jag ju att han får godis ibland men har du något tecken som betyder ”bra” eller ”rätt”?

Du kan ju använda en liten lampa på samma sätt som en klicker. Blinka till med en ficklampa eller liknande som signal.
 
Jag har äntligen kunnat börja träna Pärla lite! Hon kunde ju varken leka, ta emot godis eller ge ögonkontakt när hon kom. Leka med leksaker med mig gör hon fortfarande inte överhuvudtaget men hon tar nu emot godis och tittar mig i ögonen vilket är ett jättestort framsteg!

Problemet är att jag har ingen bra signal att berömma henne med. Till de andra använder jag ”bra” eller klicker men med Pärla vet jag inte hur jag ska göra mer än slänga fram godiset det fortaste jag kan. Hon tycker om att få rumpan omruskad men det är ju svårt att göra när man samtidigt ska försöka lära handtecken. Jag har dock kunnat lära henne att hoppa över ett hinder med rumprusk som belöning så för saker som innebär att hon ska komma emot mig känns det som en mer praktiskt belöning än godis.

Jag funderar på någon form av stor cirklande handrörelse som inte kan missas men det känns svårt att göra på ett exakt sätt som man kan göra med röst och klicker.

@pepp Hur visar du Totte att han gör rätt? På dina filmer ser jag ju att han får godis ibland men har du något tecken som betyder ”bra” eller ”rätt”?
Föreslår såklart teckenspråkets bra :D
https://teckensprakslexikon.su.se/ord/00086
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: Nepenthe
·
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
2 667
Senast: Dentaku
·
Övr. Hund Jag måste köpa ny bil (haft förmånsbil och ska nu byta jobb) och vet inte riktigt vad jag ska ha. Just nu har vi tre fyrbenta, jag har...
Svar
0
· Visningar
238
Senast: attheedge
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
917
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Varulvslekarnas anmälningstråd
  • Vi som letar hus
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp