Att motivera sig

Funderade i morse på vad som motiverar folk att kliva upp ur sängen när inget är inbokat. Jag själv kände mig helt omotiverad att kliva upp idag. Klev bara upp för att mata katterna och sen gick jag och la mig igen. Det är bara en sak som jag halvt om halvt bestämt mig för att göra idag och det är att gå en liten promenad, precis som igår, bara för att vädret är ok. Egentligen skulle jag gjort bokföring idag också men Nordea krånglar och jag får inte ut ett vettigt kontoutdrag för månader längre tillbaka än tre månader. Hade tagit ut fram till augusti förut, men längre än så kommer jag inte. Jag har skickat ett meddelande till dem, men räknar ju inte med svar idag. Visst, jag skulle kunna jobba med csv-filen jag får ut och kontoutdraget som jag ser online, parallellt med varandra, men hela proceduren är så mycket kaos att jag inte orkar ta tag i det. Det är jobbigt nog ändå att bokföra.

Jag försöker göra saker varje dag och skriver upp några punkter som jag ser som rimliga och genomförbara. Igår hade jag tre punkter uppskrivna. Det var att hämta in ved, gå en promenad och göra lite bokföring. Det tog emot att göra dem, men jag gjorde dem ändå. Skulle önska att jag kunde göra lite saker av lust också så jag inte bara behöver pressa. Eller ja, jag sådde faktiskt lite frön igår. Det var något jag gjorde för att jag inte kunde låta bli. Skulle behöva mer sånt.

Nåväl, jag kom upp ur sängen idag också trots allt. Tände eld i vedspisen, lagade frukost och åt. Nu sitter jag här vid datorn och skriver för jag har inget bättre för mig. Jag tillbringar nästan all min tid vid datorn. Lite trist att det ska vara så. Men det är så det blir.
 

Lite så är det för mig med just nu... eftersom jag är "hemförlovad" under min 12 månaders uppsägningstid, då AG inte har någon arbetsuppgift åt mig, efter att de övertagit ansvaret för hemsida, facebook, leverantörsbeställningar, kundkontakter, bokhandel med mera (mitt elektroniskt höj- och sänkbara skrivbord, samt min arbetsstol, jag själv fick ringa och be om, som anpassning av arbetsförmedligen rehab tycker de är bra att ha till sina administrativa sysslor i alla fall) och tycker att de har fått mycket att göra... :p

Men jag försöker hitta halvtidsjobb i tider där alla annonser som eventuellt jag skulle klara av är 100 %...

Och vinterhalvåret överlag, är kropp och knopp "ur funktion". Så jag längtar efter slutet av mars, början av april... då våren är på högvarv.

Vi får orka Wille, vi får orka... :heart
 
Senast ändrad:
Lite så är det för mig med just nu... eftersom jag är "hemförlovad" under min 12 månaders uppsägningstid, då AG inte har någon arbetsuppgift åt mig, efter att de övertagit ansvaret för hemsida, facebook, leverantörsbeställningar, kundkontakter, bokhandel med mera (mitt elektroniskt hög och sänkbara skrivbord, samt min arbetsstol tycker de är bra att jag själv fick ringa och be om, som anpassning av arbetsförmedligen rehab i alla fall) och tycker att de har fått mycket att göra... :p

Men jag försöker hitta halvtidsjobb i tider där alla annonser som eventuellt jag skulle klara av är 100 %...

Och vinterhalvåret överlag, är kropp och knopp "ur funktion". Så jag längtar efter slutet av mars, början av april... då våren är på högvarv.

Vi får orka Wille, vi får orka... :heart
Och själv får jag rata halvtidsjobb jag hittar. Det händer då och då. Bl.a. har jag ratat ett administratörsjobb och hos diverse butiker där man ska hålla i kundtjänst/kassa.
 
Jag greppar inte det där med mysig stund på morgonen. Vet inte hur man gör. Jag har ingen tv och vill inte ha heller. Jag tycker heller inte om att lyssna på ljudböcker. Jag bara äter min frukost som vanligt och det är liksom starten på en dag som jag sen bara väntar på ska ta slut. Mina dagar är tråkiga.
 
Jag greppar inte det där med mysig stund på morgonen. Vet inte hur man gör. Jag har ingen tv och vill inte ha heller. Jag tycker heller inte om att lyssna på ljudböcker. Jag bara äter min frukost som vanligt och det är liksom starten på en dag som jag sen bara väntar på ska ta slut. Mina dagar är tråkiga.

Om jag inte tittade på TV eller lyssnade på ljudbok eller läste en bok vet jag helt ärligt inte heller vad jag skulle göra för att koppla av och roa mig. Någon enstaka gång ritar jag lite men det känner jag inte för så ofta och definitivt inte om jag är trött. Radio är inte intressant nog och handarbete är inte min grej.

TV och böcker är en rätt stor del av min fritid. Jag älskar att ge mig in i en annan värld!
 
Jag greppar inte det där med mysig stund på morgonen. Vet inte hur man gör. Jag har ingen tv och vill inte ha heller. Jag tycker heller inte om att lyssna på ljudböcker. Jag bara äter min frukost som vanligt och det är liksom starten på en dag som jag sen bara väntar på ska ta slut. Mina dagar är tråkiga.
Jag ligger på soffan under täcket, dricker mitt kaffe, lyssnar på podd eller ljudbok, äter lite rostat bröd och kör lite mindfulness. Pratar lite med katterna.
 
Jag förstår frågan, men samtidigt inte.

För mig -och gissningsvis är det samma för de flesta- när man vaknat kliver man helt enkelt upp.
Har aldrig ens funderat över att det "krävs" nån typ av motivation, det är bara ett sånt där dagligt måste 🤷‍♀️

Sen om man ligger och drar sig en stund, tar en slö mysmorgon eller kliver upp direkt är lite sak samma.
 
Jag förstår frågan, men samtidigt inte.

För mig -och gissningsvis är det samma för de flesta- när man vaknat kliver man helt enkelt upp.
Har aldrig ens funderat över att det "krävs" nån typ av motivation, det är bara ett sånt där dagligt måste 🤷‍♀️

Sen om man ligger och drar sig en stund, tar en slö mysmorgon eller kliver upp direkt är lite sak samma.
Jag känner nog en motvilja mot att kliva upp och av den anledningen behövs det något som motiverar. Jag sitter ju ändå bara av dagarna framför datorn. Ser liksom inte fram emot att göra ingenting hela dagen.
 
Jag känner nog en motvilja mot att kliva upp och av den anledningen behövs det något som motiverar. Jag sitter ju ändå bara av dagarna framför datorn. Ser liksom inte fram emot att göra ingenting hela dagen.

Gör nåt då. Personligen fattar jag inte hur folk spenderar sin tid utan att titta på tv eller läsa böcker. Det är ofta (på kvällarna) då jag är för trött för att vara aktiv och göra saker och då är det tv eller bok som gäller.

Andra tycker om handarbete eller datorspel. Finns det inget sånt som du gör bara för att det är ett roligt/underhållande tidsfördriv?

Tycker man inte om filmer/serier så finns det dokumentärer som är intressanta.
 
Gör nåt då. Personligen fattar jag inte hur folk spenderar sin tid utan att titta på tv eller läsa böcker. Det är ofta (på kvällarna) då jag är för trött för att vara aktiv och göra saker och då är det tv eller bok som gäller.

Andra tycker om handarbete eller datorspel. Finns det inget sånt som du gör bara för att det är ett roligt/underhållande tidsfördriv?

Tycker man inte om filmer/serier så finns det dokumentärer som är intressanta.
Jag kan inte komma på vad jag skulle kunna göra. Det finns inget som lockar.

Jag gillar inte dokumentärer heller. Och böcker är för krävande att läsa. Om jag läser så är det facklitteratur, men orkar bara någon enstaka sida i taget.

Handarbete har jag tröttnat på. Spel är inte intressant.
 
Funderade i morse på vad som motiverar folk att kliva upp ur sängen när inget är inbokat. Jag själv kände mig helt omotiverad att kliva upp idag. Klev bara upp för att mata katterna och sen gick jag och la mig igen. Det är bara en sak som jag halvt om halvt bestämt mig för att göra idag och det är att gå en liten promenad, precis som igår, bara för att vädret är ok. Egentligen skulle jag gjort bokföring idag också men Nordea krånglar och jag får inte ut ett vettigt kontoutdrag för månader längre tillbaka än tre månader. Hade tagit ut fram till augusti förut, men längre än så kommer jag inte. Jag har skickat ett meddelande till dem, men räknar ju inte med svar idag. Visst, jag skulle kunna jobba med csv-filen jag får ut och kontoutdraget som jag ser online, parallellt med varandra, men hela proceduren är så mycket kaos att jag inte orkar ta tag i det. Det är jobbigt nog ändå att bokföra.

Jag försöker göra saker varje dag och skriver upp några punkter som jag ser som rimliga och genomförbara. Igår hade jag tre punkter uppskrivna. Det var att hämta in ved, gå en promenad och göra lite bokföring. Det tog emot att göra dem, men jag gjorde dem ändå. Skulle önska att jag kunde göra lite saker av lust också så jag inte bara behöver pressa. Eller ja, jag sådde faktiskt lite frön igår. Det var något jag gjorde för att jag inte kunde låta bli. Skulle behöva mer sånt.

Nåväl, jag kom upp ur sängen idag också trots allt. Tände eld i vedspisen, lagade frukost och åt. Nu sitter jag här vid datorn och skriver för jag har inget bättre för mig. Jag tillbringar nästan all min tid vid datorn. Lite trist att det ska vara så. Men det är så det blir.

För de flesta människor går det per automatik. För dig verkar det inte göra det. Vi r olika.
 
Jag känner nog en motvilja mot att kliva upp och av den anledningen behövs det något som motiverar. Jag sitter ju ändå bara av dagarna framför datorn. Ser liksom inte fram emot att göra ingenting hela dagen.
Det låter som dina problem löser sid den dag du får ett jobb. Då har du något att göra hela dagen, och en motivation att stiga upp, göra dig i ordning och åka iväg.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Den här tiden på året är alltid svår. Jag vet inte vad jag ska göra inomhus så många timmar när det är mörkt. När det blir mörkt så...
Svar
10
· Visningar
891
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Jag har ju haft problem med att jag inte lyckas ta mig upp ur sängen på morgonen och sen på kvällen har jag haft svårt att somna i tid...
Svar
11
· Visningar
1 015
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Ibland funderar jag på om det inte vore vettigt att bo någon annanstans egentligen. Någonstans där vädret är bättre, politiken är mindre...
2
Svar
30
· Visningar
1 555
Senast: Mineur
·
  • Artikel
Dagbok Förra helgen drog ner mig i en rejäl grop som jag inte trodde var möjlig. Jag hade ingen aning om att en marknad kunde dränera en på så...
Svar
1
· Visningar
772

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp