Att nita söm

Elo

Trådstartare
Ska börja med att jag har en duktig hovslagare som även jobbar på klinik. Han är duktig på att förklara vad han gör och varför och har en öppen dialog med mig som ägare. Jag brukar ta den här sortens frågor med honom men ville ha ett bredare perspektiv.

En tjej i stallet hävdar att hennes häst har så dåliga hovar att det inte går att nita (vika ner) sömmen när den skos. Jag har aldrig hört talas om något liknande och undrar om det är någon här inne som hört/råkat ut för något liknande.
 
Det låter märkligt. Om sömmen inte nitas räcker det ju med minsta lilla för att skon ska åka av. Däremot vet jag att ibland nitas sömmen så yttepyttelite, alltså det är så mycket mindre som viks ner mot normalt, just när hoven är trasig/lätt trasas sönder just för att hoven inte ska trasas sönder än mer om hästen trampar på skon så den åker av. Det är också stor skillnad på de sömmar som finns idag mot de som fanns för ett antal år sedan. Jag vet inte när de nya började komma men dagens är gjorda för att hoven inte ska trasas sönder om skon trampas av utan de ska glida ur.
 
Även nitning av söm är en konst, ett hantverk.
En korrekt utförd nit består enbart av att änden på sömmen viks ner. Är hoven lite skör och hovslagaren oförsiktig, så kan man "dra ner" sömmen genom hoven så att den trasas sönder istället för att det bara blir en fin liten nit.
Så, jag förstår hur tjejen menar men håller samtidigt inte med. Man måste nita, men det måste göras försiktigt.
 
Det finns ju smala fina söm för känsliga hovar så klart det går att nita
Men man kanske ska nita med don som förr då man kan vika lite finare
 
Min gamle hovis var en hejare på att nita, sen hade min häst mycket bra hovar i alla år innan han blev sjuk. Då märkte man hur nitningen hade betydelse.
 
Har hört några hovslagare prata om att man inte alls behöver nita, efter två dagar ska hoven ha dragit ihop sig runt sömmen såpass att den sitter ändå.
Men jag har inte provat så jag vet inte 😂
Det finns många sätt att nita på och alla har sitt egna. 😉
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 048
Senast: super
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 358
Hästmänniskan Jag har en fundering. Jag skaffade en medryttare till vårt sto som stått med dräktig och haft föl innan. Så vi letade medryttare då jag...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 121
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 596
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp