Att omplacera

mian1

Trådstartare
Nä, inte mina! En kollega ska hjälpa sin bror att omplacera sin staffe-hane som han inte har tid med pga för mycket jobb. Hundens ägare är livrädd för att hunden ska hamna i fel händer och avlivar då hellre. Han har hört om ligister som köper staffar, drar ut deras tänder och använder dem som "pip-leksaker" åt kamphundar.
Kennlet åtar sig inte att hjälpa till med omplaceringar och nån staff-förening hittar vi inte.

Finns det omplacerare som kan garantera att hunden inte hamnar fel? Eller hur bör hon bäst gå till väga?
Jag kan inte ta den!
 
Finns det verkligen ingen i eran närvaro som kan ta den.
Vill själv ha en individ av den rasen men tyvärr så "går dom inte ihop med andra hundar" låter det i alla annonser :(
 
Är det en engelsk staff eller en amstaff?
Den engelske staffen har en rasklubb Svenska Staffordshire Bullterrierklubben och amstaffen hör till Svenska American Staffordshireklubben
Båda ingår även i Svenska terrierklubben. De borde kunna hjälpa till med omplaceringstips.

Annars anser jag det bäst att själv omplacera hunden och att då vara mycket noga i urvalsprocessen. Annonsering ska ske på seriösa platser såsom stora hundportaler på nätet, i Hundsport, Brukshunden eller rasklubbens tidning och så vidare. Undvik lappar uppsatta i affären, Gula tidningen, lokala blaskan och text-tv. På så vis når man mest ut till seriöst intresserade och undviker de värsta nötterna.

Låt omplaceringen ta tid och sprid ut att hunden ska omplaceras bland de seriösa hundmänniskor man känner. Ofta känner de i sin tur en bunt seriösa människor till. Många hundar omplaceras via kontakter och då är det också lätt att få referenser på de tilltänka köparna. Att be om referenser är annars alltid bra och det ska helst vara från någon med erkänd hundkunskap. Man ska ju kunna lita på att referensen vet vad denne pratar om och att det inte bara är snälle grannen som ställer upp.
 
Klart det funkar med andra hundar! Så länge de fått en god uppfostran och första start. Som med alla raser.
 
Titta några inlägg upp så ser du Jadzias inlägg. Gå in på dem sidorna och titta i bildgalleriet så får du se staffar. :)
 
Detta är ingen problemhund utan husse känner helt enkelt att han inte har den tid som hunden kräver. Hade den inte gått ihop med andra hundar så hade husses syster inte ringt mig, eftersom jag har två. Tvärt om skulle de gärna vilja att han hamnade i en flerhundsfamilj. Han är, enligt hussens syster, en väldigt go och glad hund, lätt att ha med att göra.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Har en två år tik och en 6 månader hane båda staffe. Har senaste tiden känt att jag inte orkar med två hundar och som att min...
Svar
10
· Visningar
2 253
Senast: lilstar
·
Övr. Hund Hej alla, ny här på hundforumet på buke. Jag har ett problem. Min sambo köpte för lite mer än ett år sedan en vorstehvalp, en hane...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
12 190
Småbarn De här skrev jag för flera år sedan för att sammanfatta en vanlig dag på jobbet. Mellis är över och 9-10 barn i åldrarna 3-5 år ska ut...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 264
Senast: ako
·
S
Övr. Hund Anonymt nick, om någon vet vem jag är så håll det för er själva tack, det är jobbigt redan som det är. Jag har aldrig varit helt...
Svar
9
· Visningar
1 588
Senast: Sand
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp