Bukefalos 28 år!

Nomina

Trådstartare
*visste inte vart jag skulle lägga tråden, så moderator får gärna flytta om den ligger fel*

Har ju pågått många livliga diskussioner ang. prutning här i forumet innan, både vad gäller utrustning och hästar. Så nu startar jag helt enkelt en egen tråd för att diskutera fenomenet prutning och få eran syn på det :D

Hur mycket är det ok att pruta? Ingenting alls eller 70% av priset? Vad tycker du? Vart går gränsen för när du tycker att det blir oförskämt? Skulle du avstå att sälja en häst till en människa som försökte pruta väldigt mycket men när det nekades gick med på att betala satta priset, eller skulle du avstå försäljningen då? Skulle ditt svar vara likadant om det gällde en sadel?

Gällande hästar så tror jag de flesta är överrens om att prutning lämpligast förekommer efter att man träffat och provridit (i de fall det är aktuellt) hästen ifråga. Men när det kommer till exempelvis sadlar? Bör eventuell prutning i så fall ske innan man hämtar sadeln ifråga för att prova (om man inte betalar då utan enbart lånar tills man vet om den passar) eller är det bättre att vänta tills man vet huruvida sadeln passar eller ej?

Ni får gärna komma med egna frågeställningar eller synpunkter som inte gäller ovanstående frågeställningar också, jag är väldigt nyfiken på ämnet :D
 
Sv: Att pruta

Häst: Prutar när man tittat/provridit och "lärt känna" säljaren så man vet lite vad de tycker om en osv.

Utrustning: När man tittat på den, på distans när man fått kontakt och ser bilder.

Jag brukar alltid ha prutmån med någon tusenlapp på hästar och utrustning men vissa prutar ju ner galet och då är det stopp. Oavsett hur mycket jag än må gilla dem ;) Iof har jag sålt häst där JAG sänkte priset för allt kändes bra med 10 papp typ :angel: Men inte ångrat mig en dag för fick en vän! och hästen har det toppen :D
 
Sv: Att pruta

Tack för ditt svar!

Ang. att du räknar med prutmån på någon tusenlapp när du sätter pris - det måste väl bero väldigt mycket på vad det är du ska sälja? En tusenlapps prutmån är ju betydligt mer på en begagnad sadel värd 5000kr än på en som är värd 15000 exempelvis. Hur avgör du hur mycket prutmån du ska räkna med?
 
Sv: Att pruta

Jag tycker att man först bör sätta sig in i prisbilden på den häst/ras man tittar på. Därefter så ser man om det finns någon prutmån, i en del fall så har ju ägaren redan prutat rätt rejält på hästen som är till salu och då kan det blir rent ut sagt oförskämt att pruta.

Gällande utrustning så är det precis samma häst, man måste sätta sig in i vad sakerna kostar begagnat och ha utgångsläget från det.

Jag skulle avstå från en köpare som prutar på en häst som redan är starkt reducerad i priset, och jag har gjort det också. Har man inte en bättre uppfattning så vill inte jag sälja till den personen, OCH jag känner också att köparen egentligen inte alls har fattat tycke för hästen utan mer om den blir billig så köper man.
 
Sv: Att pruta

Jag prutar inte själv. När jag köpte bil så prutade säljaren till mig:p

Men jag försöker lära mig och då prutar jag nog helst på nya grejer faktiskt, mot försäljare. Frågar om de inte har något bra erbjudande eller liknande. Nu är jag lite i transportköpartagen och då jämför jag och har full koll på vad olika kan erbjuda, för att sedan såklart vända det emot dem och mena att den erbjuder det, men den andra det. Såklart.
Mot privatpersoner tycker jag det är orelevant, där är skicket avgörande. Hittar jag en sadel på annons för 7000 och jag anser att den är värd det kan jag på sin höjd pruta så att frakten ingår.

Min sambo sålde sin TV igår, med tillhörande hemmabiosystem, inköpt på 20'000 för några år sedan, men la nu ut den för 1700 kr (fick inte några svar när han begärde några hundringar mer). Nu ringde folk som tokar och far och son var först på plats och kollade. Trots att min sambo menade att han redan hade sänkt priset fördelaktigt och telefonen ringde flera gånger när de var på plats ville de tvunget pruta, med argumenten "vi har ont om pengar" och "det är inget vidare bra märke", "vi måste ju ha nåt för bensinsen också". Sånt funkar liksom inte...
 
Sv: Att pruta

Vid hästköp har jag frågat när jag träffat hästen och säljaren , om det finns någon prutmån , helt enkelt.
Då riskerar jag inte att vara oförskämd med en bestämd summa och även om jag satt mej in i prisbilden , som Boj nämnde , och den är normal , så ställer jag frågan.
Hittills har jag fått ett lägre pris vid de köp jag gjort :)

Samma med utrustning egentligen , efter att jag fått svar på de frågor jag har och eventuellt fler bilder , så frågar jag om prutmån , om det är så att jag är intresserad av varan.
Men vet jag att det redan är ett väldigt bra pris satt , så gör jag mej inte dum och frågar , utan då är det snarare bråttom att köpa , om man är väldigt intresserad !
 
Sv: Att pruta

"Klart" det är prutmån på allt ;)

Hästar självklart, Jag sätter alltid lite högre pris på mina hästar just för att den som "prutar" ska känna att den "fick" och att jag då ändå får de priset jag "velat ha" =)

Sadlar beror på prisklass, kostar den 500 spänn prutar jag inte.

Köpte nyss en ny (begagnad) sadel. Hade kollat på några stycken redan och därför lite känsla för vad jag ville ha (och inte ha) så provade sadeln, och hade missuppfattat tillverkaren innan provtillfället vilket gjorde att jag fick en liten "ehm känsla" då jag sett att en ridsportbutik sålde NYA såna sadlar betydligt biligare än denna begagnade. Så jag ringde ridsportbutiken, fick dock lite "konstiga" vibbar just då av denne, så jag skrev till tjejen där jag ändå verkligen visste vad jag hade så att säga... Så jag sa helt enkelt priset som ridsportbutiken sålde just denna sadel för och sa att jag tar den om jag får den för det priset. Nu handlade de "bara" om 2000 kr men det på en redan billig sadel va ju helt ok... Hon tog det..

Så nu när jag letar hoppsadel kollar jag självklart alla annonser och om det är en viss sadel jag tror kommer ligga bra på min häst så kommer jag ju försöka ta den sadeln som ligger närmast geografiskt men säga att den finns billigare på nätet (men då tex i skåne eller så) då det ju ändå är lätt att kolla upp, så får säljaren ta det i beaktande...

Men annars köper jag så mkt på tradera å då har man ju redan sin "nivå" klar ;)
 
Sv: Att pruta

Svårt!

Var själv med om en som ville pruta rejält häromkvällen på ett flugtäcke jag har ute på annons. Nypriset för täcket är 900 kr, och det säljs oanvänt och i förpackning med lappar kvar. Jag har satt priset 300 i annonsen, vilket jag redan tycker är lågt. Då får jag ett mejl av en tjej som så snällt erbjuder sig att betala 150 kr, OM vi delar på frakten(!) :eek: Vilket innebär att min förtjänst på det hela i så fall skulle bli UNDER hundralappen, och dessutom en jäkla massa besvär med att packa och skicka :grin: INTE OK! :devil: Jag tacka vänligt men bestämt nej, helt ärligt skänker jag då hellre bort täcket till en vän om det skall vara på det viset :o ;) Kändes nästen oförskämt att föreslå det hon gjorde! Fick sedan ett svar på mitt "nej tack", som var "Jaja, du gör som du vill... " :eek:
 
Sv: Att pruta

*hugger min egen knapp*

Ville bara säga att jag läser och funderar på alla era svar, vet inte varför just det där med prutning intresserar mig så mycket men jag tycker att det är en väldigt intressant diskussion med många infallsvinklar och syner på saken :D

Kan tillägga att jag själv prutar enbart om jag anser att säljaren satt ett överpris. Dock tittar jag inte ens på varan (vad det än är) om jag inte är beredd att betala vad säljaren vill ha för den, det får bli en bonus om denne kan tänka sig att sänka priset till marknadsvärdet (vad jag anser då, beroende på vad det är för vara och vilket skick den är i). Tar inte illa upp oavsett hur mycket någon prutar, men sedan säljer jag också grejer väldigt sällan och har alltså inte råkat ut för många prutare. Kan tänka mig att det blir irriterande i längden :p

Återkommer om jag har några funderingar ang. era inlägg :D
 
Sv: Att pruta

Fick sedan ett svar på mitt "nej tack", som var "Jaja, du gör som du vill... " :eek:

Det där är vanligt har jag tyvärr upplevt. Speciellt på Blocket. Jag la in en bänkdiskmaskin i gott skick för 700 spänn, fick ett mailsvar som enbart skrev "200 kr?" och mitt svar var "nejtack" och då fick jag ett liknande svar som du fick. Ja, folk slogs om diskmaskinen i stort sett, så jag vet inte:cool:

Samma när jag hade min häst på annons, fick flera otrevliga svar i stil med "hur tror du nånsin att du kan få den summan för den hästen?". Jag menar, är man inte intresserad, behöver man inte svara på annonsen...
 
Sv: Att pruta

Det där är vanligt har jag tyvärr upplevt. Speciellt på Blocket. Jag la in en bänkdiskmaskin i gott skick för 700 spänn, fick ett mailsvar som enbart skrev "200 kr?" och mitt svar var "nejtack" och då fick jag ett liknande svar som du fick. Ja, folk slogs om diskmaskinen i stort sett, så jag vet inte:cool:

Samma när jag hade min häst på annons, fick flera otrevliga svar i stil med "hur tror du nånsin att du kan få den summan för den hästen?". Jag menar, är man inte intresserad, behöver man inte svara på annonsen...

MEN :eek::eek::eek: Vad är fel på folk? Orka lägga tid på såna kommentarer om de inte tänker betala vad man begärt för den! :grin: :crazy:
 
Sv: Att pruta

"hur tror du nånsin att du kan få den summan för den hästen?"

Det där tycker jag dock är riktigt oförskämt :mad:
Som du skriver, är man inte intresserad så behöver man inte skriva (om man inte har något relevant att säga ändå, vilket dock är ovanligt).

Jag anser att en säljare har rätt att lägga ut en vara för precis vilket pris den vill. Låt säga att man har en oinriden travare på 25 bast, som man egentligen inte har några planer på att sälja, men tänker att "om jag får en miljon så". Nog tusan har man rätt att lägga ut en annons då om man känner för det, sedan att man inte lär få några svar eller få den såld är en annan sak, men jag fattar inte hur folk kan störa sig så mycket på allting. :p Bläddra förbi annonsen om det inte är intressant.

Lite så jag tänker när jag säger att jag inte tittar på en vara där jag inte är villig att betala vad säljaren begärt i annonsen.
 
Sv: Att pruta

Visst är det oförskämt och jag tog illa vid mig faktiskt, kändes som påhopp. Men å andra sidan fick jag den begärda summan, så skrattar bäst som skrattar sist;)

Själv försöker jag alltid vara en ödmjuk köpare och säljare, förstår inte hur folk tror att de ska komma någonstans genom att vara oförskämda. Jag har faktiskt fått komma som enda spekulant 2 gånger på hästar just för att säljaren tyckt att jag varit så trevlig och seriös via telefon. Då tycker jag själv att jag bara är normalt trevlig, men tydligen är folk riktigt konstiga... :crazy:
 
Sv: Att pruta

Ang om prutning på häst ska ske före eller efter provridning tycker jag beror lite på situationen. Om man inte kan tänka sig att betala utsatt pris tycker jag att man gör bäst i att tala om det innan man upptar säljarens tid för provridning. Som säljare skulle jag inte bli sur om någon förklarar att hästen är över budget men undrar om det finns chans att få köpa ändå. Om man däremot provrider och allt verkar toppen tills man klämmer fram att man ändå inte har köpesumman hade jag blivit mycket mer irriterad.

Handlar det däremot om att man inte tycker att hästen motsvarar priset gör man nog bäst i att ta upp prisdiskussionen efter provridningen.

Själv prutar jag inte på hästar om inte säljaren själv inbjuder till det. Hästar som ligger ute till ett i mitt tycke alldeles för högt pris åker jag inte och tittar på, och om de inte motsvarar mina förväntningar är jag inte intresserad oavsett pris. Och om jag fastnar för en häst spelar det ingen större roll i det långa loppet om jag får betala ett par tusenlappar mer än vad den "borde" vara värd :)
 
Sv: Att pruta

Lite liknande fick jag höra när jag köpte min nuvarande häst faktiskt. Blev också väldigt förvånad!

Efter att vi (jag och min mor som var chaufför då jag inte hade fått mitt körkort än) bara varit på plats i kanske en kvart, hämtat i hagen, pratat lite och stod på gången och borstade hästen så sade ägaren "Jag måste bara säga det, gud var härligt med ett par rejäla människor! Vi har haft så mycket märkligt folk här.", och då hade jag verkligen inte gjort eller sagt något speciellt märkvärdigt, var snarare väldigt blyg och nervös och blev helt klart förvånad när hon sade så :o

Hon sänkte också priset med 10.000kr utan att jag frågade, för att hon gärna ville att jag skulle köpa hästen. Förstår dock i efterhand varför delvis, eftersom hästis visat sig vara otroligt kräsen med vilka människor som får rida honom och inte, två personer (av fyra som fått prova rida honom) har åkt i backen med dunder och brak trots att han med mig (och de andra två) är snäll som ett lamm. :p
 
Sv: Att pruta

Prutar oftast på lite större prissummor som häst kanske en sadel om man känner att det är förhandlingsbart..!!!!
Som mitt ena sto var ute för 55000:- , jag tyckte det lät lite dyrt när jag läste annonsen. Hon inte hade mer än hanterats lite grann , ingen utrusning till , ingen jätteprestationsstam. men jag sa inget på tel utan åkte upp och tittade först och främst , för jag kanske hade fel synvinkel på det hela vem vet . Kände ändå när jag kom där ifrån att jag tyckte att priset inte stämde in det minsta , så jag ringde och sa 45000:- och jag kommer upp och hämtar henne denna veckan. Hon ringde dagen efter och sa vi kan mötas på 47000:- och det gick jag med på.
Så det kändes bra!!!!:):) Idag har hon utvecklats till en riktigt fin tjej och är glad att ja lade dom pengarna:):)
 
Sv: Att pruta

Efter att ha roat mig med att leta efter lite olika saker bland begagnat annonser den sista tiden så börjar jag undra om inte de flesta förväntar sig prutning någon annan förklaring kan jag inte hitta till att så många tror att de skall få nästintill nypris (ibland tom med så att inkl frakt blir sakerna dyrare än att köpa nytt) för begagnade saker, jag har suttit och kliat mig i huvudet och varit förbryllad över prissättningen och om de verkligen tror att de skall få sålt sakerna och vem som är så korkad att de väljer att köpa använda saker för nypris. Förväntar sig alltså folk att få skambud (det blir ju det man får bjuda för att få ner sakerna till vettigt begagnatpris) jag själv funderar inte ens på att skicka mail och bjuda långt under vad de begär jag hoppar bara över de annonserna, hittar jag vad jag söker till vettigt begagnat pris så prutar jag inte då köper jag direkt istället.
 
Sv: Att pruta

Jag gillar inte att pruta och jag gillar inte folk som prutar på mina grejer. Det är kränkande, jag har ju satt ett pris för jag tycker det är värt just det. Jag sätter iofs inga priser med prutmån.

Jag har inte prutat på någon av mina tre inköpta hästar. Min sambo däremot prutade 10000 på sin, men det var för vi insåg att hästen hade tandproblem o skulle behöva åka raka vägen till tandläkarn. Säljaren godtog det(han hade legat på annons för ytterligare 20t i ett halvår), vi hämtade samma vecka och tandläkaren har kostat mer än de 10t vi prutade.

En halvkompis till mig ville köpa alla mina nytillverkade tenntrådsträns. Hon är tränare och jag red en del lektioner för henne förr och hade min häst hos henne en månad för träning(som gav oss livslånga problem men det förtäljer inte historien.) Jag räknade ihop och satte mitt pris, 4650 blev det. Då prutar månniskan! "4000 för alltihop". Det är prutat o klart sa jag, jag har ju aldrig prutat på dina lektioner o träningar. "jo men det kan man göra om man köper flera lektioner samtidigt". Ehm va? Har ni nånsin prutat på kurser/träningar? Det slutade med att jag sänkte till 4500. När vi möttes o skulle betala säger hennes pojkvän(!) "jag tog bara ut 4300" och börjar bläddra i sedlarna.
Fn vad sur jag blev! Gör man så? Nu ville jag bli av med det o det var ju enkelt att sälja alla träns på en gång så jag gick med på det. Men i efterhand önskar jag verkligen att jag bara hade tagit påsen o tackat för mig o gått. Men nu vet jag ju att nästa gång hon anordnar en tävling som kostar pengar då skall jag ta med för lite... För några träningar kommer jag aldrig gå för henne igen!


Sålde min EricLeTixerant-gjord för ett par v sedan. Den ligger dock kvar på annons då jag huvudsakligen vill sälja två sadlar i samma. Jag fick sålt gjorden för 1500:- två månader gammal. Jag får fortfarande mail ibland med skambud. Senaste var på 800:-... E folk så dumma som dom verkar? Halvera ett pris på en vara som knappt är insvettad och som dessutom är en vara som går som smör i solsken på begmarknaden? Haha, då är det roligt att svara med ett Nej tack, den är såld för utgångspris".


Men jag har oxå varit med om tvärtom, dvs budgivning! Vi la ut ett björnhjul(tillbehör till traktor från 50talet). La ut den för annonspriset med syfte att den var synd att köra till skroten. Tre gubbar slogs om den o vi fick 800kr till slut! För nåt vi lika gärna kunde slängt i skrotbingen.
 
Sv: Att pruta

Det har jag också reagerat över, speciellt schabrak. Ser man på Tradera lägger folk ut urtvättade gamla schabrak från Hedenhös och sätter utgångspris på 50 spänn, släng skiten!! Samma med märkesschabraken, lägger ut ett använt och tvättat HV eller liknande en 50-lapp under nypris, men va..? Frakten på det så kan jag ju köpa ett nytt.

Helt klart så övervärderar många sina prylar.
 
Sv: Att pruta

Sålde min EricLeTixerant-gjord för ett par v sedan. Den ligger dock kvar på annons då jag huvudsakligen vill sälja två sadlar i samma. Jag fick sålt gjorden för 1500:- två månader gammal. Jag får fortfarande mail ibland med skambud. Senaste var på 800:-... E folk så dumma som dom verkar? Halvera ett pris på en vara som knappt är insvettad och som dessutom är en vara som går som smör i solsken på begmarknaden? Haha, då är det roligt att svara med ett Nej tack, den är såld för utgångspris".

Måste varit en ganska korkad människa som köpte den för 1500 med tanke på att man kan beställa den nya för 1600 från svensk välinarbetad webbshop och då har helt andra garantier om något skulle gå sönder eller dylikt.

Du verkar också vara en av de enda som fått sålt till sådant pris, har hållt ögonen på sådan gjord ett tag och alla andra som ligger från 1200-1500 för dem begagnade annonserar gång på gång och får inte sålt dem.

Själv köpte jag en till betydligt vettigare bagagnat pris 900:- i absolut nyskick och japp annonserad för det priset inte prutad till det priset, hon hade annonserat för 1200 innan och inte fått sålt ;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 787
Senast: Nepenthe
·
Ekonomi & Juridik Prutar ni när ni köper häst? När gör ni det i så fall? Innan eller efter besiktningen? Hur lägger ni fram det? Jag är jättedålig på...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
11 549
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan - Visste inte vart jag skulle lägga tråden, moderator får gärna flytta - Nu är det visserligen inte aktuellt för mig att skaffa häst...
Svar
3
· Visningar
745
Senast: abc
·
Hästhantering Det var svårt att komma på var den här tråden borde ligga egentligen, både på utrustning och ridning egentligen. Men tillslut handlar...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
13 112

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp