Att raka min vilda pony!!

P

Panikie

Hej!

Jag har en d-ponny, som nu när det blvit så pass kallt ute skulle behöva rakas. Han har varit rakad tidigare, men inte i min ägo. Han mår inte bra att behövas ridas o bli svetig för han blir det av att nästan bara skritta 45 minuter på längre tygel. Skulle kännas bättre att raka honom, så han torkar lättare och inte blir blött o kall. Men nu är det så här att min welsh ponny, blir totalt tokig..man kan inte ens komma i närheten med klipparen..och endå har han som sagt blvit klippt förut, dom tidigare ägarna sa att det tog ca 4 timmar för dom att klippa han på halsen och lite på magen. Men ljudet har han nu vant sig med, för jag har tränat lite på att han ska acceptera ljudet och det har han nu gjort, blir bara lite sträsad och upprörd. Men sen häromdagen testade jag att bara nudda pytte lite..på halsen, det höll på att sluta me datt jag hade en d-ponny lignades på ryggen...han fick totalt panik! sådan oanik då man inte kan komma in i deras hjärna och få kontakt med dom! han vart livsfarlig! Så hur tycker ni jag ska göra..han kan inte gå så o har päls o behöva kanske till o med bli sjuk? Man kan juh alltid ta till brems, fylla örona med bomull, hänga någe över huvudet, men så som jag känner min ponny, skulle han blu tokig endå, och inte bry sig om att han inte hörde eller såg, han känner juh fortfarande klipparen mot kroppen! Detta kan ha någe med att han vart "misshandlad" som bebis, och har lätt att bli rödd för saker. Men jag vet att jag kanske kan få en veterinär att komma ut och ge honom en lugnande spruta o sedan lugnt o fint raka hela honom, o sen vaknar han upp och inte vet vad som har hänt? vad tycker ni alla? hjälp mig? // tack micaela.
 
Sv: Att raka min vilda pony!!

Bomull/Fetvadd i öronen, ev. brems.

Plegga om det behövs mera "hjälp". Lycka till.
 
Sv: Att raka min vilda pony!!

Eller så kan du prova s k "Räddningsdroppar" för om det funkar så blir det både billigare (ingen veterinär behövs) och skonsammare mot hästen.

Räddningsdroppar är ett ofarligt naturmedel där hästen inte blir "sövd" i skallen utan det tar liksom bara bort rädslan. Man kan rida och träna direkt efteråt också.

Vi klippte vår pålle i går med hjälp av detta och det hade inte gått så bra annars, det kan jag lova! :)
 
Sv: Att raka min vilda pony!!

Till trådskaparen:
Hoppas att du bara ska klippa och inte raka ponnystackarn.

Var köper man räddningsdroppar, och vad innehåller de?
 
Sv: Att raka min vilda pony!!

Har inte i huvudet just nu exakt vad det innehåller men det är ett homeopat-medel med 5 olika blomsteressenser.

Sök på "Räddningsdroppar" på nätet så kan du få fram ganska mycket info.
 
Sv: Att raka min vilda pony!!

Blandrastik skrev:
Till trådskaparen:
Hoppas att du bara ska klippa och inte raka ponnystackarn.

Var köper man räddningsdroppar, och vad innehåller de?



hum? tycker väl endå att man söger rakar? klipper gör man juh manen o svanesn...du borde väl förstå att det menas endå att jag ska få bort min ponnys jobbiga päls! Men det där med räddningsdroppar verkar jätte bra, köper man dom på apoteket eller? :)
 
Sv: Att raka min vilda pony!!

Hej.

Det finns inte på apoteket men du kan beställa på nätet.

Finns ganska många som säljer om man söker på "räddningsdroppar"
men det kan skilja i pris. Där jag köpte kostar en 10 ml flaska 105 kr.
+ frakt.

www.hasthalsan.se
 
Sv: Att raka min vilda pony!!

Oftast räcker det med tålamod, beröm och bomull i öronen. Folk pleggar hit och dit, men ofta i onödan (JAG VET MKT VÄL ATT DET FINNS HÄSTAR SOM MÅSTE PLEGGAS, JAG SÄGER INTE ATT ALLA HÄSTAR GÅR ATT KLIPPA UTAN PLEGG). Jag har en kompis som fått plegga sin häst under alla år för att den går i taket, när de stoppade bomull i öronen så höjde den bara huvudet lite när de började klippa ganaschen. Så prova kan man ju alltid göra.
 
Sv: Att raka min vilda pony!!

Min ponny blev tokig när man klippte. Vi provade med bomull i öronen, bremsades tog det lugtn och försiktigt. Det gick bättre med sladdlösklippmaskin, det var mest sladden han var rädd för (sparkade tom av den en gång, kunde gått riktigt illa) Vi tog ut veterinär och gav lugnande, att endast plegga honom hjälpte inte, han behövde mycket lugnande för att det skulle ta, speciellt när han var uppstressad (gällde inte bara vid klippning utan även vid röngten och liknande). Det var för farligt att klippa honom annars, så vi hade inte så mkt val.
 
Sv: Att raka min vilda pony!!

hur ger man dom räddningsdropparna?
 
Sv: Att raka min vilda pony!!

Shudde skrev:
Min ponny blev tokig när man klippte. Vi provade med bomull i öronen, bremsades tog det lugtn och försiktigt. Det gick bättre med sladdlösklippmaskin, det var mest sladden han var rädd för (sparkade tom av den en gång, kunde gått riktigt illa) Vi tog ut veterinär och gav lugnande, att endast plegga honom hjälpte inte, han behövde mycket lugnande för att det skulle ta, speciellt när han var uppstressad (gällde inte bara vid klippning utan även vid röngten och liknande). Det var för farligt att klippa honom annars, så vi hade inte så mkt val.



Så skönt att det känns som att några anndra har samma problem sokm mig o min ponny. Tycker inte heller riktigt att det är rätt av oss människor att göra så hästen blir så strädsad som min ponny blir, han flygger verkligen i taket, och gör allt för att komma loss, han e sådan som inte slutar först han kommit loss och bort från det "onda". Känns som att detta kan leda till att någon skadas, är det inte självaste hästen så kanske någon av oss människor? och jag sa som sagt, ljudet är inte direkt någon fara längre, det är när han känner maskinen mot skinet han får panik! hjälper inte mkt att fylla örona med bomull då! :)
 
Sv: Att raka min vilda pony!!

Jag tycker du kan be en veterinär o komma o ge han lugnande, så slipper han få en otäck upplevelse med klippning.

Är det ingen som skall ha ut veterinär typ o vaccinera så blir det ju billigare
 
Sv: Att raka min vilda pony!!

Det var nog mig du skulle fråga det ,tror jag :)

Vi brukar urholka en morot eller en bit äpple och droppa i dropparna där. Eller så droppar man dem i en sked eller nåt och försöker ge det direkt i munnen. (Fast det gick inte så bra för vår del - han ruskade på huvet så jag fick det i ansiktet :D )
 
Sv: Att raka min vilda pony!!

Undrar bara vad du har för maskin?

Första gången vi klippte vår pålle så hade vi lånat en sån där stor, kraftig klippmaskin som låter väldigt mycket. Dessutom så vibrerade den en del + att det liksom "blåste" lite från den.

Vi hade inga räddningsdroppar heller så det var en läskig upplevelse för både oss och pålle.

Sen köpte vi en sån där liten, nätt sak från Börjes (uppladdningsbar)
så man kan köra utan sladd också. Fast batteriet håller inte en hel klippning till vår pålle som har en riktig björnpäls.

Den är visserligen liten och skäret är inte så brett men den är mycket tystare än den andra. Vi klipper dock med sladden i för det funkar inte riktigt annars.
 
Sv: Att raka min vilda pony!!

jag har ingen klippare alls, utan min hopptränare Hannha Olsson kommer ut och klipper mina ponnyer, jag har aldirg rakat honom förut, utan de var dom tidigare ägarna som gjort, har testat o övat han på att ha en vanlig liten o tyst (människor hår klippare) så han skulle vänja sig både mer ljudet och känseln, hans rädsla har dock inte blivit svagare. :( tror det bästa blir att ta ut veterinären, snällast och lättast, :)
 
Sv: Att raka min vilda pony!!

Joyride skrev:
Jag tycker du kan be en veterinär o komma o ge han lugnande, så slipper han få en otäck upplevelse med klippning.

Är det ingen som skall ha ut veterinär typ o vaccinera så blir det ju billigare



håller med dej! :) men har inga anndra i stallet förutom mina 3 tävlings ponnyer, mammas häst och min moster häst, så de blir inte så mkt billigare :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har grubblat hela dagen på detta. Vill ventilera mig, men känns som om detta jag kommer skriva kommer låta ganska...Ljugit! MEN, jag...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 799
Senast: Exile
·
Utrustning Jag har en treårig ponny som behöver en sadel. Ponnyn har rak rygg, och är lite överbyggd för tillfället så ryggen sluttar nedåt. Den är...
Svar
0
· Visningar
725
Senast: zingoo
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 123
Senast: cassiopeja
·
Fritid Nu är det verkligen dags att jag tar tag i carpetmillen som bara står och skräpar. Behöver bygga en ny, helt enkelt, den första blev ju...
Svar
2
· Visningar
1 578
Senast: Pegasus63
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp