Att rekomendera ras?!

C

ChristinA

Det förekommer titt som tätt trådar här inne om ras val.
Det är likadant i verkligheten.
Den intresserade frågar sig fram. "Vad kan passa oss?"

Detta brukar locka väldigt många att svara!
Köp den för den är gullig,
köp den för den är snäll,
köp den för den är röd!
Ja råden duggar tätt.
Men bör man verkligen rekomendera ras hur som helst?
Bör man inte överlåta det till dem som är experter inom rasen?
Allt för många som är okvalificerade yttrar sig!
(ingen nämd ingen klämd!)

Det blir så himla tråkigt när det visar sig att rasen man valt faktiskt inte passar.
Det blir ofta jobbigt, tråkigt - en börda istället för det glädjefyllda det skall vara att äga hund.

Såklart att man kan prata om sin egen hund.
Men varför börjar man prata om hundar man inte har någon egentlig erfarenhet av?
Visst, många fler har ansvar i denna frågan. T.ex köparen själv och uppfödaren. Men detta är väl också en bit i det stora hela?
 
Sv: Att rekomendera ras?!

egentligen är det nog bättre att skriva ut vilken ras som INTE passar, men när man nämner olika raser är det nog menat "kolla upp denna! den verkar passa er aktivitetsmässigt, storleksmässigt och har den pälsen ni vill ha". inte "köp den". fast viktigast av allt, och det är något som man sällan kommer ihåg att skriva, är att man köper hunden från en seriös uppfödare, samt att valparna är reggade. den seriöse uppfödaren säljer inte till någon som h*n inte tror klarar av rasen.
 
Sv: Att rekomendera ras?!

Bör man ställa frågan i ett sånt här forum där alla har olika åsikter?
Jag anser att det är bättre att ringa SKK eller olika rasklubbar för att få hjälp.
 
Sv: Att rekomendera ras?!

Jag yttrar mig aldrig om raser jag inte känner till så pass mycket att jag kan rekomendera dom.

Men visst jag håller med dig ..

Ex: Här inne föreslår folk ofta jakthundar till sällskap ( ve och fasa ) något som jag STORT slår mig ifrån ( vilket många säkert märkt och irriterat sig på )

Men det är av den anledningen att jag stött på alldeles för många understimulerade KRÄVANDE raser och ägaren fattar inte ett smack varför hunden klättrar på väggarna.

Jag kommer forts med att kritisera folk som föreslår raser vars ursprung och egenskaper helt är fel för köparen. ( med utgång för vad dom skrivit här )

Dryg eller inte, någon stackars hund kanske man räddar ;)
 
Sv: Att rekomendera ras?!

Cillamuffins:
Ja menar man som du säger så är det ju super!!!
Men gör alla det?
Vissa kläcker ur sig raser som en annan byter trosor!
Och de andra bitarna som du nämner är minst lika viktiga. OM inte viktigare.
Men jag vill poängtera att det som någon slänger ur sig, det kan en annan ta på fullt allvar.

Manzana: Exakt vad jag menar! Frågan bör kanske varken ställas eller besvaras här eftersom det saknar så många dimensioner!
Men det är så vanligt!
Och folk svarar gärna!

Calazirya: Du slår huvudet på spiken!
Det är främst dessa fall som är farliga. Jakt och vallhundar är i farozonen.
VARFÖR rekomenderar man dem, om man inte VET och FÖRSTÅR?
Varför kan man inte bara låta bli och vara tyst?
Yttra dig om din egen hund om du tror att det hjälper, men var ingen själv utnämnd expert!
 
Sv: Att rekomendera ras?!

:o

Jag tar åt mig lite!

Jag föreslog (obs rekommenderade inte) någon att springer spaniel kanske var ett alternativ. Men jag fick på pälsen, de var ju väldigt "jaktiga" och inte alls så som jag tycker att labradorer har blivit - sällskapshundar.

Så, jag är en av dessa ansvarslösa människor som uttryckt att en ras kanske vore något att kika extra på utan att egentligen kunna rasen.

Jag tycker givetvis som du, att det var klantigt gjort. Jag ber ännu en gång om ursäkt för att jag inte visste mer om rasen. :o

Men handen på hjärtat, det största ansvaret ligger på valpköparen själv. han/hon kan ju inte köpa en hund för att någon på Bukefalos tyckte att rasen XX kanske vore något.

Man kan ju innerligt hoppas att den som söker svar tar svaren som "tips att kolla upp" och inte som några absoluta sanningar.

Jag hade kanske själv kunnat tänka mig att ställa en fråga här, men då hade jag också varit medveten om flera saker:

1) personerna på detta forumet känner inte mig.
2) de kanske är entusiastiska, men inte vet riktigt vad de talar om
3) hundköpet är mitt ansvar och ingen annans.

Det kan ju också vara så att någon tipsar om en hund som visar sig vara rätt. Vem vet om en aktiv person skulle fastna för en jakthundsras och därmed skapa sig ett nytt och roligt intresse?
 
Senast ändrad:
Sv: Att rekomendera ras?!

Ingen nämnd ingen klämd, som sagt!
Jag menande ingen speciell!
Men du kan ju vara en god representant för "den sidan"!

Och förslag i all ära, men gränsen mellan förslag och rekomendation kan vara så hårfin ibland.
Det är just det vissa missuppfattar.
Vissa har inte de insikter du räknar upp som sist. Och det är därför jag tycker att man skall vara försiktig.

För visst har köparen och uppfödaren stort ansvar, men har man inget sagt så har man inget sagt. Vi har ju också ett ansvar i det vi säger.
Tillräckligt många som gärna pratar vitt och brett kan ju göra att personen köper en hund av ras som inte passar.
Det är kanske en på buke, en på klubben som höll med, syrrans granne som tyckte dom var söta osv.

Det jag är ute efter är ett generellt resonemang. Inte hacka på någon som sagt något i någon tråd här.

Bör man eller bör man inte rekomendera en ras man inte har erfarehet av?
Var går gränsen mellan tips och rekomendation?
Har man något ansvar i den rekomendation man givit?
 
Sv: Att rekomendera ras?!

Men det finns ju gränser för hur ansvarsfull man skall vara. Jag kan knappast vara ansvarig för min ras heller. Jag har erfarenhet av två rottweiler. TVÅ individer som jag känt utan och innan.

Är jag kompetent då att föreslå eller rekommendera rasen?

Skall man hårddra ditt resonemang så skall man inte heller ha ett forum som detta. Jag tycker nog att man kan ställa större krav på valpköparen som skall punga ut med mellan 8-10000 kronor än på de som erbjuder subjektivt tyckande om respektive ras.

Söker man expertråd så skall man söka sig till specialklubbarna.

Jag tycker nog att man kan se dessa trådar som lättsam information, även om jag personligen lärde mig en läxa.

Skulle jag känna kravet på mig att endast ge rätt tips så skulle jag inte ens kunna säga något om min ras - och det vore synd. Ett och annat har jag trots allt snappat upp efter två hundar som levt tills dess att de blivit gamla. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Att rekomendera ras?!

Du har rätt i det du säger. Helt klart.
Jag håller med dig på alla punkter.
Och jag förväntar mig inte att vi skall klubba sanningen här i denna tråden, utan vill skapa lite eftertanke.

Jag tycker att man skall tänka lite extra på vad man säger.
Lika väl som det kan göra stor nytta och vara till hjälp så kan det bli fel också.
Och speciellt på ett sådant här forum.
Det gäller egentligen inte bara rasval.
Tänk bara på alla trådar om foder, träning, promenader, ensamhet osv.
Det är ju personers tyckande och tänkande i stor utsträckning. Hur vore det med en inställning som gärna upplyste (annars kan vi ju skippa forumet!) men ändå uppmanar att söka råd hos experter?
 
Sv: Att rekomendera ras?!

prinsessfeminist skrev:
:o

Jag tar åt mig lite!

Jag föreslog (obs rekommenderade inte) någon att springer spaniel kanske var ett alternativ. Men jag fick på pälsen, de var ju väldigt "jaktiga" och inte alls så som jag tycker att labradorer har blivit - sällskapshundar.

Så, jag är en av dessa ansvarslösa människor som uttryckt att en ras kanske vore något att kika extra på utan att egentligen kunna rasen.

Jag tycker givetvis som du, att det var klantigt gjort. Jag ber ännu en gång om ursäkt för att jag inte visste mer om rasen. :o

Men handen på hjärtat, det största ansvaret ligger på valpköparen själv. han/hon kan ju inte köpa en hund för att någon på Bukefalos tyckte att rasen XX kanske vore något.

Man kan ju innerligt hoppas att den som söker svar tar svaren som "tips att kolla upp" och inte som några absoluta sanningar.

Jag hade kanske själv kunnat tänka mig att ställa en fråga här, men då hade jag också varit medveten om flera saker:

1) personerna på detta forumet känner inte mig.
2) de kanske är entusiastiska, men inte vet riktigt vad de talar om
3) hundköpet är mitt ansvar och ingen annans.

Det kan ju också vara så att någon tipsar om en hund som visar sig vara rätt. Vem vet om en aktiv person skulle fastna för en jakthundsras och därmed skapa sig ett nytt och roligt intresse?

Och jag var säkert den som gav dig på pälsen ;) och det är inte illa menat, jag är bara en sådan person som har slutat att linda in ord i bomull.

Jag säger/skriver rätt och slätt vad jag tycker, om det blir hårt ibland så får folk ta det.

Måste passa på att pika dig för det du skrev om Labben på en gång :angel:

"labradorer har blivit - sällskapshundar."

Och här ligger det farliga i ditt påstående.
Labben är en väldigt uppdelad ras numer ( tyvärr ) och rekomenderar du Labbe som sällskapshund så ska du vara medveten om det. förklara skillnaderna etc.

Faktum är de hundar jag förklarade i mitt första inlägg i denna tråd ( hundarna som klättrar på väggen och matte förstår inte varför ) Är till stor del Labradorer tätt följt av Golden och Spaniel raserna
 
Sv: Att rekomendera ras?!

Du har en poäng i vad du skriver.

Som kursledare på brukshundklubben har jag sett en hel del mindre lyckade valpköp. Fel hund till fel person. Då undrar man var uppfödarens ansvar har tagit vägen :confused:
 
Sv: Att rekomendera ras?!

Lite offtopic, men när jag läst det här inlägget kom jag på att jag skrivit en sådan tråd för länge sedan och letade rätt på den. Och vad puckad jag verkade. :o Ställde konstiga frågor och var inne på helt fel hundtyp.

Jag fick iofs många bra svar som kanske fick mig lite på andra tankar, men som "förstahundsägare" ställer man kanske inte alltid rätt frågor och då är nog inte alltid svaren så bra heller.
 
Sv: Att rekomendera ras?!

Som nybörjare får man ställa frågor ( dumma också ), men det är farligt när man då som svar får expertis hjälp från icke experter .. förstår du vad jag menar ?
 
Sv: Att rekomendera ras?!

Cassina: Ja visst är det sorgligt. Dom har självklart ett stort ansvar, inte bara vi tyckare och tänkare ;-)

Glee: Visst skall man fråga. Annars vore ju forumet meningslöst. Men eftersom man kanske ställer knepiga frågor så ställer det ju ännu högre krav på den som svarar.
 
Sv: Att rekomendera ras?!

Ja, precis.

Kan ju gå riktigt galet. Som i min tråd till exempel, om det hade kommit någon blandrasexpert och tyckt att jag skulle köpa den doberman?/rottweiler/labradorkorsningen som jag pratade om.. :p
 
Sv: Att rekomendera ras?!

Ja såklart man ska fråga. Jag har lärt mig massor här av alla mina nybörjarfrågor. :)
Jag menade att jag ställde dumma frågor på så sätt att jag trodde att jag ville ha en hund med jakt i och som behöver mycket aktivering, och då rekommenderade ju folk också sådana hundar.
 
Sv: Att rekomendera ras?!

Calazirya skrev:
Och jag var säkert den som gav dig på pälsen ;) och det är inte illa menat, jag är bara en sådan person som har slutat att linda in ord i bomull.

Jag säger/skriver rätt och slätt vad jag tycker, om det blir hårt ibland så får folk ta det.

Måste passa på att pika dig för det du skrev om Labben på en gång :angel:

"labradorer har blivit - sällskapshundar."

Och här ligger det farliga i ditt påstående.
Labben är en väldigt uppdelad ras numer ( tyvärr ) och rekomenderar du Labbe som sällskapshund så ska du vara medveten om det. förklara skillnaderna etc.

Faktum är de hundar jag förklarade i mitt första inlägg i denna tråd ( hundarna som klättrar på väggen och matte förstår inte varför ) Är till stor del Labradorer tätt följt av Golden och Spaniel raserna

Yes! det där med labbarna visste jag - det var bara ett exempel.

Och jag tar inte illa upp angående Springer Spanieln och din kommentar. Du hade ju rätt ju! Det var jag som var dum. :cool:

När det gäller att skriva/säga vad vi tycker - så tycker jag alla på det här forumet är rätt lika. Det uppskattar jag för då blir det högt till tak i diskussionerna också.
 
Sv: Att rekomendera ras?!

Jag har suttit på oändligt många "valpintervjuver" hos "min" uppfödare. När vi säger att Labradoren är en aktiv ras som kräver mycket motion och stimulering, speciellt de första åren. Så säger alla hur mycket de ska träna och hur mycket de gillar att vara ute med hunden och gå och motioner. I princip ALLA säger det. De har banne mig bestämt sig för Labradorochtrorinte på vadmansäger. De ser bara framför sig en seg svart hund som viftar på svansen till allt. Sen glömmer de bort att hunden de såg kanske var 7år eller så...

I alla fall så tror man faktiskt på vissa personer som är SÅ övertygande. Sen sitter man där med en omplacering på 1år... Hundar som inte ens fått hälften så mycket stimulans och motion som de velat ha...
 
Sv: Att rekomendera ras?!

cassina skrev:
Som kursledare på brukshundklubben har jag sett en hel del mindre lyckade valpköp. Fel hund till fel person. Då undrar man var uppfödarens ansvar har tagit vägen :confused:

Men det kan man inte heller vara säker på. Faktum är att jag sågs som just ett sånt exempel när jag gick valpkurs och fortsättningskurs, en sån som köpt "fel" hund. Detta är inget som jag tror, utan det uttrycktes i mer eller mindre inlindade ordalag. Och jag kan förstå varför de tyckte så, men icke desto mindre var mitt valpköp genomtänkt och planerat, jag hade köpt en valp av den ras jag ville ha, jag var påläst och visste vilka egenskaper rasen hade. Vad jag inte hade räknat med, vad att jag kanske inte hade just de egenskaper som hundägare som jag trott... :smirk: - eller rättare sagt, jag behövde hjälp med att plocka fram dem.

Eftersom jag upplevde att man avfärdades som ett "fel hund till fel person"-fall kan jag inte påstå att den hjälpen kom från brukshundsklubben - i alla fall inte under dessa kurser. Däremot visste jag att det var just den här rasen jag ville ha, just denna valpen, så jag sökte mig till andra tränare, fick den hjälp jag behövde och fungerar nu bra tillsammans med min hund. Jag har heller inte övergivit klubben utan gått andra kurser där, och ska även själv hjälpa till att hålla någon kurs nu i höst. Och nästa hund kommer med all säkerhet också att bli av denna ras.

Vad jag ville ha sagt med detta långa inlägg var att man kan inte bara slå sig till ro med att "hoppsan, det här blev visst fel, ett hopplöst fall, hon får omplacera", finns viljan och insikten så kommer man långt.

Sedan kan jag hålla med trådskaparen om att man bör vara försiktig med att rekommendera raser hit och dit, men jag tycker nog att det största ansvaret ligger på valpköparen själv. Man kan ju knappast ta en diskussionsida på ett internetforum som den enda sanningen? Mer som ett forum där man stöter och blöter åsikter, precis som i verkliga livet - och där kan man också serveras en hel del felaktigheter. Jag gissar ändå att OM det kommer felaktiga uttalanden så finns det någon som anmäler en avvikande åsikt?

Är folk så naiva så att de köper valpar för att de är ulliga och gulliga, så gör nog en sån här sida varken till eller från. Är man genuint intresserad så söker man information från många håll och då tror man inte att allt som sägs här är rätt och ofelbart.
 
Sv: Att rekomendera ras?!

Jag tror snarare att denna sidan har för många "experter".

Enligt de flesta här finns det inte en enda ras som man skulle kunna ha om man levde ett vanligt liv med normal vardagsmotion.

Man får endast äga hund om man har 20 års erfarenhet, inte har nåt annat liv än hunden osv.

Jag har ställt frågan "vilken ras?" för att kunna vidga mina vyer. Jag fick en massa bra tips som öppnat mina ögon för nya raser jag annars aldrig tänkt på.
När man frågar här är det ju inte för att nästa dag gå och köpa en sån hund utan för att få tips på vilka raser man kan titta mer på och vilka man kan skippa.

Ofta känner jag att verkligheten på buke där alla blandisar är knäppa, rottisarna arga och labradorerna galningar inte stämmer med verkligheten där ute.

Jag tycker det är jättebra att ni upplyser (och jätteglad för alla tips jag fått) men ofta hade ni kunnat tona ner. Såna här trådar stjälper mer än de hjälper.

/ponte som erkänner att hon vill ha en söt hund och inte en ful.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 322
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 936
Hundavel & Ras Hur många rastrådar klara Buke av? 🙄 Vi är en familj på snart fem personer som börjar bli lite sugna på hund, eller i alla fall jag och...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
10 529
Senast: Guldaskig
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 281
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna
  • Rintränings- och utställningstråd

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp