Att resa till Rom

Zpunk

Trådstartare
Verkar som drömmen går i uppfyllelse i höst och jag ska få se Rom 😍 men förutom att jag vill se Colosseum, Forum Romanum och liknande så är jag helt lost på staden.

Tar man sig fram bra på engelska?
Vilka områden är bra att bo men inte alltför dyra?
Hur funkar det med kollektivtrafik?
Handlar man bäst med kort eller kontanter?

Vad får jag inte missa när jag är där? Ge mig era bästa tips 🙏
 
Det finns hur mycket som helst att se i Rom samtidigt som det historiska centrumet är ganska kompakt så det går att se många saker på kort tid. Du har ju hur många turist-måsten som helst. Här kommer dock två som är lite mindre kända:

St Clemente: genom nedgång i kryptan når man bevarade kvarter från det antika Rom. Du går på de romerska gatorna. Ligger kanske 20 minuters promenad från Colosseum, så ganska centralt.

Via Appia Antica: åk metrons A-linje till Anagnina. Därifrån finns det buss som tar dig till ändhållplatsen Cecilia Metella. Då är man uppe på den gamla romerska vägen. Denna kan man ströva åt båda hållen, men för den hästintresserade är det klart roligast att gå till höger (räknat med ryggen åt bussens färdriktning, vädersträcket bör bli nordväst) för då kommer man efter bara typ en kvart till Maxentius cirkus (hästkapplöpningsbana) på höger sida. Denna är otroligt mycket mer välbevarad än Cirkus Maximus. Det är inträde, men det har inte varit dyrt tidigare i alla fall. Därefter kan man fortsätta på Via Appia och det finns många fler monument åt båda hållen. Åt samma håll som cirkusen, men längre ner på vägen finns kyrkan St Sebastian med jättefina katakomber under. Det är gångar blandat med stora, öppna salar.

Jag gillar också marknaden Porta Portese som är varje söndag. Man måste vara där tidigt, vid kl 8. Vid 10 kommer alla turister (och alla ficktjuvar, se nedan).

Engelska funkar sådär, men det är inte svårt att ta sig fram.

Om boende vet jag inte så mycket, men Trastevere anses bra och prisvärt även av stora Rom-kännare i min bekantskapskrets.

Kort och kontanter funkar, men man bör ha en liten kontantbuffert för ibland är det kontanter som gäller.

Lokaltrafiken funkar bra - men den är inte så heltäckande. Tips är att ladda ner Atacs ticketappy. Väldigt smidig att använda! Jag var alltså i Rom förra veckan och älskar den appen! Efter alla år då jag stått och slagit (!!!) på dysfunktionella biljettautomater och köpt biljetter i tobaksstånd finns denna app - vilken förbättring! En biljett (€1,50) räcker hundra minuter men får bara användas till en färd med metron under denna tid. Buss och spårvagn kan man åka obegränsat med. Tips är att fixa appen hemma och lägga till kort- Sen är den enkel att använda och man kan köpa biljetter i förväg för att sedan aktivera dem vid behov. Finns även veckokort.

Taxi - ta vita taxi, det är de officiella. Inga andra.

En viktig och tråkig sak: Rom är ficktjuvarnas mecka. Var försiktig! Jag har en säkerhetsväska (av märket Packsafe) där man kan sätta fast dragkedjorna och där remmen är metallförstärkt och inte går att klippa av. Väskan ska bäras så dold som möjligt och cross-body. Inte hänga löst på axeln. Jag har heller inte med mig alla kort och alla kontanter när jag går ut. Ser alltid till att lämna något kort hemma och har jag mycket kontanter tar jag inte med mig allt. Stoppar alltid några €5-sedlar i fickan för att slippa ta fram plånboken om jag t ex ska köpa glass. Folksamlingar, speciellt vid Spanska trappan och Fontana di Trevi där det är mycket turister ska man vara extra försiktig i.

Rom är en helt magnifik, fantastisk och underbar stad.
 
Grattis! En ljuvlig stad som jag hade kunnat åka till varje år om jag haft tid och råd. Bor du någorlunda centralt och planerar lite så kan du gå mellan de flesta intressanta platserna och njuta av fontänerna, arkitekturen och annat vackert utmed promenaden.

Mitt bästa turisttips utöver de klassiska är att gå en guidad matvandring. Jag gick med Food tours of Rome, deras kvällsrunda med judiska ghettot och Campo de Fiori och det var helt ljuvligt. Lägg en sådan lite tidigt under vistelsen så hittar du också favoritställen att hinna komma tillbaka till.

Själv är jag väldigt svag för Michelangelos skulpturer och då är bl a Pieta i Peterskyrkan ett måste. Overkligt perfekt. Även Pantheon bör upplevas live.

Skaffa även biljetter så du kan skippa köerna till de vanligaste sevärdheterna, annars förbrukas mycket tid i köer istället för att njuta av staden.
 
Ah ... var det dar den hangde? Det borde jag ha kommit i hag nar vi var dar sa ofta sa jag trodde det var i Rom.:p Till och med 12-aringen som var med var helt tagen av "The Last Supper", mer sa an nagot annat i Italien.
OCH ... jag ser att jag ska avhalla mig fran att svara tidiga mornar innan jag ar ordentligt vaken, da jag blandar friskt i spraken igen. :o
 
Bo centralt men akta dig för områden kring centralstationen. Rör dig inte där heller efter mörkrets inbrott (Terni).
 
Vad är det för eluttag, kan jag använda min vanliga laddare till telefonen? Har googlat men fattar inte riktigt 🙈
 
Nuuu är det inte länge kvar 😍 om 48 timmar är vi nere.

Resesällskapet är efter googlande inte riktigt överens om vi ska ta taxi eller buss från flygplatsen, någon som har råd att ge om det ena eller andra?
Hoppas du får det riktigt bra, buss eller taxi kan jag inte hjälpa dig med.
 
Resesällskapet är efter googlande inte riktigt överens om vi ska ta taxi eller buss från flygplatsen, någon som har råd att ge om det ena eller andra?
Vilken flygplats landar ni på?
Ibland är det billigare att ta taxi än att åka buss, men det beror på hur många ni är. Buss är smidigt, men taxi är ju smidigaste eftersom ni kommer direkt till hotellet och kan dumpa av alla grejer.
 
Åh, ha det så härligt! Jag älskade att bara strosa i Rom, det är historia vart man än ser 🤩 När jag och maken var där hade vi bokat en svensk guide 2,5 timme, så intressant , hon visade mycket runt arkitekturen, förutom alla ”måstena”.
Cappucinermunkarnas krypta var lite ”kul”, jag gillade stämningen runt Fontana di Trevi 💖 fast andra gången jag var för var det en byggarbetsplats 🤷‍♀️
Ha det så kul!
 
UGH ... dar andrar jag sprak igen. Ibland ar det inte latt. 🙄 Det stammer sakert, jag kan inte alls minnas var, bara att den var mycket powerful.
 
Nuuu är det inte länge kvar 😍 om 48 timmar är vi nere.

Resesällskapet är efter googlande inte riktigt överens om vi ska ta taxi eller buss från flygplatsen, någon som har råd att ge om det ena eller andra?
Jag har brukat ta tunnelbanan men det är ju en smaksak och beror kanske också på mängd packning.
 

Liknande trådar

R
Äldre I år har jag och min bror lovat våra kids en solsemester efter alla resor till snön. Uppdraget att hitta "rätt" resmål föll på mig...
2
Svar
30
· Visningar
2 083
Senast: Raderad medlem 94602
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
3 709
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 110
Senast: Ramona
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 181
Senast: Wonna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp