Att resa till USA - lite frågor

R

Raderad medlem 6459

Hej allihop!

Nästa år ska jag och min make resa till USA. Han har varit där förut, på västkusten, men för mig är det första gången någonsin. Jag har hittills bara rest i Europa, Afrika och Australien. Vi ska flyga till Washington, D.C.

* Hur jobbig är jetlagen dit? Jag har bara flugit till Melbourne, Australien tidigare och då var jetlagen riktigt tung. Jag förutsätter att det är en hel del lättare till D.C. Men hur tufft är det? Bör man vara beredd på att inte orka göra någonting första dagen? Andra dagen också?

* Vi ska hyra bil när vi kommer dit, tanken är att vi gör det redan på flygplatsen. Är det olämpligt att köra direkt när man kommer fram? (jag tänker jetlag/trötthet)

* Vilken tid ungefär är det bra att komma fram för att tackla jetlaggen bra? Dvs vill man komma fram på förmiddagen eller eftermiddagen?

* Hur funkar det med roaming etc där borta? Är det jättedyrt? Funkar ens vanliga telefon med SIM? (kanske är en jättedum fråga men jag har noll koll. Jag har alltid rest så länge i taget att jag köpt SIM-kort på plats)

Om ni dessutom har några generella USA-tips och knep så är jag jättetacksam för allt ni kan komma på :).
 
Flyger ni direkt så räkna med 8 timmar på planet, -6 i tidsskillnad.
Dvs går flyget 12.00 är ni framme kl 8 sv tid alltså kl 2 på em lokal tid.
 
Flyger ni direkt så räkna med 8 timmar på planet, -6 i tidsskillnad.
Dvs går flyget 12.00 är ni framme kl 8 sv tid alltså kl 2 på em lokal tid.
Ja alltså, hur lång tid det tar att komma fram är jag helt med på, det står klart och tydligt när man gör sökningar på flygbiljetter. Det är mer ovanstående frågor jag undrar över.
 
Ja alltså, hur lång tid det tar att komma fram är jag helt med på, det står klart och tydligt när man gör sökningar på flygbiljetter. Det är mer ovanstående frågor jag undrar över.
Kom till flygplatsen, hämta hyrbilen, åk till hotellet, käka lite gå runt en sväng i omgivningarna sen är ni rätt möra (svensk tid alltså bör vara runt 10-11) gå o sov och vakna klockan 5 amerikansk tid. (det gör jag alltid för då är ju vår inneboende klocka 11) Sen är det bara att köra hårt. ;)
Ingen jetlag alls när då åker åt det hållet, hem är värre.
 
Hej allihop!

Nästa år ska jag och min make resa till USA. Han har varit där förut, på västkusten, men för mig är det första gången någonsin. Jag har hittills bara rest i Europa, Afrika och Australien. Vi ska flyga till Washington, D.C.

* Hur jobbig är jetlagen dit? Jag har bara flugit till Melbourne, Australien tidigare och då var jetlagen riktigt tung. Jag förutsätter att det är en hel del lättare till D.C. Men hur tufft är det? Bör man vara beredd på att inte orka göra någonting första dagen? Andra dagen också?

* Vi ska hyra bil när vi kommer dit, tanken är att vi gör det redan på flygplatsen. Är det olämpligt att köra direkt när man kommer fram? (jag tänker jetlag/trötthet)

* Vilken tid ungefär är det bra att komma fram för att tackla jetlaggen bra? Dvs vill man komma fram på förmiddagen eller eftermiddagen?

* Hur funkar det med roaming etc där borta? Är det jättedyrt? Funkar ens vanliga telefon med SIM? (kanske är en jättedum fråga men jag har noll koll. Jag har alltid rest så länge i taget att jag köpt SIM-kort på plats)

Om ni dessutom har några generella USA-tips och knep så är jag jättetacksam för allt ni kan komma på :).

Jag åkte till New York för några år sen och klarade mig helt utan jetlag trots tidsskillnaden på 6 timmar. Har för mig att vi flög dit så vi var framme vid hotellet ca kl 22 på kvällen (lokal tid). Kämpade för att hålla mig vaken och somnade sen som en stock på kvällen, sov till morgonen och var jättepigg hela nästa dag.

På vägen hem åkte vi ganska sent på kvällen, så jag sov som en stock hela flygresan och så kom vi hem supertidigt på morgonen svensk tid och jag var pigg igen, haha! Så det var väldigt lyckat :)
 
Flyget hem går som säkert niphredil kollat upp runt 6-7 tiden EST, flyget tar ca 6 timmar (tailwind hem) + 6 timmar så ni anländer runt 7 till 9 tiden.
 
Jetlag åt det hållet tycker jag inte brukar vara några större problem. Jag brukar vakna tidigt (typ kl. 4-5) de första dagarna men brukar inte ha några problem att hålla mig vaken dagtid så länge jag gör någonting. Det är värre åt andra hållet, precis som du fått erfara med Australien.

Jag har nästan alltid kört bil direkt vid landning. Absolut blir jag trött av att sätta mig ner men kombinationen förväntan, musik, snacks och resekamrat brukar råda bot på det värsta. Jag brukar också kunna sova en hel del på planet så det hjälper ju också den värsta tröttheten som uppstår när man varit vaken i 24h+.

Jag föredrar att komma fram på eftermiddagen. Då kan man ta sig dit man ska fortfarande i dagsljus, äta någonting och kanske ta en promenad och sen är det dags att sova. Kommer man fram tidigt på dagen är det fler timmar att potentiellt kämpa mot tröttheten, beroende på hur man kunnat sovit på planet.

Roaming är mig veterligen snordyrt, men det kan säkert vara olika hos olika operatörer också. Vissa vet jag har så att man kan köpa en viss mängd data till en fast summa. Det kan ju vara smidigt om man vill kolla upp vägbeskrivning eller liknande. Att ringa och ta emot samtal samt smsa funkar precis som hemma, med enda skillnaden att det kostar mer såklart. Jag stänger alltid av roamingen men har annars telefonen på som vanligt. Använder wifi där det finns. Alla hotell och många restauranger har wifi är min erfarenhet.

Hoppas ni får en superresa!
 
Jag har aldrig varit särskilt påverkad av jetlag när jag flugit till USA, särskilt inte när det "bara" är till östkusten. Den enda gången jag mått riktigt dåligt var när jag kom hem från San Fransisco, men då hade jag inte fått en blund på nattflyget p.g.a urgammalt flygplan och säten precis utanför toaletten = vi vaknade så fort någon gick ut/in från toan. Det varierar ju naturligtvis från person till person, men jag har i alla fall inte hört om någon som varit helt förstörd efter resan dit.

Jag kan dock tycka att det är skönt att komma fram framåt eftermiddagen/kvällen ändå, för lite sliten känner man sig allt och då är det skönt att veta att det snart är sent nog för att det ska vara social accepterat att gå och lägga sig! :D

Beroende på hur påverkade ni blir av att sova lite mindre än vanligt hade jag skippat att köra bil direkt faktiskt, om det går att undvika. De amerikanska motorvägarna har lite för många filer för att jag ska vara bekväm ens i utvilat tillstånd :p Och ska ni hålla till i centrum av DC i ett par dagar så känns bil överflödigt, de har ju ett väl utvecklat metro-system. Men det beror ju på vad ni har för planer med vistelsen just där!

Har dålig koll på roaming osv, så det överlåter jag till andra att svara på!
 
Jättetack @niardasp ! Så sjukt många bra tips!! :)

@Mineur Tack för ditt svar och all hjälp! Vi behöver förvisso egentligen inte bilen direkt i DC men tänkte att det kunde vara smidigt att bara plocka upp den på en gång (vi ska även till ett museum långt utanför staden en dag, och då vore det skönt att ha bilen). Det blir min man som får köra ifrån flygplatsen i sådana fall, han har cirka 10 års mer körerfarenhet än jag har :p. Han gillar dock att köra i USA, och tycker att det är en sansad walk in the park jämfört med att köra i Madrid och Paris, där han kört mycket.

Jag tar med mig det här och klurar vidare tillsammans med Hosey helt enkelt! Tack hörrni för all info :).
 
Det kan ju vara smidigt om man vill kolla upp vägbeskrivning eller liknande
Ja! Jag tror dock att min man har nån GPS/kartapp som är tillgänglig även offline så det är ju bra. Men absolut värt att kolla upp om man kan köpa nåt surfpaket, känns ju sjukt 1998 annars att vara utan liksom.
 
Jag åkte till New York för några år sen och klarade mig helt utan jetlag trots tidsskillnaden på 6 timmar. Har för mig att vi flög dit så vi var framme vid hotellet ca kl 22 på kvällen (lokal tid). Kämpade för att hålla mig vaken och somnade sen som en stock på kvällen, sov till morgonen och var jättepigg hela nästa dag.

På vägen hem åkte vi ganska sent på kvällen, så jag sov som en stock hela flygresan och så kom vi hem supertidigt på morgonen svensk tid och jag var pigg igen, haha! Så det var väldigt lyckat :)
Vad smidigt :D.
 
Äsch @Mineur , talade med min man och vi bestämde på en gång att vi hämtar bilen i DC när vi ska vidare istället. Jättetack för din input, den kommer att spara oss lite pengar :D.
 
Äsch @Mineur , talade med min man och vi bestämde på en gång att vi hämtar bilen i DC när vi ska vidare istället. Jättetack för din input, den kommer att spara oss lite pengar :D.
Ja, jag tror det blir bra! Kan dock tänka mig att den amerikanska bilkörningen är en barnlek i jämförelse med den i Spanien, tänkte inte riktigt på det :laugh:
 
Ja, jag tror det blir bra! Kan dock tänka mig att den amerikanska bilkörningen är en barnlek i jämförelse med den i Spanien, tänkte inte riktigt på det :laugh:
Haha ja! Han tycker det är så fascinerande här när folk frågar om han tycker att det är jobbigt att köra i Stockholm för det är liksom ingenting jämfört med framförallt Madrid :D.

Men vi kommer spara in en del dels på att hämta hyrbilen senare men även på parkering så det finns ingen vits att hämta den tidigare än vi behöver. Så stort tack till dig! :D
 
Hej allihop!

Nästa år ska jag och min make resa till USA. Han har varit där förut, på västkusten, men för mig är det första gången någonsin. Jag har hittills bara rest i Europa, Afrika och Australien. Vi ska flyga till Washington, D.C.

* Hur jobbig är jetlagen dit? Jag har bara flugit till Melbourne, Australien tidigare och då var jetlagen riktigt tung. Jag förutsätter att det är en hel del lättare till D.C. Men hur tufft är det? Bör man vara beredd på att inte orka göra någonting första dagen? Andra dagen också?

* Vi ska hyra bil när vi kommer dit, tanken är att vi gör det redan på flygplatsen. Är det olämpligt att köra direkt när man kommer fram? (jag tänker jetlag/trötthet)

* Vilken tid ungefär är det bra att komma fram för att tackla jetlaggen bra? Dvs vill man komma fram på förmiddagen eller eftermiddagen?

* Hur funkar det med roaming etc där borta? Är det jättedyrt? Funkar ens vanliga telefon med SIM? (kanske är en jättedum fråga men jag har noll koll. Jag har alltid rest så länge i taget att jag köpt SIM-kort på plats)

Om ni dessutom har några generella USA-tips och knep så är jag jättetacksam för allt ni kan komma på :).

Jag klarar mig utan att må dåligt av jetlaggen när jag flyger till östkusten (lite mer när jag flyger hem, men österut är alltid jobbigt för mig). Jag blir trött tidigare på kvällen och vaknar tidigare än jag gör annars, såklart, men inget som inte är väldigt hanterbart och landar inom ok dygnsrytm.

Jag tycker dock det är skönt om det inte är alltför mycket att göra samma dag jag kommer fram. Då flyger jag oftast tidigt på morgonen och har inte sovit ordentligt natten innan och kan inte sova på flygen, så det påverkar det valet. :) Jag tycker dock också att det är gött att kunna checka in på hotellet när jag är framme och att det inte är för tidigt osv. Vara framme tidig em känns bäst för mig.

Jag brukar köpa paket med surf när jag åker lite kortare svängar. Över jul hos mina föräldrar är jag ofta där så pass länge att de fixar ett extrakort till familjekontot de har hos sin operatör. Paketen jag kan köpa via min svenska operatör fungerar dock bra för turer på ca 2v, då använder jag wifi där det finns men använder också GPS-tjänster en del, men inte jättemycket.

Om ni inte redan har- Lyft och/eller Uber! Till både innan ni hämtat bilen eller om det är tillfällen när ni har bilen men inte vill köra själva. :)
 
Åker till USA med jämna mellanrum och aldrig upplevt större bekymmer med jetlag (östkusten). Åkte Florida runt sist och vi bokade bilen innan vi åkte, så att vi bara kunde hämta ut den direkt på flygplatsen. Jättesmidigt! Vi körde så långt vi orkade innan vi tog in på ett motell.
 
Håller med övriga om att det är skönt att komma fram på eftermiddagen. Jetlag på hemvägen är värre, men lika mycket natt med dålig sömn som gör en trött. Man är lite seg om man åker direkt från flyget till jobbet. Men själva jetlagen tycker jag känns mer dagen efter. Mitt tips är att försöka få ett flyg så sent som möjligt. Äta middag tidigare och försöka sova hela resan (sovmask och öronproppar). Frukost när man kommer fram. Om man kan vara ledig dagen när man kommer hem så kan man lika gärna ha flygbyte på hemvägen. Då äter man frukost i mellanlandningen, slappar men sover inte på nästa flyg/när man kommit hem förrän normal tid. Då brukar man vara ganska trött. A och o åt båda hållen är att så snabbt som möjligt gå enligt tiden på platsen.
 
@lizan Jättetack för all info! Jag hoppades att du skulle ramla in i tråden :D. Jättebra tips också om Lyft och Uber, tack!

@mamman Skönt att ni alla är överens om att vi ska komma fram på eftermiddagen, då kör vi nog på det :). Angående hemresa och byte etc så kommer vi att flyga direkt om det passar med resten av resan. Men så långt jag kan se så är det bara Norwegian som flyger direkt från Florida (?), och det bara på lördagar och från en flygplats där det är mycket dyrare att lämna hyrbilen jämfört med de andra. Jag tycker dock att det är mycket värt att kunna flyga direkt, oavsett resa. Särskilt på hemvägen! Så vi får se sedan hur vi väljer. Tack för dina tips! Jag antecknar allt :).
 
En annan fråga: Brukar man behöva uppge passnummer när man bokar flyg till USA? Min man måste förnya sitt pass men får inte göra det förrän nästa år och det vore ju trist att behöva vänta tills dess med att boka flyg när vi hittat så bra priser nu.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Jag kan absolut ingenting om USA. Jag vet knappt vart nåt ligger och har aldrig varit särskilt pigg på att åka dit. Men - i år fyller...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
11 836
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp