Bukefalos 28 år!

Att rida barbacka

Home

Trådstartare
Finns det nackdelar med att rida barbacka?
Kanske ni skulle vilja skriva upp både fördelar och nackdelar.

Själv hittar jag inga nackdelar (det vill säga ifall man fördelar vikten rätt), så ni får hjälpa mig lite. ;)
 
Sv: Att rida barbacka

Jag tänker att det alltid är bättre att rida barbacka än att rida i en sadel som inte passar. Men har man en sadel som ligger bra och som ryttaren tycker är skön tycker jag ändå att det är bättre att rida i sadeln för att den fördelar ut vikten mer över hästens rygg. Speciellt om man har så pass spetsiga sittben som jag har, för det kan inte direkt vara skönt att ha sittbenen tryckande in i ryggmusklerna (även om inte all vikt ligger på sittbenen förstås) ... :p

Fördelar är ju att man får bättre balans och kan ge ännu mindre signaler med sätet, hästen slipper sadelgjorden ;) Nackdelar är väl att man inte kan rida barbacka på alla hästar utan att få ont (dvs. hästar med väldigt spetsig manke/ryggrad).
 
Sv: Att rida barbacka

Hej!

Jag rider mycket barbacka eftersom min pålla har en mycket svår rygg att hitta sadel till och nu även har en mycket svår mage att hitta sadelgjord till;).

Det största nackdelen jag ser är att även om balansen blir superbra (galopp på långa tyglar utan problem, liksom) så blir sitsen rätt så lidande. Det är lätt att hamna i stolsits- eftersom man där får en bättre balans, på nåt vänster.

Sen, innan man får upp balansen är det ju lätt hänt att man håller balansen i tyglarna- inte så bra det heller.

Och såklart- med en racer-häst är det svårt att springa bort den värsta överskottsenergin- det är helt enkelt galet svårt att sitta kvar över en viss hastighet:-)

/Lavinia, rider mest barbacka, tänkte ta sadeln idag, om det inte regnar.
 
Sv: Att rida barbacka

Rider så gott som alltid barbacka. Ser faktiskt inga nackdelar med det.

Sitsen och balansen blir ju oslagbar! Samt kontakten med hästen.
Min uppfattning är att om man ridit utan sadel länge vill man inte ha den tillbaka för att det stoppar så mycket av kommunikationen, mer än man tror.

Men som någon tidigare sa, har man väldigt spetsiga sittben är det kanske smartast om man använder sig av en barbackapad, schabrak eller dyl.

En annan stor fördel är att hästens muskler hela tiden ändrar sig beroende på hur ni tränar. Det är så gott som omöjligt att byta sadel så ofta att sadeln alltid skulle ligga 100% rätt. Rider du däremot barbacka musklar sig hästen utan hämmande från en sadeln som inte ligger helt rätt.
 
Sv: Att rida barbacka

Det största problemet för min del med att rida barbacka är dels att jag måste ha nåt högt att sitta upp i från, dels övergångarna från galopp till trav, men det är väl bara att träna mera :D
 
Sv: Att rida barbacka

Ja - du, om detta "tvista de lärde"..;)
För mig (som dressyrryttare), ser jag på barbackaridning så här:

Fördelar: Tränar upp balansen hos ryttaren. Ger en "nära" kontakt med hästen. Är varmt på vintern :laugh:

Nackdelar: Ger för dressyrridning en helt felaktig sits (det är mkt svårt att sitta i korrekt lodrätsits på en rund häst barbacka). Om hästen inte är tillräckligt musklad runt ryggraden, sitter man direkt på kotorna - vilket inte är bra, och där en sadel faktiskt skyddar hästen.

För mig är barbacka något jag rider "för nöjes skull", men inte för ofta, för att det ger mig själv en så dålig grundsits och inverkan. Däremot har jag inget emot dem som hellre rider barbacka - alla är vi olika, och jag tycker att man får göra precis som man vill - så länge det inte skadar någon :)
 
Sv: Att rida barbacka

jag rider numera alltid dressyr i en barbacka pad, med en "tempur-pad" under. När jag rider i min vanliga dressyrsadel upplever jag att den "är i vägen". Jag tavlingsrider ej, men tränar rätt flitigt. Jag använder sadeln när jag rider ut (säkrare med stigbyglar) eller vill rida lättridning.
Att barbacka skulle göra sitsen sämre håller jag inte med om, snarare tvärtom eftersom du kan släppa ner benen/knäna utan att en sadel styr hur och var. Du får även en mkt bättre känsla och kommunikation. Du blir mer eller mindre tvingad att själv vara balanserad och sitta mitt över hästen.
 
Sv: Att rida barbacka

Sakta av direkt till skritt är mitt tips, tills du har jobbat upp tillräcklig styrka hos hästen så att den inte travar på som en älg efter galoppen. (been there done that) :D
 
Sv: Att rida barbacka

Jag rider så gott som alltid barbacka. Det är bara vid långritter som jag tar sadlen. Det är inte det att sadlen är obekväm, den är jätteskön! Kan rida en 3-dagars långritt utan att få ont i rumpan.
Men barbacka tycker jag allra bäst om. Den enda nackdelen är att jag måste ha något att stå på vid uppsittning. Önskar att jag bara kunde ta ett avstamp och vips så satt jag på hästryggen!
Hemma har jag en bra hemmagjord pall att sitta upp från. Den heter " Mount Everhäst" :

 
Sv: Att rida barbacka

Jag tycker helt klart att det är bättre att rida barbacka. Jag får bättre kontakt med hästen, hästen blir mer lyhörd för mina hjälper och jag sitter bättre och stadigare.

Att rida med sadel kan jag ibland uppleva som obehagligt. Det känns som om jag sitter långt ovanför hästen och hela jag, framför allt mina ben, blir mycket ryckigare och får sämre sits.
 
Sv: Att rida barbacka

Nej. Det tror jag inte - möjligtvis att man får tvätta ridbyxor titt som tätt. Men nuförtiden tar jag gärna en vojlock och sitter på. Jag tror att barbackaridning klämmer minst på hästen, såtillvida att man följer med i hästens rörelser och inte stöter mot ryggen hela tiden.
 
Sv: Att rida barbacka

håller med om att balansen blir kanonbra, samt att sitsen blir förfärlig. :crazy:

jag red ganska flitigt barbacka en period och hade enormt svårt att hitta en bra sita i sadel efter det! jag hamnade i stolsits, spände låren, lutade mig framåt osv osv osv.....

mysigt i all ära, men jag föredrar sadel!
 
Sv: Att rida barbacka

jag rider nästan aldrig helt barbacka :) jag brukar ha ett schabrak eller barbacka pad men jag har ridit mycket barabacka hela mitt liv så jag har inte dålig balans när jag rider barbacka :)
 
Sv: Att rida barbacka

Ja - du, om detta "tvista de lärde"..;)
För mig (som dressyrryttare), ser jag på barbackaridning så här:

Fördelar: Tränar upp balansen hos ryttaren. Ger en "nära" kontakt med hästen. Är varmt på vintern :laugh:

Nackdelar: Ger för dressyrridning en helt felaktig sits (det är mkt svårt att sitta i korrekt lodrätsits på en rund häst barbacka). Om hästen inte är tillräckligt musklad runt ryggraden, sitter man direkt på kotorna - vilket inte är bra, och där en sadel faktiskt skyddar hästen.För mig är barbacka något jag rider "för nöjes skull", men inte för ofta, för att det ger mig själv en så dålig grundsits och inverkan. Däremot har jag inget emot dem som hellre rider barbacka - alla är vi olika, och jag tycker att man får göra precis som man vill - så länge det inte skadar någon :)

Håller med fullständigt, och jag är hoppryttare ;)
 
Sv: Att rida barbacka

Kan tillägga att jag rider nästan enbart barbacka (enhandsfattning och mestadels hängande tygel också, har gett mig fasen på att den hästen ska bli lydigare!) på nordisen nu, skönt att hon bara är 150 cm så man enkelt kan hoppa upp :) Även om jag kan kravla mig upp på 160 cm höga hästar så blir det ganska osmidigt, haha. Jag använder mig av en voltigegjord och ett schabrak, eftersom jag rider ut mycket och hon är ganska sprättig känns det mycket säkrare, samtidigt som det hindrar mig från att glida fram i avsaktningarna och hamna på manken (ajajaaj ...). Älskar att rida barbacka!
 
Sv: Att rida barbacka

Hur gör du för att hoppa upp? Själv är jag ganska klumpig av mig och kan inte ens hoppa upp på en liten isis, utan måste alltid sitta upp från en pall eller något, så jag tar gärna emot tips :laugh:
 
Sv: Att rida barbacka

Jag rider jämt barbacka och har gjort så på de flesta hästar sen min första ponny ledsnade på sadlar.
Det tar lite tid och kräver lite kroppskontroll att lära sig rida barbacka på ett bra sätt.
De flesta drar upp knäna lite för att hålla balansen och hamnar då i stolsits med de vassa små sittbenen rakt ner i ryggraden. Det är viktigt att försöka ha "långa" ben, vrida om benet till "dressyrben/sits" så att tårna pekar framåt och inte utåt och att slappna av. Trycker man ner den berömda hälen så spänner man hela insidan på benet och då blir det svårare att sitta kvar och följa hästen. Men det betyder alltså inte att benet får bli så slappt att det glider upp. (ha "tyngder" i fötterna, mentalt.) På känsliga hästar kan man behöva rida lätt eller lyfta rumpan lite så de slipper sittbenen. Tänk så att du ska sitta på hästen som om du stod på marken då hamnar man rätt bra. Det tar ett tag att vänja sig vid att sitta såhär men det känns lika konstigt att sitta med knäna upp sen när man väl lärt sig att sitta rätt. Barnen brukar lära sig detta enormt snabbt om man rättar till dem.
Jag har inga problem att rida i sadel, men den är lite i vägen. Får alltid beröm för sitsen i sadel så jag tror inte barbackaridning förstör den.

Nackdelar kan väl vara att det inte är speciellt optimalt att rida fort barbacka, men det är det å andra sidan inte om man sitter ner i en sadel heller. Kantiga ryggar är inte så bekvämt och en obalanserad häst kan bli svår att sitta mjukt på och att inte trilla av, men oftast är det bara att sänka farten lite så går det bra.
Tips: när man saktar av till trav så tappar man ofta balansen och vanligt är att man håller på att åka av åt samma håll varje gång. Tryck då ner/läng det motsatta benet just i avsaktningen. Det blir inte lättare att sitta kvar om man klämmer åt för då åker benet upp och man glider av på andra sidan. :)

Fortsätt rid barbacka! :D:banana:
 
Sv: Att rida barbacka

Men gör det nånting om man egentligen rider i stolsits (alltså barbacka)? För man tävlar ju ändå inte dressyr barbacka. ^^
 
Sv: Att rida barbacka

Jaså? ;)
Själv tycker jag det känns säkrare när jag rider utan stigbyglar för jag är så rädd att dom ska fastna, men det är jag det. ^^
 
Sv: Att rida barbacka

Hur gör du för att hoppa upp? Själv är jag ganska klumpig av mig och kan inte ens hoppa upp på en liten isis, utan måste alltid sitta upp från en pall eller något, så jag tar gärna emot tips :laugh:

4 sätt att hoppa upp barbacka: http://www.youtube.com/watch?v=QRPQIIZkyY8

Jag hoppar upp på samma sätt som det andra exemplet, tycker det är enklast :) På hästar som är högre än ~150 blir det lite mer kravlande :o
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag letar av olika anledningar ponny / häst men kan verkligen inte bestämma mig för vad som är bäst. Har ni några kloka tankar...
Svar
5
· Visningar
606
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Jag har länge velat bo på Gotland och har nu äntligen fått möjlighet när jag blivit antagen till skola. Skolan ligger i Fårösund. Jag...
Svar
6
· Visningar
469
Senast: Santoxen
·
Gnägg Jag har ingen erfarenhet av fullblod, men hör mer och mer gott om dem nu och börjar fundera på att ändå åka och titta på ett! Jag letar...
2
Svar
35
· Visningar
3 020
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 413
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp