Att rida en känsla, att skaffa sig ett beroende!

Sammet

Trådstartare
Lägger denna under senior eftersom det egentligen inte är så mkt om ridningen som om känslan att få rida denna häst! Var lite tveksam på om den skulle ligga under ridning eller ej.
(om den hamnat fel, kanske en admin vill flytta).


Utbildar just nu ett sto som kom till sina nya ägare av en slump, hon kom till dom med en annan häst (som familjen köpt) för mellanlandning. Hon såldes för att hon skulle avsluta sin karriär som tävlingshäst och skulle säljas till en kvinna som varit intresserad av att köpa henne till avel. När det väl kom till kritan ville kvinnan ha henne som tävlingshäst och säljarna ville inte att hon skulle bli det, så hon fick stanna kvar hos den familj hon mellanlandat hos.

Vilket lyckoköp kan jag säga!

Stoet är ett vbl. Jaha kan folk nu tänka, vad är det så fantastiskt med att rida ett vbl. De har ingen bra gång, är stela, och tråkiga. De har ingen Kvalite!
Jag hävdar motsattsen. Generellt kanske inte rasen är någon ras som kan hävda sig på dressyr eller hoppbanorna, men de är trevliga ridhästar för den som inte har ambitioner att tävla. (Och... det finns alltid undantagen, åt båda hållen).

Denna häst som jag nu tränar är egentligen ingen unghäst, men eftersom hon gått som travhäst och aldrig blivit riden innan hon kom till sina nya ägare har jag behandlat hennes inridning som en unghästs.
(för er som undrar, hon avslutade sin tävlingskarriär långt innan det behövdes eftersom hon lessnat på att springa på banan).


Och vilken häst. Jag sitter och längtar till att få rida henne varje gång! (en av anledningarna till att jag skapar posten, vill åka till stallet Nu och börja rida Nu men "måste" vänta till kl 13.00 :p).

Hon är allt jag tycker att en unghäst ska ha... Hon är samarbetsvillig, hon är lyhörd för vikter, hon är mjuk och fin i munnen, vilket min erfarenhet av alldeles för många travhästar är att de är hårda! (givetvis inte alla) och hon lyssnar på mina små små signaler.

Jag har nu ridit henne/arbetat henne vid hand (AR) 5 gånger, utöver det har hon blivit riden kanske 10 ggr till, varierande lektioner och ut i skogen av ryttare som fått träna på det jag gjort.

För att göra halt andas jag in djupt, har hon ännu inte gjort halt (det brukar resultera i halt redan där, kom ihåg att följa med me bäckenet) så andas jag ut och drar in min navel (prova ni som har känsliga hästar).
Ska jag ställa henne sänker jag det sittben som jag vill ställa henne åt, dvs ställning åt höger, sänk höger sittben. Hon ställer sig åt höger...
Igångsättning? Tänk... så händer det.
Hon är bara för :love:!

Att rida henne är beroendeframkallande helt enkelt.
Nej, hon har inte den bästa gångarten, men gångarter är långt ifrån det viktigaste för mig, för mig är personlighet och samarbetsvilja långt mycket viktigare än hur fint de kan röra benen framåt eller uppåt.




Måste också ge en eloge till den travtränare som haft henne. Hon har en mjuk och fin mun, hon är inte stressad övht och kan ta att andra travar upp bakom henne och att andra travar om henne trotts att hon skrittar. När hon travar så travar hon avslappnat och med huvudet "sänkt".

Hon är inte det minsta rädd för pisken, det är nästan så hon inte förstår sig på vad den är. "Jaha, där står du och håller nått i handen... vad är det?"
Det var en positiv erfarenhet att se att hon varit så bra och väl tränad. Särskrivning på väl tränad för att poängtera att jag menar arbetet tränaren lagt ner på henne utan att ta genvägar.
Denna tränare skulle jag inte tveka att sända mina hästar till, trotts att jag aldrig träffat honom. :bow:
Självklart finns det fler tränare som denna tränare, vill bara ge en eloge till just denna just i denna post för att denna tränar denna häst... :D





Det är hästar, och ridning, som henne som gör att man älskar sin dag!
Nu ska jag förbereda för att kila iväg till stallet och bygga på mitt beroende. :D
 
Sv: Att rida en känsla, att skaffa sig ett beroende!

Ja, så är det ju faktiskt, jag har själv en del av mina hästar som enl andra har "fantastisk ridbarhet" med bjudningar och rörelsescheman......det är nog mer individen som bestämmer, hur fysiken ser ut och naturligtvis också hur dom bliit hanterade....
fick igår också reda på att jag fått tillbaka en av mna gamla kumpaner som gått som ridis i många år....har är så duktig och har vunnit både hopp o dressyr och utställningstävlingar :love:
 
Sv: Att rida en känsla, att skaffa sig ett beroende!

Har du fått hem din kumpan än? :)


Nu har jag ridit vackra Nova 10 gånger, varierande i skog och på banan. Utöver det har en tjej ridit henne och fått lektioner på det jag gjort med Nova.

Öppna och sluta börjar sitta rätt bra nu och fina Nova har naturligt börjat söka sig framåt neråt utan att jag på något sätt använder handen för att påverka henne.
Jag har sett till att använda mig mkt av platsminnet och tränat samma sak på samma bana, på samma ställe. Det har gett bra resultat och när jag känt att något fungerar bra så har jag bytt ställe och fortsatt.


Hon ställer sig numera väldigt bra åt höger och vänster med bara vikten och hennes högersida, som varit hennes största problem, har blivit mycket mjukare.
Det behövs fortfarande mycket mer uppvärmning och arbete med högersidan men jag känner en stor skillnad på henne jämfört med första gången då det knappt gick att svänga utan att hon föll åt höger snarare än rundade sig.

Igår nosade vi lite lätt på fram och bakdelsvänding bara för att se vad hon skulle säga. Bakdelsvändningen hade jag misstankar om att hon skulle förstå lätt eftersom det i stort sett är så de vänds i vagn, framdelsvändningen (dvs ett steg) var också rätt fin med tanke på att hon inte är riden så mkt.

I förrgår travade vi och i avsakningarna har hon börjat sänka nacken och höjjer ryggen. Ingen stjärnkikare alls men det var hon aldrig ens i början heller.

Måste återigen säga att hon är så otroligt fint travtränad! Utifrån denna häst sett kan jag bara ge + till tränaren som haft henne.

Kan inte vänta tills jag jobbat klart i dag så jag får åka ut till stallet och rida! :D
 
Sv: Att rida en känsla, att skaffa sig ett beroende!

:love: Vilket inspirerande inlägg - jag vill hem och rida nu!!
Jag förstår vad du menar och det där är exakt "min" typ av riding.....
:bow:
 
Sv: Att rida en känsla, att skaffa sig ett beroende!

Men så underbart.... :love: Blev riktigt inspirerad av dina skrivna ord... fantastiskt..å GRATTIS till möjligheten att rida den vackra Nova:D
 
Sv: Att rida en känsla, att skaffa sig ett beroende!

Vilket härligt inlägg du har! Man riktigt känner hur mycket du vill rida denna häst.
Men hästar har den påverkan, det blir lätt beroendeframkallande...

Lycka till i fortsättningen! En bild hade varit roligt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 305
Senast: MiniLi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 405
Senast: Fiorano
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 985
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Rider ni gärna med sällskap eller rider ni mycket ensamma? Har ni någon stallgrupp som ni skriver i eller hur bestämmer ni ”riddejt”...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 617
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp