Bukefalos 28 år!

Att rida i Dressyrsadel

Lindsen

Trådstartare
Har skrivit här på Dressyrforumet förut om att jag skall, pga skada skola om min hopphäst till Dressyrhäst istället. Han är otroligt ridbar och lydig och jag tycker det skall bli roligt att "börja om" i en ny gren.

MEN har inhandlat en begangnad dressyrsadel för att ha något att börja i och jag kan verkligen inte rida i dressyrsadel!! :crazy:

Normalt rider jag i en Butet hoppsadel och älskar den, men i den här dressyrsadeln sitter (åker) jag runt och dunsar min häst i ryggen. Kommer inte ner i sadeln och kommer inte åt med benen. Känner mig som en ridskoleelev som håller på att lära sig rida lätt..:crazy:

VAD gör jag för fel?? Ska det vara så stor skillnad att rida i hoppsadel och dressyrsadel??
Någon som har några tips att dela med sig?
 
Sv: Att rida i Dressyrsadel

Jag tror som Fjordtokan. För så stor skillnad är det inte att rida i de olika modellerna. Pröva att sitta i lite andra sadlar och som om det inte blir bättre.
 
Sv: Att rida i Dressyrsadel

I början fick jag jätteont i höftböjarna - de var alldeles för korta för en dressyrsadel. Nu blir de bara lite ömma, men mina ben/lår/höfter gillar inte att vara "tillbakadragna" på dressyrsadelmanér. Men jag tränar på det och nu rider jag till och med ut i dressyrsadeln. Jag ska banne mig lära mig!

Jag tror inte alls det är konstigt att du känner obehag faktiskt.
 
Sv: Att rida i Dressyrsadel

Kan det vara så att du har för korta läder, så att du inte riktigt kommer ner i sadeln?
 
Sv: Att rida i Dressyrsadel

Det kan vara så att sadeln intepassar dig men det kan lika gärna vara att du inte är van. man sitter trots allt helt annorlunda och arbetar med olika muskler.

Själv har det det omvända problemet, jag kan inte rida i hoppsadel! så när det är dags för hopplektion känner jag mig som en nybörjare igen :p

Men mitt tips är att först be någon om hjälp för att kolla att sadeln verkligen passar dig (om det inte redan är gjort) sedan är det bara att träna!
 
Sv: Att rida i Dressyrsadel

Tack alla ,för alla svar! :) Jag svara alla...

Jag kommer att köpa en bättre och mer utprovad dressyrsadel när vi har kommit igång ordentligt. Hästen håller på att sättas igång än så länge. Men jag borde ju ändå kunna rida i denna sadel. Köpte den för att ha något att börja i.

Hade gärna provat lite olika sorter men det finns ingen annan med dressyrsadel där jag står så det blir lite svårt...

Man sitter ju mer bak med överbenen och kommer inte åt med underskänkeln upplever jag... och man är så låst i rumpan. skall det vara så?
För korta läder är det nog inte snarare långa då det känns som jag står på tå i stigbygeln vid lättridning... kanske skall korta lite till. he he..

Buppisen: Hur länge har du tränat på att sitta i dressyrsadeln?
 
Sv: Att rida i Dressyrsadel

så kan jag känna första gång jag sitter i en annan dressyrsadel än dom jag är van vid. kanske inte att jag inte kan rida, men det känns osäkert och konstigt.

första gång jag köpte dressyrsadel (var hoppryttare tidigare) så kändes det jätteskumt, typ som att jag bara satt där och inte kunde inverka på hästen öht. ^^ kände mig lite hjälplös. :p

men så var det ju inte, det var bara jag som inte var van! vissa har svårare att ställa om än andra, och om sadlarna är av olika märken och "typer" så blir det ännu svårare...

så det är inte säkert det är sadeln det är fel på. prova att rida den ett tag och se om det börjar kännas bättre.
 
Sv: Att rida i Dressyrsadel

Skönt att höra att fler har upplevt samma sak!

Har bara provat dressyrsadeln 3 ggr (en gång på uteritt och höll på att flyga av:smirk: inte så smart kanske)
Varje dag sneglar jag på den i sadelkammaren när jag sträcker mig efter min gamla butet hoppsadel...

Men om det är som ni säger, att det krävs träning så skall jag ta tag i detta och börja rida mer i den!

Var på väg att ge upp redan...
 
Sv: Att rida i Dressyrsadel

Fast man måste ju ha en sadel som passar även om man inte är igång :confused: Det är ju inte bara att ta första bästa och sedan tänka "aja det kan vi fixa senare".
 
Sv: Att rida i Dressyrsadel

Nä, så är det inte. Sadeln är utpasssad på hästen.
Sedan vet inte jag vad jag vill ha för typ av sadel ännu.
Men det lutar mot en öppnare sort utan massa klossar och grejer eftersom jag är vad vid att rida utan.
 
Sv: Att rida i Dressyrsadel

Rid mycket i din dressyrsadel.
Alltid snarare, i princip oavsett vad du gör.
Ha långa stigläder, men kan du inte slappna av så rid utan tills benen ligger där de ska, men passa dig så att du inte drar upp dem, de ska vara låååånga.

Hoppryttare som leker dressyrnisse :p
 
Sv: Att rida i Dressyrsadel

Okey, jag tyckte det lät som att du bara slängt på en sadel bara för att det var en dressyrsadel men så var inte fallet.

Då är det "tyvärr" bara att rida på. Funkar inte sadeln efter ett tag skulle jag byta ut den för din skull.
 
Sv: Att rida i Dressyrsadel

Ja!:) Jag läste att det fanns Butet dressyrsadlar! Det vill jag prova! Undrar som den är lik hoppsadeln...? Finns även ngn fransk sadel (minns ej namnet) som är utan mkt klossar, den vill jag oxå prova.
Tyvärr är den grymt dyr..
 
Sv: Att rida i Dressyrsadel

Man sitter ju mer bak med överbenen och kommer inte åt med underskänkeln upplever jag... och man är så låst i rumpan. skall det vara så?
För korta läder är det nog inte snarare långa då det känns som jag står på tå i stigbygeln vid lättridning... kanske skall korta lite till. he he..

Jag kortar alltid mina dressyrläder 1-2 hål när jag rider lätt och länger sedan efter uppvärmningen när det är dags att sätta sig ner. Rider jag lätt i så långa läder som är passande när jag sitter ner måste jag också nästan stå på tå när jag reser mig. Och när det gäller någon typ av riktlinjer när det gäller hur långa läder man bör ha så är det (i alla fall i teorin :angel:) ganska enkelt; Du ska sitta som om du stod rakt upp och ner på marken med lätt böjda knän. Behöver du "dippa ner" tån/spänna vaden för att hålla fast stigbygeln eller får för mycket tramp/spjärn i stigbygeln så är läderna lite för långa resp. för korta. Sedan är det också mycket av en vanesak naturligtvis. Värt att tänka på kan också vara att underskänkeln består av hela underbenet, inte bara hälen... ;)

Att du känner dig fastlåst i sitsen är jag nästan säker på beror på att du har en sadel som är djupare än du föredrar/är van vid. Jag gillar inte heller sadlar där man mer eller mindre "fastnar" i sitsen, utan kör med varianter med lite mindre djup. Men det är väldigt individuellt, vissa tycker att ju djupare desto bättre och väldigt många modeller av dressysadlar är av den lite djupare varianten idag.

Sedan har jag full förståelse för om du inte vill lägga en massa pengar på en dyr "värstingdressyrsadel" så här till att börja med, men värt att tänka på är att om sadeln inte passar både dig och hästen ganska så optimalt har du inte en möjlighet i världen att hitta din (och i förlängningen hästens) balans och risken finns att du lägger dig till med diverse "ovanor", som sedan kan vara svåra att få bort, för att kompensera. Att sadeln passar hästen är ju naturligtvis en bra början, men om den inte passar dig minst lika bra gör du dig lite av otjänst... Sedan vet jag förstås också (alltför väl) hur mycket tid och energi det kan kräva att dyka in i "sadeldjungeln" för att verkligen hitta precis vad man vill ha och har full förståelse om du inte orkar med eller har lust med det precis just nu.
 
Sv: Att rida i Dressyrsadel

Jag kortar alltid mina dressyrläder 1-2 hål när jag rider lätt och länger sedan efter uppvärmningen när det är dags att sätta sig ner. Rider jag lätt i så långa läder som är passande när jag sitter ner måste jag också nästan stå på tå när jag reser mig. Och när det gäller någon typ av riktlinjer när det gäller hur långa läder man bör ha så är det (i alla fall i teorin :angel:) ganska enkelt; Du ska sitta som om du stod rakt upp och ner på marken med lätt böjda knän. Behöver du "dippa ner" tån/spänna vaden för att hålla fast stigbygeln eller får för mycket tramp/spjärn i stigbygeln så är läderna lite för långa resp. för korta. Sedan är det också mycket av en vanesak naturligtvis. Värt att tänka på kan också vara att underskänkeln består av hela underbenet, inte bara hälen... ;)

Att du känner dig fastlåst i sitsen är jag nästan säker på beror på att du har en sadel som är djupare än du föredrar/är van vid. Jag gillar inte heller sadlar där man mer eller mindre "fastnar" i sitsen, utan kör med varianter med lite mindre djup. Men det är väldigt individuellt, vissa tycker att ju djupare desto bättre och väldigt många modeller av dressysadlar är av den lite djupare varianten idag.

Sedan har jag full förståelse för om du inte vill lägga en massa pengar på en dyr "värstingdressyrsadel" så här till att börja med, men värt att tänka på är att om sadeln inte passar både dig och hästen ganska så optimalt har du inte en möjlighet i världen at hitta din (och i förlängningen hästens) balans och risken finns att du lägger dig till med diverse "ovanor", som sedan kan vara svåra att få bort, för att kompensera. Att sadeln passar hästen är ju naturligtvis en bra början, men om den inte passar dig minst lika bra gör du dig lite av otjänst... Sedan vet jag förstås också (alltför väl) hur mycket tid och energi det kan kräva att dyka in i "sadeldjungeln" för att verkligen hitta precis vad man vill ha och har full förståelse om du inte orkar med eller har lust med det precis just nu.

Tack för riktigt matnyttiga tips!!!!!! :)
Skall prova det där med stiglädrena!

Du har naturligtvis helt rätt ang val av sadel. Men eftersom jag inte vet hur det skall kännas för att kännas bra så är det svårt att veta vad jag tycker om eller passar mig. Det är möjligt att denna sadeln jag har passar jättebra för mig eller jättedåligt, men just nu har jag inte en aning faktiskt.
Men det lutar nog åt en "grundare" sadel eftersom jag är van vid det.
Fick prova en värstingsadel i affären, det var som att sitta i en gipsform! hemskt :eek:

Skall träna lite mer intensivt i min dressyrsadel -idag blev det hoppsadeln men imorgon skall jag ta mig i kragen..

Tusen tack för tipsen!!
 
Sv: Att rida i Dressyrsadel

Rid utan stigbyglar?

Då kommer du naturligt ner i sadeln och får i många fall en bättre sits eftersom du släpper ner benen. Jag tycker också att det är lättare att följa hästens rörelser utan stigbyglar (just för att sitsen rätas upp och man kommer ner i sadeln) - sen är det självklart svårare att sitta kvar om hästen bockar eller hoppar åt sidan - men man behöver iaf inte oroa sig för att fastna med foten i stigbygeln :D

Om du inte har ridit utan stigbyglar förut kommer det såklart att kännas läskigt ovant och obekvämt först - men prova lite i taget så brukar man hitta känslan.

Lycka till!
 
Sv: Att rida i Dressyrsadel

Håller med föregående talare! Rid utan stigbyglar för att hitta balansen. Döjobbigt, men nyttigt! Själv hade jag samma problem som du. Jag började med att ha ganska korta läder och längde efterhand som jag hittade balansen. Det gick ca ett halvår mellan längningen av lädrena för min del... Har nog längt typ fyra hål sen jag började rida i drssyrsadeln!
 
Sv: Att rida i Dressyrsadel

Du är ju van att sitta mera sadeln och nu ska du ner i sadeln.
Tyvärr är det ju sämre förutsättningar i en dålig sadel som kanske ger dej fel sits, är hård och obekväm, kanske för bred i midjan eller för stor/liten i sitsen. Och/ eller att hästen inte trivs med den.:(

Det blir väldigt svårt att komma ner i sadeln om inte hästen slappnar av och arbetar, tyvärr. Du hamnar i en ond cirkel där, i värsta fall.

Nu kanske inte sadeln passar er så illa, men om den gör det¨, så kommer det att kosta en massa möda i onödan:crazy:

Jag vet också att det är svårt när man suttit mycket i hoppsadel och gärna vill ta stöd i stigbyglarna hela tiden. Utan stigbyglar kan vara en väg för att ens komma ner i sadeln men å andra sidan måste man lära sej länga benen även MED stigbyglar, och det är inte helt lätt kan jag lova.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Utrustning Hola allesammans! Äntligen är det dags för hoppsadel, efter ca 1,5 år i dressyrsadel. Vi var ute och kollade och hittade en Roma för ett...
Svar
4
· Visningar
2 188
Senast: spinxx
·
Utrustning Jag köpte en ny dressyrsadel av en sadelutprovare i våras. Jag påpekade när jag provred den att den åkte fram en aning. Utprovaren...
Svar
19
· Visningar
6 050
Dressyr Okej, så här är det. Jag har rätt nyligen gått över på storhäst, en trevlig hobbynivå-hopphäst vilket är precis vad jag var ute efter...
2
Svar
34
· Visningar
4 211
Senast: Nevermind
·
Utrustning Har haft hästen i ganska precis 4 år och haft problem med sadlar sen dess. Fick med en westernsadel som verkar ligga bra i alla lägen...
Svar
2
· Visningar
902

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp