Att rida in en häst själv utan erfarenhet

Lina123

Trådstartare
Om man ridit i princip hela sitt liv och är hyffsat rutinerad skulle man klara att rida in en häst helt själv då? Om man inte har någon erfarenhet av inridning alls innan. Eller är det riktigt dumt?

Har någon bra tips på böcker/filmer/sidor där man kan få tips och läsa om hur man bör gå tillväga när det är dax för inridning?

Jag frågar mest av ren nyfikenhet.
 
Sv: Att rida in en häst själv utan erfarenhet

Kan och kan, det beror ju på hurdan hästen är. Vi är aldrig ensamma vid inridningen av unga hästar även om vi har mkt unghästvana. Man behöver någon på marken som kan hålla i, assistera och läsa hästen från backen. Att vara helt ensam utan medhjälpare kan vara farligt oavsett hur skicklig man är.

Om du står i en sådan situation är mitt råd till dig att ha en riktigt duktig tränare med unghästvana som du kan bolla tankar och idéer med samt rådfråga om minsta lilla grej. Gör allt grundarbete från backen själv men ha tränaren eller annan hästkunnig med när du ska rida. I princip räcker det att sitta upp på hästen ett par gånger i veckan första tiden. De andra dagarna kan du longera med sadel, tömköra, löshoppa och gå promenader i skogen. Det är jättenyttig träning för den unga hästen som ändå inte ska ridas så ofta, mycket eller hårt. Men som sagt; sitt inte upp på hästen utan att ha någon med dig på backen.

Mvh JV
 
Sv: Att rida in en häst själv utan erfarenhet

Håller med, var inte själv! Men jag tror du fixar det! Någon kommer ju att bli den första? Se till att det är någon duktig som hjälper dig, som själv ridit in hästar (som inte också behöver gissa).

Vet faktiskt inte så mycket litteratur eller så... har alltid haft min mamma och syskon till att hjälpa mig : P
 
Sv: Att rida in en häst själv utan erfarenhet

Jag red in min första egna häst själv. Med hjälp från backen då såklart. Har även ridit in min nuvarande häst själv. Hade ingen erfarenhet av inridning sedan tidigare, men ridit mycket unghästar. Som tidigare sa, någongång måste ju bli den första?

Gå inte för fort fram bara utan ta det i hästens takt. Lycka till!
 
Sv: Att rida in en häst själv utan erfarenhet

Jag har ridit in två själv utan att vara speciellt erfaren..Den första var en busig spelevink och där tog jag delvis hjälp ( hade också små barn på den tiden ) vilket man inte ska dra sig för att göra vid behov. Min nuvarande har jag gjort nästan allt med men vi har ofta varit två vid inhängning/insittning m.m.
Det finns även god litteratur med bra böcker om unghästens utbildning som iallafall jag hade mkt nytta av.
Det går sälkert bra, sen är hästar olika och att skicka iväg eller ta hjälp om man stöter på patrull är inget nederlag!
Sedan också att man har medhjälpare för även om hästen är bussig och cool så behövs det och är en säkerhetsaspekt!
 
Sv: Att rida in en häst själv utan erfarenhet

Ha någon som är erfaren och duktig till stöd, men gör själva arbetet själv (utom där man behöver vara två, tex är det lämpligt att ha någon på marken första gången man sitter upp osv) så går det nog bra.

Jag red in min första (och enda) häst själv, iofs blev det ju inte så bra med en krossad handled ;) Men fick senare hjälp av tränare så har ändå gjort det mesta själv. Fått lite uppsutten hjälp vid en punkt eftersom jag hade lite psykiska men från olyckan, men annars har jag suttit på och erfarenheten stått på backen.
Samma häst som i min avaar btw.. för att krångla till det valde jag en med töltanlag.. ;)
 
Sv: Att rida in en häst själv utan erfarenhet

Jag tror absolut att det går, man kommer långt med lite vett i skallen! Hjälp från backen slipper man dock inte ifrån, iallafall inte om man inte är väldigt erfaren sedan innan.

Viktigt att tänka på tror jag kan vara att, för det första och redan nämna- hjälp på backen som har inridningsvana. Gärna en tränare och gärna samma person som ni sedan kommer träna för när hästen är inriden, om den personen har den erfarenheten såklart.
Sen är ju alla unghästar olika att rida in, och första hästen man ger sig på i livet bör vara en av de lättare typerna att rida in.
Sådant kan man såklart inte veta hundra förren man väl står där, men stammen är ju något att titta på där- lätthanterliga, lättlärda föräldrar/släkt som var lätta att rida in, så har man iallafall gjort vad man kan på den fronten.
 
Sv: Att rida in en häst själv utan erfarenhet

kan, kan man väl.. men frågan är hur bra det blir egentligen. Unghästar är som svampar, de lär sig oftast väldigt fort! både bra och dåliga saker.. sen måste man tänka på att när man rider in en häst så lägger man grunden för hästens framtid som ridhäst. Går det snett redan vid inridningen så har man "förstört" grunden för hästen.

Jag skulle nog säga att de första 1-2 åren som ridhäst är väldigt "skört".. En häst med bra grund utbildning blir oftast en tryggare individ och kommer bli trevligare som ridhäst, både att sitta på och ha att göra med ifrån marken. Sjävklart går det att korregera ev. "missar" i utbildningen med det tar tid och engagemang.

Men nån gång måste bli den första. Dock tycker jag att man bör ha lite erfarenhet utav att rida unghäst och att man har hjälpt till att rida in några andra hästar förut så att man inte är helt grön, för det är inte bara att hoppa upp och rida.. Man måste veta HUR man ska göra för att hästens ska lära sig de olika hjälperna.

Första hästen man rider in bör man göra med handledning utav en erfaren person som ridit in många olika typer utav hästar förut.
 
Sv: Att rida in en häst själv utan erfarenhet

Hur hästen är i hantering brukar ge en fingervisning om vad man har att vänta.
En cool häst med förtroende för människan brukar inte bry sig så mycket om man gör rätt - detta är nog normalhästen.

Ju känsligare häst - desto lättare är det att göra fel som kan ge stora konsekvenser!

Hantera hästen mycket från marken och skapa en kontakt, borsta, klappa den överallt, klia på den tills den gillar det osv
 
Sv: Att rida in en häst själv utan erfarenhet

Beroende på hur man definierar "helt själv" så har jag gjort det.
Har såklart tagit mycket hjälp av tränare, stött och blött frågor och funderingar, och ffa varit noga med att inte bestraffa hästen om han inte fattar vad jag vill.

Hästen är nu 8 år och en hyfsad allroundhäst, helt underbar och precis som jag vill ha honom. :love: nu tränar vi för en duktig dressyrtränare sedan januari och det går snabbt framåt.

Ska man göra en amatörinridning får man tänka på följande:
Hästen kan bli typ osäljbar om du inte lyckas så bra
Det tar lååååång tid
Du behöver regelbunden hjälp av tränare
Man behöver starta med en sansad och hyfsat okomplicerad individ
Minns att det alltid är ditt fel om hästen inte fattar
Så länge hästen inte straffas för sina misstag så är det inte hela världen om något blir fel, man får göra om och göra rätt

Jag håller nu på med min tredje unghäst, är superkul, och man lär sig massor om man bara är ödmjuk och har bra tränare!
 
Sv: Att rida in en häst själv utan erfarenhet

delvis KL

Just ja, kom att tänka på min kompis som ridit in sin häst själv. Jag tror inte hon hade någon erfarenhet av just det innan, och visst är hästen lite speciell - men på ett ganska mysigt vis :P En lunka i skogen häst som på senare tid fått mer skolning och utvecklats fint framåt. Hästen skulle nog inte bli såld för några stora summor med tanke på att hon är mycket av en enmanshäst, men för min kompis är hon helt perfekt, inga olater eller så. Funkar väldigt bra att rida ut ihop med det paret och hon har en lugnande effekt på mitt nervvrak ;)
Efter min olycka när jag fortfarande var rädd fick jag rida ut på den hästen för att hon var så snäll :)
 
Sv: Att rida in en häst själv utan erfarenhet

Låter typ som våran :love: maken har faktiskt lärt sig rida på den här hästen MEDAN vi red in den. Har man en så snäll häst så går det fint.

Att det sedan dröjt 4 år innan han börjar få "riktig" dressyrskolning verkar inte vara något problem, han fattar allt som ska göras ändå :love:

Det är dessutom en helt oslagbar känsla att få utvecklas tillsammans med sin häst på det viset. Efter att ha upplevt detta med den här hästen så kan jag bara inte tänka mig att köpa en färdig häst igen.

Men som sagt, man behöver ofta vara två, så man ska ha någon som man vet att man kan få hjälp av regelbundet, som lär känna hästen och vet hur man vill utbilda den. Det är jättemycket värt att ha någon på lite avstånd som kan säga till om något ser tokigt ut.
 
Sv: Att rida in en häst själv utan erfarenhet

Tack för alla era svar!!!! :)

Har nämligen blivit smått intresserad av en häst. Men, den är inte inriden! Den är 5 år och en cool kille tydligen, men fortfarande inte inriden. Och jag är ganska ny i denna stan så jag har knappt inga kontakter heller.. Så jag har ingen självklar hjälp att få av någon. Det går väl att ta kontakt med någon tränare, men vem liksom?

Aja, tror TYVÄRR att det blir ett lite för stort projekt för mig, bättre att försöka hitta någon som är inriden. Men det är så svåååårt när man gått och blivit kär i en häst. Kan liksom inte tänka mig någon annan häst just nu:p

Men ja, jag har mest bara kikat på annonsen och bilder på den sisådär 33 ggr per dag och har lite mailkontakt med ägaren, så jag antar att jag bara drömmer lite :)
 
Sv: Att rida in en häst själv utan erfarenhet

Ja, grejen är ju att det inte räcker med en vanlig tränare, eftersom man inte kan rida in en häst en dag i veckan, utan flera gånger i veckan, men korta stunder. Så har du ingen som kan hjälpa dig tillräckligt så är det klokt att låta det vänta = )

Hoppas att du hittar rätt häst!
 
Sv: Att rida in en häst själv utan erfarenhet

*Kl*

Jag har ridit in flera själv, 'helt själv' alltså, utan hjälp från backen ens. Det har blivit hästar av dem med, riktigt trevliga diton.

MEN, det är ändå ingenting jag rekommenderar. Fördelen är att man aldrig stressar någonting, om man 'bokat in hjälp' måndag kl 15 kan det ju vara så att man sitter upp måndag klockan 15, men hade man varit själv hade man känt in hästen på annat sätt och väntat till en annan dag. Men dte är också 'den enda' fördelen egentligen och överväger inte nackdelarna. Ffa säkerhetsaspekten.

Och den FÖRSTA (och andra, och tredje och..) häst man rider in ska man ABSOLUT inte rida in själv ens med 'kompis på backen-stöd', utan där ska du ha en duktig mentor som håller i det, så hästen får en bra inridning och du får vara med och lära dig =)

Så, det går - men det är inte att rekommendera. Och böcker osv i all ära, men du ska inte ge dig på att rida in din första häst utan hjälp och med bokstöd. Utan hitta en duktig tränare som kan hjälpa dig, och du kommer under resans gång lära dig mångt mer än vad du kan läsa dig till.
 
Sv: Att rida in en häst själv utan erfarenhet

Tack för alla era svar!!!! :)

Har nämligen blivit smått intresserad av en häst. Men, den är inte inriden! Den är 5 år och en cool kille tydligen, men fortfarande inte inriden. Och jag är ganska ny i denna stan så jag har knappt inga kontakter heller.. Så jag har ingen självklar hjälp att få av någon. Det går väl att ta kontakt med någon tränare, men vem liksom?

Aja, tror TYVÄRR att det blir ett lite för stort projekt för mig, bättre att försöka hitta någon som är inriden. Men det är så svåååårt när man gått och blivit kär i en häst. Kan liksom inte tänka mig någon annan häst just nu:p

Men ja, jag har mest bara kikat på annonsen och bilder på den sisådär 33 ggr per dag och har lite mailkontakt med ägaren, så jag antar att jag bara drömmer lite :)

Ett alt är ju att helt enkelt i hästens pris budgetera in att skicka den på inridning? Är det drömhästen så är ju det om du har råd en utmärkt väg att gå, om du känner dig säker nog att ha en nyinriden, de kommer ju inte hem som 'fix och färdiga ridhästar' från inridaren, däremot har du en grund och en bas så att säga =)
 
Sv: Att rida in en häst själv utan erfarenhet

Ett alt är ju att helt enkelt i hästens pris budgetera in att skicka den på inridning? Är det drömhästen så är ju det om du har råd en utmärkt väg att gå, om du känner dig säker nog att ha en nyinriden, de kommer ju inte hem som 'fix och färdiga ridhästar' från inridaren, däremot har du en grund och en bas så att säga =)

Det har jag faktiskt också funderat på, det är ju ett alternativ. absolut =)
Jag har ju faktiskt haft ungponnys själv så det skulle ju underlätta enormt. Får väl se hur det blir, troligtvis blir det inget alls som det känns nu :(
 
Sv: Att rida in en häst själv utan erfarenhet

jag har ridit in en ponny helt utan erfarenhet :p, har jobbat i tävlings stall och varit med som häst hållare vid inridningar men aldrig ridit in själv innan.
ponnyn var/är 7 år och en o uppfostrad envis dartmor, började rida in i januari och nu (juni)så ska vi börja jobba testa galopp, dvs det var ingen 3veckors inridning utan vi har tränat mycket från marken och trömkört för att bygga muskler före vi rider med mer krav. ponnyn går nu i någorlunda form och är stabil i skritt och trav + att hon är in hoppad (älskar att hoppa så vi tog bommar och hinder för att få fram bjudningen från skritt till trav och nu senare galopp efter hindret) ponnyn är nu en väl uppfostrad ängel som är för lat för att busa mer än att lyfta 2cm från marken när hon är på bus humör :D. bättre än att hon sparkar efter en och gör utfall ^_^

har dock aldrig varit ensam och tagit inridningen extremt långsamt för att vara säker på att jag inte gör ngt fel.
 
Sv: Att rida in en häst själv utan erfarenhet

Det har jag faktiskt också funderat på, det är ju ett alternativ. absolut =)
Jag har ju faktiskt haft ungponnys själv så det skulle ju underlätta enormt. Får väl se hur det blir, troligtvis blir det inget alls som det känns nu :(


Har läst tråden i smyg, men nu tänkte jag komma med en åsikt:

Om du verkligen har förälskat dig i hästen tycker jag du ska köpa den och skicka på inridning (om pengarna finns, vilket de verkar göra). Då har du en grund att stå på i alla fall. Sedan bör du såklart ändå ta hjälp av tränare, men behöver inte göra det vid varje pass utan det kanske räcker med någon gång i veckan eller så, beror ju på hur hästen är och hurpass rutinerad du är. Hästen med stort H hittar man inte många gånger, och tror du att du gjort det tycker jag att du ska slå till :D
 
Sv: Att rida in en häst själv utan erfarenhet

Jag red in min häst själv och utan medhjälpare. Eller jo min sambon hjälpte som ledare på våran första tur längs bilväg. Fast det hade i efterhand inte behovts.

Jag har iofs en otroligt snäll och klok hast som bara tyckte ridning var superkul! Vi tränade mycket från marken först så att hon absolut kunde det viktigaste. Vi red ut själva redan 8de gången :) i grimma dessutom...

Lite sunt förnuft kommer man långt med. Vidareutbildningen sökte jag hjälp med via ridlektioner :)
 

Liknande trådar

Ridning Ska ev få hem ett 8 årigt sto som är insutten men i skritt och lite trav. Inte så mycket mer än så. Mycket arbetad från marken, snäll...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
10 802
Senast: Blyger
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 391
Senast: Fiorano
·
Träning Hejsan! Hur skulle ni länge upp arbetet vid inriding av 5åring jämfört med 2,5/3åring? Hästen i fråga är mycket tömkörd, hanterad...
Svar
2
· Visningar
830
Senast: Elo
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 329

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp