Bukefalos 28 år!

Att rida med hård hand..

Piatra

Trådstartare
Jag blir lärd att rida med hård hand på min ridskola, känns det som i alla fall. Jag rider på två olika ställen, en gång i veckan på varje stall, vilket gör att jag lätt jämfört de olika ridsätten som lärs ut. Min senaste lektion gav mig riktigt dåligt samvete!

Vi skulle jobba mycket på mittvolten, både trav och galopp. Jag hade en ny häst som jag inte ridit tidigare. Instruktören säger att jag ska korta innertygel, ställa hästen och sen haka fast handen i handtaget frampå sadeln, för att på så sätt få en stilla och stadig hand. Så långt är jag med. Men jag skulle inte släppa handtaget alls, och hålla tygeln i samma korta läge. Problemet var ju då att jag inte "fick" ge eftergift, jag skulle hålla hästen där på tygeln hela tiden. I början stretade hon emot och drog, men efter två varv gav hon upp och fann sig i det, och gick där fint ställd. Vi jobbade på volten i uppskattningsvis 15 minuter, och inte en enda gång fick jag släppa på tygeln (någon gång skulle jag t.o.m korta ännu mer). Det var inte förrän i slutet av lektionen som instruktören sa "nu ser det ut som om hon vill länga sig lite, lossa innertygel". Hon gick jättefint även på längre tygel då.

Det här ridsättet kändes inte riktigt snällt mot hästen, det jag blir uppmanad att göra är ju att dra in huvudet på henne, och sen hålla fast henne där oavsett om hon gör rätt eller fel. Instruktörens motivering var "låt henne dra, hon inser snabbt att hon bara drar mot sig själv när din hand hålls stadig". Vad säger ni som är mer erfarna än mig om detta ridsätt?
 
Sv: Att rida med hård hand..

Det beror ju på hur stadig din hand är annars - är din hand lite ostadig är det ju snällare mot hästen med en stum men stabil hand, än en som kommer med ryck lite nu och då. En ostadig hand blir hårdare än en stum.
 
Sv: Att rida med hård hand..

En velig ostadig hand är generellt mer jobbig och obekväm än en stadig lugn fast hand. Sen måste inte heller handen bli helt stum bara för att man "låser" sig genom att hålla i sadeln, håller man tygeln korrekt så blir det lite "elastiskt" via fingrarna. Vet inte hur jag ska förklara hur jag tänker nu men handen behöver inte bli stum pga att man "låser fast" den. Ungefär som inspänningstygel har en gummiring i mitten för att inte inspänningen ska vara stum.

Fråga nästa gång, bara ridlärarn vet varför det var bättre på detta sättet. Men jag tror inte att du ska lära dig rida med hård hand utan med en stadig hand. En stadig hand är inte lika med hård hand.
 
Senast ändrad:
Sv: Att rida med hård hand..

Jag håller med Mabuse och Grazing - att lära sig att rida med en stilla hand är inte detsamma som att vara dragande/hård i handen. Om man rider med glappande tygel i rädsla för att dra hästen i munnen så kan effekten istället bli att man omedvetet rycker hästen i munnen.

Däremot är det väldigt knepigt att ha en hand som verkar så pass mycket "bakåt" som det ju blir om man fixerar handen vid sadeln. Det inverkar negativt på sitsen att ha handen så långt bak också. Dessutom blir det svårare att ha en mjuk OCH stadig hand om man har tyglarna i knät, så att säga. Det blir mycket lättare med en lite högre, buren hand, men utan att man kramar tygeln för hårt.

Som sagt - fråga din ridlärare hur hen menar.

När jag red på ridskola var det väldigt olika hos instruktörer. Vissa rent av förespråkade sågning och att ha händerna i knät för att hästen skulle "lossa" - och sen fick jag en toppenlärare som var högt utbildad i dressyr. Hon lärde mig att hålla handen stilla utan att låsa den, helt enkelt med mängder av balansövningar, och utan krav på att bända in huvudet på hästen. Jag fick mer beröm för sits, handställning, rakställning och renodling av hjälperna snarare än var huvudet befann sig - rundning och bakbensaktivitet kom automatiskt senare som ett kvitto på att jag gjort rätt.
De terminerna jag hade med henne lärde jag mig att rida hästar i en ärlig form med en erbjudande men samtidigt stadig hand. Hästen ska söka sig till handen och inte bändas ditåt. Det blir bara spänt och jobbigt.

När jag växte upp fick lära mig att man ska hålla tyglarna som om de vore fågelungar - inte för löst, för då flyger de bort, men inte för hårt, för då kväver du dem :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 535
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 248
Senast: Cambrie
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 450
Senast: Linda_A
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 396

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Livförsäkring
  • Gräs i näshålan?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp