Att rida med musik i öronen/telefon i handen (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 14)

En annan del i det hela.. OM det är statistiskt säkrare i någon mån att rida utan lurar, innebär det då att det är helt oansvarigt och fel att göra det?

Det säkraste är att inte rida alls. Att rida själv är farligt. Att rida en häst som man vet kan bocka är farligt. Att rida fälttävlan är farligare än att rida dressyr, statistiskt sätt. Rider du på en väg är risken större för trafikolycka än om du rider på skogsstig. Rider du utan säkerhetsväst är det farligare än att rida med. Ungdomar har bristande konsekvenstänk och därför är det säkrast om de alltid har en vuxen med sig. Och så vidare.

Så var går gränsen för vad som är oansvarigt?

Är allt som innebär en anings förhöjd risk för skada oansvarigt?

Jag vet inte var gränsen går. Men jag vet att bruk av hjälm förhindrar många allvarliga skador. Till den grad att jag tycker att det är dumt att rida utan. Jag tycker också att man i störta möjliga mån ska undvika att placera sig så att man teoretiskt kan träffas av en spark. Man har så lite att vinna och så mycket att förlora.

Men att avstå allt som innebär förhöjd skaderisk inom ridningen blir ju absurt. För att hörlurar ska framstå som helt oansvarigt för mig behöver jag lite säker information om att det är ett allvarligt problem på riktigt och inte bara en teoretisk risk.
 
En annan del i det hela.. OM det är statistiskt säkrare i någon mån att rida utan lurar, innebär det då att det är helt oansvarigt och fel att göra det?

Det säkraste är att inte rida alls. Att rida själv är farligt. Att rida en häst som man vet kan bocka är farligt. Att rida fälttävlan är farligare än att rida dressyr, statistiskt sätt. Rider du på en väg är risken större för trafikolycka än om du rider på skogsstig. Rider du utan säkerhetsväst är det farligare än att rida med. Ungdomar har bristande konsekvenstänk och därför är det säkrast om de alltid har en vuxen med sig. Och så vidare.

Så var går gränsen för vad som är oansvarigt?

Är allt som innebär en anings förhöjd risk för skada oansvarigt?

Jag vet inte var gränsen går. Men jag vet att bruk av hjälm förhindrar många allvarliga skador. Till den grad att jag tycker att det är dumt att rida utan. Jag tycker också att man i störta möjliga mån ska undvika att placera sig så att man teoretiskt kan träffas av en spark. Man har så lite att vinna och så mycket att förlora.

Men att avstå allt som innebär förhöjd skaderisk inom ridningen blir ju absurt. För att hörlurar ska framstå som helt oansvarigt för mig behöver jag lite säker information om att det är ett allvarligt problem på riktigt och inte bara en teoretisk risk.

Den här tråden började när jag såg en liten pojke ute ridandes på en ponny (som hade graman) och när han kom till en skrittsträcka så plockade han direkt upp mobilen och satt och tittade på den hela skrittsträckan. Ponnyn kan ha varit en stor B eller liten C är min gissning och pojken helt proportionerlig på den så han var inte speciellt gammal. Hade du tyckt att det såg ok ut?
 
Den här tråden började när jag såg en liten pojke ute ridandes på en ponny (som hade graman) och när han kom till en skrittsträcka så plockade han direkt upp mobilen och satt och tittade på den hela skrittsträckan. Ponnyn kan ha varit en stor B eller liten C är min gissning och pojken helt proportionerlig på den så han var inte speciellt gammal. Hade du tyckt att det såg ok ut?

Nej det tycker jag inte! Jag tycker att han borde haft någon vuxen där som sa åt honom att stoppa ner telefonen. Smarta telefoner är ett otyg som jag tycker mycket illa om faktiskt.

Mitt inlägg var inte ett svar på ursprungsinlägget utan gällde diskussionen som sedan följde om huruvida det är oansvarigt att rida med hörlurar eller ej.
 
Nej det tycker jag inte! Jag tycker att han borde haft någon vuxen där som sa åt honom att stoppa ner telefonen. Smarta telefoner är ett otyg som jag tycker mycket illa om faktiskt.

Mitt inlägg var inte ett svar på ursprungsinlägget utan gällde diskussionen som sedan följde om huruvida det är oansvarigt att rida med hörlurar eller ej.

Han var ute och red ensam. Han var en rätt duktig ryttare faktiskt. Synd bara det med telefonen.
 
Jag förstår det bara inte. Och jag kan tycka att det är synd/illa att folk tummar på säkerheten för att de har tråkigt.
Tolkar inte alls det som folk tycker det är tråkigt bara för att det finns bakgrundsljud.
Antar du att det är för att det är tråkigt även när det är ljud från högtalare på dressyrtävling eller trimmar i ridhus eller är det bara ifall ljudet kommer ifrån mobilen?
 
Jag förstår det bara inte. Och jag kan tycka att det är synd/illa att folk tummar på säkerheten för att de har tråkigt.
Men alltså, jag tycker ju att du överdriver grovt om du anser att musik/ljudbok/podd/whatever på låg volym i en öronsnäcka (i ena örat!) innebär att tumma på säkerheten.
Jag kan garantera att jag hör trafiken runt mig lika bra med ljud enligt ovan som om jag inte har nåt ljud på. Men jag definitivt trafiken sämre om jag cyklar på grusvägen, med det ljud som uppstår av cykeln mot underlaget och vinddraget runt öronen. Och särskilt om jag har mössa på mig.

Däremot kan jag hålla med om att ett mindre barn, som det sannolikt är om det är en ponny modell mindre, som sitter och glor på mobiltelefonen medan hen rider, det är olämpligt.

De två scenarierna ovan ser jag som två helt olika nivåer på lämplighetsskalan.
 
Vi kanske kan vara ense om att vi alla fungerar olika?

Tror inte att det handlar om mobil beroende.

Innan mobilens tid fanns freestylen. Den satt i öronen på 80 talet när man var ute och red. I musik anläggningen i ridhuset på ridskolan.

Man kan faktiskt ha låg volym och höra omgivning och häst. Inte är man respektlös mot hästen för det.

Jag rider bombsäkra hästar och kan skicka iväg en snap då och då. Det är varken fara för omgivning eller mig och hästen.

Skillnad hade ju varit om man hade ridit en nervig häst. Då hade man knappast skickat snap. Tror folk kan bedöma själva utifrån sin häst vad som är bäst för dem. För vi alla fungerar olika...
 
Jag förstår det bara inte. Och jag kan tycka att det är synd/illa att folk tummar på säkerheten för att de har tråkigt.

Men kan du inte nöja dig med att du inte förstår, utan att döma andra för vad de gör?

Som flera påpekat är det där med säkerhet inte svartvitt, utan en gråskala, och man får väl göra någon sorts bedömning av sin egen säkerhet i en viss situation. Jag skulle t.ex. aldrig få för mig att plocka upp telefonen när jag rider på den ibland trafikerade vägsträcka jag behöver passera för att komma upp i skogen. Däremot har det hänt ett flertal gånger att jag plockat upp telefonen och tagit ett foto eller en kort filmsekvens när jag rider på en skogsstig eller grusväg eller stannar till vid en sjö. Oansvarigt? Knappast, jag skulle ju inte direkt göra det om jag såg en fara i det. Största risken är väl i så fall att jag tappar telefonen, och då får jag väl skylla mig själv liksom. Respektlöst mot hästen? Nä, på vilket sätt då?

Själv rider jag i stort sett aldrig med hörlurar, och jag joggar, promenerar, cyklar osv oftast också utan hörlurar. Men det hindrar ju inte att jag förstår att andra människor har andra preferenser. Känner t.ex. en person med ADHD som i stort sett alltid rider med musik i öronen - det är hans sätt att KUNNA koncentrera sig och det innebär verkligen inte att han tycker det är tråkigt att rida eller att han är respektlös mot hästen! Människor är olika, bara. Låt dem vara det.
 
Jag förstår det bara inte. Och jag kan tycka att det är synd/illa att folk tummar på säkerheten för att de har tråkigt.
Rider du alltid i sällskap med ledare i säkerhetsväst med säkerhetsstigbyglar ett handtag på sadeln (och aldrig barbacka), under strikt tystnad osv. Dvs tillämpar all säkerhet som går att uppbringa?

Jag tror inte någon gör det, alla tillämpar den säkerhet som är rimliga för dem och samtidigt rimligt säkert och trevligt att rida. I det perspektivet spelar det mindre roll om vissa bedömer det säkert nog att lyssna på något på mobilen för dem med tanke på att alla försakar långt större säkerhet.
 

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
7 975
B
Ekonomi & Juridik Visste inte riktigt var jag skulle lägga in den så jag tog gnägg. Jag har sedan slutet av oktober hafft en foderhäst med min kompis...
Svar
15
· Visningar
2 120
Träning Jag var med en vän till hennes stall där hon har sin foderhäst idag. Jag hjälpte henne med lite sysslor och så. Pratade med lite folk i...
2
Svar
23
· Visningar
3 237
Senast: isabelledanza
·
T
  • Låst
Träning Jag måste vara konstig ja... För så känner jag faktiskt. Har varit "skogsmulle" i hela mitt liv, dom första åren av min ridkarriär så...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
7 397
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp