Att rida med musik i öronen/telefon i handen (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 14)

Ibland ja, skritt på långa tyglar en timme är inte alltid jätteunderhållande.
Ibland är det inte underhållning utan annat jag gör. Du vet väl om att man kan använda sin telefon till mer än ren underhållning?

Men måste man göra det samtidigt som man umgås med sin häst?
 
Så du påstår att det inte finns någon risk att missa något viktigt medan du rider för att du lyssnar på musik? I så fall har du lite för höga tankar om din egen förmåga. Oavsett hur låg musik man har så är ens förmåga att uppfatta andra ljud sänkt. Hur mycket den är sänkt beror på volymen och typen a hörlurar men, sänkt är den.

Förutom säkerheten känns det så otroligt tråkigt att man inte bara kan vara närvarande med sin häst när man rider utan känner att man måste ha annan underhållning samtidigt. Är det för tråkigt utan musiken? Jag förstår inte att behovet överhuvudtaget finns. Då lyssnar jag mycket på ljudbok. I bilen , på promenad själv, hemma när jag städar och fixar osv. Men behovet av mer underhållning på ridturen finns inte. Ridturen och hästens sällskap är tillräckligt underhållande och tanken att jag skulle behöva mer underhållning har aldrig slagit mig.
Jag förstår inte varför du blir så provocerad? Spelar det någon roll om folk skulle vilja ha mer ”underhållning” när de rider? Man är ju olika. Jag tror knappast det spelar någon större roll för hästen.
 
Jag förstår inte varför du blir så provocerad? Spelar det någon roll om folk skulle vilja ha mer ”underhållning” när de rider? Man är ju olika. Jag tror knappast det spelar någon större roll för hästen.

För att jag när jag är ute och kör bil inte vill köra på ett ekipage för att ryttaren inte har koll på sin omgivning utan tittar på sin mobilen/har musik i öronen istället för att lyssna efter bilar och annat.
 
Tror du på allvar att hästen bryr sig?

Men varför? Förklara för jag förstår verkligen inte. Jag rider för att det är roligt att rida. Det finns inget behov av mer underhållning då. När jag mockar, ja. Men inte när jag rider eller umgås med hästen.
 
Jag både rider, cyklar, kör bil och promenerar med hund med ljudbok. Använder oftast bara en lur och låg volym, har aldrig haft problem att höra cyklister eller gående pga det.
Mina hundar har jag kontakt med trots ljudbok och skritta tex är roligare med bok.
Förstår o accepterat om andra inte tycker om det, men för mig funkar det bra 🙂
 
Jag är en av dem som tycker det är förkastligt. Jag lyssnar själv ibland i högtalarsystemet i ridhuset, men inte annars. Har nästan kört på en kvinna med hund som inte uppmärksammat att jag kom (vilket jag trodde) samt att vi haft en olycka i paddocken där två ryttare (med hörlurar) lyckats rida in i varandra. Samt ett par avramlingar pga folk är mer intresserade av vad som händer på mobilen än vad som händer kring dem och deras häst.

Jag tycker inte heller det är jätteinspirerande att skritta fram/av eller ut i 1,5h. Men jag överlever att ha tråkigt. Inte säkert att jag överlever att bli påkörd eller att ramla av.
 
Men varför? Förklara för jag förstår verkligen inte. Jag rider för att det är roligt att rida. Det finns inget behov av mer underhållning då. När jag mockar, ja. Men inte när jag rider eller umgås med hästen.
För att alla inte är lika.
Själv har jag ibland svårt för tystnad, blir en orokänsla som ökar och ökar. Jag koncentrera mig även bättre om ljud är närvarande.

Har på högtalarna på mobilen och oavsett ljud eller ej så märker jag på hästen om något närmar sig före jag själv märker att något närmare sig.
 
För att alla inte är lika.
Själv har jag ibland svårt för tystnad, blir en orokänsla som ökar och ökar. Jag koncentrera mig även bättre om ljud är närvarande.

Fast det går inte att bara koncentrera sig och så hör man per automatik bilen/cykeln/mopeden/whatever som närmar sig bakifrån bättre.
 
@Lingon oj så provocerad du blir! Folk funkar olika.

Jag jobbar delvis med mycket siffror hit och dit och ska kolla på fyra olika papper och knacka in på dator samtidigt som någon skriver på Skype. Jag jobbar helt sjukt mycket bättre om jag får lyssna Rose Against eller Sum41 medan jag jobbar. Min hjärna verkar må bra av det.

Men bara i lurar, inte i högtalare.
 
Jag antar att hästen är trafiksäker om ryttaren väljer att ta upp mobilen/lyssnar på musik. Då går det nog utmärkt att passera lugnt.
Kunde hända att jag gjorde det med den hästen jag hade, även om det var sällsynt.

Numera om jag rider ut det enda mobilen används till är att ta kort vilket förvisso sker inne i skogen.
Jag skulle själv aldrig våga sitta med mobilen på en häst jag inte litade hundra på att den är trafiksäker osv.
 

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
7 990
B
Ekonomi & Juridik Visste inte riktigt var jag skulle lägga in den så jag tog gnägg. Jag har sedan slutet av oktober hafft en foderhäst med min kompis...
Svar
15
· Visningar
2 120
Träning Jag var med en vän till hennes stall där hon har sin foderhäst idag. Jag hjälpte henne med lite sysslor och så. Pratade med lite folk i...
2
Svar
23
· Visningar
3 239
Senast: isabelledanza
·
T
  • Låst
Träning Jag måste vara konstig ja... För så känner jag faktiskt. Har varit "skogsmulle" i hela mitt liv, dom första åren av min ridkarriär så...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
7 398
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp