Att rida med musik i öronen/telefon i handen (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 14)

Jag tänkte på den här tråden när jag cyklade till stallet igår och hade hörsnäckor (eller vad heter det? Tror folk fattar vad jag menar.) med något som liknar en ljudbok/ podd. Jag hörde utan problem när det kom upp en tyst bil bakom mig, i god tid. Det var i ett samhälle jag träffade på bilen, det är ovanligt att jag alls möter någon när jag cyklar till stallet. Jag hade inte direkt låg volym men heller inte hög, jag hörde ljudet från mobilen men definitivt även runt omkring. Jag stannar upp och tittar där det är dålig sikt (väldigt dålig, har blivit flera trafikolyckor där) precis som alltid. Resterande väg är bra sikt och jag ser inte några problem med att ha hörsnäckor där.
 
Jag tänkte på den här tråden när jag cyklade till stallet igår och hade hörsnäckor (eller vad heter det? Tror folk fattar vad jag menar.) med något som liknar en ljudbok/ podd. Jag hörde utan problem när det kom upp en tyst bil bakom mig, i god tid. Det var i ett samhälle jag träffade på bilen, det är ovanligt att jag alls möter någon när jag cyklar till stallet. Jag hade inte direkt låg volym men heller inte hög, jag hörde ljudet från mobilen men definitivt även runt omkring. Jag stannar upp och tittar där det är dålig sikt (väldigt dålig, har blivit flera trafikolyckor där) precis som alltid. Resterande väg är bra sikt och jag ser inte några problem med att ha hörsnäckor där.

Ditt resonemang låter som de som inte har reflex på sig när det är mörkt. Men istället för "Jag syns, så mörkt är det inte" så säger du "jag hör ändå trots hörlurar med ljud".
 
Ditt resonemang låter som de som inte har reflex på sig när det är mörkt. Men istället för "Jag ser ju om det kommer någon och håller mig ur vägen" så säger du "jag hör ändå trots hörlurar med ljud".
Jag har inte alltid reflex heller, då går jag ut i diket (ja, i diket inte bara i kanten) eller på åkern. Ja, jag ser om det kommer någon där jag går. Går man runt en åker missar iaf inte jag det, jag har det om jag går/ cyklar på större vägar.
Vill du störa dig på det så varsegod, jag är dock tveksam till att det är rimligt.
 
Ditt resonemang låter som de som inte har reflex på sig när det är mörkt. Men istället för "Jag syns, så mörkt är det inte" så säger du "jag hör ändå trots hörlurar med ljud".
Fast det där tycker inte jag är samma sak. Hörlurarna påverkar bara den som har dom på sig och det ligger på dennes ansvar att hålla uppsikt på det runt om.
Reflexer är till för att andra ska se dig, även om man själv bör hålla uppsikt på det runt om ändå.
 
Detta är ett typexempel på:
”Så gör inte jag så då är det fel”. Varför inte bara låta folk tycka som de vill och inse att alla inte är som du. Jag har i princip alltid mina hörlurar i, men ibland har jag inget på. Det är bara skönt att känna sig lite avskärmad.
 
Detta är ett typexempel på:
”Så gör inte jag så då är det fel”. Varför inte bara låta folk tycka som de vill och inse att alla inte är som du. Jag har i princip alltid mina hörlurar i, men ibland har jag inget på. Det är bara skönt att känna sig lite avskärmad.

Det ju det därmed att vara avskärmad (mer eller mindre) som jag protesterar mot då jag tycker att vi är skyldiga hästen och omgivningen att vara helt närvarande i situationen för att så långt det går förhindra att olyckor sker.
 
Det ju det därmed att vara avskärmad (mer eller mindre) som jag protesterar mot då jag tycker att vi är skyldiga hästen och omgivningen att vara helt närvarande i situationen för att så långt det går förhindra att olyckor sker.
Jag har tilltro till att folk vet sina gränser och är fullt kapabla att ha en simultankapacitet som klarar av att rida och lyssna på ljudbok samtidigt. Kul för dig att du hittat din gräns, men döm inte andra
 
Jag har tilltro till att folk vet sina gränser och är fullt kapabla att ha en simultankapacitet som klarar av att rida och lyssna på ljudbok samtidigt. Kul för dig att du hittat din gräns, men döm inte andra

Det handlar inte om folks gränser, det handlar om hörsel. Man kan inte höra allt om det är mycket annat ljud runt omkring. Men visst, så länge ditt samvete är rent om en olycka sker...
 
Där har vi det igen, sluta skuldbelägga. Det där är en form av härskarteknik. Det vet du och det vet jag.
Så sluta nu, snälla.

Jag tycker inte att det jag skrev var en härskarteknik men om du tog åt dig så får du nog fundera över varför. Vi borde ju alla hantera vår häst och ridning så att vårt samvete är rent om en olycka sker.

Jag blir bara så frustrerad när vuxna människor inte inser att ju mer ljud man hör desto svårare blir det att höra enskilda ljud. Det handlar inte om hur man fungerar som personer utan det är ju liksom bara så hörseln fungerar.
 
Jag tycker inte att det jag skrev var en härskarteknik men om du tog åt dig så får du nog fundera över varför. Vi borde ju alla hantera vår häst och ridning så att vårt samvete är rent om en olycka sker.

Jag blir bara så frustrerad när vuxna människor inte inser att ju mer ljud man hör desto svårare blir det att höra enskilda ljud. Det handlar inte om hur man fungerar som personer utan det är ju liksom bara så hörseln fungerar.
Självklart har du rätt och alla vi andra fel.
 
Självklart har du rätt och alla vi andra fel.

Alltså, jag är inte ensam om att anse att det är en ökad risk för olycka om man lyssnar på musik/ljudbok/podd medan man är ute i trafiken/hanterar häst/rider osv. Det är tom förbjudet på en del ställen.

https://orebrotribune.se/2015/08/07/fyra-av-tio-cyklar-med-horlurar/

https://nyheter24.se/nyheter/920516-har-blir-det-forbjudet-for-cyklister-att-cykla-med-horlurar

På Vätternrundan är det förbjudet att lyssna på musik.

https://www.hippson.se/artikelarkivet/hippsonnews/uppmaningen-rid-inte-med-horlurar-i.htm

http://mollyjarvtass.blogspot.com/2014/02/horlurar-ridning.html

Många ridklubbar har en regel som säger att det hos dem förbjudet att ha hörlurar i öronen vid stallarbete, hästhantering och ridning.
 
Alltså, jag är inte ensam om att anse att det är en ökad risk för olycka om man lyssnar på musik/ljudbok/podd medan man är ute i trafiken/hanterar häst/rider osv. Det är tom förbjudet på en del ställen.

https://orebrotribune.se/2015/08/07/fyra-av-tio-cyklar-med-horlurar/

https://nyheter24.se/nyheter/920516-har-blir-det-forbjudet-for-cyklister-att-cykla-med-horlurar

På Vätternrundan är det förbjudet att lyssna på musik.

https://www.hippson.se/artikelarkivet/hippsonnews/uppmaningen-rid-inte-med-horlurar-i.htm

http://mollyjarvtass.blogspot.com/2014/02/horlurar-ridning.html

Många ridklubbar har en regel som säger att det hos dem förbjudet att ha hörlurar i öronen vid stallarbete, hästhantering och ridning.
Alltså, här verkar du vara det.
 
Jag blir bara så frustrerad när vuxna människor inte inser att ju mer ljud man hör desto svårare blir det att höra enskilda ljud. Det handlar inte om hur man fungerar som personer utan det är ju liksom bara så hörseln fungerar.
Men det är inte en så enkel frågeställning att det enbart handlar om mängden ljud eller enbart hur hörseln fungerar.
Dels så handlar det om vilka ljud och hur de kombineras. Dels så handlar det om hur hjärnan processar hörselintrycken i efterföljande led.
Innan du blir medveten om något och agerar på det så ska ljuden inte bara komma in och registreras av örat. De ska tolkas för att identifieras och sorteras också. Det handlar om hur hjärnan processar intrycken, och sedan sållar vad som ska ges mer aktiv medvetenhet.

Perception och uppmärksamhet är något vi VET fungerar olika hos olika människor. Och det finns forskning på att viss användning av ljud bidrar till att förbättra uppmärksamheten för en del människor.
Mer relevant för om någon är trafiksäker/mentalt närvarande etc. är om de är medvetna om hur deras egen perception fungerar och ifall det finns överväganden bakom vilket bruk som är lämpligt eller olämpligt för dem själva i aktuell situation.
 
Alltså, jag är inte ensam om att anse att det är en ökad risk för olycka om man lyssnar på musik/ljudbok/podd medan man är ute i trafiken/hanterar häst/rider osv.
Det är väl ingen som säger emot att det kan finnas en sådan effekt på gruppnivå. (även om det inte var så mycket belägg för det i just dessa länkar) Det är generaliseringen till att alla sorters bruk för alla individer har negativ inverkan som ifrågasätts.

Bara för att det finns folk som oreflekterat skiter i att fundera på effekterna vad de gör så betyder inte det att de som gjort medvetna val baserade på kännedom om hur de själva fungerar har fel.
 
Det är väl ingen som säger emot att det kan finnas en sådan effekt på gruppnivå. (även om det inte var så mycket belägg för det i just dessa länkar) Det är generaliseringen till att alla sorters bruk för alla individer har negativ inverkan som ifrågasätts.

Bara för att det finns folk som oreflekterat skiter i att fundera på effekterna vad de gör så betyder inte det att de som gjort medvetna val baserade på kännedom om hur de själva fungerar har fel.

Fast hörseln fungerar likadant hos alla. Det har inget med personlighet att göra. Undantaget de som har hörselskador men då borde det ju vara ännu viktigare att inte ha hörlurar i tänker jag.
 
Fast hörseln fungerar likadant hos alla. Det har inget med personlighet att göra. Undantaget de som har hörselskador men då borde det ju vara ännu viktigare att inte ha hörlurar i tänker jag.
Den fysiska hörseln är en mindre del av hela kedjan från att ljudvågen når örat till att det finns en medvetenhet om att man hört något och vad det är man hört.
Om det handlar om trafiksäkerhet så är det relevanta vilken information som finns tillgänglig att använda för att styra beslut och beteenden.
Och då kan du inte bara tala om hörseln, då måste du beakta perceptionen också. Den allra mest grundläggande nivån av informationshantering. Ljudvågorna blir inte information innan du börjar tolka dem till att säga något om omvärlden. Exempelvis att det är ett billjud och vilken riktning det kommer ifrån och om det närmar sig eller avlägsnar sig.

Det mest substantiella belägget i dina länkar, den holländska undersökningen, säger att de bröt mot fler trafikregler och att både visuell och akustisk information missas. Dessutom var det bara gruppen yngre cyklister som var inblandade i fler incidenter när de lyssnade på musik i lurar.
Ett sådant resultat talar mycket mer för att det är relaterat till informationshantering/uppmärksamhet snarare än att musiken specifikt stör ut hörseln.
 
Fast hörseln fungerar likadant hos alla. Det har inget med personlighet att göra. Undantaget de som har hörselskador men då borde det ju vara ännu viktigare att inte ha hörlurar i tänker jag.
Men än en gång, varför utgår du ifrån att alla som lyssnar på "något" (musik, radio, ljudbok etc) har hörlurar som stänger ute allt annat ljud? Det varierar ju liksom hur mycket ljud som släpps igenom. Jag personligen har en öronsnäcka i ena örat och låg volym. Och den är inte ontryckt i hörselgången utan ligger löst i ytterörat, vilket gör att ljud utifrån med lätthet slinker förbi. Ingen skillnad mot om jag har radio på i bilen. Eller i bakgrunden i stallet.
 
Det ju det därmed att vara avskärmad (mer eller mindre) som jag protesterar mot då jag tycker att vi är skyldiga hästen och omgivningen att vara helt närvarande i situationen för att så långt det går förhindra att olyckor sker.
Avskärningen kan hjälpa vissa att vara mer här och nu.

Jag tvivlar på att få är 100% närvarande för den delen, det är få som inte tänker på vad de ska göra härnäst eller vad de gjorde igår. För hästens skull spelar det säkert mindre roll om man lyssnar på musik, skärmar av en del störande ljud eller funderar på vad man ska ha till middag.
 

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
7 901
B
Ekonomi & Juridik Visste inte riktigt var jag skulle lägga in den så jag tog gnägg. Jag har sedan slutet av oktober hafft en foderhäst med min kompis...
Svar
15
· Visningar
2 115
Träning Jag var med en vän till hennes stall där hon har sin foderhäst idag. Jag hjälpte henne med lite sysslor och så. Pratade med lite folk i...
2
Svar
23
· Visningar
3 232
Senast: isabelledanza
·
T
  • Låst
Träning Jag måste vara konstig ja... För så känner jag faktiskt. Har varit "skogsmulle" i hela mitt liv, dom första åren av min ridkarriär så...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
7 378
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp