Att rida med musik i öronen/telefon i handen (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 14)

Jag tycker inte att det jag skrev var en härskarteknik men om du tog åt dig så får du nog fundera över varför. Vi borde ju alla hantera vår häst och ridning så att vårt samvete är rent om en olycka sker.

Jag blir bara så frustrerad när vuxna människor inte inser att ju mer ljud man hör desto svårare blir det att höra enskilda ljud. Det handlar inte om hur man fungerar som personer utan det är ju liksom bara så hörseln fungerar.
Tänk om du faktiskt inte har rätt utan att folk fungerar olika och rider i olika miljöer och har olika förutsättningar? Jag är personligen ganska säker på att det är så eftersom det är mycket varierande hur folk tolkar ljud, vad de gillar för musik, om de föredrar att jobba när det är helt tyst eller med musik osv.

Och varför skulle folk inte ha lite olika behov när de rider när det är så annars? Alla rider inte ens i närheten av någon trafik.
 
Hörseln kan ju inte fungera lika hos alla eftersom vi dels reagerar olika på ljud och dels hör olika saker. Det finns skrämmor som avger högfrekvent ljud som inte ska störa människan. Och oftast inte gör det heller. Men vissa av oss hör det ljudet ändå. Om det funkade lika hos alla borde alla höra det ljudet.
 
Jag stör mig på och blev ledsen när jag igår såg en liten pojke på en liten ponny (stor B eller C-ponny och pojken såg helt proportionerlig ut så han var inte så gammal) ute ridandes ensam (helt ok, pojken såg duktig ut). Men så fort han bröt av till skritt var han snabb att plocka upp sin mobiltelefon och satt och tittade på den istället för att koncentrera sig på sin ponny. Ponnyn verkade vara av det lite piggare/svårare slaget då han hade graman på den.

Är det så svårt att låta bli att spela på mobilen/surfa/skicka meddelanden när man är ute och rider på sin ponny/häst? :(

Är jag ute och går med hundar kan jag lyssna på musik eller ljudbok men då lallar vi runt bara. Håller dock aldrig på med mobil med häst (eller jo, kan ju ta kort) men då jag inte rider utan bara tar hand om henne från marken känns det mer säkert att ta ett foto än sittandes på häst. Aldrig tänkt tanken att fiffla med mobil, lyssna på musik osv om jag rider eller kör häst.
 
Jag kom på att det har hänt att jag svarat på sms (sånt som behöver svaras på snarast) när jag körde min ponny. Inte alltid jag saktade ner då, gick bra att trava lite lugnt och sansat. Håller ju kvar i tömmarna och känner hästen sen tolv år tillbaka.

Nu får ni väl bli upprörda över det här, men jag ser inte problemet. Skulle inte göra det med en häst jag inte kände väl eller som var lite mer pigg/ lättskrämd.
 
Jag tycker att detta är en jätteintressant diskussion som i slutändan mynnar ut i att vi är idag så vana vid hög stimulering och många intryck samtidigt. Angående pojken som plockade upp mobilen när han red, det kan ju ha varit för att en förälder försökte kontakta honom och lokalisera vart han var, i så fall inga konstigheter tycker jag. Om han däremot satt och spelade mobilspel känns det väl sådär.

Sen till diskussionen om musik/ljudbok i öronen när man rider. Ni som argumenterar ur ett säkerhetsperspektiv, tycker ni att hörselskadade bör avstå från att rida? Jag förstår resonemanget att man vill vara närvarande i umgänget med sin häst men jag tror också att olika hästar är olika känsliga för det här. Vissa bryr sig inte nämnvärt medan andra blir direkt förolämpade om du håller på och fipplar med mobilen.
 
Jag tycker att detta är en jätteintressant diskussion som i slutändan mynnar ut i att vi är idag så vana vid hög stimulering och många intryck samtidigt. Angående pojken som plockade upp mobilen när han red, det kan ju ha varit för att en förälder försökte kontakta honom och lokalisera vart han var, i så fall inga konstigheter tycker jag. Om han däremot satt och spelade mobilspel känns det väl sådär.

Sen till diskussionen om musik/ljudbok i öronen när man rider. Ni som argumenterar ur ett säkerhetsperspektiv, tycker ni att hörselskadade bör avstå från att rida? Jag förstår resonemanget att man vill vara närvarande i umgänget med sin häst men jag tror också att olika hästar är olika känsliga för det här. Vissa bryr sig inte nämnvärt medan andra blir direkt förolämpade om du håller på och fipplar med mobilen.

Jag håller med dig i ditt första stycke.

I det andra däremot haltar ditt resonemang ordentligt när du blandar in hörselskadade. De hade alldeles säkert velat kunna höra bättre om de hade kunnat. De som väljer att lyssna på ljudbok/musik/etc när de rider väljer att höra omgivningens ljud sämre. Helt olika saker tycker jag.
 
Jag håller med dig i ditt första stycke.

I det andra däremot haltar ditt resonemang ordentligt när du blandar in hörselskadade. De hade alldeles säkert velat kunna höra bättre om de hade kunnat. De som väljer att lyssna på ljudbok/musik/etc när de rider väljer att höra omgivningens ljud sämre. Helt olika saker tycker jag.

Visst är det skillnad på att ha valt och inte ha valt att ”försämra” ett av sina sinnen, men jag tänker att det kan ligga andra fuktionsvariationer till grund för att man ex vill rida med musik i öronen.

Jag har som sagt ingen bestämd uppfattning här utan funderar bara kring det hela. Känns som ett väldigt samtida ”problem”, om det nu ens är ett problem.
 
Jag håller med dig i ditt första stycke.

I det andra däremot haltar ditt resonemang ordentligt när du blandar in hörselskadade. De hade alldeles säkert velat kunna höra bättre om de hade kunnat. De som väljer att lyssna på ljudbok/musik/etc när de rider väljer att höra omgivningens ljud sämre. Helt olika saker tycker jag.
Vad gör det för skillnad på säkerheten att inte höra E6 1 km bort, pendel tågen 2km bort eller höra mitt hjärta slå när jag rider. Har ju inte värsta rejvfesten på telefonen.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Vad gör det för skillnad på säkerheten att inte höra E6 1 km bort, pendel tågen 2km bort eller höra mitt hjärta slå när jag rider. Har ju inte värsta rejvfesten på telefonen.

Det förstår du väl att det inte är E6 1 km bort som är faran?

Jag menar att man behöver kunna höra sånt som är närmre än så. Sånt som kan komma nära inpå snabbt och som man kan behöva höra t.ex. cyklister, bilar, gående eller om någon påkallar ens uppmärksamhet av nån anledning.
 
I det andra däremot haltar ditt resonemang ordentligt när du blandar in hörselskadade. De hade alldeles säkert velat kunna höra bättre om de hade kunnat.

Blev inspirerad av en annan tråd här på buke att kolla på massa youtubevideos av och om döva och baserat på vad jag fick lära mig den dagen är det inte helt ovanligt att folk avstår behandlingar som kunde förbättrat deras hörsel.. I största allmänhet ska man nog akta sig från att utgå ifrån att "handikappade" är missnöjda med sig själva och sina kroppar.. :p
 
Det förstår du väl att det inte är E6 1 km bort som är faran?

Jag menar att man behöver kunna höra sånt som är närmre än så. Sånt som kan komma nära inpå snabbt och som man kan behöva höra t.ex. cyklister, bilar, gående eller om någon påkallar ens uppmärksamhet av nån anledning.
Cyklister och andra tysta märket jag på hästen innan jag hör även utan något som låter från mobilen så gör ingen skillnad alls där.

Börjar mer undra hur det står till med att kunna läsa av hästar ute i landet bland hästintresserade.
 
Det förstår du väl att det inte är E6 1 km bort som är faran?

Jag menar att man behöver kunna höra sånt som är närmre än så. Sånt som kan komma nära inpå snabbt och som man kan behöva höra t.ex. cyklister, bilar, gående eller om någon påkallar ens uppmärksamhet av nån anledning.

Om du har i bara ena luren i handsfreen, hör du inte om det kommer en bil bakom då? I så fall förstår jag din ståndpunkt. Då bli det ju annorlunda än för oss som gör det.
 
Om du har i bara ena luren i handsfreen, hör du inte om det kommer en bil bakom då? I så fall förstår jag din ståndpunkt. Då bli det ju annorlunda än för oss som gör det.

Jag rider aldrig med hörlurar då jag inte är i behov av ytterligare underhållning när jag rider och umgås med min häst. Hästen uppfyller hela mitt behov av underhållning just då. Jag kan däremot lyssna på ljudbok när jag mockar om jag är ensam i stallet.
 
Alltså om jag har förstått trafiken rätt så har man så klart skyldighet att undvika olyckor oavsett trafikregler.
Men ditt absolut största uttalade ansvar är att hålla uppsikt framför dig när du rör dig framåt. När du saktar in eller byter riktning skall du varna de bakom och även kontrollera vad som kommer bakom dig för att inte orsaka onödiga risker. De bakom har plikt att visa hänsyn till dina hastighets- och riktningsändringar när du har förvarnat om dem men du skall även kontrollera bakåt att du inte utsätter dem för onödig risk. Genom att vända dig om och se efter.
Jag har aldrig hört att man har skyldighet att höra bakomvarande fordon. Hur bra du än hör, även om du har superhörsel, så kommer du inte undan din skyldighet att vända dig om och se efter så fort du gör något som kan störa ett bakomvarande fordon.

Om du ser så dåligt att du inte kan upptäcka andra fordon bakom eller framför dig så har du inte rätt att framföra fordonet (utan hjälp). Du har också en skyldighet att vara tillräckligt synlig för att andra ska kunna ta hänsyn till dig, med hjälp av reflexer eller lampor.

Jag anser inte att någon kan veta detta utan forskning, men man kan ju tänka sig att de som förlitar sig på att kunna höra saker som kommer bakifrån ibland slarvar med att vrida på huvudet för att se efter. I så fall kan ju rent av hög musik i lurarna vara positivt eftersom det "tvingar" ryttaren att använda rätt rutiner (dvs se efter).

Detta är alltså skrivet ur ett trafik-perspektiv. Vet att det finns flera aspekter men vissa verkar ju anse att man har skyldighet att höra medtrafikanter och att det är rimligt att förlita sig på hörsel i trafiken så tänkte att man kan ju reda ut den biten i alla fall.
 
Alltså om jag har förstått trafiken rätt så har man så klart skyldighet att undvika olyckor oavsett trafikregler.
Men ditt absolut största uttalade ansvar är att hålla uppsikt framför dig när du rör dig framåt. När du saktar in eller byter riktning skall du varna de bakom och även kontrollera vad som kommer bakom dig för att inte orsaka onödiga risker. De bakom har plikt att visa hänsyn till dina hastighets- och riktningsändringar när du har förvarnat om dem men du skall även kontrollera bakåt att du inte utsätter dem för onödig risk. Genom att vända dig om och se efter.
Jag har aldrig hört att man har skyldighet att höra bakomvarande fordon. Hur bra du än hör, även om du har superhörsel, så kommer du inte undan din skyldighet att vända dig om och se efter så fort du gör något som kan störa ett bakomvarande fordon.

Om du ser så dåligt att du inte kan upptäcka andra fordon bakom eller framför dig så har du inte rätt att framföra fordonet (utan hjälp). Du har också en skyldighet att vara tillräckligt synlig för att andra ska kunna ta hänsyn till dig, med hjälp av reflexer eller lampor.

Jag anser inte att någon kan veta detta utan forskning, men man kan ju tänka sig att de som förlitar sig på att kunna höra saker som kommer bakifrån ibland slarvar med att vrida på huvudet för att se efter. I så fall kan ju rent av hög musik i lurarna vara positivt eftersom det "tvingar" ryttaren att använda rätt rutiner (dvs se efter).

Detta är alltså skrivet ur ett trafik-perspektiv. Vet att det finns flera aspekter men vissa verkar ju anse att man har skyldighet att höra medtrafikanter och att det är rimligt att förlita sig på hörsel i trafiken så tänkte att man kan ju reda ut den biten i alla fall.

Fast det hjälper inte mig och min häst efter en olycka som orsakades av en bil som närmade sig bakifrån att jag enligt lagen inte behövde ha uppsikt bakåt...
 
Fast det hjälper inte mig och min häst efter en olycka som orsakades av en bil som närmade sig bakifrån att jag enligt lagen inte behövde ha uppsikt bakåt...

Nej så klart. Jag försöker bara hitta någon gemensam grund att stå på. En sak i taget. Därav min avslutning:

" Vet att det finns flera aspekter men vissa verkar ju anse att man har skyldighet att höra medtrafikanter och att det är rimligt att förlita sig på hörsel i trafiken så tänkte att man kan ju reda ut den biten i alla fall. "
 
Jag rider aldrig med hörlurar då jag inte är i behov av ytterligare underhållning när jag rider och umgås med min häst. Hästen uppfyller hela mitt behov av underhållning just då. Jag kan däremot lyssna på ljudbok när jag mockar om jag är ensam i stallet.
Det du säger här verkar inte ha så mycket med säkerhet att göra, utan snarare verkar du tolka andras användande av hörlurar som en indikation på att de inte tycker att det är lika roligt att rida som du?
 
Det du säger här verkar inte ha så mycket med säkerhet att göra, utan snarare verkar du tolka andras användande av hörlurar som en indikation på att de inte tycker att det är lika roligt att rida som du?

Jag vet inte varför folk rider med hörlurar så det kan jag svara på. Men det har skrivits att någon bl.a. tycker att det är rätt tråkigt att bara skritta och därför lyssnar på något då.
 

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
7 984
B
Ekonomi & Juridik Visste inte riktigt var jag skulle lägga in den så jag tog gnägg. Jag har sedan slutet av oktober hafft en foderhäst med min kompis...
Svar
15
· Visningar
2 120
Träning Jag var med en vän till hennes stall där hon har sin foderhäst idag. Jag hjälpte henne med lite sysslor och så. Pratade med lite folk i...
2
Svar
23
· Visningar
3 238
Senast: isabelledanza
·
T
  • Låst
Träning Jag måste vara konstig ja... För så känner jag faktiskt. Har varit "skogsmulle" i hela mitt liv, dom första åren av min ridkarriär så...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
7 398
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp