Att rida med musik i öronen/telefon i handen (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 14)

Fast det går inte att bara koncentrera sig och så hör man per automatik bilen/cykeln/mopeden/whatever som närmar sig bakifrån bättre.
Fast det är ju inte bara fysiskt höra ljudet det handlar om. Hjärnan ska processa det och bli medveten om vad den hör samt få inte det i beslutsprocesser som påverkar ditt agerande också. Perception och kognition. Och det går bättre hos någon som är koncentrerad/allert än distraherad/ofokuserad.

Så totalt sett kan lurar = mer fokus vara bättre för chansen att upptäcka vad som kommer bakifrån än inga lurar = mindre fokus. Det måste ju faktiskt varje individ veta bäst själv om ens fokus förbättras eller försämras av ljudet man använder.
 
Fast det är ju inte bara fysiskt höra ljudet det handlar om. Hjärnan ska processa det och bli medveten om vad den hör samt få inte det i beslutsprocesser som påverkar ditt agerande också. Perception och kognition. Och det går bättre hos någon som är koncentrerad/allert än distraherad/ofokuserad.

Så totalt sett kan lurar = mer fokus vara bättre för chansen att upptäcka vad som kommer bakifrån än inga lurar = mindre fokus. Det måste ju faktiskt varje individ veta bäst själv om ens fokus förbättras eller försämras av ljudet man använder.

Jag tror att många är så mobilberoende idag (inkl jag själv) att de inte klarar av att låta bli den. Våra hjärnor har vant sig vid att det händer mycket på en gång. T.ex. hur många gånger har man inte tittat på TV och surfat på mobilen samtidigt? Jag har gjort det alldeles för ofta. Jag har kommit med många bortförklaringar till varför men faktum är att innan smartphones fanns så satt jag i lugn och ro och tittade på TV och var fullständigt nöjd med den underhållning TVn gav. Min hjärna var lugn och nöjd. Nu är mobilen där och pockar på ens uppmärksamhet och jag gillar det inte. Jag vill verkligen tillbaka till att kunna göra en sak i taget. Jag tror att det skapar mycket stress hos folk. Hjärnan går hela tiden på högvarv istället för att ta det lugnt i situationer som borde vara avkopplande.
 
Jag tror att många är så mobilberoende idag (inkl jag själv) att de inte klarar av att låta bli den. Våra hjärnor har vant sig vid att det händer mycket på en gång. T.ex. hur många gånger har man inte tittat på TV och surfat på mobilen samtidigt? Jag har gjort det alldeles för ofta. Jag har kommit med många bortförklaringar till varför men faktum är att innan smartphones fanns så satt jag i lugn och ro och tittade på TV och var fullständigt nöjd med den underhållning TVn gav. Min hjärna var lugn och nöjd. Nu är mobilen där och pockar på ens uppmärksamhet och jag gillar det inte. Jag vill verkligen tillbaka till att kunna göra en sak i taget. Jag tror att det skapar mycket stress hos folk. Hjärnan går hela tiden på högvarv istället för att ta det lugnt i situationer som borde vara avkopplande.
Jag tror också det finns en massa som skulle behöva mer ro ibland.
Men det är ju en helt annan aspekt som inte har att göra med om någon som får ökad koncentrationsförmåga av ljudet blir mer eller mindre trafiksäker.
 
Jag tror också det finns en massa som skulle behöva mer ro ibland.
Men det är ju en helt annan aspekt som inte har att göra med om någon som får ökad koncentrationsförmåga av ljudet blir mer eller mindre trafiksäker.

Jag tror att behovet av att ha ytterligare en källa till underhållning är ett symptom på det mobilberoende de allra flesta av oss har. Våra hjärnor så speedade av att mobilen lockar på uppmärksamhet så mycket som den gör att vi inte kan koppla av och bara göra en sak. Lägga hela vår uppmärksamhet på en sak.

Och jag tror att en del av den psykiska ohälsan i form av stress delvis kan kopplas till mobilberoendet. Jag försöker låta den vara och sluta tänka på den. Studier har visat att vår kognitiva förmåga minskar bara det finns en mobil på bordet jämfört med om den ligger i väskan. Det behöver inte ens vara ens egen mobil.
 
Efter att ha mött ett stort antal cyklister på mountainbikes på ridstigarna som kör i 180, tittar ner i marken och dessutom har hörlurar i öronen - med andra ord varken ser eller hör de en, skulle jag aldrig våga koppla bort min egen hörsel genom att ha musik i öronen. Hade jag haft det hade nog katastrofen varit ett faktum ett antal gånger... :nailbiting:
 
Jag tror att behovet av att ha ytterligare en källa till underhållning är ett symptom på det mobilberoende de allra flesta av oss har. Våra hjärnor så speedade av att mobilen lockar på uppmärksamhet så mycket som den gör att vi inte kan koppla av och bara göra en sak. Lägga hela vår uppmärksamhet på en sak.

Och jag tror att en del av den psykiska ohälsan i form av stress delvis kan kopplas till mobilberoendet. Jag försöker låta den vara och sluta tänka på den. Studier har visat att vår kognitiva förmåga minskar bara det finns en mobil på bordet jämfört med om den ligger i väskan. Det behöver inte ens vara ens egen mobil.
Att ha ljud i bakgrunden för att öka koncentration och närvaron pratades det om även när jag gick i lågstadiet, i börjar på 90talet.

Så långt ifrån något nytt.
 
Jag tror att behovet av att ha ytterligare en källa till underhållning är ett symptom på det mobilberoende de allra flesta av oss har. Våra hjärnor så speedade av att mobilen lockar på uppmärksamhet så mycket som den gör att vi inte kan koppla av och bara göra en sak. Lägga hela vår uppmärksamhet på en sak.
Men vad folk har för underhållningsbehov eller inte är en helt annan fråga än vad som stödjer eller stjälper koncentration, perception och kognition. Och vad som påverkar ens förmåga att i en given trafiksituation uppmärksamma omgivningen.
 
Biverkningarna tyckte jag var värre än att inte må på topp alla dagar i månaden.

Så jobbigt! Jag kan bli deppig vid den tiden på månaden också men inte så mycket.

Min häst hade tyvärr inte tagit det så bra. Hon är rätt känslig för ens sinnesstämning.
 
Jag har ofta min öronsnäcka på mig även vid ridning. Mest för att kunna nås smidigt så jag inte behöver gräva fram telefonen.
Om folk vill ha musik i öronen är det upp till dem att bestämma så länge de hör omgivningen och reagerar på den.
 
Jag lyssnar alltid på ljudbok eller musik när jag är ute med djuren - en öronsnäcka i. Har inga problem med att uppmärksamma andra promenerare/hundar/trafik/ryttare eller för all del mina egna djur heller, men vi fungerar alla olika.

Som någon nämnde tidigare kan rätt musik i öronen Verkligen förhöja känslan av en ridtur för mig! Den förstärker upplevelsen av både natur och djur och är verkligen inte underhållning 'på sidan om'.
 
Så jobbigt! Jag kan bli deppig vid den tiden på månaden också men inte så mycket.

Min häst hade tyvärr inte tagit det så bra. Hon är rätt känslig för ens sinnesstämning.
Brukar säga att min första häst var en undrar terapeut, mina andra märker jag det på men inte lika mycket och jag märker hur stor skillnad det blir om ljud är på.
 
Så du påstår att det inte finns någon risk att missa något viktigt medan du rider för att du lyssnar på musik? I så fall har du lite för höga tankar om din egen förmåga. Oavsett hur låg musik man har så är ens förmåga att uppfatta andra ljud sänkt. Hur mycket den är sänkt beror på volymen och typen a hörlurar men, sänkt är den.

Förutom säkerheten känns det så otroligt tråkigt att man inte bara kan vara närvarande med sin häst när man rider utan känner att man måste ha annan underhållning samtidigt. Är det för tråkigt utan musiken? Jag förstår inte att behovet överhuvudtaget finns. Då lyssnar jag mycket på ljudbok. I bilen , på promenad själv, hemma när jag städar och fixar osv. Men behovet av mer underhållning på ridturen finns inte. Ridturen och hästens sällskap är tillräckligt underhållande och tanken att jag skulle behöva mer underhållning har aldrig slagit mig.

Om man använder hjärnan samtidigt som man använder hörlurar så vill jag påstå att riskerna inte blir förhöjda.
Varför skulle mina hästar bry sig om jag lyssnar på musik? Det påverkar ju inte hästarna ett enda dugg.

Du dömer väldigt mycket utefter dina egna begränsningar. Det finns många människor som fungerar helt annorlunda jämfört med dig.
 
Jag kunde ibland lyssna på musik när jag red. Men bara när jag red själv i paddocken eller när jag red ut. Jag hade dock tur att vi hade ridvägar att rida på utan trafik.
Satte aldrig på musiken förrens jag var på ridvägen, så hela vägen dit var utan musik.

Låg musik i en lur, mycket uppmärksam på omgivningen och en uppmärksam häst. :)
 
Jag är nog gammalmodig men jag vill ju ge hästen min tid när jag är med den, umgås med den.

Lite av respekt för den jag umgås med,
samma sak med andra människor, eller när jag går med hunden.

Men jag vill också väldigt gärna ha koll på omgivningen, jag vill veta om-vad hästen kommer bli rädd för eller hunden kommer reagera på.
Jag vill vara närvarande. En säkerhetsgrej.

Sen om jag mockar/fixar/tränar ensam, det är en annan sak.
Promenerar i trafik-bara en hörlur. Osv.
 
Jag tycker att det är intressant hur många som tycker att det är antingen-eller? Att endera har man inga bakgrundsljud på eller också är man inte fokuserad på det man gör. O_o Igen tycker jag det här med bilradio är rätt aktuellt, eller radio på arbetsplatsen eller musik för allmän trivsel när man umgås eller arbetar.
Varför i hela friden skulle man inte kunna vara närvarande i sin syssla bara för att bakgrundsljudet råkar vara mer än bara trafikbrus/samtal/fågelkvitter?
 

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
7 900
B
Ekonomi & Juridik Visste inte riktigt var jag skulle lägga in den så jag tog gnägg. Jag har sedan slutet av oktober hafft en foderhäst med min kompis...
Svar
15
· Visningar
2 115
Träning Jag var med en vän till hennes stall där hon har sin foderhäst idag. Jag hjälpte henne med lite sysslor och så. Pratade med lite folk i...
2
Svar
23
· Visningar
3 232
Senast: isabelledanza
·
T
  • Låst
Träning Jag måste vara konstig ja... För så känner jag faktiskt. Har varit "skogsmulle" i hela mitt liv, dom första åren av min ridkarriär så...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
7 378
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hat
  • Inredningstråden, del 2

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp