Att rida med musik i öronen/telefon i handen (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 14)

Jag tycker att det är intressant hur många som tycker att det är antingen-eller? Att endera har man inga bakgrundsljud på eller också är man inte fokuserad på det man gör. O_o Igen tycker jag det här med bilradio är rätt aktuellt, eller radio på arbetsplatsen eller musik för allmän trivsel när man umgås eller arbetar.
Varför i hela friden skulle man inte kunna vara närvarande i sin syssla bara för att bakgrundsljudet råkar vara mer än bara trafikbrus/samtal/fågelkvitter?
Jag skrev tidigare en liknelse till stereon i bilen, men jag tror den kommentaren drunknade i de övriga. 😅
 
Jag har gärna musik när rider, helst i högtalare, men om jag inte känner mig jätteinspirerad kan jag ha en lur i ett öra. Aldrig två dock, delvis pga säkerhet men främst för att jag inte hör hästen lika bra och får känslan att vi hamnar ur takt på något sätt utan den där lilla feedbacken som blir när den rör sig.

Jag blir också väldigt lätt stressad om jag inte har någon musik att lyssna på, så har i princip alltid musik i båda öronen (på hög volym) när jag går och cyklar. Jag har löst det genom att helt enkelt göra en vana att hålla mig på en rak linje i vägkanten och att alltid slänga ett öga bakåt innan jag ändrar riktning.:up:

Skulle aldrig kunna lyssna på ljudbok eller podcast dock, att ha någon som pratar så i örat skulle störa min koncentration något hemskt.
 
Om man använder hjärnan samtidigt som man använder hörlurar så vill jag påstå att riskerna inte blir förhöjda.
Varför skulle mina hästar bry sig om jag lyssnar på musik? Det påverkar ju inte hästarna ett enda dugg.

Du dömer väldigt mycket utefter dina egna begränsningar. Det finns många människor som fungerar helt annorlunda jämfört med dig.

Hörseln fungerar likadant på alla. Du låter som de bilförare som kör ända in i häcken på andra. De har också väldigt stor tilltro till sin egen förmåga att reagera snabbt.
 
Hörseln fungerar likadant på alla. Du låter som de bilförare som kör ända in i häcken på andra. De har också väldigt stor tilltro till sin egen förmåga att reagera snabbt.

Nej, hörseln fungerar inte riktigt likadant på alla - men det åsido är det ingen som pratat om att helt och hållet stänga ut omgivingen eller andra ljud Medan man lyssnar. Du skrev väl själv att du lyssnar på radio/ljudbok/musik i bilen till exempel? Något de allra flesta gör, jag har väldigt sällan åkt med i bil där varken radio/spelare eller samtal pågått samtidigt som man också kunnat bli varse annat i omgivningen.
Jag förstår inte riktigt hur det blir annorlunda när man sitter till häst. Vad är det som händer där som gör att man inte kan Både humma med i favoritlåten på ena örat och rida ordentligt och lyssna på sin kuse liksom? Eller gå med hunden då, som för tillfället är mer aktuellt i mitt fall.
 
Nej, hörseln fungerar inte riktigt likadant på alla - men det åsido är det ingen som pratat om att helt och hållet stänga ut omgivingen eller andra ljud Medan man lyssnar. Du skrev väl själv att du lyssnar på radio/ljudbok/musik i bilen till exempel? Något de allra flesta gör, jag har väldigt sällan åkt med i bil där varken radio/spelare eller samtal pågått samtidigt som man också kunnat bli varse annat i omgivningen.
Jag förstår inte riktigt hur det blir annorlunda när man sitter till häst. Vad är det som händer där som gör att man inte kan Både humma med i favoritlåten på ena örat och rida ordentligt och lyssna på sin kuse liksom? Eller gå med hunden då, som för tillfället är mer aktuellt i mitt fall.

Jo, hörseln fungerar som så att man hör låga ljud mycket bättre om det är tyst runt en i övrigt jämfört med om andra ljud (musik i hörlurar) och också hörs.
 
Jag är nog gammalmodig men jag vill ju ge hästen min tid när jag är med den, umgås med den.

Lite av respekt för den jag umgås med,
samma sak med andra människor, eller när jag går med hunden.
Jag ger mina hästar och min hund tid, respekt och uppmärksamhet även med prat i mina öron. Det ena utesluter inte det andra.

Om man inte kan ge tid och uppmärksamhet bara för att man råkar ha musik eller prat i öronen, hur klarar man då av att gå på restaurang, åka buss, lyssna på radio, se på tv osv tillsammans med någon annan?
 
Hörseln fungerar likadant på alla. Du låter som de bilförare som kör ända in i häcken på andra. De har också väldigt stor tilltro till sin egen förmåga att reagera snabbt.

Nja, det har jag, åtminstone inte hittills, gjort på de drygt 15 år jag haft körkort.
Med din logik så borde du aldrig ha bilradion igång eller gud förbjude föra ett samtal med en medpassagerare. Du kanske helt enkelt bara måste inse att det finns folk som klarar av saker som du inte klarar av.
 
Jo, hörseln fungerar som så att man hör låga ljud mycket bättre om det är tyst runt en i övrigt jämfört med om andra ljud (musik i hörlurar) och också hörs.
Jag har adhd och kan inte sortera bort oviktiga ljud. Min hjärna går därför på högvarv när det är tyst, den kan liksom inte låta bli att ta in saker. Har jag däremot musik på så fokuserar hjärna den överflödiga energin till den och jag kan koncentrera mig på ridningen istället. När jag kör bil är det ljudbok som gäller, annars blir jag snabbt ofokuserad. Så nej, hörseln och hjärnan funkar absolut inte likadant för alla.
 
Har bara läst början av tråden, men jag har hittills aldrig haft med några hörlurar i stallet eller runt hästarna, har aldrig sett meningen med det. Har inte heller hörlurar om jag är ute och går, varken ensam eller med hunden, jag skulle känna mig störd av att ha musik när man kan lyssna på naturen istället. :)
 
Har bara läst början av tråden, men jag har hittills aldrig haft med några hörlurar i stallet eller runt hästarna, har aldrig sett meningen med det. Har inte heller hörlurar om jag är ute och går, varken ensam eller med hunden, jag skulle känna mig störd av att ha musik när man kan lyssna på naturen istället. :)
Det är ju så olika. Jag skulle nästan aldrig klara att lyssna på naturen så. Som nu, jag har legat i badet och det är "tyst". En normal hjärna höra trafikbruset. Jac hör mina andetag, att det piper lite i ena näsborren när jag andas, att någon granne har tv på, att fem personer har gått på gruset på innergården, tre bussar har passerat på större gatan. Och nu hostade någon förbipasserande. Jag kan inte låta bli att höra allt och det är utmattande.
 
Jag har adhd och kan inte sortera bort oviktiga ljud. Min hjärna går därför på högvarv när det är tyst, den kan liksom inte låta bli att ta in saker. Har jag däremot musik på så fokuserar hjärna den överflödiga energin till den och jag kan koncentrera mig på ridningen istället. När jag kör bil är det ljudbok som gäller, annars blir jag snabbt ofokuserad. Så nej, hörseln och hjärnan funkar absolut inte likadant för alla.
Jag måste också ha musik för att få stopp på alla tankar som rusar runt i min hjärna.
 
Det är ju så olika. Jag skulle nästan aldrig klara att lyssna på naturen så. Som nu, jag har legat i badet och det är "tyst". En normal hjärna höra trafikbruset. Jac hör mina andetag, att det piper lite i ena näsborren när jag andas, att någon granne har tv på, att fem personer har gått på gruset på innergården, tre bussar har passerat på större gatan. Och nu hostade någon förbipasserande. Jag kan inte låta bli att höra allt och det är utmattande.

Javisst är det olika :) jag blir mer utmattad av att lyssna på musik/podd långa stunder, klarar max någon timma åt gången, sedan måste jag ha en tyst paus (bakgrundsljud om någon tex går förbi ute störs jag inte av). Använder mina hörlurar en del på jobbet, om eller när det blir för enformigt. Hemma har jag tvn på en del och i bilen lyssnar jag på radion ibland. Men är jag utomhus har jag aldrig lurar i öronen, antingen lyssnar jag på naturen, djuren eller också vill jag höra om någon är påväg att passera.

Jag skulle förmodligen känna mig stressad över att bli överfallen om jag hade kopplat bort hörseln. :laugh:
 
Javisst är det olika :) jag blir mer utmattad av att lyssna på musik/podd långa stunder, klarar max någon timma åt gången, sedan måste jag ha en tyst paus (bakgrundsljud om någon tex går förbi ute störs jag inte av). Använder mina hörlurar en del på jobbet, om eller när det blir för enformigt. Hemma har jag tvn på en del och i bilen lyssnar jag på radion ibland. Men är jag utomhus har jag aldrig lurar i öronen, antingen lyssnar jag på naturen, djuren eller också vill jag höra om någon är påväg att passera.

Jag skulle förmodligen känna mig stressad över att bli överfallen om jag hade kopplat bort hörseln. :laugh:
Fast jag kopplar inte bort hörseln, jag hjälper hjärnan att sortera bort oviktiga saker så att jag kan höra det viktiga.
 
Jag lyssnar inte på musik eller annat när jag umgås med hästen eller när jag är i stallet. Pratar inte i telefon heller, jag vill ha ”egentid”. Däremot så försöker jag att träna i paddock/ridhus med musik på från högtalare för att vänja hästen inför tävlingar.
 
Fast jag kopplar inte bort hörseln, jag hjälper hjärnan att sortera bort oviktiga saker så att jag kan höra det viktiga.

Jag förstår det, det är nog en del i det som är olika för oss. Lyssnar jag på något med hörlurar så känns det som att jag har kopplat ur 95% av hörseln till omgivningen, hör inte om någon ropar på mig osv. :)
 

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
7 901
B
Ekonomi & Juridik Visste inte riktigt var jag skulle lägga in den så jag tog gnägg. Jag har sedan slutet av oktober hafft en foderhäst med min kompis...
Svar
15
· Visningar
2 115
Träning Jag var med en vän till hennes stall där hon har sin foderhäst idag. Jag hjälpte henne med lite sysslor och så. Pratade med lite folk i...
2
Svar
23
· Visningar
3 232
Senast: isabelledanza
·
T
  • Låst
Träning Jag måste vara konstig ja... För så känner jag faktiskt. Har varit "skogsmulle" i hela mitt liv, dom första åren av min ridkarriär så...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
7 378
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp