Att rida med musik i öronen/telefon i handen (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 14)

Jo, hörseln fungerar som så att man hör låga ljud mycket bättre om det är tyst runt en i övrigt jämfört med om andra ljud (musik i hörlurar) och också hörs.

Jag tänkte mest på att olika människor ju hör på väldigt olika nivåer, ungefär som vi ser otroligt olika också. Även till vardags så att säga - sedan är det ju många i tråden som beskriver hur fokus kan stärkas av olika bakgrundsljud snarare än minskas.
Personligen känner jag mig inte det minsta distraherad av musik. Inte mer än att den påverkar mitt humör en smula, och jag hör ledigt både cyklister, pingel från hundhalsband, bilar och prassel från rådjur även med en lur i örat. Det tror jag de flesta gör.
 
Jag ger mina hästar och min hund tid, respekt och uppmärksamhet även med prat i mina öron. Det ena utesluter inte det andra.

Om man inte kan ge tid och uppmärksamhet bara för att man råkar ha musik eller prat i öronen, hur klarar man då av att gå på restaurang, åka buss, lyssna på radio, se på tv osv tillsammans med någon annan?
Ja det är ju ingen svartvit fråga,
Men jag känner så.
Jag har bakgrundsljud (tv/radio osv) på när jag umgås med folk, eller kör bil för den delen. Men det är just det, bakgrundsljud. Man kan sjunga med/lyssna, och man gör det tillsammans.
Ingen har nåt i öronen.
Alltså jag tycker att ljud så i/nära öronen (jag och försök till förklaringar 😅) tar bort fokus från den jag umgås med.
Det är en helt annan grej, för mej.
Pratar någon med mej när jag har hörlurar tar jag av dom under den tiden. Av ren respekt och uppmärksamhet.
Om jag pratar med någon och den har kvar en lur i örat med ljud på känns det mest som 'är du klar snart'. JAG uppfattar det som lite otrevligt.. Men förstår i tråden att det inte kanske är menat så.
 
Ja det är ju ingen svartvit fråga,
Men jag känner så.
Jag har bakgrundsljud (tv/radio osv) på när jag umgås med folk, eller kör bil för den delen. Men det är just det, bakgrundsljud. Man kan sjunga med/lyssna, och man gör det tillsammans.
Ingen har nåt i öronen.
Alltså jag tycker att ljud så i/nära öronen (jag och försök till förklaringar 😅) tar bort fokus från den jag umgås med.
Det är en helt annan grej, för mej.
Pratar någon med mej när jag har hörlurar tar jag av dom under den tiden. Av ren respekt och uppmärksamhet.
Om jag pratar med någon och den har kvar en lur i örat med ljud på känns det mest som 'är du klar snart'. JAG uppfattar det som lite otrevligt.. Men förstår i tråden att det inte kanske är menat så.
Om människor pratar med mig så stänger jag alltid av samt oftast hänger lurarna runt halsen för att jag vet att människor uppfattar det som otrevligt om man inte gör det.
Djur har ju dock inga sådana preferenser.
Och kommunikation med djur går ut på kroppspråk och beröring eller att jag säger något till dom, inte att dom säger långa meningar till mig.
 
Det är för mig rätt obegripligt hur man kan störa sig på att Någon Annan sitter och rider/promenerar med eventuell musik i örat för övrigt, så länge de inte råkar vara en uppenbar trafikfara eller generellt missköta sig. De kan ju ha hundra olika anledningar till den där öronsnäckan.
 
Jag tror att dem som är emot ljud i öronen är såna som när dem har ljud fokuserar på ljudet/fokuserar på att lyssna och därför förlorar fokuset på omgivningen och det dem gör. Vilket gör det farligt att lyssna på något medans man rider.

Medans dem som tycker ljud i öronen är okej är såna som har ljudet i bakgrunden/som bakgrund musik och trots ljudet kan hålla fokus på omgivningen och det dem gör.
 
Jag lyssnar gärna på ljudbok när jag pysslar med hästarna men aldrig när jag sitter på hästryggen/i rockarden.
När jag går ut och går med hunden och det är en väg då hon måste vara kopplad lyssnar jag också på ljudbok men inte om hon är lös eller vi går i skogen.
Alltid musik om jag löptränar på väg, inte i skogen.
 
Jag har adhd och kan inte sortera bort oviktiga ljud. Min hjärna går därför på högvarv när det är tyst, den kan liksom inte låta bli att ta in saker. Har jag däremot musik på så fokuserar hjärna den överflödiga energin till den och jag kan koncentrera mig på ridningen istället. När jag kör bil är det ljudbok som gäller, annars blir jag snabbt ofokuserad. Så nej, hörseln och hjärnan funkar absolut inte likadant för alla.
Omg du förklarade det där så mycket bättre än mig. Jag funkar exakt likadant! Fast inte med ljudbok, det händer för lite i dem.
 
Jag var medryttare på en häst som var lite trasig psykiskt för några år sedan (stressad till tusen och orolig, men världens snällaste nallebjörn inuti) Den hästen kunde få "överslag" där man kände att kugghjulen i hjärnan bara snurrade fortare och fortare och till slut hade man en häst som bara sprang eller som stod på bakbenen.
Hade jag musik på i ena örat blev det aldrig något överslag. Då hittade jag lättare kommunikationen med den snälla nallebjörnen där inne i stället för den stressade trasiga ytan.

För mig var det nog mest för att jag kan bli superfokuserad och extra närvarande när jag lyssnar på musik. Det är som att precis alla sinnen stärks.
Testade när jag gick i skolan att skriva c-uppsats med och utan musik. Med musik skrev jag på samma tid 5 sidor mer, och det var sällan jag behövde "fixa" med språk och konstiga meningar.

Jag rider dock oftast utan musik, eftersom jag mest rider på ridskola. Ljudbok/podd skulle aldrig funka, det kan jag lyssna på när jag springer eller går.

Jag lyssnar på musik eller podd konstant när jag är ute och har löst säkerheten med att jag helt enkelt är extra uppmärksam på allt omkring mig.
 
Jag har alltid musik i ena örat när jag är ute och rider eller kör, om jag inte har sällskap.
Tycker det är avslappnande och gör turen roligare. För så roligt är det inte alltid att träna erkänner jag villigt. Tycker det är rätt långtråkigt att bara jogga eller skritta, till exempel.

Har inga problem att lyssna eller koncentrera mig. Man måste ju inte ha Cannibal Corpse på den högsta volymen. ;)
Men det är ju individuellt. Vet man att ljud skapar problem för en och ökar riskerna, så avstår man. Om inte, så ser jag inte problemet.

Lite som att man ej skulle få lyssna på radio i bilen. Känns märkligt. Får man köra bil eller rida ut själv, så måste man antas vara på nivån så att det måste vara upp till var och en att avgöra hur ljudet påverkar ens koncentration.
 
Nu brukar inte jag ha lurar när jag rider men jag kan faktiskt inte se problemet. Lurar har jag börjat med när jag promenerar istället nu när jag inte har någon hund med mej. Förut hade jag dessutom för lite surf för att kunna ha det. På promenad är det poddar som gäller. Däremot skulle jag kunna tänka mig att lyssna på musik vid ridning. Musik är lugnande för mej och gör mej mer koncentrerad på det jag gör.
 
Jag har adhd och kan inte sortera bort oviktiga ljud. Min hjärna går därför på högvarv när det är tyst, den kan liksom inte låta bli att ta in saker. Har jag däremot musik på så fokuserar hjärna den överflödiga energin till den och jag kan koncentrera mig på ridningen istället. När jag kör bil är det ljudbok som gäller, annars blir jag snabbt ofokuserad. Så nej, hörseln och hjärnan funkar absolut inte likadant för alla.

Jag är autistisk och har samma problem. Jag behöver musik i öronen varje vaken stund som en slags barriär, för annars hör jag precis varenda litet ljud som existerar inklusive hur jorden snurrar runt i universum. :crazy: Det går helt enkelt inte att fokusera när det är så många intryck som kommer på samma gång. Och ja, jag är också en sån där hemsk människa som gärna bara tar ur ena luren om jag pratar med någon - de får helt sonika välja mellan det eller att jag inte alls kan processa vad fan de säger.

Att ondgöra sig över vad andra stoppar i öronen och när är inte bara dömande, det är ganska funkofobiskt. Jaha, du ser någon med lurar på sig i en situation du tycker är olämplig, men utöver det? Känner du inte personen så kan vi konstatera att du inte vet ett jota om vare sig vad hen har i lurarna, volymen på det, eller varför. Och då är det väldigt dumt att dra förhastade slutsatser om saken.
 
Musik i hörlurarna ser jag inget problem med men att sitta och surfa på telefonen under ridtur tycker jag är ett big nono

Ja jag erkänner att jag tar en del kort från hästryggen när jag är ute. Ibland har jag musik/ljudbok. Brukar ha handsfreen på så det blir bara i ett öra. Lite dåligt att lyssna på ljudbok för jag kommer på mig själv med att ha missat typ 80% av vad den handlade om. Längre skritturer går det bra men när vi börjar "jobba" glömmer jag bort ljudboken. Då har jag mycket hellre musik och på låg volym.

Hade gärna radion på när man var i ridhuset och jobbade men nu är det lättare med hörlurar.
 
Musik i hörlurarna ser jag inget problem med men att sitta och surfa på telefonen under ridtur tycker jag är ett big nono

Ja jag erkänner att jag tar en del kort från hästryggen när jag är ute. Ibland har jag musik/ljudbok. Brukar ha handsfreen på så det blir bara i ett öra. Lite dåligt att lyssna på ljudbok för jag kommer på mig själv med att ha missat typ 80% av vad den handlade om. Längre skritturer går det bra men när vi börjar "jobba" glömmer jag bort ljudboken. Då har jag mycket hellre musik och på låg volym.

Hade gärna radion på när man var i ridhuset och jobbade men nu är det lättare med hörlurar.

Den pojken jag såg lyssnade ju inte på nåt på mobilen. Han satt med den i handen och surfade/spelade/spela/skrev meddelanden. Killen kan ha varit 8-10 år gammal skulle jag gissa. Ponnyn var nog inte den lugnaste och mest stillsamma då han hade graman på den dessutom.
 
Jag lyssnar oftast på musik när jag rider. Inte om jag rider med sällskap men det gör jag sällan. Lyssnar även på musik när jag tränar, pysslar i stallet, kör bil, åker skidor eller liknande :)

Med ljud i öronen hör man inte hästens olika ljud, exempel andning , låter det samma när den sätter ner hovarna osv. Omgivningrns ljid försvinner också, samt om det kommet cyklist, bil osv
 
Med ljud i öronen hör man inte hästens olika ljud, exempel andning , låter det samma när den sätter ner hovarna osv. Omgivningrns ljid försvinner också, samt om det kommet cyklist, bil osv
Jag kan höra allt det där och lyssna på musik samtidigt. Inga problem. Gör det varje dag när jag är ute med hundarna. (ersätt hästljud med hundljud) Man behöver ju inte köra in båda öronpluggarna och skruva upp Rammstein på högsta volym. :) Sedan tycker jag att man Känner in hästen mer än hör den, angående andning och hovar och rytm.
 
Med ljud i öronen hör man inte hästens olika ljud, exempel andning , låter det samma när den sätter ner hovarna osv. Omgivningrns ljid försvinner också, samt om det kommet cyklist, bil osv

Jag tappar inte all form av hörsel för att jag lyssnar på musik. Precis som jag inte blir döv när jag kör bil med musik igång.
 
Sedan tycker jag att man Känner in hästen mer än hör den, angående andning och hovar och rytm.

Jag tänkte precis skriva samma. Det är länge sedan jag red nu men bland det jag minns som starkast är känslan av minsta rörelse från hästen och att övriga sinnen kändes rätt oväsentliga i jämförelse. Trafikargumentet kan jag till viss del köpa men hallå, man blir inte totalt avstängd från omgivningen bara för att man har lurar på. Lite mer credd än så får folk faktiskt ge sina medmänniskor.
 
Nu börjar jag förstå varför cyklister är så sparsamma med att använda ringklockan. Ni HÖR alltså om det kommer en cyklist bakom er, t.o.m. om ni har lurar med ljud i öronen?

Själv hoppar jag nästan högt var gång en cyklist plötsligt dyker upp intill mig. Upplever då ändå inte att jag hör dåligt.

Kanske inte helt till trådens ämne men en reflektion.
 
Nu rider inte jag, men promenerade mycket tidigare. Jag har lur i ena örat, ljudbok. Jag älskar naturen men är så rastlös i skallen att en promenad bara blir stressande om jag inte har nått annat att lägga fokus på. Mina tankar drar iväg, blir ofta negativa och jag börjar må dåligt psykiskt. Att gå in i tankarna, gör också att jag liksom hamnar i en bubbla och då tappar jag koncentrationen på saker runt om.
Med en ljudbok på, är jag mer närvarande och har lättare att koncentrera mig på naturen och dess ljud. Eftersom jag bara har en lur i, hör jag ju allt fågelkvitter, sus från träden osv ändå. Är det nått ljud "utanför" ljudboken jag vill höra extra noga, tar jag ur luren tillfälligt för att bara lyssna på det, enda ljudet.
Så har jag gjort tidigare när jag ridit också. Att skritta en lång tur gör mig rastlös i huvudet, jag blir mindre stressad om jag har nått annat bakom. Var det nått i ljuden från hästen jag tyckte lät annorlunda, tog jag ur luren. Så vissa här kanske inte klarar av att lyssna på nått i handsfree och samtidigt höra ljud runt om. Ni ska såklart inte ha handsfree i heller. Men alla är inte som er.
 

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
7 901
B
Ekonomi & Juridik Visste inte riktigt var jag skulle lägga in den så jag tog gnägg. Jag har sedan slutet av oktober hafft en foderhäst med min kompis...
Svar
15
· Visningar
2 115
Träning Jag var med en vän till hennes stall där hon har sin foderhäst idag. Jag hjälpte henne med lite sysslor och så. Pratade med lite folk i...
2
Svar
23
· Visningar
3 232
Senast: isabelledanza
·
T
  • Låst
Träning Jag måste vara konstig ja... För så känner jag faktiskt. Har varit "skogsmulle" i hela mitt liv, dom första åren av min ridkarriär så...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
7 378
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sminktråden
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Gryta och matberedare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

Tillbaka
Upp