Att rida med sätet, nu för tiden.

inaa

Trådstartare
Jag är en återvändare som nu försöker fatta hur man rider, nu för tiden.
T.ex detta med att rida med sätet. Jag fick lära mig att man skulle följa med i hästens rörelser men inte förstärka dem. Och om man vill sakta ned (från galopp till trav, från trav till skritt osv.) eller om en häst brallade, skulle man sitta tungt och stilla i sadeln.
När jag försöker ta reda på vad som gäller nu verkar det som att man ska driva med sätet med ”juck”rörelser (däremot råder delade meningar om med- eller mot…). Det var ingen som juckade på min tid. Någon enstaka ridförälder som förirrade sig upp på hästen satt ibland och knuffade fram hästen med bäckenet och vi fnissade hånfullt bakom dennes rygg. Men nu får jag alltså intrycket att det numera är det som gäller. Eller har jag missuppfattat? Vad är det egentligen som gäller?
 
Du har missuppfattat. Man juckar inte.
Hästen känner ju hur du sitter i sadeln, dvs. dina sittben, din viktfördelning och hur ditt bäcken är vinklat. Vid en halvhalvt t ex kan en bra hjälp vara att man tänker sig en knapp i naveln med ett snöre som går genom ryggen, rakt bakåt. När man gör en halvhalt tänker man att man drar i det snöret. Då rätar bäckenet upp sig, hästen känner det och svarar på det. Testa på en stol så känner du vilken skillnad det blir i dina sittben. Man visar även hästen vägen genom sitsen. Precis som när man går visar höfterna vägen. En bra hjälp där är att gå med raska steg fram och tillbaka med händerna på höftkammarna och känna vad som händer när man svänger. Ta sedan med det upp på hästen, dvs. sväng och håll hästen rak på exakt samma sätt.
 
Jag är en återvändare som nu försöker fatta hur man rider, nu för tiden.
T.ex detta med att rida med sätet. Jag fick lära mig att man skulle följa med i hästens rörelser men inte förstärka dem. Och om man vill sakta ned (från galopp till trav, från trav till skritt osv.) eller om en häst brallade, skulle man sitta tungt och stilla i sadeln.
När jag försöker ta reda på vad som gäller nu verkar det som att man ska driva med sätet med ”juck”rörelser (däremot råder delade meningar om med- eller mot…). Det var ingen som juckade på min tid. Någon enstaka ridförälder som förirrade sig upp på hästen satt ibland och knuffade fram hästen med bäckenet och vi fnissade hånfullt bakom dennes rygg. Men nu får jag alltså intrycket att det numera är det som gäller. Eller har jag missuppfattat? Vad är det egentligen som gäller?

Nejnejnej. Man ska absolut inte "jucka" med setet för att driva på hästen.

Vet inte hur gammal du är, men det sättet man red på för 2-300 år sedan tillämpas fortfarande inom dressyren. ;)
 
Du har missuppfattat. Man juckar inte.
Hästen känner ju hur du sitter i sadeln, dvs. dina sittben, din viktfördelning och hur ditt bäcken är vinklat. Vid en halvhalvt t ex kan en bra hjälp vara att man tänker sig en knapp i naveln med ett snöre som går genom ryggen, rakt bakåt. När man gör en halvhalt tänker man att man drar i det snöret. Då rätar bäckenet upp sig, hästen känner det och svarar på det. Testa på en stol så känner du vilken skillnad det blir i dina sittben. Man visar även hästen vägen genom sitsen. Precis som när man går visar höfterna vägen. En bra hjälp där är att gå med raska steg fram och tillbaka med händerna på höftkammarna och känna vad som händer när man svänger. Ta sedan med det upp på hästen, dvs. sväng och håll hästen rak på exakt samma sätt.
Ok, tack för svar. Det känns skönt att höra. Men jag läste en tråd här på Bukefalos som handlade om "att rida med sätet" och där var det alla möjliga varianter av "juckande".. Jag blir bara glad om jag slipper för det stämmer bättre med hur jag en gång lärde mig. Tipset om tråden genom naveln var en jättebra bild!
 
Ok, tack för svar. Det känns skönt att höra. Men jag läste en tråd här på Bukefalos som handlade om "att rida med sätet" och där var det alla möjliga varianter av "juckande".. Jag blir bara glad om jag slipper för det stämmer bättre med hur jag en gång lärde mig. Tipset om tråden genom naveln var en jättebra bild!
Det finns lika många missuppfattningar inom ridning som det finns överallt annars tyvärr. Allt beror så mycket på hur tränaren/instruktören kan förklara och hur eleven lär sig, dvs. hur instruktionerna tas emot. Vissa instruerar sina elever att luta sig bakåt när de ska lära sig att sitta ner i traven och när de då lägger sig bakåt så säger de inget. Dömt att misslyckas och att det blir missförstånd.

Ja jag tycker den bilden är bra :)
 
Jag är en återvändare som nu försöker fatta hur man rider, nu för tiden.
T.ex detta med att rida med sätet. Jag fick lära mig att man skulle följa med i hästens rörelser men inte förstärka dem. Och om man vill sakta ned (från galopp till trav, från trav till skritt osv.) eller om en häst brallade, skulle man sitta tungt och stilla i sadeln.
När jag försöker ta reda på vad som gäller nu verkar det som att man ska driva med sätet med ”juck”rörelser (däremot råder delade meningar om med- eller mot…). Det var ingen som juckade på min tid. Någon enstaka ridförälder som förirrade sig upp på hästen satt ibland och knuffade fram hästen med bäckenet och vi fnissade hånfullt bakom dennes rygg. Men nu får jag alltså intrycket att det numera är det som gäller. Eller har jag missuppfattat? Vad är det egentligen som gäller?
Min ena tränare som är rätt rak på sak emellanåt kom med ett fantastiskt citat gällande om man ska jucka i sadeln eller inte:
”Sluta knulla sadeln, den tycker inte att det är skönt” :angel::D

Så nä, sätet ska vara stilla :)
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag är nybörjare när det gäller hästar (är 27 år) och när jag har ridit, speciellt i trav, så tappar jag balansen samt att jag...
Svar
13
· Visningar
1 414
Ridning Hej! Jag har skrivit en tråd här tidigare om att jag nyss börjat rida igen efter att på grund av ridrädsla efter en olycka inte ridit på...
2
Svar
39
· Visningar
3 169
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 101
Ridning Jag har problem med min medryttarhäst. Sedan en tid tillbaka vill han inte trava när jag rider. Det går att få trav ibland men det kan...
Svar
16
· Visningar
1 541
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp