Bukefalos 28 år!

Att rida travare

I

IdizDynamit

Har precis blivit medryttare på en varmblodstravare, men behöver lite förslag och tips. Nalle är 4 år och inte så mycket riden, kan lite trav men bryter av nästan direkt och likte galoppskänkel. Just nu har har han stått och har inga muskler. Hur ska jag bygga muskler på honom på bästa sätt? Nu i början kommer jag bara ha tid att rida 2-3 ggr/v. Ska såklart börja med att skritta igång honom och sedan efterhand kräva lite mer men hur mycket kan man kräva av en travare som inte kan så mycket och hur ska jag tänka?
 
Sv: Att rida travare

Med tanke på hans ålder och att han bara är lite riden så skulle jag säga att du ska se honom som just den unghäst han är.

Hur mycket vet du om hans bakgrund? Har han gått på banan tidigare eller är han bara ridhäst? Om han har gått på banan kan man ofta vara säker på att de har blivit mycket hanterade och vana med olika omgivningar, men om Nalle tillhör en av de som inte passade för travet, så kan han ju tillhöra den skara av hästar som "glömdes bort", typ släpptes ut i hagen men som ingen tog större notis till (allt handlar ju nästan uteslutande om pengar inom travsporten.)

Så länge du bara har möjlighet att bara rida 2-3 gånger i veckan (om ingen annan rider honom de övriga vill säga) så kan det räcka bra till en början med skritt och travarbete. Det viktigaste vid arbete av unghästar är trots allt att KÄNNA EFTER och fråga sig själv:

Orkar han?
Vad förväntar jag mig att han ska göra när jag gör så? är det rimligt?
Om jag gör så, vad kan konsekvenserna tänkas bli?

Den typen av frågor anser jag att man hela tiden ska ställa sig själv vid arbete av unghästar, det handlar om att försöka vara ett steg före och verkligen tänka efter före.

En annan sak också, ha roligt! Visst är det noga med reglementet i början, men ibland är det bästa att bara släppa allt, våga vara fjantig. Vi får inte glömma att det bara är vi som känner pressen över att alltid prestera bra, hästen vill jag vara en till lags och även dem behöver få ett break ibland. Hämta andan som man säger.
Med att vara "fjantig" syftar jag inte på att du ska börja fjolla runt och leka clown utan mer våga släppa taget; sjung barnvisor när du är ute och rider, låtsas att pinnen på skogsstigen är sista hindret i en stor tävling. Det brukar även hjälpa dig som ryttare och få ett lugnare sinneslag (kallas så va?), något som i sin tur smittar av sig till hästen och hästen kommer då i sin tur bli lugnare och säkrare i sig själv. Alltså vinner ni båda på att du sjunger mors lilla olle lite så där då och då ;)

Lycka till!
(ps du får gärna PM:a mig ifall du har fler frågor, har varit med vid inridning och träning av flera travare genom åren så lite kan jag i alla fall :D )
 
Sv: Att rida travare

(ps du får gärna PM:a mig ifall du har fler frågor, har varit med vid inridning och träning av flera travare genom åren så lite kan jag i alla fall )

Snälla, det kommer 358 frågor varje dag i NYA TRÅDAR varje gång om att rida travare. Ta nu inte frågor via PM, om ni verkligen tror att ni kan hjälpa andra med sina travare. Utan ge alla nyfikna travryttare chansen att få svar på sina frågor i EN ENDA TRÅD i stället för att starta 500 nya trådar i exakt samma ämne varje dag.

Tack

Mvh

IngelaH
moderator
 
Sv: Att rida travare

mjo 4 är ju inte så gammalt... så bättre att vara försiktig med hur mycket du kräver av honom än att kräva för mycket... hur mycket riden innan? startad? och vem har ridit honom innan?
 
Sv: Att rida travare

Om du är trött på att trådar startas varje dag om travare så kan du ju testa att nåla en av dom någon gång, de flesta är ju för lata för att leta upp en tråd som inte syns.
 
Sv: Att rida travare

Om du är trött på att trådar startas varje dag om travare så kan du ju testa att nåla en av dom någon gång, de flesta är ju för lata för att leta upp en tråd som inte syns.

Jag brukar nåla trådar i olika ämnen, med jämna mellanrum. Men lik för*piiip* skapas NYA trådar i exakt samma ämne. Och till sist blir alla, även travartrådarnas skapare trötta på att man måste skrolla ner så långt i menyn för att komma till nya inlägg, när trådar nålas hela tiden.

Så hur vi moderatorer än gör med modereringen, så har vi ändan bak, precis som alla andra.

Mvh

IngelaH
moderator
 
Senast ändrad:
Sv: Att rida travare

Eftersom det ÄR en unghäst, så tycker jag att den ska behandlas som en unghäst.

När jag red in min kompis arabhinst 4.5 år, red jag två dagar i veckan, longerade en dag, tömkörde en dag, promenerade vid hand två dagar och lät honom vila en dag.

Det bästa du kan göra, är att prata ihop dig med hästens ägare, som förmodligen vill ha besluträtten för hur hennes/hans häst ska ridas och tränas.

Mvh

IngelaH
 

Liknande trådar

Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 492
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 213
Senast: iNHALE
·
Träning Hej! Jag ska ta över en häst som är 12 år. Hon gick som travhäst från att hon var 4-8 år sedan tog en familj över henne som tänkte ha...
Svar
1
· Visningar
713
Senast: Anna-KarinO
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 608
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp