Att rida två program samma dag

lyckogrus

Trådstartare
Jag har tidigare bara startat en klass i taget och då har jag pluggat det programmet hela veckan innan så jag känner att jag kan det. Men nu om en månad ska jag rida två klasser samma dag.
Hur gör ni för att lära er två olika program och inte råka blanda ihop det och börja rida i något annat program? Hur ska man tänka för att hålla isär? Eller andra tips :)
 
Veckorna inför så väljer du ut vilken dag du fokuserar på vilket program/programdelar så du slipper träna bägge samma dag. Kvällen innan tittar du igenom bägge programmet var och en för sig och lägger upp en mental plan för morgondagen, specifik för varje program.
På tävlingsmorgonen så fokuserar du bara på första programmet. När det är ridet så fokuserar du på nästa. Gå gärna undan en stund om du kan och gå igenom en plan för programmet.

Detta upplägg funkar bra för mig och även mina elever. :)
 
Rid inte fram för länge till första klassen. Se själva tävlandet som en del i framridningen till nästa klass.

Se till att hästen får lite vila mellan, erbjud vatten.
Tänk själv ”en klass i taget” och försök att inte stressa upp dig. När du ridit första klassen, analysera protokollet och sätt dig sedan i lugn och ro och repetera nästa program. Har du möjlighet, så titta på någon start i din klass.

”Förr” var det normala att rida två klasser, jag vet inte varför det har ändrats. En dressyrtävlingsdag var verkligen en hel dag, hästen fick vila i transporten (eller hyrd box) mellan klasserna. Ofta red man med fyra, fem timmar emellan ... Man hann titta på många ekipage, äta i lugn och ro och umgås med vänner och nya bekanta. Nuförtiden verkar alla ha bråttom hem, ingen som stannar kvar om man inte har placerat sig och inga som knyter nya kontakter och hjälps åt på tävlingsplatsen.

”På min tid” var det många som stannade kvar och tittade på resten av tävlingsdagen trots att man tävlat klart själv. Lite trist kan jag tycka att det är idag ... Man lär sig mycket på att stanna och titta på andra.
 
Jag är själv urkass på att komma ihåg program (när jag bodde i sverige och tävlade bara några gånger per år).

Jag brukade välja ett program och skrittade fram min häst genom programmet (hemma oavsett vad vi skulle göra) på lång tygel för att värma upp..

Och så tänkte jag medan jag skrittade att "här ska vi göra halt", "här måste jag börja förbereda för det eller det", "här är travvolt, se till att den blir rund och rätt storlek" osv.... tänkte mig de olika gångarterna och formen i huvudet.

För mig handlade det först och främst att komma ihåg ridvägarna. Sedan var jag ska starta traven eller galoppen, avsaktningar osv...

Men alla har nog olika sätt att lära in. För mig är det nöta, nöta, nöta. Även när jag inte red. Rita på papper...
 
Rid inte fram för länge till första klassen. Se själva tävlandet som en del i framridningen till nästa klass.

Se till att hästen får lite vila mellan, erbjud vatten.
Tänk själv ”en klass i taget” och försök att inte stressa upp dig. När du ridit första klassen, analysera protokollet och sätt dig sedan i lugn och ro och repetera nästa program. Har du möjlighet, så titta på någon start i din klass.

”Förr” var det normala att rida två klasser, jag vet inte varför det har ändrats. En dressyrtävlingsdag var verkligen en hel dag, hästen fick vila i transporten (eller hyrd box) mellan klasserna. Ofta red man med fyra, fem timmar emellan ... Man hann titta på många ekipage, äta i lugn och ro och umgås med vänner och nya bekanta. Nuförtiden verkar alla ha bråttom hem, ingen som stannar kvar om man inte har placerat sig och inga som knyter nya kontakter och hjälps åt på tävlingsplatsen.

”På min tid” var det många som stannade kvar och tittade på resten av tävlingsdagen trots att man tävlat klart själv. Lite trist kan jag tycka att det är idag ... Man lär sig mycket på att stanna och titta på andra.
Ja... fast väldigt skönt för hästen att få komma hem.
 
Rid inte fram för länge till första klassen. Se själva tävlandet som en del i framridningen till nästa klass.

Se till att hästen får lite vila mellan, erbjud vatten.
Tänk själv ”en klass i taget” och försök att inte stressa upp dig. När du ridit första klassen, analysera protokollet och sätt dig sedan i lugn och ro och repetera nästa program. Har du möjlighet, så titta på någon start i din klass.

”Förr” var det normala att rida två klasser, jag vet inte varför det har ändrats. En dressyrtävlingsdag var verkligen en hel dag, hästen fick vila i transporten (eller hyrd box) mellan klasserna. Ofta red man med fyra, fem timmar emellan ... Man hann titta på många ekipage, äta i lugn och ro och umgås med vänner och nya bekanta. Nuförtiden verkar alla ha bråttom hem, ingen som stannar kvar om man inte har placerat sig och inga som knyter nya kontakter och hjälps åt på tävlingsplatsen.

”På min tid” var det många som stannade kvar och tittade på resten av tävlingsdagen trots att man tävlat klart själv. Lite trist kan jag tycka att det är idag ... Man lär sig mycket på att stanna och titta på andra.

Jag kommer nog behöva rida fram lite även för första klassen då jag rider lektionshäst och jag tycker det tar en liten stund innan jag hittat min ridning. Hon går ju till vardags minst två timmar (ibland tre) så jag är inte så orolig att hon blir trött. Tävlingen är också på hemmaplan så hon har sin vanliga box mellan klasserna.
 
Jag kommer nog behöva rida fram lite även för första klassen då jag rider lektionshäst och jag tycker det tar en liten stund innan jag hittat min ridning. Hon går ju till vardags minst två timmar (ibland tre) så jag är inte så orolig att hon blir trött. Tävlingen är också på hemmaplan så hon har sin vanliga box mellan klasserna.
Det är klart att du ska rida fram! Jag menar bara att du bör korta ner tiden lite, men inte så mycket så att du inte hinner med. Konstigt nog är det på hemmaplan många lektionshästar får lite ”snurr i huvudet”, förmodligen för att många saker är helt annorlunda mot vanligt ... Så det kan avgöra hur lång framridning som krävs. Är hästen väldigt spänd så behöver du mer tid till första start och kortare till nästa!
 

Liknande trådar

Ridning Hej, jag ska börja rida fei med min ponny nu om ca en månad. Jag inser själv att jag måste rida mer och inte bara kan åka runt och...
Svar
4
· Visningar
963
Senast: Amanda_F
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 236
Utrustning Känner mig lite omodern nu, men har börjat fundera på att köpa thermoridbyxor som komplement till de riktigt kalla dagarna. Jag går i...
2
Svar
22
· Visningar
1 350
Senast: Buongusto
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
848

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp