Att rida ut.

inaa

Trådstartare
Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag säger bara: det är en annan värld. Så otroligt inspirerande. Det är precis så jag vill ha det, det jag vill med min ridning.
Min historia finns i annan tråd (Hur gick det sedan) om någon är nyfiken men en lång historia kort: jag har ett underbart litet Fullblod som man faktiskt KAN rida ut själv med. Han kan lämna gården, är inte rädd för någonting egentligen. Men det är ju en färskvara. När han kom till mig (i augusti) bestämde jag mig för att prioritera det eftersom man fastnar i ridhuset tids nog när vintern kommer. Vi promenerade i alla riktningar, längre och längre från stallet, jag satt upp i skogen och red hem osv, så att han skulle vänja sig vid att så gör vi här (också) och så att han skulle hitta hem. Det gick bra, ibland tyckte han vi kom för långt hemifrån och ville vända men då gick det att övertala honom till att gå några meter till ändå. Jag har ingen att rida med här (eller rättare sagt: stallet är fullt av hästar och andra ryttare men de rider alltid ut i fasta par där jag inte ingår) så ska jag rida ut blir det ensam. Jag skulle gärna ridit de lite längre rundorna i sällskap med någon men den möjligheten har helt enkelt inte funnits. Dessutom är det inte jättebra ridvägar här. Markägaren har lagt vasst singel på alla grusvägar och de vägarna går från grus till traktorväg, och slutar i kalhygge. Överallt.
Det jag ser i de här filmerna är folk som tar sina hästar i transport, kör till ett ställe med bra ridning (precis som man gör här till ex. ridhus), rider tillsammans på otroliga ridleder med naturhinder, galopp-hedar, you name it. Helt underbart. Inte nog med att det är bra ridomständigheter, de gör det dessutom så bra. Högt säkerhetstänk med vettig utrustning, alla visar hänsyn mot varandra (bilister, hundägare, cyklister osv.) och de är så bra på att coacha sina hästar förbi läskiga saker. Jag funderar på om det är den brittiska traditionen av jakt (event, fälttävlan mm) som har skapat den kulturen. Nåväl, jag vet inte hur långt jag kommer att komma med min häst men jag vet nu vad jag vill uppnå och kanske hur: bara hålla på. Han har varit skadad och inte ridits på några veckor och första ggn bort från stallet var som att börja om, så jag måste bara fortsätta. Korta rundor som vi båda känner oss trygga med och sedan utöka.
Goals.
 
Tycker dina mål låter superhärliga! Och just fullblod är fantastiska turkompisar, de har ofta en naturlig framåtvilja som hjälper enormt när man ska förbi läskiga saker. Du har inte någon fb-grupp eller liknande du kan leta utflyktssällskap i? Eller kanske bekanta från andra stall? Vi åker till stranden, åsen och andra ridleder då och då och ibland möter vi upp andra på plats.
 
Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag säger bara: det är en annan värld. Så otroligt inspirerande. Det är precis så jag vill ha det, det jag vill med min ridning.
Min historia finns i annan tråd (Hur gick det sedan) om någon är nyfiken men en lång historia kort: jag har ett underbart litet Fullblod som man faktiskt KAN rida ut själv med. Han kan lämna gården, är inte rädd för någonting egentligen. Men det är ju en färskvara. När han kom till mig (i augusti) bestämde jag mig för att prioritera det eftersom man fastnar i ridhuset tids nog när vintern kommer. Vi promenerade i alla riktningar, längre och längre från stallet, jag satt upp i skogen och red hem osv, så att han skulle vänja sig vid att så gör vi här (också) och så att han skulle hitta hem. Det gick bra, ibland tyckte han vi kom för långt hemifrån och ville vända men då gick det att övertala honom till att gå några meter till ändå. Jag har ingen att rida med här (eller rättare sagt: stallet är fullt av hästar och andra ryttare men de rider alltid ut i fasta par där jag inte ingår) så ska jag rida ut blir det ensam. Jag skulle gärna ridit de lite längre rundorna i sällskap med någon men den möjligheten har helt enkelt inte funnits. Dessutom är det inte jättebra ridvägar här. Markägaren har lagt vasst singel på alla grusvägar och de vägarna går från grus till traktorväg, och slutar i kalhygge. Överallt.
Det jag ser i de här filmerna är folk som tar sina hästar i transport, kör till ett ställe med bra ridning (precis som man gör här till ex. ridhus), rider tillsammans på otroliga ridleder med naturhinder, galopp-hedar, you name it. Helt underbart. Inte nog med att det är bra ridomständigheter, de gör det dessutom så bra. Högt säkerhetstänk med vettig utrustning, alla visar hänsyn mot varandra (bilister, hundägare, cyklister osv.) och de är så bra på att coacha sina hästar förbi läskiga saker. Jag funderar på om det är den brittiska traditionen av jakt (event, fälttävlan mm) som har skapat den kulturen. Nåväl, jag vet inte hur långt jag kommer att komma med min häst men jag vet nu vad jag vill uppnå och kanske hur: bara hålla på. Han har varit skadad och inte ridits på några veckor och första ggn bort från stallet var som att börja om, så jag måste bara fortsätta. Korta rundor som vi båda känner oss trygga med och sedan utöka.
Goals.
Jag åker ofta iväg med min häst för att rida på ställen där det är riktigt bra att rida, ute i terrängen. Det är fin skog, fina galoppslingor, åsarna där man kan jobba i backar, stranden, med mera. Jag gillar att åka iväg själv, men ibland stämmer jag träff med någon så vi kan rida tillsammans. Tillsammans är trevligt, men det blir oftast bättre ridning ensam tycker jag.
 
Tycker dina mål låter superhärliga! Och just fullblod är fantastiska turkompisar, de har ofta en naturlig framåtvilja som hjälper enormt när man ska förbi läskiga saker. Du har inte någon fb-grupp eller liknande du kan leta utflyktssällskap i? Eller kanske bekanta från andra stall? Vi åker till stranden, åsen och andra ridleder då och då och ibland möter vi upp andra på plats.
GÖR ni? Gud, vad härligt! Har inte hört om att folk gör det här. Jag har tyvärr ingen egen transportmöjlighet (och hästen är inte överdrivet intresserad av att åka transport..) så det är lite svårt. Och nu kommer vintern.. Men jag jobbar på det!
 
GÖR ni? Gud, vad härligt! Har inte hört om att folk gör det här. Jag har tyvärr ingen egen transportmöjlighet (och hästen är inte överdrivet intresserad av att åka transport..) så det är lite svårt. Och nu kommer vintern.. Men jag jobbar på det!
Skadar inte att slänga ut en blänkare, det värsta som kan hända är att ingen svarar liksom. När jag tränade en unghäst på att rida ut så hörde jag av mig till stabila quartergänget jag sett rida ut på ridlederna och frågade om jag fick ta följe någon dag och vips lärde jag mig nya ridleder och fick draghjälp.
 
För några år sedan åkte vi iväg emellanåt för att möta upp vänner och rida på andra ställen. Roligt att upptäcka nya ställen att rida på.
Men roligast var när jag och två vänner åkte iväg till Tiveden och red en femdagarstur. Helt perfekt semester. 😍
Ja, har sett att man kan göra det i Tiveden. Det finns rejäla ridleder inte långt från mig men jag ser det inte som realistiskt för mig och min häst, av olika skäl. Men vi ska definitivt ut i skogen mer i närområdet.
 
Det är kul att rida ut 😍
Jag är uppväxt med att ha häst i stall utan ridbana. Ridit ut i alla väder, dressyrat på fältet och fått åka iväg för träning.
Har fortsatt rida ut mycket och tycker det är en självklar del i att ha häst.
Blir ledsen för de hästar som aldrig/ytterst sällan får komma ut på tur.
Åker iväg ibland och rider på andra ställen, antingen med kompisar eller själv.
 
Jag åkte iväg för att rida ut när min var ”liten”, vi hade väldigt begränsade uterittsmöjligheter där vi stod så jag gjorde det ett par gånger - lastade och åkte till en kompis som hade bättre ridvägar. Nu står vi i det stallet istället 😄
 
För några år sedan åkte vi iväg emellanåt för att möta upp vänner och rida på andra ställen. Roligt att upptäcka nya ställen att rida på.
Men roligast var när jag och två vänner åkte iväg till Tiveden och red en femdagarstur. Helt perfekt semester. 😍
Dit vill jag med åka ♥️
 
Jag står uppstallad på ett sånt där ställe som andra åker till för att rida ut, så har aldrig lastat och åkt för att rida ut, är en ganska bekväm person som vill ha faciliteterna utanför dörren. Eftersom vi inte har ett ridhus och bara ridbana men just de för bra ridvägarna har alla mina hästar blivit uterittshästar oavsett vilja. 😆 vi har ingen strand eller hav att rida till men mil av sand/grusvägar i skogen, en preppad kilometerslinga till travhästarna i stallet som man kan köra intervaller på och massor med stubbåker på torra höstar. Älskar att rida ut, rider bara på bana/ridhus 2-3 gånger i veckan
IMG_0285.jpeg
 
Jag fastnar i såna filmer på TikTok, det är verkligen ljuvligt. Dom har verkligen en helt annan hästkultur än i Sverige.
Jag rider ut väldigt mycket och vi har rätt så bra ridvägar men jag brukar ofta fantisera om att åka och rida på andra ställen för miljöombyte och för att våra vägar visserligen är relativt bra men även ganska korta då vi bor på en liten ö tar det liksom stopp åt alla håll 😄 jag har alltid problemet att veta vart man ska parkera dock, jag vet av fina vägar men inte vart man skulle kunna parkera när man ska rymmas med ett helt ekipage, inte vara i vägen och helst inte göra någon upprörd.
 
Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag säger bara: det är en annan värld. Så otroligt inspirerande. Det är precis så jag vill ha det, det jag vill med min ridning.
Min historia finns i annan tråd (Hur gick det sedan) om någon är nyfiken men en lång historia kort: jag har ett underbart litet Fullblod som man faktiskt KAN rida ut själv med. Han kan lämna gården, är inte rädd för någonting egentligen. Men det är ju en färskvara. När han kom till mig (i augusti) bestämde jag mig för att prioritera det eftersom man fastnar i ridhuset tids nog när vintern kommer. Vi promenerade i alla riktningar, längre och längre från stallet, jag satt upp i skogen och red hem osv, så att han skulle vänja sig vid att så gör vi här (också) och så att han skulle hitta hem. Det gick bra, ibland tyckte han vi kom för långt hemifrån och ville vända men då gick det att övertala honom till att gå några meter till ändå. Jag har ingen att rida med här (eller rättare sagt: stallet är fullt av hästar och andra ryttare men de rider alltid ut i fasta par där jag inte ingår) så ska jag rida ut blir det ensam. Jag skulle gärna ridit de lite längre rundorna i sällskap med någon men den möjligheten har helt enkelt inte funnits. Dessutom är det inte jättebra ridvägar här. Markägaren har lagt vasst singel på alla grusvägar och de vägarna går från grus till traktorväg, och slutar i kalhygge. Överallt.
Det jag ser i de här filmerna är folk som tar sina hästar i transport, kör till ett ställe med bra ridning (precis som man gör här till ex. ridhus), rider tillsammans på otroliga ridleder med naturhinder, galopp-hedar, you name it. Helt underbart. Inte nog med att det är bra ridomständigheter, de gör det dessutom så bra. Högt säkerhetstänk med vettig utrustning, alla visar hänsyn mot varandra (bilister, hundägare, cyklister osv.) och de är så bra på att coacha sina hästar förbi läskiga saker. Jag funderar på om det är den brittiska traditionen av jakt (event, fälttävlan mm) som har skapat den kulturen. Nåväl, jag vet inte hur långt jag kommer att komma med min häst men jag vet nu vad jag vill uppnå och kanske hur: bara hålla på. Han har varit skadad och inte ridits på några veckor och första ggn bort från stallet var som att börja om, så jag måste bara fortsätta. Korta rundor som vi båda känner oss trygga med och sedan utöka.
Goals.
Låter härligt! Hur hittar jag dessa Youtubare?
 
Jag gissar också på att de åker iväg för att rida för att man inte har allemansrätten på samma sätt som i Sverige, så vill man rida ut måste man ibland ta sig till platser där det är ok om man inte står uppstallad nånstans där det finns mycket mark som hör till.
 
Jag gissar också på att de åker iväg för att rida för att man inte har allemansrätten på samma sätt som i Sverige, så vill man rida ut måste man ibland ta sig till platser där det är ok om man inte står uppstallad nånstans där det finns mycket mark som hör till.
Ja, det spelar säkert in. Men även de som har bra ridterräng där de står åker iväg ibland på "sponsored" rides. Då antar jag att de betalar en liten avgift, kör hästarna till en stor uppsamlingsplats, sedan rider efter en uppmärkt bana.
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 903
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 146
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
604
Senast: valy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 191
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp