Att rita sin egen karta

Status
Stängd för vidare inlägg.
I kursmaterialet för kursen Stress & Utbrändhet finns ett kapitel om att "rita sin egen karta". Det handlar helt enkelt om att notera vad man mår bra av och vad man inte mår så bra av. Det kan handla om vad man äter, vilka personer man umgås med, vad man gör o.s.v. När man vet hur man reagerar på olika saker kan man välja att göra mer av det man mår bra av och undvika det andra.

Jag har sedan cirka en vecka tillbaka börjat skriva ner lite korta notiser för att få lite koll. En sak som jag lyckats få till regelbundet sista tiden är att göra ett yogapass och en meditation om dagen. Jag har tidigare haft svårt för att vara regelbunden i mitt yogautövande. Nu har jag dock satt mobilens larm så att den säger till mig när det är dags. Och det fungerar. Jag kommer till skott.

Det är ett ganska enkelt program jag gör. Det är långa djupa andetag 5-7 min, dynamisk kobra 2-3 minuter, sat kriya med mjuka rotlås 5 minuter, vila 5 minuter, meditation kirtan kriya 12 minuter. Jag gör programmet på kvällen precis före läggdags. Det jag noterat är att jag sedan jag började med den rutinen, sover betydligt bättre. Och att kunna sova är ju guld värt.

Det är små små steg. I förrgår log jag spontant för första gången på mycket länge. Det kändes ovant och stramade i ansiktet. Igår tog jag en promenad efter frukost (som blev vid lunchtid) och sen jobbade jag mina 2 timmar uppdelade på 2 pass. Jag hittade faktiskt lite energi inför sista arbetstimmen. Dessvärre slår sådant lätt över i stress för mig vilket det också gjorde igår, men jag slapp i alla fall att få ont i magen.
 

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 180
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har börjat fundera på om jag ska byta yogaprogram. Nu har jag sedan en tid kunnat sova rejält, typ 8-9 timmar i ett sträck och...
Svar
0
· Visningar
859
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kom att läsa en bok om en man som råkat ut för en olycka och fått en ryggmärgsskada (”Smällen” av Kent Revedal). Boken var saklig...
Svar
0
· Visningar
410
Senast: cassiopeja
·
Hästvård *lite småorolig* Hoppas att någon orkar läsa allt:) Chili brukar stå inne på dagarna nu när det är så varmt och brukar tycka att det...
Svar
9
· Visningar
1 213
Senast: Nethril
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp