Att roa sig själv *film*

N

NiraK

Vi har en överenskommelse att vi inte ska kasta bollar, dra dragkamp osv. med våran hund utan att hon ska få leka själv..
Dock har vi en mkt smart hund som kör efter devisen: "Bra hund reder sig själv!" :D :D
Visst är hon klyftig! ;)

http://media.putfile.com/mimmsan-leker

Nirak
 
Sv: Att roa sig själv *film*

Hon är så söt när hon använder tassen för att "knyta fast" öglan och för att hålla kvar den på min fot :rofl: :rofl:

Nirak
 
Sv: Att roa sig själv *film*

Vi hade tidigare en bordercollie som var "som ett plåster" på alla och ville att man skulle kasta bollen, dra i pinnen osv. hela, hela tiden. Den hade svårt att roa sig på egen hand.
Denna hund leker själv. Kastar bollen och hämtar den själv, leker ute på gården medan mamma och pappa pysslar med sitt. Sen leker den ju självklart med andra hundar också.

Nirak
 
Sv: Att roa sig själv *film*

Jag ser inte varför en hund ska roa sig på egen hand. Bättre att spara energin till jobbet med matte eller husse. Att en BC blir boll- eller pinntokig är inget ovanligt om de har för lite arbete.
 
Sv: Att roa sig själv *film*

Varför skulle det inte vara bra om den kan roa sig på egen hand eller med sin hundkompis?
Hunden får ju självklart uppmärksamhet från de tvåbenta ändå, även om man inte kastar bollar eller drar i pinnar hela tiden.

Nirak
 
Sv: Att roa sig själv *film*

Leken är ett effektivt verktyg för att stärka relationen mellan hund och förare. Man gör sig också mer intressant för hunden. Frågan man får ställa sig när man hellre låter hunden leka ensam eller med andra hundar än med föraren är vem som ska vara roligast. Jag föredrar att vara det bästa och roligaste i min hunds värld, inte någon anna hund eller hunden själv. Det blir enklare att både jobba och leva med hunden då.

Att kasta pinnar eller bollar är stressande lekar för många hundar, så det är inget jag skulle göra med en BC och den skulle inte få göra det själv heller. Bättre att erbjuda strukturerat jobb istället såsom lite spår, sök eller lydnad. Tanken med att ha en så energisk hund som en BC är ju att man ska använda all denna energi till jobb, inte att hunden ska göra av med den på egen hand.
 
Sv: Att roa sig själv *film*

Man kan väl göra andra saker tillsammans än att "leka"? Hunden kan ju följa med ut på ridturen i skogen tex?

Nirak
 
Sv: Att roa sig själv *film*

Men det är inte riktigt samma sak. När man leker med hunden umgås man och samarbetar på ett annat vis. Att gå på promenad eller rida ut med hunden är förvisso aktivering, men det är inget direkt samarbete. I mångt och mycket roar hunden fortfarande sig själv med att sniffa på intressanta dofter osv.

Spår är förvisso också rätt mycket ensamarbete för hunden, men ändå mer tillsammans med sin förare än vanlig promenad. Att leta saker, träna lydnad eller sök handlar också om samarbete. Hunden måste söka upp dig för att det hela ska utföras korrekt. Under en ridtur behöver inte hunden aktivt söka kontakt för föraren är ungefär lika rolig som en sten då. Föraren tar ju inte initiativ till något roligt.

Det er förra BC sysslade med var antagligen jäkligt irriterande, men ändå positivt. Hunden ville ju göra saker med er och det är mycket trevligare än en hund som anser sig själv gott nog. Boll-tokigheten och det eviga pockandet på uppmärksamhet hade man kunnat få bukt med med lite rejält vall-arbete eller liknande.
 
Sv: Att roa sig själv *film*

Är det ingen som tycker att hon är lite smart? ;)

Nirak
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
6 821
Senast: Migo
·
Övr. Hund Bästa Buke, hjälp mig att reda ut mina tankar. Vi har som bekant en kastrerad dvärgpinscherhane som är 7 år, han är okomplicerad på alla...
2
Svar
39
· Visningar
4 384
Senast: Eurydome
·
Hundavel & Ras Hej! Jag är ny här på Bukefalos men har följt sidan i några år och då speciellt Hundar. Jag ska köpa hund om nått år och gillar att...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
9 461
Senast: Tate
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 050
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp