Att rodda en flytt

En tillfällig flytt till Skåne hägrar. Tänkte att det skulle vara lagom att flytta till hösten. Men hur göra man? Jag vill ju inte sälja mitt hus här, men för att ha råd med boende i Skåne så behöver jag hyra ut huset. Då skulle jag få gräsmattan klippt också. Men resten då? Hur går det med det? Får kanske åka hem några gånger om året och fixa och dona med trädgården.

Jag funderar också på vad jag ska göra med alla mina saker här. Jag har faktiskt ingen som helst lust att flytta hela mitt bohag till Skåne. Men är det vettigt att hyra ut det möblerat? Och vill någon verkligen hyra under så begränsad tid som ett år? Kanske längre.

Och sen behöver jag hitta en bostad i Skåne, lagom till att jag kan flytta. Katterna behöver vara välkomna där. Och så behöver jag hitta ett lagom halvtidsjobb i precis rätt tid så jag kan gå utbildningen jag vill gå. Kanske kan jag lyckas få ett heltidsjobb som jag sen begär tjänstledigt från på halvtid för att plugga.

Och sen är det ju den där faktorn med att jag ska klara av det psykiskt också.

Hela idén med att tillfälligt flytta till Skåne känns faktiskt rätt så övermäktig. Hur tusan gör andra som flyttar för att plugga?
 
Senast ändrad:

Jag har inga spontana råd att dela med mig av just nu men har flyttat många gånger (till Skåne två!) och det har alltid löst sig till något väldigt bra i slutändan även om det kändes övermäktigt först.

Ville mest säga hurra och grattis till ett fantastiskt beslut angående att plugga här, vad roligt!! 😍
 
Jag har inga spontana råd att dela med mig av just nu men har flyttat många gånger (till Skåne två!) och det har alltid löst sig till något väldigt bra i slutändan även om det kändes övermäktigt först.

Ville mest säga hurra och grattis till ett fantastiskt beslut angående att plugga här, vad roligt!! 😍
Jag har också flyttat galet många gånger. Men då har jag inte behövt få så många bitar att klaffa samtidigt. Jag har liksom bara flyttat.
 
Jag tror att det är mer troligt att det lyckas om du pluggar på heltid med CSN och plockar bort jobbfaktorn från ekvationen. Ett annat alternativ är att börja söka jobb i Skåne NU och i första hand flytta för jobbets skull istället för utbildningens.
 
Och ska jag hyra ut huset tidsbegränsat eller tills vidare?

Jag tror att det är mer troligt att det lyckas om du pluggar på heltid med CSN och plockar bort jobbfaktorn från ekvationen. Ett annat alternativ är att börja söka jobb i Skåne NU och i första hand flytta för jobbets skull istället för utbildningens.
De utbildningar jag vill gå är inte på heltid. Inget jag kan göra något åt. Det är just för dessa utbildningar jag vill flytta. Vill inte plugga något annat. Eller ja, det finns ju högre trädgårdsutbildningar på heltid i Skåne också, men de lockar inte lika mycket.

Och jag kan inte söka jobb i Skåne nu för jag är inte av med min panikångest. Måste ju veta först att jag KAN flytta också. Så tidigast till hösten.

Och hur f-n överlever man på CSN?
 
Heja dig!

Min erfarenhet när det är mycket som måste klaffa är att liksom bara börja i ena änden och beta av saker lite som de kommer. Såklart med eftertanke, tex om husuthyrning går i lås innan antagning, skriva hyreskontrakt med klausul om antagning osv.

Och ska jag hyra ut huset tidsbegränsat eller tills vidare?
Tidsbegränsat. Iaf om du tänker dig att flytten är tidsbegränsad, men annars också. Även om du i förlängningen vill hyra ut tillsvidare så är det allra vanligast i min erfarenhet (bott en hel del i hyrda privathus) med en tidsbegränsad uthyrning som start så du vet att det är en person du är trygg med i huset. ”Alla” förutom mer regelrätta hyresvärdar skriver också bort besittningsrätten vid längre hyrestid.


En tanke är att fråga om du får annonsera ditt hus på holma, tänk om några som gått ut din utbildning året innan skulle vilja hyra ditt hus o fortsätta bygga skogsträdgården där. Dröm! Det är också då någon som redan har boende nära skolan så ni kanske kan arrangera någon typ av lånbyte av bostad.
 
Heja dig!

Min erfarenhet när det är mycket som måste klaffa är att liksom bara börja i ena änden och beta av saker lite som de kommer. Såklart med eftertanke, tex om husuthyrning går i lås innan antagning, skriva hyreskontrakt med klausul om antagning osv.


Tidsbegränsat. Iaf om du tänker dig att flytten är tidsbegränsad, men annars också. Även om du i förlängningen vill hyra ut tillsvidare så är det allra vanligast i min erfarenhet (bott en hel del i hyrda privathus) med en tidsbegränsad uthyrning som start så du vet att det är en person du är trygg med i huset. ”Alla” förutom mer regelrätta hyresvärdar skriver också bort besittningsrätten vid längre hyrestid.


En tanke är att fråga om du får annonsera ditt hus på holma, tänk om några som gått ut din utbildning året innan skulle vilja hyra ditt hus o fortsätta bygga skogsträdgården där. Dröm! Det är också då någon som redan har boende nära skolan så ni kanske kan arrangera någon typ av lånbyte av bostad.
Tack för tips! Att annonsera på Holma var ju en smart idé. Och så får det bli tidsbegränsat ett år till att börja med.

Antagningen till utbildningen sker i höst och sen börjar utbildningen nästa vår. Det är en utbildning om permakultur. Sen vill jag gå den om skogsträdgård också.
 
Tack för tips! Att annonsera på Holma var ju en smart idé. Och så får det bli tidsbegränsat ett år till att börja med.

Antagningen till utbildningen sker i höst och sen börjar utbildningen nästa vår. Det är en utbildning om permakultur. Sen vill jag gå den om skogsträdgård också.
Bra att det var en användbar idé.

Så himla kul! Väldigt bra utbildningar båda två vad jag hört. Hade gärna gått dem med!
 
Mina föräldrar hyrde ut sitt hus under somrarna en period, men veckovis till turister då. De hade ett förråd där de låste in allt som de kände var privat. Du kanske har ett rum du kan låsa? Eller något annat utrymme där du kan ha in allt som du är rädd om men inte vill ha med dig i flytten.
 
Mina föräldrar hyrde ut sitt hus under somrarna en period, men veckovis till turister då. De hade ett förråd där de låste in allt som de kände var privat. Du kanske har ett rum du kan låsa? Eller något annat utrymme där du kan ha in allt som du är rädd om men inte vill ha med dig i flytten.
Jag har en friggebod som passar bra för ändamålet. Det går bra att hiva in flyttlådor i snickarboa också. Den går också att låsa.
 
Vad fantastiskt att du ens börjar kolla möjligheter och planera. Sån skillnad mot hur du verkat må förut.
Jag hoppas verkligen du får ihop uthyrning, hyra annat och gå utbildningen. Så spännande och kul det låter!
 
Jag skulle lätt hyra ett hus bara för något år 😀
Har bott i hus förr men vill inte längre äga något hus men ibland saknar jag ändå hus. Det finns säkert fler som jag som vill bo något år innan vi tröttnar och vill tillbaka till stan 😊
 
Jag har flyttat många gånger till helt okända platser (för mig), både vid jobb och studier. Med och utan djur. Det har varit lite olika hur jag gått tillväga. Om jag vet att jag är sugen på att flytta dit eller dit ställer jag mig i bostadsköer tex. Annars har jag sökt jobb och samtidigt letat bostad.
Annonsera på Holma att du söker bostad?
Du kanske kan se om nån hästgård söker folk på tex deltid och att boende finns där?
 
Du får nog räkna med att bo inneboende hos någon, t.ex. hyra ett rum i någons hus. Men det kanske redan är din plan?
Jag funderar på kollektiv.

Ska jag vara inneboende så behöver katterna vara välkomna och det bör inte finnas andra katter i hushållet. Jag vet inte om de tål hundar, men de har bott med två chihuahua.
Jag har flyttat många gånger till helt okända platser (för mig), både vid jobb och studier. Med och utan djur. Det har varit lite olika hur jag gått tillväga. Om jag vet att jag är sugen på att flytta dit eller dit ställer jag mig i bostadsköer tex. Annars har jag sökt jobb och samtidigt letat bostad.
Annonsera på Holma att du söker bostad?
Du kanske kan se om nån hästgård söker folk på tex deltid och att boende finns där?
Ja, tänkte annonsera på Holma.

Jag kan bo litet och primitivt. Det jag värdesätter är att kunna ha naturen och lugnet utanför. Och så önskar jag att katterna kan gå ut.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 027
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänker för mycket, på vad jag borde göra och vad jag vill göra. Och vad som vore smart att göra. Och jag blir bara matt och går...
Svar
9
· Visningar
942
Senast: alazzi
·
  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 302
Senast: Enya
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 912
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp