Bukefalos 28 år!

Att sadla långt bak-hur långt bak sadlar ni?

b_ridutbildning

Trådstartare
Hade sadelprovaren ute och hon menade att pålle har haft sadeln för långt fram och därför blivit kinkig med gjorden. Hon visade på två bulliga muskler framför sadeln mitt på bålen och menade att dessa var överutvecklade pga att han inte kunnat röra bogen optimalt. Nu tycker hon att jag ska sadla extremt långt bak för att fria upp bogarna ordentligt. Tycker att det verkar ganska vrickat och borde ifrågasatte massor.... Provade sedan att rida som hon ville och hästen blev fakstiskt mer loss i sina bogar.

Nu skulle jag gärna vilja se bilder på hur era sadlar ligger. Naturligtvis har jag även tidigare sadlat bakom bogbladet i stillastående position, men hon tyckte att jag måste vara ännu längre bak för att de skall gå fria även under rörelse. Då hamnar ju bogbladet ännu längre bak. Mitt argument var att sadeln borde vara så bred att bogladet fick plats att röra sig under sadeln á la Jochen Schleese. Detta ansåg hon vara helt fel, sadeln skulle ligga tillräckligt långt bak ändå. Fast där bak blev sadelgjordsläget helt omöjligt som ni förstår. Som hon ville ha sadeln skulle sadelgjorden ligga ca 25 cm bakom armbågen. Jag rek också köpa en Eric le Tixerant-gjord för att det skulle fungera.

Har tyvärr inga bilder från utprovningen och ligger just nu hemma med ryggont. Men ni kan kika på lite gamla bilder på hur jag lägger sadeln på min hemsida om ni vill. :idea:

Ser ju faktiskt på bilden nedan att sadelgjordspännena går emot armbågen precis som hon sa! :crazy:

http://www.bergeasridutbildning.com/wp-content/uploads/2011/04/IMG_8880.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Att sadla långt bak-hur långt bak sadlar ni?

Vi har också fått rådet att sadla längre bak,vårt problem var att vi tyckte sadeln sista tiden börjat glida bakåt, men hon påstod att det var just där den skulle ligga.
Hon förklarade det med att dagens hopphästar är framavlade på ett helt annat sätt ,deras bogblad ligger mycket längre bak än vad de gjorde förr.

Är inte helt nöjd eftersom nu tycker jag den glappar och trycker bak istället efter att vi lagt dit en gellösmanke.......provar att lägga dit en gelkil bak.
Vill inte tvingas köpa ny sadel nu eftersom vi är på gång att sälja.....
 
Sv: Att sadla långt bak-hur långt bak sadlar ni?

Ja, jag har förstått att det är allt mer vanligt med denna rekommendation. Men den här gången kändes det så extremt. Men hon lovar en tydlig förändring om jag följer råden. Eftersom hästen blivit mindre oljig i sin mekanik och dessutom ilsk vid sadling så är ju något fel...
 
Sv: Att sadla långt bak-hur långt bak sadlar ni?

Det är vanligt med sadlar som ligger för långt fram, däremot ska man inte stirra sig blind på var panelerna på sadeln löper i förhållande till bogbladet, utan det viktiga är att ortspetsarna lämnar bogbladen helt fria.

Har massor med bilder, orkar inte lägga in nu men kan göra det i helgen.
 
Sv: Att sadla långt bak-hur långt bak sadlar ni?

*delvis kl*

Precis. Min sadleutprovare visar tydligt vart ortspetsarna går, vart bogbladet slutar och hur de ska ligga i förhållande till varandra. På min häst behövs lite extra utrymme, typ ska det vara 6 cm fritt mellan bogblad och ortspets så behöver han 8 eller liknande (minns inte siffrorna). Sedan lär JAG mig hur det ska kännas med paneler resp bogblad så att jag sadlar utifrån hennes rekomendationer. Men panelerna har inte så mycket med sadlingen att göra egentligen (åtm inte i mitt fall som jag fattat det).

Senaste sadelprovning var just sadlingen det enda som behöver ändras, att lägga sadeln 2-3 cm längre bak än vad jag gjorde. Hans sadel åker gärna bak (om den inte ligger bra) så jag har halvt medvetet/omedvetet lagt den lite på gränsen till för långt fram - helt fel och det gav lite tryck i bakkant. Nu ser ryggen normal ut igen och sadeln känns mer "balanserad", bara av några futtiga centimetrar :bow:
 
Sv: Att sadla långt bak-hur långt bak sadlar ni?

Senaste bilderna (hade inga bra):
DSC_0063.jpg


DSC_0211.jpg


Dock ser det ut som att den ligger lite långt fram kanske? Så är dock inte fallet om man känner efter (sadeln är dessutom en fälttävlansmodell med mer framskurna kåpor, något som åtm stör min kassa sadelblick), här har jag ännu klippningen (helklippt) att sadla efter :D Det blir väl värre i sommar :eek:
 
Sv: Att sadla långt bak-hur långt bak sadlar ni?

Såhär ligger min sadel!
Många tycker den ligger jääättelångt bak, men jag tycker den ligger alldeles lagom! Nästan alla jag träffar (tyvärr!!!) sadlar på bogbladen och alldeles för långt fram :cry: . Sen ett år som islandshästberidare och ridlärare har jag fått lite perspektiv på sadling.


 
Sv: Att sadla långt bak-hur långt bak sadlar ni?

Vilken fin! :love:

Jag har ju också nordsvensk och sadelläget jämfört med var sadelgjorden hamnar, gör att man kan få för sig att sadeln ligger långt bak. Men det är ju bara ett problem om hästen är för rund så att sadelgjorden puttar fram sadeln igen.
Sen är ju nordsvenskar och halvblod olika typer med olika bogblad - nordsvenskar ska väl ha mer sluttande bogblad än halvbloden? Man får ju känna efter på sin häst, helt enkelt.

Till TS: Om hästen rörde sig friare med bogen så är ju det jättebra, bara att fortsätta sadla i rätt läge framöver! :)
 
Sv: Att sadla långt bak-hur långt bak sadlar ni?

kl

Är väldigt vanligt att många sadlar för långt fram, som sagt sadelns främre del kan ligga över bogbladet i dess bakersta läge, men ortspetsarna - dvs sadelbommens främre del, ska ligga bakom för att inte störa hästens rörelser. Detta är jätteviktigt för att hästen ska kunna ta ut frambensrörelserna och arbeta korrekt. Ligger sadeln för nära bogbladet får hästen "motmuskler" (typex. serratus blir som en bulle på den delen som ligger bakom bogbladet). Kan vara knepigt att få sadelläge och sadelgjordsläge i fas med varandra men man kan prova olika gjordar för att få sadeln att ligga på plats. En känslig häst som störs av ortspetsarna blir trippig och går på framdelen - kan ge kotledsproblem, en mindre känslig häst kanske det inte är lika tydligt på men skapar onödiga spänningar o hindrar hästen att röra sig på ett så bra sätt som möjligt.
 
Sv: Att sadla långt bak-hur långt bak sadlar ni?

Ursäkta OT, men vilken fantastisk häst! :love::love::love:
 
Sv: Att sadla långt bak-hur långt bak sadlar ni?

Såhär ligger min spanska sadel, visserligen läderbom på men jag kanske får vara med ändå. Oftast lägger jag den såhär eller ett par cm bakåt.
66641_1306000517.jpg


Har även en islandssadel som jag använder emellanåt men den har jag ingen bild på.
 
Sv: Att sadla långt bak-hur långt bak sadlar ni?

Har nyligen hört att om man sadlar för långt bak kan bröstbenet gå av :/ (pga sadelgjorden)

Blir lite splittrad då min sadel glider fram och det inte heller är bra att den vilar på bogarna...

Svårt att hitta rätt position!
 
Sv: Att sadla långt bak-hur långt bak sadlar ni?

Det var av den anledningen som sadelutprovaren ville att jag skulle ha el Tixerant gjord, för att inte få för stort tryck på bröstbenet. När jag blivit frisk ska jag ta en bild på hur hon menar att sadeln skall ligga, så får ni tycka till om det är för långt bak, jag menar länden måste ju också gå fri, eller hur!?
 
Sv: Att sadla långt bak-hur långt bak sadlar ni?

Ja, sadeln får inte ligga efter sista revbenets muskelfäste. Isf får du börja se dig om efter en annan sadel som kan ligga längre bak och som är tillräckligt kort. (är den bara lite för lång kanske det går att åtgärda med en omstoppning)
 
Sv: Att sadla långt bak-hur långt bak sadlar ni?

Vilken fin! :love:

Jag har ju också nordsvensk och sadelläget jämfört med var sadelgjorden hamnar, gör att man kan få för sig att sadeln ligger långt bak. Men det är ju bara ett problem om hästen är för rund så att sadelgjorden puttar fram sadeln igen.
Sen är ju nordsvenskar och halvblod olika typer med olika bogblad - nordsvenskar ska väl ha mer sluttande bogblad än halvbloden? Man får ju känna efter på sin häst, helt enkelt.

Till TS: Om hästen rörde sig friare med bogen så är ju det jättebra, bara att fortsätta sadla i rätt läge framöver! :)

Ja förstår att det kan vara svårt när magen puttar fram gjorden, det problemet har inte jag tack och lov :D Men sadeln gled fram ett par centimeter innan men använder nu antiglidpadd under så den ligger som den ska!

Tack alla ni som berömt min snygging till häst :love:
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 078
Senast: Aifos
·
Utrustning Då min häst byggt på sig fram så började gamla allround/hoppsadeln tryckas längre bak. Letade runt efter beg sadel eftersom jag tyckte...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 420
Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna...
2
Svar
35
· Visningar
7 445
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Undrar om någon haft en liknande upplevelse och vad det berott på. Jag har en ponny jag ägt i 2 år. Besiktningen var felfri och han...
Svar
4
· Visningar
1 605
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp