Att säga till

Problematisk

Trådstartare
Jag har bara senaste veckan sett/hört/på olika sätt tagit del av flera situationer som får mig att fundera på OM man någonsin "bör" säga till andra om något som rör deras häst(hållning), och/eller NÄR man gör det.
Nu menar jag inte sånt som man helt sonika tycker olika om, som hur länge en häst är ute i hagen eller hur man rider osv. Utan jag tänker på situationer där det mer går att säga ett tydligt "rätt" och "fel", typ utrustning som är alldeles för stor eller för liten, farliga lösningar i stallet osv. Sånt där någon kan fara illa. Säger ni någonsin till om sånt? När? Till nära vänner? Stallkompisar? Folk ni inte känner (på tävling/träning, på facebook osv)?
Säger ni till om någons häst är väldigt fet eller väldigt mager? Hur nära vänner ska ni vara för att du ska säga till? Är det olika beroende på om du tror/vet att det beror på okunskap eller ignorans?
 
Jag har bara senaste veckan sett/hört/på olika sätt tagit del av flera situationer som får mig att fundera på OM man någonsin "bör" säga till andra om något som rör deras häst(hållning), och/eller NÄR man gör det.
Nu menar jag inte sånt som man helt sonika tycker olika om, som hur länge en häst är ute i hagen eller hur man rider osv. Utan jag tänker på situationer där det mer går att säga ett tydligt "rätt" och "fel", typ utrustning som är alldeles för stor eller för liten, farliga lösningar i stallet osv. Sånt där någon kan fara illa. Säger ni någonsin till om sånt? När? Till nära vänner? Stallkompisar? Folk ni inte känner (på tävling/träning, på facebook osv)?
Säger ni till om någons häst är väldigt fet eller väldigt mager? Hur nära vänner ska ni vara för att du ska säga till? Är det olika beroende på om du tror/vet att det beror på okunskap eller ignorans?
Tycker man bör säga till när det är någonting som ev kan skada hästen helt enkelt. Vänner eller inte spelar ingen roll. Dock bör man skilja på sina egna åsikter och vad man föredrar och vad som faktiskt hästen tar skada av.

Om det är så att människan har en förklaring och det visar sig att det inte var någon fara osv så är det ju bara att gå vidare, annars så kanske männskan lär sig någonting och ändrar eller så struntar den i det men då har man iallafall försökt. Om det är okunskap eller eller ignorans tycker jag inte är relevant.
 
Jag föredrar att inte ”säga till”, typ du har/gör fel och jag har rätt, utan att snarare försöka inleda en dialog för att på så sätt kunna komma med lite välmenta tips. T ex om en bekants häst skulle ha blivit väldigt överviktig så hade jag nog försökt prata lite allmänt om att höet/betet/... varit väldigt kraftigt i år och själv har jag haft det riktigt kämpigt att hålla min häst i form, har du kanske haft samma problem med din..? På så sätt får man lite mer insikt kring hur personen i fråga resonerar och uppfattar situationen och oftast kan man komma med betydligt bättre tips än om man bara skulle hävt ur sig att ”din häst är fet, du måste banta den!”. Sådana kommentarer leder nästan alltid till försvarsbeteenden vilket snarare brukar vara kontraproduktivt.

Sen kan jag uppleva att det ofta ges alldeles för många ”god råd” och pekpinnar inom hästvärlden. Ofta gällande sådant som är just baserat på olika uppfattningar om vad som är bäst för hästen. T ex skor eller inte skor, lösdrift eller inte lösdrift, täcke eller inte täcke. Visst kan man ha en dialog även om sådana saker men det måste finnas en acceptans för att man kan tycka olika.
 
Jag säger till när någon i min närhet gör något/ underlåter att göra något som kan skada hästen. Tex en tjej i stallet som lindade helt uppåt väggarna, där gick jag in och pratade om lite olika sätt att linda och vad de används för. En annan hade problem med utfodrning (mängden) och hänvisade henne till ställen där man kan läsa om sådant.

Däremot finns det ju andra, småsaker, där man endast 'föredrar' något. Jag sätter alltid spännet på pistolhakar innåt. Jag vet att det kan ge skador, men efter att ha sett två hästar haka ihop sina grimmor (häst+shettis) i hagen och en annan häst sätta fast sig själv i eltråden så ser jag sår som 'lesser of two evils'.
 
Som de andra redan skrivit, det beror på vad det är jag behöver "säga till" om.

Jag säger till om vimspanna till ridskolepappa går och hämtar en stege som han ställer upp bakom hästen (som står i spilta) för att klättra upp och juldekorera hästens namnskylt. Stopp! Kliv ner och ta bort stegen genast! och sedan när faran är avstyrd förklarar jag varför man inte gör så och hur man gör i stället. (Ta ut hästen och ställ den i stallgången, sen kan du klättra runt hur mycket du vill)

Är det annat typ jag ser att en häst är sjuk, farligt i stallet, mm. Då försöker jag föra in diskussionen på området så det blir en dialog om det jag tycker är fel i stället för att attackera direkt och bara få mothugg.
 
Riktigt goda vänner: har påpekat att deras hästar är gravt överviktiga. Veterinärer har påpekat detsamma, och senast en proffstränare. Nu verkar man ha förstått hur pass illa det är och vidtar åtgärder vilket är bra.

En bekant vars häst börjat falla ur (tioårig, frisk och väldigt välskött häst men den blev för tunn förra våren och nu såg jag att den gått ner sedan förra gången jag såg den) om än fortfarande med fett-depåer:
pratade med henne på ett sätt som uppenbarligen uppskattades eftersom jag fick ett "Vad bra att du sade till, jag hade inte sett det själv men equiterapeut som var ut förra veckan påpekade det så nu har jag börjat fodra extra och det är jättebra att du reagerade!"
 
Jag har bara senaste veckan sett/hört/på olika sätt tagit del av flera situationer som får mig att fundera på OM man någonsin "bör" säga till andra om något som rör deras häst(hållning), och/eller NÄR man gör det.
Nu menar jag inte sånt som man helt sonika tycker olika om, som hur länge en häst är ute i hagen eller hur man rider osv. Utan jag tänker på situationer där det mer går att säga ett tydligt "rätt" och "fel", typ utrustning som är alldeles för stor eller för liten, farliga lösningar i stallet osv. Sånt där någon kan fara illa. Säger ni någonsin till om sånt? När? Till nära vänner? Stallkompisar? Folk ni inte känner (på tävling/träning, på facebook osv)?
Säger ni till om någons häst är väldigt fet eller väldigt mager? Hur nära vänner ska ni vara för att du ska säga till? Är det olika beroende på om du tror/vet att det beror på okunskap eller ignorans?

Självklart säger jag till tex om jag ser att ponny/häst är riktigt överfet men om ägaren bara matar på. Säger till på ganska snällt sätt genom att upplysa om tex fång och vad det kan leda till osv. Även om häst/ponny är för mager. Säger också till om ngn är dum mot sin häst samt farliga lösningar för stallet osvosv. Jag är nog en ganska jobbig person på det viset, inte för att jag försöker mästra och vara överlägsen eller så utan för att jag alltid ser sånt som kan vara farligt eller ev orsaka en skada för hästarna. Jag kan också säga till okända om deras hästar är halta. De flesta blir glada och jag hade själv blivit glad om ngn såg ngt jag inte hade märkt själv. :)
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 130
Senast: super
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 339
Senast: Nepenthe
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 132
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 192

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Kattbilder #9
  • Bukekullar 23/24

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp