Att säga upp sig utan nytt jobb?

Jag har aldrig varit arbetslös i bemärkelsen att jag stått helt utan jobb. Men jag har jobbat mycket på timme, och sagt upp mig utan att ha annat jobb än ett timjobb (dvs ett jobb men inga som helst garantier för att få jobba tillräckligt, egentligen).

(Det är inte förrän på nuvarande jobbet - alltså de senaste 3,5åren ungefär - som jag varit med i A-kassan, så jag har aldrig haft det alternativet.)

Jag skulle inte göra det idag, om jag har ett val. Jag skulle nog inte säga upp mig från min heltidstjänst för ett timjobb. Jag behöver trygghet ekonomiskt, det tar fruktansvärt hårt på mig att oroa mig över ekonomin.

Det senaste jobbet jag lämnade utan att ha ett säkert jobb att gå till, var en arbetsplats där ingenting fungerade. Ingenting. Jag och vd ringde och skrek åt varandra. Det kunde fattas uppemot 70h arbetad tid på lönen, och det var varje månad. Och mycket annat. Det var det som knuffade mig över kanten till sist, jag blev sjukskriven för utmattning. När jag skulle börja jobba igen sa jag upp mig, jag hade inte kunnat gå tillbaka dit utan att rasa igen direkt.
Efter det jobbet har jag absolut nolltolerans mot strul med lönen. Idag hade jag lämnat det jobbet långt tidigare, jag hade inte accepterat den deltidstjänsten utan gått istället (började på timme där).

Jag har suttit på en del arbetsintervjuer. En del har frågat om det att jag bytt jobb en del. Det är inte så att jag har för vana att byta jobb snabbt, egentligen. Men jag har haft några kortare jobb, oftast "allmän visstidsanställning" som antingen varit avtalat kortare eller där jag inte behövts längre. Ja, och så ett par jobb (tex det ovan) där det helt enkelt inte funkat och jag haft ett annat timjobb samtidigt att vända mig till. De jobb som funkat har jag varit kvar på. När jag förklarat så har arbetsgivarna inte tyckt att det är nåt konstigt, men en del har absolut frågat eftersom de önskat att en ska ha som tanke att stanna ett tag.
 
Jag har väldigt många vänner som gjort och det har aldrig varit problem. Det finns väldigt mycket jobb så de har fått nytt nästan omedelbart. En yta som jag var lite avigt inställd var LinkedIn, men där rekryteras också har jag märkt, även jag har blivit headhuntad där (och då är jag ingen super-yrkes-människa).
 
Jo, det är jag så på så sätt lär jag kunna hitta nytt. Det här är väl inte katastrof men vill inte ha ett likadant jobb igen. Förutom att gå tillbaka till det jag hade vilket inte är möjligt…

Tänker också att det ser illa ut att säga upp sig direkt så jag får se lite hur det blir nästa vecka. Vet inte hur mycket det är värt att prata med chefen heller, det kan ju bli bättre - eller sämre?
Aha, du vill inte jobba som medicinsk sekreterare?
 
Jag har gjort det från ett städjobb på hotell som jag ledsnade på. Var utan jobb ett kort tag och fick sedan ett nytt som jag 16 år senare är kvar på.

Nu ska kontoret flytta 5 mil och jag har då valt att inte följa med vilket innebär att jag i november blir uppsagd pga arbetsbrist. Jag har inget nytt jobb på gång men är övertygad om att det löser sig.
 
Jag har precis gjort det. Tänker plugga till hösten, men kände att jag inte mådde bra på jobbet, så sa upp mig. Jag har ekonomi att klara mig både under sommaren och under studietiden och det är ju en förutsättning för att man ska göra något sånt. Det är inte optimalt, men hälsan går först. Har ofta sagt upp mig utan nytt jobb och aldrig haft svårt att hitta ny sysselsättning. Nu är det pandemi som påverkar min bransch mycket och eftersom jag vill plugga är jobben jag kan ta rätt begränsade.
 
Jag har aldrig gjort det, men det går ju absolut att göra så om man vill.
Bara man har bra ekonomi/sparpengar så man vet att man klarar sig eftersom det ibland kan ta ett tag att få ett nytt jobb. Även a-kassan kan ju krångla om man säger upp sig själv.
 
Förvånad och lite imponerad att så många av er gjort det! Jag bytte jobb just för min hälsas skull men ja, det blev inte så bra.

Ingen är dum eller otrevlig men jobbet är tråkigt och jag känner mig redan oengagerad. Jag ville ha ett inspirerande jobb som utmanar mig, nu känns det som jag gick bakåt i utvecklingen.

Jag ska ge det lite tid och söka under tiden, jag har råd men känns lite dumt att chansa om det inte känns ohållbart förstås. Jag kommer ändå snart stå själv med min son varannan vecka :heart

Försöker se detta som en lärdom på något sätt men mest känns det bara så dumt!

Tack för alla svar :)
 
Jag har gjort det. Jag ville lämna en arbetsplats som var direkt giftig. Så jag sa upp mig och flyttade hem till västkusten. Det var förstås bistert i början med tanke på a-kassans karenstid. Men jag hade tur och landade något av ett drömjobb efter några månader. Skulle jag göra om det? Nja, det ser annorlunda ut idag och jag jobbar i en bransch där det är hård konkurrens om jobben. Men det var helt rätt beslut då.
 
Förvånad och lite imponerad att så många av er gjort det! Jag bytte jobb just för min hälsas skull men ja, det blev inte så bra.

Ingen är dum eller otrevlig men jobbet är tråkigt och jag känner mig redan oengagerad. Jag ville ha ett inspirerande jobb som utmanar mig, nu känns det som jag gick bakåt i utvecklingen.

Jag ska ge det lite tid och söka under tiden, jag har råd men känns lite dumt att chansa om det inte känns ohållbart förstås. Jag kommer ändå snart stå själv med min son varannan vecka :heart

Försöker se detta som en lärdom på något sätt men mest känns det bara så dumt!

Tack för alla svar :)
Alltså är det enbart "tråkigt" så hade jag nog varit försiktigare med att säga upp mig rakt av; har aldrig någonsin varit den som förespråkar att säga upp sig utan vidare men när man som jag, går till jobbet med ångestpåslag i kroppen- då är det inte rimligt längre. Visst finns det pass som är bra men det är ju så att vetskapen om att det är åt helsike som gör det svårt att ens klara av att gå dit just nu.....Lycka till förresten ! :)
 
Tror jag har en ganska stor chans att kunna gå tillbaka till min gamla arbetsplats och jag vet inte hur jag ska göra :arghh:

Jag trivs ju inte där jag är nu… och hade någon sagt att jag fick gå tillbaka till det andra imorgon hade jag gjort det.

Tänker bara att, tänk om jag byter och sen kommer något ÄNNU bättre ut… känns ju jättedumt i så fall att säga upp mig igen? Eller?

Har aktivt läst på arbetsförmedlingen varje dag men inte hittat mycket att söka…

Många säger att man kan stå ut med ett tråkigt jobb om kollegorna är bra, och de är verkligen guld men det här jobbet… nej…
 
Hejsan! :)

Om du har haft noga koll på arbetsmarknaden under några månader nu, förvisso mest över semesterperioden, så borde du ju ha lite kläm på vad för jobb som dyker upp. Och vill du verkligen leva på "tänk om" i kanske flera år om det inte dyker upp nästa månad, eller nästa efter det?

Det låter verkligen som att du vill bort från nuvarande arbetsplats så jag hade tagit den chansen.
 
Hejsan! :)

Om du har haft noga koll på arbetsmarknaden under några månader nu, förvisso mest över semesterperioden, så borde du ju ha lite kläm på vad för jobb som dyker upp. Och vill du verkligen leva på "tänk om" i kanske flera år om det inte dyker upp nästa månad, eller nästa efter det?

Det låter verkligen som att du vill bort från nuvarande arbetsplats så jag hade tagit den chansen.
Hej 😃

Nej men det är ju det… det här nya var ju en chansning, som inte blev rätt. Nu måste jag våga chansa åt andra hållet också.

Jag ska (nog, kanske, tror jag :nailbiting:) prata med min gamla chef imorgon. Men blir många stoltheter jag kommer få svälja då, och om jag kommer tillbaka 😅
 
Ja jag förstår att det är skitjobbigt att komma till insikten att det bara blev värre och söka sig tillbaka till det gamla gänget. Du är modig som (nog :D ) ska göra det! :up:
 
Tror jag har en ganska stor chans att kunna gå tillbaka till min gamla arbetsplats och jag vet inte hur jag ska göra :arghh:

Jag trivs ju inte där jag är nu… och hade någon sagt att jag fick gå tillbaka till det andra imorgon hade jag gjort det.

Tänker bara att, tänk om jag byter och sen kommer något ÄNNU bättre ut… känns ju jättedumt i så fall att säga upp mig igen? Eller?

Har aktivt läst på arbetsförmedlingen varje dag men inte hittat mycket att söka…

Många säger att man kan stå ut med ett tråkigt jobb om kollegorna är bra, och de är verkligen guld men det här jobbet… nej…
Nej nej. Jag kommer sakna mina kollegor men nej, jag vill gå till jobbet med glädje hädanefter!
 
Jag har gjort det. Gick inte alls ihop med chefen! (Jag var inte ensam om att tycka att hon var ”svår”) Hade inget jobb klart utan tog sommarsemester. Sen springvikarierade jag ett par månader och sen blev jag erbjuden jobb där jag fortfarande är kvar(nästan 5 år) och trivs toppen och blir väl behandlad av ledning. Det är bästa jag någonsin har gjort! Och är så tacksam för mitt mod.
 
Jag har gjort det. Gick inte alls ihop med chefen! (Jag var inte ensam om att tycka att hon var ”svår”) Hade inget jobb klart utan tog sommarsemester. Sen springvikarierade jag ett par månader och sen blev jag erbjuden jobb där jag fortfarande är kvar(nästan 5 år) och trivs toppen och blir väl behandlad av ledning. Det är bästa jag någonsin har gjort! Och är så tacksam för mitt mod.
Visst är det ett stort steg att våga men ibland måste man och vilken skön känsla efteråt! :heart
 
Jag har känt att jag vill gå tillbaka till ett tidigare jobb två gånger. Sagt upp mig och ångrat mig liksom. Har alltid blivit erbjuden att komma tillbaka men då har magkänslan satt igång: det kändes inte rätt. Jag sa upp mig av en anledning. Och så har jag istället hittat ett annat jobb, ett helt nytt.

Jag har jobbat på mitt nuvarande jobb två gånger, är alltså en återvändare. Men när jag sa upp mig så var det egentligen inte för att jag ville det, utan för att jag pluggade och jag fick inte ihop det (pluggade till medicinsk sekreterare och trodde verkligen det skulle passa mig men det visade sig vara fel yrke).
 

Liknande trådar

Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 788
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Ursäkta rörig text, men det är natt. Jag vet inte var jag ska vända mig för att få hjälp. Jag mår jättedåligt och är desperat. Har...
Svar
6
· Visningar
724
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
729
Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
562
Senast: niardasp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp