Att säga upp sig utan nytt jobb?

cambodia

Trådstartare
Har du gjort det? Hur gick det? Hur dumt är det egentligen? 🙈

Som bekant för vissa har jag nyss bytt jobb. Det känns inte bra och även om det kommer kännas bättre så är jag ganska säker på att det här blev fel.

Om jag säger upp mig nu/snart så behöver jag ju bara vara kvar i tre månader och kan leta jobb under tiden.

Letar jag nytt jobb och sedan säger upp mig måste jag vara kvar tiden det tar att hitta ett nytt jobb + tre månader till…

Fördelar? Nackdelar? Ser det illa ut på ett CV att man sagt upp sig direkt?
 
Jag har sagt upp mig en gång utan att ha något annat planerat. Hade varit timvikarie i flera år utan att få något mer stabilt och till slut fick jag nog.

Angående CV kan man ju alltid välja att inte ta upp korta anställningar. Jag har haft anställningar på en vecka, de tar jag inte upp i mitt CV när jag söker jobb.
 
Har du gjort det? Hur gick det? Hur dumt är det egentligen? 🙈

Som bekant för vissa har jag nyss bytt jobb. Det känns inte bra och även om det kommer kännas bättre så är jag ganska säker på att det här blev fel.

Om jag säger upp mig nu/snart så behöver jag ju bara vara kvar i tre månader och kan leta jobb under tiden.

Letar jag nytt jobb och sedan säger upp mig måste jag vara kvar tiden det tar att hitta ett nytt jobb + tre månader till…

Fördelar? Nackdelar? Ser det illa ut på ett CV att man sagt upp sig direkt?
Är du säker på uppsägningstiden? Det kan ju vara en månad om man har varit anställd mindre än ett år.
 
Ja det har jag gjort. Var så jäkla less på att jobba som uska, så tänkte att i värsta fall får jag väl plugga. Så insåg jag också att plugga var det enda rätta så jag var inte sysslolös så länge. Det var även på den tiden när jag bodde i en liten etta med en liten hund och inte hade några dyra levnadskostnader. Nu med bostadslån, häst och annat som kostar pengar så hade jag varit mer strategisk :angel: Det beror ju på din ekonomiska situation. Jag har alltid haft råd att leva ett tag oavsett jbb eller ej, men jag är som sagt för snål numera då sparpengar snabbt skulle gå åt här...

Det i CV brukar man kunna förklara. Jag har bytt jobb typ vart 3e år och det har aldrig varit nån fråga om sånt. Det finns många orsaker till att man byter jobb. Det är ju skillnad på nån sådan grej och att ha en hel yrkeskarriär med korta anställningar, men det har ju rätt få...
 
Jag sa upp mig förra året och slutade 31/12. (Kortare än en månad men jag kände att det kunde vara bra med ett avbrott när det ändå bytte år vilket var okej för arbetsgivaren)

Jag har ännu inte fått något fast tjänst men jobbar just nu på industrisupport så är inhyrd på heltid på ett företag och hoppas på att jag har jobb hela sommaren iallafall (dom har en månad i taget)

Annars så vet jag att jag kommer få jobb när norska gränsen öppnar igen (bor bara några km från gränsen och det finns flera stora köpcentrum i närheten)

Nackdelen med att säga upp sig själv är 45 dagars ”straff” på a-kassan så man bör ha en del pengar sparade så man klarar det utan problem.
Fördelar beror ju på person till person. För mig så mår jag betydligt bättre nu än vad jag gjorde på förra jobbet.
De som ringt mig och som jag varit på intervju hos har frågat varför jag slutat och jag har varit ärlig och sagt att jag inte mådde bra där och alla har sagt att hälsan måste gå först och det har inte varit till någon nackdel
 
Jag sa upp mig 2018, hade nytt jobb tre veckor senare. Trivdes inte och sa fyra månader senare upp mig en torsdag, började mitt nya jobb på tisdagen.
Hade både flax och bra kontakter.

Med dagens svajiga situation mtp pandemin så hade jag nog suttit lite lugnt i båten och försökt ha nytt jobb klart först. Beroende på yrke, såklart.
 
Säger som annan: är du säker på att det är 3 månaders uppsägningstid? Så lång tid har jag inte ens nu efter 3 eller om det är 4 års jobb :p

Jag har sagt upp mig utan att ha nytt att gå till. Jag skulle inte rekommendera det annat än som extrem nödlösning. För egen del kunde jag inte ens sova på nätterna pga ångest och sa då upp mig. Mardrömmar och annat försvann samma dygn som jag sa upp mig... Men, framförallt nu när det inom många branscher är skitsvårt att få jobb så skulle jag undvika uppsägning.
 
Jag har också sagt upp mig utan att ha något nytt jobb. Hur dumt det är beror på hur mycket sparpengar man har och hur stora levnadskostnader man har varje månad. Eller, jag sa upp mig och pluggade lite direkt efter så jag slapp a-kassans karens.

Hade jag inte sagt upp mig hade jag varit utbränd inom ett halvår. Var redan rätt utmattad på många plan och hade antagligen kunnat sjukskriva mig på dagen om jag hade velat. Kände ändå att den arbetsplatsen inte var en arbetsplats jag vill bli rehabiliterad tillbaka till, därför sa jag upp mig. Har inte ångrat mitt beslut en dag. Det är klart det är läskigt att säga upp sig och därigenom mista ekonomisk trygghet men om alternativet är att förlora arbetsförmågan på obestämd framtid så...
 
Säger som annan: är du säker på att det är 3 månaders uppsägningstid? Så lång tid har jag inte ens nu efter 3 eller om det är 4 års jobb :p

Jag har sagt upp mig utan att ha nytt att gå till. Jag skulle inte rekommendera det annat än som extrem nödlösning. För egen del kunde jag inte ens sova på nätterna pga ångest och sa då upp mig. Mardrömmar och annat försvann samma dygn som jag sa upp mig... Men, framförallt nu när det inom många branscher är skitsvårt att få jobb så skulle jag undvika uppsägning.
Och jag fick 3 månaders uppsägningstid direkt på mitt nya jobb. Så jag tror det beror på vad det är för befattning.
Men vanligast är väl att det ökar med tiden..
Jag har 3 mån på nuvarande men det är efter man jobbat mer än fyra år det blir det.
 
Har du gjort det? Hur gick det? Hur dumt är det egentligen? 🙈

Som bekant för vissa har jag nyss bytt jobb. Det känns inte bra och även om det kommer kännas bättre så är jag ganska säker på att det här blev fel.

Om jag säger upp mig nu/snart så behöver jag ju bara vara kvar i tre månader och kan leta jobb under tiden.

Letar jag nytt jobb och sedan säger upp mig måste jag vara kvar tiden det tar att hitta ett nytt jobb + tre månader till…

Fördelar? Nackdelar? Ser det illa ut på ett CV att man sagt upp sig direkt?
Jag har gått i samma tankar av och till ett tag. Men sökt jobb ivrigt under tiden. Jag vågade inte säga upp mig utan nytt i alla fall.
Vi hade väl klarat det men med "karensen" på a-kassa och så var det inget jag ville göra. Det hade grävt hål i renoveringsbudgeten vilket var det sista jag ville. Men om det varit helt ohållbart måendemässigt hade jag gjort det.
Är det inte ohållbart hade jag som nu, valt att hålla ut.
 
Jag hade en provanställning på ett annat jobb tidigare. Ville inte vara kvar, en dålig arbetsplats och jag mådde så hemskt dåligt av att vara där, men jag stod med nöd och näppe ut tills sista dagen på min provanställning. Hade jag valt att sluta tidigare hade jag ju straffats av a-kassan och det ville jag verkligen inte, jag hade inte råd med det. Hade inte råd med arbetslösheten heller ens. Var på intervju dagen efter och kunde om jag inte hade varit i behov av en massa hjälpmedel från AF som de skulle besluta om på högre ort, egentligen redan börja veckan efter. Detta var ren tur och hjälp av en vän som jobbade där då som kunde intyga att jag var ett bra val trots allt.

Inom mitt yrke verkar det annars vara rätt lätt att få jobb här där jag bor, om man inte har funktionshinder förstås. Så det är ju ganska avgörande när man ska säga upp sig, hur lätt det ser ut för nytt jobb inom kort på arbetsmarknaden.
 
Inte klokt att säga upp sig utan att ha en fast påskriven anställning..... Om vi hypotetiskt tänker att du säger upp dig... och det sedan av någon anledning skiter sig med dit nya jobb så är du utan ersättning från A-kassan i ca 9 veckor.... Du blir avstängd från din rätt till ersättning i 45 ersättningsdagar. Ersättningsdagarna kan max vara 5 per vecka, vilket totalt blir cirka 9 veckor. Är du fortfarande arbetslös efter det inleds din a-kassaperiod med en sex dagars obligatorisk karenstid, och därefter börjar du få ersättning. Rätt många dagar utan någon ersättning.... Säg inte upp dig förrän du har ett påskrivet anställningsavtal.....
 
Säger som annan: är du säker på att det är 3 månaders uppsägningstid? Så lång tid har jag inte ens nu efter 3 eller om det är 4 års jobb :p

Jag har sagt upp mig utan att ha nytt att gå till. Jag skulle inte rekommendera det annat än som extrem nödlösning. För egen del kunde jag inte ens sova på nätterna pga ångest och sa då upp mig. Mardrömmar och annat försvann samma dygn som jag sa upp mig... Men, framförallt nu när det inom många branscher är skitsvårt att få jobb så skulle jag undvika uppsägning.
Ja, eftersom jag bytt jobb inom samma region är det så. I teorin skulle jag kunna byta jobb igen inom samma region och byta på dagen men i praktiken funkar det inte så.
 
Hälsan går före. För ett år sen så jag upp mig pga av en omöjlig chef/arbetssituation. Drömde mardrömmar varje natt och mådde riktigt dåligt. Jag hade hoppats på att kunna stanna tills min pension eftersom jag gillade arbetsuppgifterna men chefen gjorde det omöjligt. Trots covid-19 hade jag tur och hittade ett bemanningsjobb relativt snabbt och släpp hela karensen på 45 dagar.

På ett annat bemanningsjobb råkade jag ut för en vidrig idiot som gjorde att jag lämnade stället efter några timmar. Jag kan inte ta vilken skit som helst.
 
Jag har aldrig varit arbetslös i bemärkelsen att jag stått helt utan jobb. Men jag har jobbat mycket på timme, och sagt upp mig utan att ha annat jobb än ett timjobb (dvs ett jobb men inga som helst garantier för att få jobba tillräckligt, egentligen).

(Det är inte förrän på nuvarande jobbet - alltså de senaste 3,5åren ungefär - som jag varit med i A-kassan, så jag har aldrig haft det alternativet.)
 
Du är väl medicinsk sekreterare? Är buslätt att få jobb i de flesta regioner. Så om din region också skriker efter medicinska sekreterare så hade jag vågat.
Jo, det är jag så på så sätt lär jag kunna hitta nytt. Det här är väl inte katastrof men vill inte ha ett likadant jobb igen. Förutom att gå tillbaka till det jag hade vilket inte är möjligt…

Tänker också att det ser illa ut att säga upp sig direkt så jag får se lite hur det blir nästa vecka. Vet inte hur mycket det är värt att prata med chefen heller, det kan ju bli bättre - eller sämre?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 079
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
602
Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
478
Senast: niardasp
·
Skola & Jobb Hur skulle ni bemöta en person, ni inte känner, på ett nytt jobb som från dag 1 börjar säga saker ironiskt till er? Började nytt jobb i...
2
Svar
39
· Visningar
3 306
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp