Att säga upp sig

Bonita4

Trådstartare
Hur gör man egentligen?

Anledningen är helt enkelt att jag och flera av mina kollegor blir behandlade som skit, och jag står inte ut längre.

Jag förstår att det inte är bra att säga det när man säger upp sig, jag vill ju trots allt ha ett arbetsbetyg som är någorlunda positivt (när jag dessutom lagt ner hela min själ i det här jobbet).

Men vad säger jag? De kommer antagligen vilja ha en anledning. Vem går jag till? Min avdelningsansvariga eller varuhuschefen? Båda? Ska jag ha med mig ett skriftligt intyg?
 
Sv: Att säga upp sig

Det finns säkert en mall. Hos oss ligger blanketten på intranätet och det är bara att skriva ut.
 
Sv: Att säga upp sig

Jag stämde möte med cheferna när de andra anställda inte var på kontoret för att kunna ta det privat. Jag hade med mej intyg om uppsägning som jag hittade på nätet, båda chefer skrev under det och en kopia till mej.

Jag hade hittat annat jobb och sa upp mej av den anledningen (mest) hade blivit lovad löneökning på gamla jobbet som uteblev och lite andra saker så jag hade letat ett tag. Vågade dock inte säga upp mej innan jag fått nytt.
Jag förklarade bara att jag hittat annat med bättre lön, villkor och kortare resväg. Det var inga hard feelings, fick bra referens därifrån också.
 
Sv: Att säga upp sig

Hur gör man egentligen?

Anledningen är helt enkelt att jag och flera av mina kollegor blir behandlade som skit, och jag står inte ut längre.

Jag förstår att det inte är bra att säga det när man säger upp sig, jag vill ju trots allt ha ett arbetsbetyg som är någorlunda positivt (när jag dessutom lagt ner hela min själ i det här jobbet).

Men vad säger jag? De kommer antagligen vilja ha en anledning. Vem går jag till? Min avdelningsansvariga eller varuhuschefen? Båda? Ska jag ha med mig ett skriftligt intyg?

Det behövs inga specialla mallar för att säga upp sig... det räcker att du skriftligen meddelar arbetsgivaren att du säger upp dig. Betänk dock att du kanske har en uppsägningstid som du måste ta hänsyn till. Till arbetsgivaren säger du bara att du vill gå vidare i livet....
Betänk dock att om du säger upp dig själv så har du 45 arbetsdagars karens i A-kassan. Det kan alltså ta upp till 60 kalenderdagar innan du är berättigad till A-kassa. Är det inte bättre att först söka ett nytt jobb innan du säger upp dig???
 
Sv: Att säga upp sig

Uppsägning ska göras skriftligt, du skriver helt enkelt att du vill säga upp din anställning från och med datum då din uppsägningstid tar slut (oftast en eller tre månader beroende på vad du har för anställningsform och hur länge du jobbat). Du behöver inte säga ett ord om varför. Nytt jobb, flytta, satsa på något annat... det är din sak. Du är inte livegen på arbetsplatsen. Din arbetsgivare ska utfärda ett tjänstgöringsbetyg och du har också rätt att få ett intyg om hur mycket och länge du jobbar vilket du behöver när du söker A-kassa. Att säga upp sig utan att ha nytt jobb kan medföra att du står utan inkomst ett bra tag, se ovan ang karens innan du får A-kasseersättning, så se till att du har lite pengar undanlagda för att leva på under tiden. Lycka till!
 
Sv: Att säga upp sig

Skulle man kunna sammanfatta det så här;
Tjänstgöringsbetyg = chefen skriver ett omdömme om hur man arbetat och vad ens arbets uppgifter i huvudsakligen varit
Arbetsgivarintyg = Hur länge du har varit anställd samt timmar du har jobbat. Behövs om man vill/behöver akassa.
 
Sv: Att säga upp sig

Fast, om TS säger upp sig när semesteråret är intjänat, så får hon ju ut semesterersättning. Jag ha sagt upp mig en gång, och typ sa upp mig i mars nångång, , och 1 månads uppsägning på det...till april nångång. På så vis fick jag ut en jättepengasäck med semesterersättning som blev som 2 löner de 45+5 dagar jag var avstängd från akassan. Och på så vis var det inga som helst problem med att överleva karensdagarna.
 
Sv: Att säga upp sig

OM arbetsgivaren skriver negativt i intyget, så kan man faktiskt tvinga denne att ta bort det. MEN, alla positiva omdömen är inte så positiva som man tycks tro....Formuleringar för otränade ögon kan låta bra, men det är känt sedan länge att arbetsgivare faktiskt använder kodspråk för att ge dåligt omdöme. Detta används ganska ofta av stora företag och offentliga sektorn...sällan av mindre företag.

Tex: God betyder oftast undermånlig, mycket god = genomsnittlig och utomordentlig = att man presterat över medel.


Bästa omdömet är: de allra bästa rekommendationer”
 
Senast ändrad:
Sv: Att säga upp sig

Hej allihop!

Tack för era svar :) Jag tillhör egentligen ÄU men tänkte att ni Seniorer har bättre koll ;)

Nu har jag sagt upp mig! Jag planerar att börja studera i höst och kommer troligtvis skaffa mig ett extrajobb till hösten, alternativt ta studielån om det behövs. Har uppsägningstid 1 månad + att jag kommer få ut all min semester i pengar så förhoppningsvis klarar jag mig över sommaren ;) Har såklart sparat en del också om det skulle behövas.

Tack igen för era kloka svar!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 687
  • Artikel
Dagbok Jag både vill och inte vill gå till jobbet jag både vill och inte vill bry mig Men jag tror jag bryr mig för mycket och hur lär man sig...
Svar
13
· Visningar
1 122
Senast: escodobe
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 655
Senast: Ramona
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 508
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp