Att sälja eller inte?

Jag förstår problemet med tränare, och tycker att det generellt finns många tränare som inte håller måttet. Jag är dressyrryttare men fick väldigt bra hjälp av en tjej vars expertis är i olika westerngrenar men som hade allroubdperspektiv och en sund syn på hästen, kanske kan en sådan hjälpa er också i alla fall i början? Om du inte haft adekvat hjälp av tränare skulle jag inte skriva av din hästs potential nu, för man fixar inte att utbilda en häst utan hjälp från marken. Alla, inklusive de bästa, har flera tränare som hjälper dem på vägen och många riktigt bra hästar har avskrivits som sporthästar någon gång i sitt liv eftersom omständigheterna inte gjort att de fungerat i hemmet/träningen/på tävling.
Jag håller med de som säger att inte vila hästen inför veterinär, det blir dyrare i längden. Däremot kan du kanske förändra träningen tills ni kommer iväg? Funkar någon slags ridning alls, ut till exempel? Då kan du rida ut och låta honom rulla på i lite mellantempo utan för mycket kontakt eller sånt som är jobbigt. Du kan jobba honom från marken på det sätt som fungerar, jag löshoppar, longerar, lösgalopperar och tömkör, och så kan man promenera långa sträckor i skritt 1-2 ggr i veckan då det är bra för kroppen och kontakten. Och man behöver inte göra någon av dessa saker på det sätt som man kanske tror, jag tömkör "hinderbanor", studshoppar på lina på rakt spår och kör slalom, man får röra på sig också bara, jobbar avslappning med lågt huvud och jogg i trav osv. Det finns massor att göra utan för mycket press eller att ni ska nöta det som inte fungerar. Lita på dig själv lite också, du hade nog märkt om något var riktigt illa, med svullen sena eller hälta eller öm rygg, så risken för att du ska träna en skada mycket värre är inte så stor om du bara kollar på hästens mående ordentligt och litar på magkänslan 🙂
Jag hade tänkt att jag kan longera honom och gå up på promenader 2-3 ggr i veckan, samt kanske leda honom över bommar och tömköra honom lite, vilket han älskar. När han är "frisk" och återställd igen så kommer jag arbeta mer från marken med honom än vad jag gjort förrut, då jag bara longerade honom 1-2 ggr i veckan och inte hunnit gå på promenader
Du skriver att hästen har en utprovad sadel, men det säger inte så mycket. Hur länge sen kollades passformen på hästen av en kunnig sadelmakare, och har sadeln stoppats om regelbundet (om det är en omstoppningsbar sadel) ?
Imo bör en kolla passformen och stoppningen årligen, men oftare om en har en häst som är "under uppbyggnad" fysiskt - har en då en välpassande sadel så kan en behöva justera stoppningen eller tom byta sadel med viss regelbundenhet, eftersom en välpassande sadel låter hästen muskla sig vilket i sin tur kan innebära att nämnda sadel inte ligger likadant längre. Om sadeln har omstoppningsbara bossor så kan stoppningen behöva justeras (för optimal passform), fyllas på (stoppningen sjunker ihop med tiden) eller bytas ut.
Jag har två st sadlar, en dressyr och en hopp. Hoppsadeln fick vi med när vi köpte hästen och ägaren sa att den passade honom och var inköpt tidigare det året. Dressyrsadeln köpte vi i somras och tog hit en sadelutprovare, och den sadeln passar finfint. Jag rider mest dressyr, och när jag väl hoppar så har jag en tjock padd under sadeln :)
 
Jag har två st sadlar, en dressyr och en hopp. Hoppsadeln fick vi med när vi köpte hästen och ägaren sa att den passade honom och var inköpt tidigare det året. Dressyrsadeln köpte vi i somras och tog hit en sadelutprovare, och den sadeln passar finfint. Jag rider mest dressyr, och när jag väl hoppar så har jag en tjock padd under sadeln :)

Okej. Du skriver att hästen förändrat sitt beteende vid ridning nyligen. Jag hade fått hästen ordentligt genomgådd av en veterinär, och därefter låtit kolla sadlarna (passform, stoppning och bommens skick). För att kontrollera att sadelns bom inte är skadad på något sätt (vilket kan hända utan att sadeln utsätts för tex en olycka) behöver bossorna lossas helt från sadeln, vilket innebär att de bör lämnas till en kunnig sadelmakare. Skador på bommen kan kännas om en undersöker sadeln utan att ta isär den, men bommen kan också vara av (eller att nitar gått sönder vilket i förlängningen kan leda till att bommen går av) utan att det känns.
 
Okej. Du skriver att hästen förändrat sitt beteende vid ridning nyligen. Jag hade fått hästen ordentligt genomgådd av en veterinär, och därefter låtit kolla sadlarna (passform, stoppning och bommens skick). För att kontrollera att sadelns bom inte är skadad på något sätt (vilket kan hända utan att sadeln utsätts för tex en olycka) behöver bossorna lossas helt från sadeln, vilket innebär att de bör lämnas till en kunnig sadelmakare. Skador på bommen kan kännas om en undersöker sadeln utan att ta isär den, men bommen kan också vara av (eller att nitar gått sönder vilket i förlängningen kan leda till att bommen går av) utan att det känns.
Vi ska ringa hit en veterinär så fort som möjligt för att kolla igenom hästen, ska åxå kolla sadlarna
 
Vi ska ringa hit en veterinär så fort som möjligt för att kolla igenom hästen, ska åxå kolla sadlarna
Du kan nog spara pengar genom att åka till klinik direkt. om nu inte veterinären har tillgång till avancerad utrustning som portabel röntgen. Det är lite begränsat vad en veterinär kan göra vid hembesök.

Veterinärer är inte experter på sadlar dock, visst har vissa en del kunskaper och de flesta kan se om det är helt fel.
 
Jag tror att det skulle kunna ge mycket att visa hästen under ridning för en veterinär, antingen på hemmaplan eller på klinik beroende på vad som fungerar bäst. När min hästs rygginflammation och SI-leds inflammation konstaterades var det genom att veterinären kom ut för att se henne under ridning. Han misstänkte då direkt rygg och/eller SI-led och vi tog henne till klinik för röntgen och ultraljud. Hennes symptom var att hon inte ville gå fram och även kunde backa och kicka, dock ingen stegring.
 
Usch vad jobbigt för er :( Är det långt för er till närmsta klinik? Jag tror ni tjänar mest på att åka dit o få en riktig genomsökning med alla röntgenbilder osv. Min stallkamrat hade liknande problem med sitt halvblod, de hade haft flera gårdsveterinärer ute o kiropraktor, equiterapeut mm som inte hittat något mer än att han var stel. Säkert lagt 20 000 på det minst (om det räcker) över 1 års tid. Sen fick de nog o körde ner hästen till vår närmsta klinik som är 2 h bort, o då visade sig hästen ha kissing spines. Det kostade 5000 ungefär det besöket. Så väl värt o åka dit! Håller tummarna för er.
 
Usch vad jobbigt för er :( Är det långt för er till närmsta klinik? Jag tror ni tjänar mest på att åka dit o få en riktig genomsökning med alla röntgenbilder osv. Min stallkamrat hade liknande problem med sitt halvblod, de hade haft flera gårdsveterinärer ute o kiropraktor, equiterapeut mm som inte hittat något mer än att han var stel. Säkert lagt 20 000 på det minst (om det räcker) över 1 års tid. Sen fick de nog o körde ner hästen till vår närmsta klinik som är 2 h bort, o då visade sig hästen ha kissing spines. Det kostade 5000 ungefär det besöket. Så väl värt o åka dit! Håller tummarna för er.
Vi bor tyvärr inte nära en klinik, däremot kommer vår vän (som är vetrinär) att kolla på hästen nu i helgen och efter det så ska vi ta honom till klinik :)
 
Vi bor tyvärr inte nära en klinik, däremot kommer vår vän (som är vetrinär) att kolla på hästen nu i helgen och efter det så ska vi ta honom till klinik :)
Men om du bor utanför Uppsala finns ju både Ultuna och Mälarkliniken som båda ligger nära.
Om inte det är nära så är ju ingenting nära.

Är det närmare Enköping till så finns ju distriktarna i Fjärdhundra.
 
Tycker också hästen behöver kollas upp.

Sen tycker jag att det kan vara att göra det lite svårt för sig själv att utbilda både travaren och sig själv (been there). Jag rider halvtaskigt men det blev så mycket lättare att rida på en utbildad häst som dessutom inte hade gångarterna emot sig. Hobbyn är dyr och tar tid, vill du träna och tävla så satsa på en redan utbildad häst.
 
Men om du bor utanför Uppsala finns ju både Ultuna och Mälarkliniken som båda ligger nära.
Om inte det är nära så är ju ingenting nära.

Är det närmare Enköping till så finns ju distriktarna i Fjärdhundra.
Men bor man norr om Uppsala som jag så blir det långt. Men allt är ju relativt. Har ca 10 mil till Ultuna vilket jag inte skulle tveka att köra om jag ändå skulle åka med hästen.
 
Fast TS skriver att hon bor nära Uppsala, bor du nära Uppsala bor du nära Ultuna.
Ja, tycker man att man har nära till Uppsala så är det ju lika nära till Ultuna. Men ”nära” kan ju ha olika betydelser när man pratar om ungefär var man bor och hur långt man är villig att köra till en klinik. Olika skalor liksom.
 
Ja, tycker man att man har nära till Uppsala så är det ju lika nära till Ultuna. Men ”nära” kan ju ha olika betydelser när man pratar om ungefär var man bor och hur långt man är villig att köra till en klinik. Olika skalor liksom.
Men om man kan köra hästen överhuvudtaget så är ju inte avstånd något problem så länge det inte handlar om många timmars resa?
Behöver hästen till klinik så får man ju ta den till klinik, oavsett om det är 2 eller 15 mil.
 
Fast TS skriver att hon bor nära Uppsala, bor du nära Uppsala bor du nära Ultuna.

Men typ. Där jag bodde förr levde man med vetskapen om att akuta grejer som kräver operation eller sjukhusvård var lika med döden. Ofta var det inte ens tal om att transportera ens, Ultuna var 90 mil bort och den närmaste klinik för operationer var på den tiden 35 mil bort. Så lite full i skratt kan jag bli när folk som bor i Uppsala närområde inte har nära till en klinik...
 
Jag hade tänkt att jag kan longera honom och gå up på promenader 2-3 ggr i veckan, samt kanske leda honom över bommar och tömköra honom lite, vilket han älskar. När han är "frisk" och återställd igen så kommer jag arbeta mer från marken med honom än vad jag gjort förrut, då jag bara longerade honom 1-2 ggr i veckan och inte hunnit gå på promenader

Jag har två st sadlar, en dressyr och en hopp. Hoppsadeln fick vi med när vi köpte hästen och ägaren sa att den passade honom och var inköpt tidigare det året. Dressyrsadeln köpte vi i somras och tog hit en sadelutprovare, och den sadeln passar finfint. Jag rider mest dressyr, och när jag väl hoppar så har jag en tjock padd under sadeln :)
Gillar han att bli tömkörd så kan du ju träna det. Varken tömkörning eller dubbellongering är särskilt lätt, så det blir i så fall en utbildning för dig också. Annars tänker jag att ni båda kanske kan uppskatta lite trickträning och hinderträning. Alltså t ex. lära sig att ställa sig med fram benen på några pallar, gå över pressenning, gå igenon pressenning, apportera och sånt. Det hjälper kanske er i er relation också.
 

Liknande trådar

Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 826
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 729
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 679
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
999

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hat
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Barn och djur

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp